אם יש דבר אחד שכולנו מסכימים עליו זה שההדממה שכפתה עלינו הקורונה עשתה טוב לטבע ושיפרה באופן דרמטי את איכות האוויר שאנחנו נושמים. עוד בימים של טרום מגיפת הקורונה מכוניות היברידיות זכו לביקוש ער בזכות צריכת דלק מופחתת וחסכון בעלויות, יחד עם הטבת מיסוי בשווי הרכב הצמוד. הביקוש הער לרכבים היברידיים וחשמליים איתנו כדי להישאר, כאשר לשיקולי החיסכון בעלויות האחזקה יתווסף שיקול של איכות סביבה. אם בעבר שיקולי איכות סביבה היו נחלתם של אנשים שהוגדרו בזלזול 'מחבקי עצים', היום שיקולים אלו הפכו לנחלת הרוב, ורק בודדים ימשיכו להתעלם מההשלכות הסביבתיות של אורח החיים שלנו על פני כדור הארץ.
מכיוון שכך, אני כאן כדי לעשות מעט סדר ולהסביר מהי בכלל מכונית חשמלית, מהי מכונית היברידית, כיצד היא פועלית ומה ההבדלים העיקריים בינן לבין מכוניות מונעות במנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל).
ראשית, נהוג לחשוב שמכונית חשמלית היא המצאה חדשה, והאמת מאוד רחוקה מכך. למעשה, מנועים חשמליים הומצאו עוד בתחילת המאה ה-19, כלומר 1800 ומשהו. המגבלה עד ליצירת רכב חשמלי היתה אגירת חשמל ושימוש בו. בעיה זו נפתרה עם המצאת הסוללה במבנה המוכר לנו היום של מצבר חומצה. זה כבר הגיע ב-1859. שנים קודם לכן כבר היו קטרים חשמליים. בלי יותר מדי שיעורי היסטוריה, הטענה המקובלת היא כי כלי הרכב החשמלי הראשון שיכל לשנע אדם ממקום למקום הומצא כבר ב-1881. שיעור ההיסטוריה הקצר הובא כאן על מנת להמחיש כי הרעיון מאחורי רכב המונע על ידי מנוע חשמלי הוא רעיון ישן. מאוד מאוד ישן.
חזרה לימינו אנו.
אנחנו מבחינים היום בחמש רמות מינוע של כלי רכב:
1. רכב המונע על ידי מנוע בעירה פנימית השורף דלקים מאובנים – בנזין או דיזל.
רכב כזה מייצר אנרגיה במנוע באמצעות שריפה של דלק – בנזין, סולר, גז, ביו-פיול, ואפילו שמנים שונים (מנועי דיזל תוכננו במקור לעבוד על שמן בוטנים). שריפת הדלק מתורגמת לתנועה סיבובית, ובסופו של דבר, דרך מכלולים שונים של תמסורות מעבירה את התנועה לגלגלי הרכב ומאפשרת לו להתקדם. שריפת הדלק יוצרת חום רב, אותו יש לסלק באמצעים שונים. נהוג לומר שמנוע בעירה פנימי שמצליח להשתמש ביותר מ-30% מהאנרגיה שנוצרת מהפיצוץ לטובת התקדמות, נחשב למנוע יעיל מאוד. לשריפת הדלקים יש גם השפעות סביבתיות דוגמת פליטת מזהמים וחלקיקים לאוויר אותו אנו נושמים.
2. רכב היברידי "רגיל"
רכב המשלב מנוע בעירה פנימית היכול להניע את הרכב יחד עם מנוע חשמלי הניזון מסוללות. עבור הנהג המעבר בין האנרגיות לרוב שקוף כמעט לחלוטין ומתבצע על ידי מחשב הרכב, שמחליט מתי להשתמש באיזו אנרגיה. טעינת הסוללה נעשה באופן אוטומטי על ידי מנוע הבעירה הפנימית, נסיעה בירידות או מיחזור אנרגיה בבלימת הרכב (ידוע כ'בלימה רגנרטיבית'). נהוג להניח כי דווקא בעיר, שם לא נדרש הספק גבוה ואופי התנועה דורש הרבה בלימות והאצות, הרכב ההיברידי ינוע יותר על חשמל ופחות על דלק.
בעולם שלנו, ישראל, יולי 2020, רכבי היברידיים נהנים מהטבה של 500 שקלים בסעיף 'שווי הטבה' כאשר עובד לוקח רכב היברידי כרכב ליסינג דרך השכר.
דוגמאות לרכב היברידי רגיל – טויוטה פריוס, יונדאי איוניק, קיה נירו , קורולה היברידית
3. רכב היברידי פלאג אין (נטען)
זהה לרכב היברידי רגיל עם שני שינויים משמעותיים : סוללה גדולה יותר, והאפשרות להטעין אותה משקע חשמל חיצוני. המשמעות היא שרכב כזה יכול לנסוע כמה עשרות ק"מ על חשמל בלבד, וכשהסוללה תתרוקן יהפוך לרכב היברידי רגיל. בתום הנסיעה, יוכל שוב להיטען משקע חשמל, ולנסוע את אותם עשרות ק"מ רק על כח החשמל.
המשמעות של הסוללה המוגדלת על צריכת הדלק היא דרמטית, וצריכת הדלק המוצהרת של קיה נירו פלאג אין עומדת על 1.3 ליטר ל-100 ק"מ, או 77 ק"מ לליטר! יתרה מזו, רכב כזה יכול לנסוע ללא בנזין בכלל מצד אחד ומצד שני, אם הסוללה נגמרת הוא כאמור יכול להמשיך לנסוע בלי בעיות.
רכב כזה נהנה מהטבה של 1010 שקלים בסעיף 'שווי שימוש' כאשר עובד לוקח אותו בעסקת ליסינג דרך השכר.
דוגמא לרכב כזה: קיה נירו פלאג אין, מיצובישי אאוטלנדר PHEV
4. רכב 'היברידי זעיר' או Mild hybrid
אני מכנה רכב בתצורה זו 'היברידי לעניים', כי בעצם, הם לא באמת היברידיים. בעוד שכלי הרכב ההיברידיים והנטענים יכולים לנסוע ממש רק על כח החשמל, ברכב זה אין אפשרות כזו. ברכב מסוג היברידי זעיר נעשה שימוש במערכת חשמל חזקה יותר משל רכב רגיל (12 וולט) אך חלשה משמעותית מזו של רכב היברידי רגיל (לרוב 400 וולט).
מדובר כאן על מערכת "עצור וסע" חזקה יותר וברוב המקרים המצבר מספק חשמל למערכות הרכב רק כאשר הוא בעמידה ומנוע הבעירה הפנימית כבוי. לעיתים המערכת מסייעת גם במהירויות שיוט בהן כמעט ולא נדרש מאמץ ממנוע הבעירה הפנימית. עם תחילת התנועה מנוע הבעירה הפנימי חוזר לפעול, ותנועת הרכב נעשית רק באמצעות שריפת דלק.
המינוח "היברידי זעיר" הוא די מטעה ולעיתים הטכנולוגיה הזו מגיעה כניסיון לרכוב על הטרנד הסביבתי למרות שליצרן אין באמת מה להציע בתחום כלי הרכב ההיברידיים, כטכנולוגיית "גשר" עבור דגמים ספציפיים שלא ניתן או לא כלכלי להתקין בהם מערכת היברידית אמיתית או כעוד דרך אחת מיני רבות לצלוח את מבחני הזיהום ללא משמעות אמיתית להשפעה על הצריכה בעולם האמיתי.
5. רכב חשמלי מלא
רכב כזה הוא למעשה השלב האחרון באבולוציה של כלי רכב מונעים חשמל. אין לו מנוע בעירה כלל. הוא בעל סוללה גדולה (לעיתים פי 50 ויותר מזו של רכב היברידי) המאפשרת טווח נסיעה של מאות קילומטרים, עד שזו מתרוקנת והרכב "נתקע בלי דלק". על מנת להמשיך בתנועה יש לטעון אותה בחשמל. מכוניות אלו לא פולטות שום מזהמים במהלך עבודתן, ועלויות האחזקה שלהן נמוכה משמעותית שכן הטיפולים השנתיים דורשים משמעותית פחות עבודה (אין החלפת שמנים, ופילטרים, שחיקת הבלמים נמוכה יותר וכו').
בעולם המיסוי רכב כזה נהנה מהטבת מס זהה לרכב פלאג אין.
דוגמאות לרכב כזה: יונדאי איוניק חשמלית, MG ZS EV, GAC-GE3, רנו זואי, ניסאן ליף
האם העולם / אנחנו ערוכים כבר לרכב חשמלי מלא?
להערכתי אנחנו בדרך הבטוחה לשם. המגבלה הגדולה של רכב חשמלי כרגע היא טווח הנסיעה ו/או זמן הטעינה. תשכחו מקפיצה ספונטנית לחרמון וחזרה רק כי יום יפה היום ובא לנו לאכול כנאפה בבוקעתה. עם זאת, רכב כזה יכול מאוד להתאים כרכב שני בבית (או כרכב יחיד אם אתם מחפשים תירוצים למה לא לנסוע לאכול כנאפה בחרמון). רובנו עובדים בטווח של כמה עשרות ק"מ בודדים ממקום המגורים. רכב חשמלי יכול לספק לנו את צרכי ההתניידות, לעיתים מבלי שנצטרך להטעין יותר מאחת לשבוע.
מגבלה נוספת מגיעה מכיוון היכולת להתקין עמדת טעינה. אם בבתים פרטיים יכולת זו עוד קיימת לרוב בקלות, בבתים משותפים הדבר מציב אתגרים גדולים, או בכלל לא מתאפשר בחלק מהמקרים.
ליתרונות הסביבתיים מתווספים גם יתרונות כספיים. למרות שהרכב החשמלי יקר משמעותית מרכב מקביל שאינו חשמלי מלא (עלויות הסוללה עדיין גבוהות מאוד), ההוצאה החודשית על הדלק מתבטלת, ואותה מחליפה עליה קטנה הרבה יותר בהוצאות החשמל. היבואנים מצהירים על חסכון של כ-75% בעלויות בהשוואה של חשמל מול דלק, אבל זו הערכה שמרנית בחלק מהמקרים.
כמו צריכת דלק, על פי חוק גם צריכת חשמל חייבת להיות מוצגת, וקל לחשב את העלות לכל קילומטר. נכון לרגע כתיבת שורות אלה מחירי הדלק נמצאים בשפל ולכן הכדאיות של רכב חשמלי (10.6 אג' לק"מ) יורדת ועומדת על פי 2.5-3 בלבד פחות ממכונית מונעת בנזין זהה (27.3-32.9 אג' לק"מ בנסיעה עירונית ובין עירונית. ההשוואה בוצעה על MG ZS). אך חישוב על בסיס מחירים של 6 או 6.5 שקלים לליטר אכן מתכנסים למספרים שמציגים היבואנים ואף יותר עם עלות ק"מ שנוסקת עד 45.5 אג' לק"מ.
האם הייתי רוכש רכב חשמלי עבורי? התשובה היא בהחלט כן.
כיום אני בוחן מספר אלטרנטיבות לעסקאות ליסינג לכלי רכב חשמליים על מנת שניתן יהיה להוסיף אותם להיצע המכוניות לבחירה בעולמות הליסינג השונים.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב