ענף הרכב בישראל מתארגן מחדש

ענף הרכב הנשלט על ידי היבואנים מתארגן מחדש כך שהיבואנים מתחזקים באמצעות רכישה / הקמה של פעילות משלימה לפעילות ייבוא ושיווק רכב, בדגש על תחום הליסינג וההשכרה, אבל לא רק.

המאמר פורסם לראשונה ב'ביזפורטל' במסגרת שיתוף הפעולה שלי עם האתר הפיננסי המוביל, מאז פרסומו אכן האירועים התעדכנו.

למתבונן מהצד או ללקוח שרוכש רכב אחת לכמה שנים נדמה שענף הרכב המקומי הוא די מנומנם ורדום. גם חברות הליסינג פעילות יותר או פחות, עם אותם שמות מוכרים מזה מספר שנים. נדמה שהדבר היחיד שמעט מנער את הענף הוא חדירתם של מותגי רכב סיניים, שגם הם נחלקים לאותם יבואנים מוכרים הפועלים בשוק. אבל האמת היא שענף הרכב חווה בשנים האחרונות שינויים שניתן להגדיר אותם כשינויים טקטוניים, לא פחות.

מצד אחד נמצאים היבואנים המוכרים לכולנו כמו כלמוביל, טלקאר, צ'מפיון, דלק מוטורס, יוניון מוטורס, מכשירי תנועה, סמלת, קבוצת מאיר, קבוצת לובינסקי, פריסבי, UMI ועוד רבים וטובים.

היבואנים פעלו לאורך שנים תוך התמקדות בייבוא המותגים להם הם מחזיקים זיכיונות יבוא בלעדיים, ומציגים רוויות נאה מפעילות הייבוא והחלפים. עם הזמן הכניסו היבואנים לתוך הפעילות העיקרית גם פעילויות מימון וביטוח, מתוך הבנה כי הלקוח שרוכש רכב בסוכנות יכול לצרוך גם מימון וגם ביטוח, ואם חברות המימון השונות לרבות הבנקים, וחברות הביטוח השונות מרוויחות מהפעילות שהיבואנים מעורבים בה, אז למה שהרווחיות לא תישאר בתוך הקבוצה? וכך ראינו פעילויות משלימות של מימון וביטוח, חלק תוך רכישת הפעילות וחלק עם שיתופי פעולה.

חריגה היתה קבוצת שלמה, חברת הליסינג הגדולה בישראל, שהחזיקה את זיכיון היבוא של מותג אופל בעבר, ומכרה אותו לקבוצת לובינסקי לפני מספר שנים. לפני למעלה משנתיים חזרה קבוצת שלמה לעולם הייבוא הישיר, והקימה יחד עם קבוצת אלייד (הבעלים של צ'מפיון מוטורס) את 'שלמה מוטורס' המייבאת את דגמי BYD בהצלחה גדולה.

עוד אירוע נקודתי אליו לא אתייחס הפעם, הוא פעילות הקבוצות הישראליות בחו"ל, ואם זה מפתיע אתכם, אז חשוב לדעת כי יש פעילות כזו, והיא משמעותית. גם עולמות ייבוא ציוד צמ"ה, משאיות ואוטובוסים יישאר כרגע מחוץ לדיון, וגם הוא משמעותי, לרבות פעילות של יבואנים מקבילים.

עליית כלי הרכב הסיניים פתחה לא מעט הזדמנויות חדשות אליהן נכנסו גם היבואנים המסורתיים, גם יבואנים חדשים וגם יבואנים שפעלו בתחום הרכב אבל לא בייבוא ישיר של כלי רכב.

חלק מהיבואנים, ובעיקר לובינסקי, פריסבי, UMI, קבוצת מאיר ומכשירי תנועה החזיקו גם פעילות ליסינג משמעותי באמצעות חברות ליסינג כמו פריים-ליס של לובינסקי, החברות ליס-פור-יו וקל אוטו שפעלו תחת המיתוג הישן של קבוצת קרסו ועברו למיתוג האחיד תחת פריסבי, Avis של UMI, הרץ ואופרייט ליס של קבוצת מאיר, וכספא של מכשירי תנועה.

קבוצת סמלת מחזיקה פעילות ליסינג תחת 'סמלת ליסינג' אולם פעילות זו קטנה יחסית וללא השפעה משמעותית על שוק כלי הרכב הפרטיים.

בה בעת פעלו בענף הרכב מספר חברות ליסינג גדולות, ולצידן חברות בינוניות וקטנות. עם הגדולות ניתן למנות את 'שלמה', ליס-פור-יו, אלדן, אלבר, דומיקאר (באדג'ט), פרי ועוד רבות ואחרות, חלקן חברות בוטיק וחלקן עם התמחות בסגמנט כזה או אחר, לדוגמא התמחות במסחריות, רכבי קירור ועוד.

כל ההקדמה הזו רק כדי להכניס אתכם הקוראים לרעידות האדמה בשוק, חלקן קטנות וחלקן גדולות יותר.

משבר הקורונה היה זרז להרבה תהליכים, ובהם הצורך או הרצון של היבואנים להחזיק את כלל התהליכים קרוב לחזה, ברמה של חדר ליד או קומה למעלה או למטה.

לפני כשלוש שנים הטילה קבוצת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה פצצה לשוק כאשר החלה להפעיל את פעילות ליסינג באמצעות חברת יוניון מוביליטי תוך שהיא פועלת לגיוס לקוחות מהחברות המסורתיות בשוק, אולם הפעילות של יוניון מוביליטי התמקדה אך ורק במותגים אותם מייבאת יוניון מוטורס – טויוטה, לקסוס וג'ילי.

קבוצת כלמוביל מחזיקה פעילות ליסינג שהתמקדה בעיקר בכלי רכב מסחריים כמו משאיות, מסחריות ורכבי הובלה, ופחות בתחום כלי הרכב הפרטיים. לאחרונה גייסה כלמוביל כמה 'טאלנטים' מהענף, והחלה לפעול כחברת ליסינג לכל דבר ועניין עם רצון לגדול משמעותית בענף ולהיות שחקן מוביל. בניגוד ליוניון מוביליטי בכלמוביל מציעים ללקוחות עסקאות ליסינג של כלל הדגמים המשווקים בישראל, ולא רק של כלי רכב המיובאים על ידי הקבוצה עצמה.

פעילות זו היתה במקביל לפעילות של פריים ליס של לובינסקי, והחברות של פריסבי. למי שהתבונן בשוק מהצד היה ברור שהמהלך של יוניון מוטורס לא נעלם מעיני היבואנים האחרים להם פעילות ליסינג מינורית או ללא פעילות ליסינג כלל. די מהר לאחר מכן הודיעה קבוצת אלייד שהיא מהקבוצות העסקיות הכי מרתקות במשק, (ובין היתר היא הבעלים של יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס יבואנית דגמי פולקסווגן, סקודה, סיאט, אודי, קופרה וכאמור גם שותפה לייבוא רכב BYD באמצעות שלמה מוטורס) על רכישת חברת הליסינג 'פרי ירוחם' שהיתה חברת ליסינג פרטית מנומנמת משהו. 'פרי' הפכה לחברה אחות לצ'מפיון מוטורס, ונראה כי יש רצון לשחזר את ההצלחה של יוניון מוביליטי של יוניון מוטורס. כך נוצר מצב כי שישה יבואנים חזקים מחזיקים בחברות ליסינג משמעותיות (לובינסקי – פריים ליס, פריסבי, יוניון מוטורס – יוניון מוביליטי, צ'מפיון – פרי, UMI – Avis, מאיר – אופרייט).

לפני מספר שבועות הודיעה קבוצת דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד, מאזדה, ב.מ.וו ו-מיני על רכישת 50.01% ממניות חברת יורודרייב, חברת ליסינג קטנה יחסית, בתמורה ל 100.0 מיליון ש"ח. רכישה זו מעניינת מאוד, בוודאי בהקשר של דלק מוטורס, אשר הודיעה בנובמבר על רכישת פעילות ייבוא דגמי דונגפנג מקבוצת מטרו מוטור במחיר של 110.0 מיליון שקלים, ובנוסף רכישת המלאי והרכוש הקבוע של פעילות הייבוא בעוד 275.0 מיליון שח. כלומר דלק רכב רכשה בתוך חודשים ספורים שתי פעילויות רכב בהיקף הקרוב ל 500.0 מיליון ₪, דבר הנראה כמו היערכות משמעותית של חברת דלק לתהליכים שהיא רואה בענף הרכב.

נוצר מצב כי בנוסף ליבואנים החזקים המחזיקים גם פעילות ליסינג, נוספה גם דלק מוטורס.

אם זה המצב, ניתן להסתכל על השחקנים שעדיין פועלים בנפרד, אם כחברת ליסינג ששומרת על עצמאותה ואם כיבואן ללא חברת ליסינג משמעותית, ובהם ניתן למנות שני יבואנים עם משקל עצום בשוק –טלקאר יבואנית דגמי קיה, KGM (סאנגיונג לשעבר) וסרס, וסמלת עם ליין מותגים עצום, אבל כזה שאינו עמוק בתחום הליסינג.

מהצד השני נמצאות חברות ליסינג עצמאיות כמו אלבר, אלדן, דומיקאר (באדג'ט), ועוד מספר חברות בינוניות (בגודל) וכמה עשרות חברות קטנות.

חברות הליסינג שהן חלק מקבוצה השייכת ליבואן נהנות היום מתיעדוף במחירים ובעיקר מקדימות בנגישות למלאים לפני כולם, דבר קריטי ללקוחות הקצה של חברת הליסינג. בנוסף, אותן חברות ליסינג יהיו מחוייבות יותר למותגי הבית של היבואן, ופחות למותגי יבואנים אחרים. כאן יש לשים לב למותגים עצמם. יש מותגים שנהנים מביקוש חזק בשוק הליסינג, טויוטה, יונדאי, סקודה, BYD, ויש מותגים שחברות הליסינג לא יריבו עליהם.

התוצאה היא שיש יבואנים שאם אני צריך להתמקד בהם, הם הבאים בתור לרכוש או להקים פעילות ליסינג משמעותית לכלי רכב הפרטיים – טלקאר וסמלת שלא יכולים להרשות לעצמם להידחק החוצה, ואין ספק שאני לא מגלה לבכירי החברות שום דבר חדש. 

לעניות דעתי, המצב הזה שם את היבואנים שאין להם חברת ליסינג ביתית בעמדת נחיתות לקידום ודחיפת כלי הרכב שהם מייבאים, ומצד שני חברות הליסינג העצמאיות ימצאו עצמן נדחקות לפינה ללא יבואן שמחוייב להן. מצב זה ידחוף את השחקניות בשוק לחפש בריתות ושיתופי פעולה, ולא מן הנמנע שהמצב הנוכחי בשוק לא יישאר סטטי, ויש לצפות לעוד שינויים בשוק. שינויים אלו יכולים להיות בין אם במתווה של יוניון מוטורס, כלומר הקמת מערך של חברת ליסינג מבית, או במתווה של דלק מוטורס או קבוצת אלייד בצורה של רכישת חברת ליסינג פעילה.

חושבים שזה הסוף? ממש לא. ניתוח דומה אפשר לבצע גם על עולמות הטרייד אין, והשלב הבא הוא בתחום עמדות טעינה, תחום פעילות שגם אליו היבואנים מבקשים להיכנס, ויכול לייצר עוגן הכנסות לאורך זמן. גם זה יגיע.

תגובות גולשים

רוצים לקבל הצעה אטרקטיבית לרכישה של רכב כזה מהחברים שלנו ב-CarClick?
חייגו 03-3769938

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן