בטיחות. הפעם אכתוב על בטיחות כדי לעשות סדר במושגים, במונחים ובעיקר ביכולת שלכם לקבל החלטות מושכלות לגבי הרכב הבא שלכם.
קרדיט לתמונות: אתר EuroNCAP
בגלל מורכבות הנושא אנסה להיות ממוקד ולחלק את הנושא לשתי כתבות נפרדות.
למעשה, בטיחות היא אולי הקריטריון הכי חשוב שקיים במהלך בחירת רכב חדש. זה הקריטריון שיקבע אם ואיך נצא בחיים מתאונה קשה, זה הקריטריון שיקבע איך היקרים לנו הנוסעים איתנו ישרדו במהלך תאונה. ואם אתם בקטע של 'לי זה לא יקרה', אז מספיק לשמוע בחדשות על תאונות דרכים קשות, ולהבין שגם אותם אלו שארעה להם תאונה לא ממש תכננו לצאת בבוקר ולהיקלע לתאונה.
ישנם מספר מושגים ומונחים שאתם צריכים להכיר. חדי הזיכרון מביניכם זוכרים במעומעם שכבר נגעתי בעולם מערכות הבטיחות. אז אם אתם לא ממש זוכרים מה זו בקרת שיוט אדפטיבית ומה זה תיקון הגה אקטיבי – אני ממליץ שתעיינו במאמר הזה. הוא יעשה קצת סדר במושגים.
אבל מערכות בטיחות אינן הכל. צריך לראות שהן עובדות באופן יעיל, ולוודא שתכנון הרכב ראוי. המבוגרים מבין הקוראים עוד זוכרים את התקופה שבטיחות ברכב הוגדרה בציבור ה'מבין' כפונקציה של עובי הפח. אם יש לו פח עבה (וולוו) אז הרכב בטוח, ואם יש לו פח דק אז הוא עשוי מנייר, והוא לא בטוח. והאמת היא שזה רחוק מהמציאות. במציאות אנחנו רוצים שהרכב יגן על הדבר הכי חשוב – הנוסעים. רכב שיהיה בנוי הכי חזק שאפשר, לא יספוג את האנרגיה שבתאונה, ויעביר אותה לנוסעים. אנחנו רוצים רכב שיקרוס תוך כדי תאונה, ישמור על תא הנוסעים שלם, ובכך יעביר כמה שפחות אנרגיה לנוסעים ברכב.
את זה בדיוק בודקים במכונים מוכרים כמו ה EuroNCAP ( The European New Car Assessment Programme ) האירופאי או ה NHTSA ( NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION ) האמריקאי.
שני המכונים הרשומים מקבלים כלי רכב חדשים ומרסקים אותם במגוון תרחישים אפוקליפטיים, מתעדים ומצלמים את הריסוק מכל כיוון, בוחנים את חומרת הפציעות שנגרמו לבובות הניסוי שהושבו ברכב, בוחנים את תפקוד מערכות הבטיחות המותקנות בכלי הרכב, ובסופו של דבר מוציאים ציון סופי.
הציון מורכב מציון בכוכבים מ 0 כוכבים (הכי נמוך) עד 5 כוכבים (הכי גבוה). בתוך כל מבחן תוכלו להתרשם גם ממרכיבים פנימיים שאותו המכון דירג , בין אם זה מתייחס להגנה על נוסעים, על הולכי רגל ועוד. כדי לרכב יקבל ציון מקסימלי הוא צריך גם לכלול סט של מערכות בטיחות שהן המינימום ההכרחי על מנת להיכלל בקטגוריה מסוימת.
כאן אנחנו מגיעים לנקודה קריטית להבנה. עם ההתפתחות הטכנולוגית, גם בהגנה על הנוסעים, גם בחומרים וגם במערכות בטיחות מתקדמות, רמת הבטיחות של רכב שקיבל 5 כוכבי בטיחות ב 2012 רחוקה מאוד מרמת הבטיחות של רכב שקיבל אותו ציון בדיוק ב 2022. למעשה יש מצב שאותו רכב מ 2012 היה מקבל היום ציון נכשל. המשמעות היא שכשאתם בוחרים רכב משומש חשוב מאוד ללמוד על ציוני הבטיחות שהוא קיבל בזמנו, אבל זה רלוונטי רק מול האלטרנטיבות מאותה התקופה. זו תהיה טעות חמורה לחשוב שרכב שקיבל ציון בטיחות מקסימלי לפני עשר שנים נהנה מאותה רמת בטיחות של רכב חדש שמקבל ציון בטיחות מקסימלי.
חשוב להבין שגם מכוני הבדיקה, הן האירופאי והן האמריקאי מעדכנים כל הזמן את הקריטריונים.
מכון חשוב נוסף הוא מכון הבטיחות הסיני. סין היא יצרן רכב גלובלי גדול וחשוב, וככזה היא גם מחזיקה במכון בטיחות סיני ה C-Ncap, אשר לכאורה מסתייע במודולי בדיקה דומים לאלו של ה EuroNCAP. אם תיכנסו ללינק (ותעשו תרגום לאנגלית) תוכלו להתרשם ממבחר מבחני ריסוק שהמכון מבצע. למרות האמור אני ארגיש יותר בנוח לקבל החלטה לפי המכון האירופאי או האמריקאי.
נתון נוסף שחשוב לדעת ולהכיל הוא הגירסא הספציפית שנבחנה במבחן ריסוק ספציפי. כלי הרכב נמכרים בשווקים שונים בגירסאות שלא תמיד זהות אחת לשניה, ונבדלות אחת מהשניה ברמת האיבזור ועוד, בהתאם לקונפיגורציה הספציפית לאותו השוק. בדרך כלל שלדת הרכב והמרכב יהיו זהים, אבל מפרט הבטיחות עשוי להשתנות בין שוק לשוק. אז גם כשאתם קוראים ולומדים על ציון הבטיחות של רכב מסוים, שימו כוכבית קטנה ליד, כי לא בטוח שזה בדיוק אותה רמת גימור שתקבלו בארץ. לעיתים היא תהיה יותר נמוכה, ולעיתים יותר גבוהה.
דבר נוסף חשוב הוא לדעת שרכב שקיבל ציון בטיחות במבחן, ייתכן שעוד מערכת בטיחות אחת או שתיים יעבירו אותו לדירוג גבוה יותר. עכשיו נכון יהיה להבין אילו מערכות היו חסרות באותו מבחן שבוצע, והאם הרכב שמסופק לנו בישראל כבר מצויד באותן מערכות או לא. רוצה לומר, שאחרי שלמדנו על תוצאות הרכב במבחן ריסוק, שווה לחפור עוד קצת ולהבין מה היה חסר לו על מנת לקבל ציון גבוה יותר, ולהשוות לרמת האיבזור הזמינה לנו בשוק המקומי.
אז לסכם עד עכשיו, כלי הרכב נבחנים במכוני בדיקה עצמאיים ובלתי תלויים. לנו כצרכנים חשוב לחפש מידע על רמת הבטיחות של הרכב בו אנחנו מעוניינים, להשוות לכלי רכב אחרים ביניהם אנחנו מתלבטים, ואז להוסיף לשיקולים את יתר השיקולים הקיימים בעת בחירת רכב כמו מחיר, אמינות ועוד.
בפרק הבא נדבר על ציון הבטיחות של משרד התחבורה, אותו ציון שמופיע בתחתית כל פרסום וכל מודעה של היבואנים המתייחס לרכב ספציפי.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב