נכון שזה נשמע קצת 'דבילי', מי לא יודע לקרוא רישיון רכב?
בואו נעבור עליו יחד, ונעשה 'חיים קשים' לסוחרי רכב שמנסים להערים עלינו.
זיכרו שרישיון הרכב הוא המסמך הרשמי הבלעדי המתאר את הרכב. אי התאמה בין הרכב שעומד לפניכם לבין הרישיון המוצג לכם עלולות להצביע על בעיה בהעברת טסט במקרה הקל ועד הונאה וזיוף מסמכים במקרה החמור.
לפניכם רישיון רכב.
תסתכלו בתמונה שבאמצע הפוסט, על הרישיון סימנתי סעיפים ולידם ספרה. נעבור יחד על הסימונים.
שימו לב שיכולים להציג לכם רישיון משולם עד תאריך מסויים, אבל אם הרכב לא עבר מכון רישוי, ואין עליו חותמת ממכון רישוי – הרי שרק האגרה שולמה ולרכב אין רישוי לכביש. כיום משרד התחבורה מאפשר לשלם בדואר את אגרת הרישוי, ולגשת לטסט ללא הרישיון המשולם. רישיון משולם עם אישור תנועה יגיע אל בעל הרכב בדואר ועליו יצויין בתחתית הרישיון "ת. תשלום ___ סך ___ ₪ ; ת.מבחן ____ " זה מצביע על כך שהרישיון שולם, והרכב עבר מבחן בתאריך הרשום. האם אפשר לזייף את הרישום הזה? כן. בקלות. כמו את כל יתר רישיון הרכב.
5. תאריך בעלות ובעלים קודמים – תאריך הבעלות מציין את התאריך המדוייק בו עברה הבעלות על הרכב לבעלים הרשום בסעיפים 3 ו 4. אם מתחילים סיפורים, תתחילו לגלות חשדנות. סעיף הבעלים הקודמים הוא הסעיף בו הרבה נוכלויות מתגלות. בסעיף רשום כמה בעלים קודמים היו לרכב. כלומר על מנת לדעת איזה יד הרכב יש להוסיף למספר הרשום 1. במקרה האמור – רשום בסעיף בעלויות קודמות 02, זה אומר שהרכב כיום הוא יד שלישית.
ברכב שהוא יד ראשונה יופיע בסעיף 00.
6. שנת ייצור – סעיף זה מצביע על 'מודל הרכב'. הרכב בדוגמא הוא מודל 2007 לצרכי חישוב שווי במחירונים השונים.
7. מספר שלדה – רובנו מתעלמים ממספר השלדה של הרכב. אבל בגלל שכמעט אף אחד לא בודק את זה, ישנם זיופים בסעיף זה. בידקו התאמה בין מספר השלדה לבין מה שרשום ברישיון הרכב. חוסר התאמה עלול להביא לפסילת הרכב במבחן הרישוי הקרוב, במקרה הטוב להרבה התרוצצויות שלכם, ובמקרה הרע לפסילה מוחלטת של הרכב.
8. צמיגים – צמיג קדמי וצמיג אחורי – סעיף זה מתאר במדוייק איזו מידת צמיגים מותרת להרכיב על הרכב. סעיף זה נבדק בעת הטסט השנתי, ובמידה ויש חוסר התאמה – הרכב ייפסל לתנועה, עד שתרכיבו צמיגים מתאימים. כל הסיפורים שמותר להעלות במידה, מותר להוסיף 5% או 10% וזה 'בסדר' – הם שקר. לרכב הספציפי ומכוני הרישוי יש טבלת רישום מדוייקת ויחידה, שמציינת אילו מידות צמיגים מותרות להתקנה על הרכב. רק מה שרשום שם מותר. אם בעל הרכב אומר שהמידה אמנם שונה מהרשום, אבל מידה מורשית לרכב – שיואיל בטובו לרשום את המידה ברישיון הרכב. קחו בחשבון שרכישת רכב עם צמיגים שאינה במידה הרשומה, עלולה להביא אתכם להוצאה כספית ברכישת הצמיגים המתאימים.
9. הק"מ של הרכב בטסט הקודם. הקילומטרים שהרכב נסע נרשמת מדי מבחן רישוי. מכיוון שגם היום ניתן בקלות יחסית לזייף את הק"מ של הרכב, אם ברישיון רשום שבתאריך X הרכב היה עם Y ק"מ, ומציגים לכם היום רכב עם ק"מ נמוך יותר – תתחילו לחשוד. אציין כי גם במכוני הרישוי יש טעויות רישום והקלדה, ולעיתים עלולה להתרחש טעות כזו. בכזה מקרה בקשו לראות היסטוריית טיפולים ובידקו רציפות הקילומטראז' הרשום.
10. תנאים והגבלות – סעיף זה מצביע על הערות נוספות חשובות ומהותיות לכשירות הרכב ולמצבו המשפטי. קיראו סעיף זה היטב. בדוגמא המוצגת ניתן לראות כי אושרה כחוק ערכת הגבהה, דבר שהוא רלוונטי רק לרכבי שטח, וכי מותקן ברכב תפוח גרירה. אם הרכב משועבד – השיעבוד יופיע תחת סעיף זה תוך ציון מי הגוף אליו הרכב משועבד. עד שהשיעבוד לא יוסר, לא ניתן להעביר בעלות על הרכב!
לסיכומו של דבר – רישיון הרכב הוא מסמך המתאר את מצבו של הרכב. צריכה להיות התאמה מלאה בין הרכב שמראים לכם, לבין רישיון המוצג. אם קיימים פערים – הדבר צריך להדליק לכם את כל נורות האזהרה.
בפרק הבא – שיעבוד הרכב ומישכון הרכב.
.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב
3 Responses
שלום אלעד,
חברת הליסינג היתה צריכה למסור לך טופס גילוי נאות.
בנוסף, בהחלט ייתכן והרכב היה בעסקת מימון ולא כרכב השכרה.
ממליץ לך להוציא כפל רישיון במכונות האוטומטיות של משרד הרישוי ולראות מה רשום שם. בו במקום תוכל גם להוציא תדפיס פרטים על הרכב, וללמוד על המקוריות שלו.
שלום
קניתי רכב מחברת ליסינג יד 1.
ברישום מקורי שברישיון לא מופיע כלום, שורה ריקה.
מה המשמעות?
איך אוכל לוודא שאכן הרכב לא היה בהשכרה?
שאפו! אחלה הסבר. קצר וממוקד.
מחזק את דברי הכותב. הרבה מאוד נוכלים עושים סיבובים עם הסעיף של "מספר הבעלים". לא להתבייש לבדוק…