לנדרובר דיפנדר
הדיפנדר החדש מגיע למבחן שטח מסקרן, בלי הנחות סלב

הלנדרובר דיפנדר החדש צולח את מבחן השטח של car-pad ומשאיר לבבות שבורים.

באיחור לא אופנתי, גם הלנדרובר דיפנדר החדש הגיע אלי לבחינה, ונהיגה ראשונה.

זה הולך להיות ארוך, אז תעשו לעצמכם כוס תה ארל גריי, קצת עוגיות בצד, תתרווחו לכם בנחת ותתחילו לקרוא.

למי מכם שלא חי את עולם הרכב, או שעולם רכבי השטח מסתכם בצפיה בערוץ דיסקברי צ'אנל, אני מצרף את ההקדמה הבאה.

הלנדרובר דיפנדר הוא אייקון. הוא אייקון מוטורי ואפילו אייקון תרבותי. הוא אייקון שמשתווה בערך המוסף לתרבות לא פחות מפורשה 911, סיטרואן DS, ג'יפ וויליס, ופולקסוואגן חיפושית. שורשיו נטועים עמוק בעולם ההרוס אחרי מלחמת העולם השניה, ובצורך באנגליה ברכב שטח בסיסי ופשוט – land rover . יש מקומות בעולם שנטען כי הרכב הראשון שהמקומיים ראו בחיים היה לנדרובר.

הלנדרובר נקרא פשוט סדרה I או II או III. פשוט, אמרתי את זה כבר?

בין לבין התחבב הלנדרובר גם על משתמשים מוסדיים בכל העולם בזכות חוסן מבני ופשטות מכאנית וכך מצא עצמו הלנדרובר מתגייס לצבאות שונים בכל העולם, משרת בשרותי כיבוי אש, משטרה, יערנים ועוד ארגונים שהיו צריכים פלטפורמה קשוחה לשטח, אותה יכלו להתאים לצרכיהם.

בתחילת שנות ה 70' עשו אנשי לנדרובר עוד מהפיכה, שקראו ל 'ריינג' רובר', בו שילבו יכולות שטח אמיתיות, עם מרכב מלכותי ומפנק. לקראת סוף שנות ה 80 יצא כבר הדיסקברי, והיה צריך למתג את הילד הקשוח של המשפחה, אז הלנדרובר הפשוט קיבל את השם 'דיפנדר', והמשיך להיות מיוצר עם התאמות בסיסיות.

גם כותב שורות אלו החזיק שני דיפנדרים ארוכים בחייו, הראשון היה בנזין והשני דיזל. שניהם היו מכוניות מפגרות ולא נוחות, אבל עם טונות של קסם. גם בדייט הראשון עם זו שתהפוך להיות אישתי כיכב הדיפנדר. הגענו למגרש חניה ברמת אביב, והיא מחפשת את הג'יפ. אין לי מושג מה היה לה בדמיון אבל דיפנדר לא היה שם בוודאות כי התגובה שלה לגאווה שלי בהצגת הרכב היתה 'אהה, אז אתה נהג אוטובוס ישן?'

מפה לשם, הדיפנדר המשיך להיות מיוצר בדיוק כמו לפני עשרות שנים בעבודת יד, המשיך לצבור אוהדים נאמנים בכל העולם, אבל הם הלכו והתמעטו, בעיקר כי התחרות המודרנית עשתה את שלה, והרווחיות צנחה לתהומות עגומים.

אז עם כל הקסם, נאלצה לנדרובר לסגור את פס הייצור הישן ולהתמקד בסגמנטים המודרניים שלה, שעימם גם רווחיות גבוהה – סדרות הדיסקברי השונות, הריינג' רובר, האיווק ועוד. הכסף מסתבר נמצא לא אצל עכברי השטח, אלא אצל שועי הכביש, ואלו מוכנים לשלם ממון רב כדי להיות עם המותג הבריטי המוכר. 

השמועות על דיפנדר חדש הסתובבו בחלל כבר הרבה זמן, עד שלנדרובר חשפה את הדיפנדר החדש, כולל ערכת לגו מגניבה.

אז אנחנו כאן היום עם דיפנדר חדש, קצת נרגשים הרבה ביקורתיים. פינוק? פחחחח…אנחנו ישנים בשטח על שיח סירה קוצנית ומתכסים עם גחלים מהמדורה. השאלה הגדולה המרחפת באוויר היא האם הוא יהיה טוב בשטח והאם נושא את שם הדיפנדר בגאון או שמדובר בעוד רכב יפה ומיוחד לערבות צפון ת"א.

עיצוב חיצוני

הדיפנדר החדש לא דומה לשום רכב על הכביש. עם ההגעה לרכב הוא מכה בך בגודלו. הוא גדול מאוד. ניתן לכתוב פסקה שלמה רק על יחידות התאורה הקדמיות המורכבות מאוד. מסגרתן מלבנית, בתוכן תאורה ראשית המוקפת מצידן התחתון בתאורת לד, לצידן יחידות איתות מלבניות, כל זה שקוע מעט מחזית הרכב. באמצע החזית גריל בצבע המרכב שחלקו התחתון בולט מעט, ומעליו פס כסוף מט, עם סמל לנדרובר המוכר בצד. בחלקו התחתון מסגרת אפורה מחוררת לכל רוחב הרכב. ובקומה התחתונה ביותר פלסטיק שחור. בתי הגלגלים הגדולים עם מסגרת שחורה בולטת. בקצה הכנף הקדמית רשת שחורה. משטחי הרכב חלקים, אולם חלקו העליון של הרכב צר במעט מחלקו התחתון, רמז / התכתבות עם אותו העיצוב של הדיפנדר הישן, שנהנה מקו חלונות דומה. אותה בליטה החוצה נמשכת עד הדלת האחורית. חלון דלתות הצד האחוריות מפוצל לחצי, כאשר רק חלקו הקדמי נפתח מטה, ואילו בחלקו האחורי של החלון משולב פלסטיק בצבע המרכב.

הדלת האחורית אנכית לחלוטין, זכר לדלת האחורית של הדגם היוצא, שעוצב באמצעות גרזן. גלגל רזרבי עצום בגודלו תלוי על הדלת. רכב המבחן צוייד בנוסף בסולם צד מתקפל בצידו השמאלי, ובתא איחסון חפצים חיצוני בצידו הימני.

לסיכום העיצוב החיצוני, עד שלא נהגתי ברכב העיצוב נראה לי מוזר משהו, אחרי שנהגתי ואני חושב שהצלחתי להבין את הרכב, אני מתחבר לעיצוב ואוהב אותו מאוד, על אף מוזרותו.

עיצוב פנימי

גם העיצוב הפנימי לא דומה לשום דבר אחר שנהגתם בו. מול הנהג דשבורד אופקי לחלוטין עם פתחי מיזוג קדמיים שנראים אופקיים לחלוטין, אבל עושים עבודה מצוינת. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה גדול עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי. לרוחב כל חלקו האנכי של הדשבורד תא חפצים גדול ופתוח, וגם הוא מתכתב עם העיצוב של הדיפנדר היוצא. מתחת למסך המולטימדיה תמצאו את ידית ההילוכים, שתי חוגות השולטות על פונקציות שונות של תפעול הרכב, מיזוג, טריין ריספונס (מערכת המתאימה את הרכב לשטח בו הוא נוסע) ועוד. הקונסולה המרכזית רחבה מאוד, ובשתי קומות עם תאי איחסון גדולים. חיפויי הדלתות מחוברים עם ברגים חשופים, נו, דיפנדר קודם וכו'. מושב נהג גדול ומפנק, חשמלי לחלוטין. מול הנהג הגה בעל ארבעה חישורים, ושליטה מלאה על המולטימדיה והקרוז קונטרול האדפטיבי. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי עם שפע מידע לבחירת הנהג. עוד תמצאו שהדיפנדר עמוס בנקודות חשמל ו USB שיכולות להספיק לכיתה שלמה בשיעור בזום.

בשורה התחתונה, לקח לי זמן להתמקם ולהתרגל לתנוחת הישיבה המאוד 'לנדרוברית'. אתה יושב מעל האוטו, ולא בתוך האוטו. ואם זה לא ברור לכם, אז כשתשבו באחד כזה תבינו.

הדגם 'שלנו' הוא 240SE שזה אומר מנוע 2.0 ליטר, טורבו דיזל 240 כ"ס ו 43 קג"מ. תיבת ההילוכים פלנטרית בעל 8 הילוכים. למען ההגינות, הדגם הספציפי הזה כבר לא נמכר בתצורה הספציפית הזו.

הדיפנדר עבר כמו כל רכבי לנדרובר לתצורה של שלדה אחודה ומתלים נפרדים. זה לבדו כבר גרם לכמה חובבי הדיפנדר היוצא לצאת בהכרזה שזה לא יכול להיות דיפנדר. נחזור אליהם אח"כ. אמרנו מתלים נפרדים, אז בלנדרוברית זה אומר גם כריות אוויר במקום קפיצים. בכביש זה מספק נוחות גבוהה, בשטח זה מאפשר הרמה של הרכב לקבל מרווחי גחון מרשימים מאוד.  למעשה מרווח הגחון של הרכב מתכוונן כך שהוא יכול לרדת מהמרווח הרגיל לנסיעה בכביש (נניח לטובת כניסה לחניון נמוך) וכמובן לעלות, כך שמרווח הגחון הוא בין 17.6 ס"מ ל 32.1 ס"מ במצבו הגבוה, ויכול לעלות אף למעלה מכך באם מחשב החללית מחליט שהוא רוצה להיות יותר קרוב לשמש.

הרכב נוסע ב 4X4 קבוע בכביש, כמו כל לנדרובר מאז ומעולם, עם דיפרנציאל מרכזי הכרחי. איך נועלים אותו? לא נועלים. כשהרכב יחליט לנעול את הדיפ' המרכזי הוא יעשה את זה לבד, ויודיע על כך בצג הרלוונטי, וכך גם עם הנעילה האחורית. כלומר החשב בעצמו יחליט מתי בא לו לנעול דיפרנציאלים ומתי בא לו לשחרר, ואם לנעול אז גם כמה לנעול. בניגוד לנעילה מכאנית טובה ופשוטה, בה יש 0 או 1 כלומר פתוח או נעול, בלנדרובר הרכב יכול לנעול את הדיפרנציאלים חלקית, לפי מה שמחשב העל מחליט.

מתחילים בנסיעה בכביש, ממרכז השירות של לנדרובר בפתח תקווה, בדרך לאסוף חבר. בסביבות מחלף הכפר הירוק אני מתקשר לחבר אחר, שהיה צריך להצטרף למבחן אבל נפל למשכב. אותו חבר הוא מהאנשים שיכולים להרשות לעצמם לקנות דיפנדר. "י' " אני אומר לו "מזל שאתה לא כאן." הוא שואל למה, ואני עונה "כי הייתי מסתבך עם אישתך, ואתה היית כבר מהאוטו עושה שיחות טלפון לבנק לשחרר פק"מ או למכור מניות. עד כדי כך הרכב מדהים, וזה עוד לפני שירדתי איתו לשטח". קשה להסביר במילים את התחושה בנהיגה בדיפנדר החדש. הכח זמין כל הזמן, ולמרות שאתה ברכב ששוקל 2.3 טון, אתה מוצא את עצמך מבצע עקיפות בזריזות מרשימה, וכל זה תוך שהחבר לידך מוזג לעצמו כוס מיץ תפוזים בלי לשפוך טיפה. מהמורות בכביש לא קיימות, גם לא סלילה לא אחידה או פסי האטה. הדיפנדר מבטל אותם לחלוטין. איוושה קלה גורמת לך להבין שהיה שם משהו למטה.   אחיזת הכביש גבוהה אבל עם גובה כזה ומשקל אני לא בודק אותה על הקצה, ואם זו התכנית, יש ללנדרובר מכוניות אחרות בארסנל.

אפקט ההגעה מרשים, ובכל עצירה אנשים שאיננו מכירים ניגשים לדבר, לשאול, להתעניין ולצלם.

עקב תנאי החום הקיצוניים, שונה המסלול המתוכנן מנחל פרצים עליון (איזור ים המלח) לרמת הגולן. חבירה לתושב המקום עם ההיילקס שלו, (שכמובן עוצר לצלם גם הוא), ותחילת מסלול. עם הירידה לשטח אנחנו מעבירים ל LOW שזה בערך הדבר היחיד שמותר לנהג להחליט. מעלים את המרכב לקבל מרווח גחון טוב יותר ומתחילים בנסיעה. גם כאן, כמו עם כל מתלי האוויר, ברגע שמעלים את מרווח הגחון, מקבלים בעיטות מהמתלים. זה לא שהמרכב מעביר אליכם חבטות, אבל אתם שומעים ומרגישים את הבעיטות הקטנות, כאלה שעם הלנדקרוזר הפרטי שלי הייתי נוסע עליהם במהירות הזו או גבוהה משמעותית, ולא מרגיש דבר. הורדה של המרכב לגובה 'כביש' משפרת מעט את המצב. המשך המסלול מעמיד בפני צמיגי הדיפנדר ( 255/65/19 ) בולדרים והצלבות לא קלות. כן, כל רכב שטח עם הילוך כח יעבור את המסלול בו נסענו, אבל הדיפנדר עושה את זה בצורה שונה לחלוטין. הנסיעה בשטח מרשימה מאוד, הרכב עולה ויורד מעל מכשולים כאילו שלא היו קיימים. נועל ומשחרר את הדיפרנציאלים באופן שהנהג לא מרגיש דבר. בעוד שההיילקס שלפנינו מחליק פה ושם, מפרפר מעט ועולה (שלא חשבו לרגע שהוא התקשה), הדיפנדר לא מאבד אחיזה לשניה, לא מפרפר, לא מחליק, פשוט נוסע בנונשלנטיות, וכל מה שחסר לנו בתא הנוסעים המקורר זה כוסות תה ועוגיות. שום דרמה, שום מאמץ. הנהג והנוסע מדברים ביניהם על סוגיות ברומו של עולם, מתכונים לעוגת תפוזים, איפה נכון לקנות תותים וכד, והדיפנדר עולה ויורד, מטפס, זוחל, צולל למים ויוצא, כאילו שהוא על אספלט. בשלב מסויים אנחנו עוברים מכשול, באמת ללא קושי, כשהמרכב לא הראה שום סימני דרמה, והחבר שלפנינו יוצא מהרכב כשהוא תופס את הראש "הייתם עם גלגל קדמי מטר באוויר!" באמת? באמת שלא הרגשנו, וגם הרכב לא.

היכולת של הדיפנדר לעבור מכשולים היא כל-כך מרשימה, וכל-כך ייחודית בחוסר המאמץ שלו שאני מתאהב ברכב לחלוטין. פשוט מרשים מאוד.

מה עם הטריין ריספונס אתם שואלים? אז סליחה אבל רק כשצילמתי את פנים הרכב נזכרתי שיש מערכת שכזו. עד כדי כך היכולת הבסיסית של הרכב היא גבוהה. 

אם התאהבתי ברכב כבר בנהיגה בכביש, הרי שבשטח אני כבר סולח לו על המתלים הבועטים, כי הוא פשוט כל כך מרשים באופן עבודתו שאנחנו נותרים ללא מילים.

אין ולא יכול להיות כל ויכוח על יכולות השטח והכביש של הדיפנדר. לדעתי נעשה לו עוול גדול בסרטונים שהופצו טרם תחילת השיווק. מדובר ברכב עם יכולות שטח גבוהות מאוד, כשהוא סטנדרטי מהמפעל. אם הוא יותר או פחות מהדיפנדר המקורי, יש על כך ויכוחים אינסופיים ברשתות השונות. האם הוא ראוי להיקרא דיפנדר, תלוי בנקודת המבט של השואל. אם דיפנדר עבורכם זה רכב ספרטני, שאין שום בעיה לקדוח על דופן הרכב מבחוץ ולהתקין מתיקונים צבאיים שונים – אז לא. הדיפנדר החדש עולה על קודמו בכל פרמטר שניתן לבחור, בכביש ובשטח. הוא פשוט מייצג את פער הדורות העצום של הפלטפורמה הישנה עם על הכבוד לשיפורים שהיא עברה עם השנים, לבין הפלטפורמה החדשה שהיא פשוט רכב שטח נפלא.

צריכת הדלק של הדיפנדר הפתיעה לטובה. נהיגה רגועה מאוד (מאוד מאוד) בדיפנדר הניבה צריכת דלק של 6.4 ליטר ל 100 ק"מ, שהם מעל 15 ק"מ לליטר. סיבוב של כמה מאות ק"מ, עם רגל כבדה על הדוושה + שטח + עוד רגל כבדה על הדוושה הניבה כ 10 ק"מ לליטר בממוצע.

הדיפנדר עושה קפיצת מדרגה גבוהה מאוד גם במערכות בטיחות, ורכב המבחן מקבל את הציון המקסימלי של 8 במפרט הבטיחות ומציג מפרט בטיחות מעולה. במבחן הבטיחות של ארגון ה Euro NCAP קיבל הדיפנדר ציון בטיחות מקסימלי של חמישה כוכבים.

מול המתחרים שלו רנגלר רוביקון וגרנד צ'ירוקי מהצד האחד של האוקיינוס, וטויוטה לנדקרוזר סהרה מהצד השני של האוקיינוס, תעמידו את הדיפנדר מול כל אחד מהמתחרים הרשומים ויש לו יתרונות עליהם וחסרונות מולם. כמו בהשוואה בין כל כלי רכב.

אני לא מתייחס לענייני אמינות. ראשית נדבר עוד שלוש שנים על נושאי אמינות. שנית, גם לחלק מהמתחרים יש גליצ'ים של אמינות, כאלה שעולים בפורומים וברשתות חברתיות.

הדיפנדר מוצע עם סט אביזרים ואקססוריז מגניבים שיעלו לכם לא מעט כסף. מעבר לאלמנט ה'מגניבות', לפעמים אתם תסעו בשטח ותחשבו מה עדיף שיקרה – שהתא החיצוני התלוי לכם בדופן ימין יחטוף מאיזה ענף, או שכל דופן שמעל תישרט משיח. לא בדיוק בחירה כייפית.  

המחירים אינם נמוכים. כדי להיות הבעלים של לנדרובר חדש, תצטרכו לשלם ליבואנית החל מ 468.0 אש"ח לדגם הקצר הבסיסי ביותר (שהוא יפה עד כדי כאב), ועד 698.0 אש"ח לדגם הבכיר ביותר עם מנוע של קטר ורמת גימור של רכב פאר. בדרך יש גירסאות שעולות 545.0 אש"ח ו 615.0 אש"ח (לקצר) ו 508.0 אש"ח ו 598.0 אש"ח (לארוך). פתאום לשלם 468.0 אש"ח לפני הנחות עבור הקצר לא נראה כל-כך יקר. אני לא מפרט כאן כמה תשלמו עבור הדיפנדר בעסקת 0 ק"מ. אין.

הסיכום לטעמי הוא מאוד פשוט,

תשאלו את עצמכם מהו לנדרובר דיפנדר עבורכם. לפי התשובה שלכם תסדרו לעצמכם את המחשבות אם הדיפנדר החדש ראוי להיקרא דיפנדר או שאתם צריכים להמציא לו שם אחר.

עבורי זה דיפנדר לכל דבר ועניין, ואני מאוהב בו לחלוטין.

לכבוד הדיפנדר פתחתי ערוץ יוטיוב. אל תצפו לסרטונים ערוכים שיגרמו לכם להזיל ריר על המקלדת, סתם קטעי וידאו קצרים להמחשה. 

הנה השניים הראשונים:

 

 

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן