פורד פוקוס טורר
סטיישן מוגבה עם מנוע גיבור.

הפוקוס החדשה חוזרת אלינו במגוון גירסאות. כאן היא נבחנה עם מנוע 1.5 ליטר טורבו, ומרכב סטיישן מוגבה קלות. התוצאה נפלאה.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

הפוקוס החדשה ששיווקה החל לאחרונה היא הדור הרביעי של הפוקוס. שני הדורות הראשונים של הפוקוס היו מכוניות משובחות, וכך גם הדור 'שלוש וחצי' אותו אהבתי מאוד וגם כתבתי על בדיוק כאן. עכשיו אנחנו עם הדור הרביעי, נשוא מבחן זה.

על השם 'פורד פוקוס' מעיב הדור השלישי, שהיה רכב מצויין אך סבל מתקלות בתיבת ההילוכים, דבר שהשפיע ועדיין משפיע על המותג כולו. נשאלת השאלה למה להעניש שלושה דורות של מכונית מעולה בגלל 'נפילה' אחת. עם המורשת הזו של הדור השלישי צריכה הפוקוס החדשה להתמודד וגם עם המתחרות המצויינות העומדות מולה.

כל דורות הפוקוס מציגות עיצוב עקבי ומעודכן, והדור הרביעי ממשיך במסורת. בחזית הרכב גריל שחור וגדול בצורת משושה, המשתלב עם קווי עיצוב זויתיים הנמתחים על מכסה המנוע וצידי הפגוש הקדמי. יחידות התאורה הקדמיות משתלבות עם תפיחות המתחילות מהגריל, מעצבות את צידי מכסה המנוע ונמתחות לאורך הרכב עד לתחילת הדלתות האחוריות, שם הן מסתיימות. קצת לאחר מכן מתחילות התפיחות האחוריות הנמתחות לאורך הכנף האחורית ומשתלבות עם יחידות התאורה האחוריות. העיצוב כולו זורם ודינאמי, ונאה למדי.

בתוך הרכב יש דגש על פונקציונליות ונוחות תפעול. ניכרת מחשבה רבה במיקום המתגים. על ההגה ספרנו לא פחות מ 18 כפתורים שונים, אולם התפעול שלהם היה מיידי ואינטואיטיבי.

נקודת תורפה מול הדגם היוצא היתה הדופן השמאלית של הקונסולה המרכזית שמצאתי אותה כמפריעה ממש לרגל ימין. שמחתי לראות כי מפגע זה נעלם לחלוטין בדגם החדש.

מול הנהג לוח מחוונים מסורתי, וזה לחיוב. מד סל"ד גדול משמאל, מד מהירות גדול מימין ובאמצע תצוגה משתנה לפרמטרים שונים של נהיגה ושליטה ברכב. הדשבורד מעוצב ונקי ובמרכזו מזדקר מסך מגע מקורי ונאה. מתחתיו פקדי שליטה על פונקציות השמע, ומתחתיהם שני פתחי מיזוג. עוד קומה מתחת מתגי הפיקוד על בקרת האקלים, ותא איכסון המכיל גם משטח לטעינה אלחוטית.

בצידה השמאלי של הקונסולה המרכזית תמצאו בורר הילוכים, ולידו מתגי מעצור היד החשמלי, וכפתור ל'HOLD', עוד כמה מתגים לביטול ה'סטופ אנד סטארט' ועוד. מצידה הימני של הקונסולה שני מחזיקי כוסות.

המושבים נוחים, בעלי אפשרויות כיוון מקובלות, ועם הגה המתכוונן לגובה ולעומק, מוצאים במהירות תנוחת נהיגה נוחה.

המושב האחורי מרווח ונוח, כמצופה מרכב בעל בסיס גלגלים של 2.7 מטר, זהה לזה שבקורולה / איוניק/ נירו. תצורת הסטיישן היא התצורה המושלמת למשפחה, ותא מהטען של הפוקוס סטיישן הזו מוכיח את זה שוב עם נפח הטענה עצום, שימושיות גבוהה, ותאים לאיחסון מתחת לרצפת תא המטען.  

על הפן הדינאמי אחראי מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל שלושה צילינדרים בלבד. המנוע הזה הוא שד משחת, ומספק לא פחות מ 182 כ"ס ו 24.5 קג"מ הזמינים בין 1600 סל"ד ל 4500 סל"ד. תיבת ההילוכים פלנטרית בעלת שמונה הילוכים. המשמעות של כל זה היא שבכל רגע נתון יש את ההילוך המתאים על מנת שהמנוע יהיה עמוק בתוך המומנט המירבי שלו, ותאוצות הביניים יהיו חזקות. בנהיגה זה התברר כמדויק. לפוקוס החדשה גירסה נוספת בעלת מנוע 1.0 ליטר טורבו, המפיק 125 כ"ס ו 17.3 קג"מ.

תחילת נסיעה ברכב ההדגמה שאצלנו מעלה כמה תובנות, ראשית אין מה לעשות 182 כ"ס זה הרבה, והרכב מייצר תאוצה מרשימה מכל מהירות. קשה להסביר אבל כרכב משפחתי סטיישן, הרכב הזה מורח לך חיוך דבילי על הפרצוף בכל לחיצה על דוושת התאוצה. שיוט ב 140 קמ"ש נינוח לחלוטין. המתלים לטעמי עושים עבודה מעולה. מישהו הגדיר אותם 'גרמני של פעם'. מתלים יחסית קשיחים אבל לא מתרסקים. מעבירים מידע מדוייק לנהג מבלי להרעיד אותו עקב קשיחות יתר. לפוקוס אחיזה גבוהה למדי, ורק תאוצות מעמידה, עם 'רגל עד הפח' מייצרות תחושה של מלחמה עם ההגה להחזיק אותו ישר. בשלל סיבובים, פניות, החלפות נתיב מהירות ועוד, הרכב לא מגלה סימנים מוקדמים של איבוד אחיזה. ההגה מדוייק מאוד אם כי לטעמי גדול מדי. עדיין מדובר באחד ההגאים הטובים בהם אחזתי לאחרונה. רשמית, התאוצה ל 100 קמ"ש אורכת 8.6 שניות קצרות עד למהירות מירבית של 209 קמ"ש. את המהירות המירבית לא אימתתי, את התאוצה בכל רגע ורגע נתון. הרכב הזה הוא פשוט כיף אחד גדול, וכשזה מגיע בעטיפה משפחתית יעילה ומרווחת – הכיף כפול.

רכב ההדגמה 'אקטיב טורר' הוא גירסה מוגבהת קלות של הפוקוס. לקח לי זמן להבין את זה. מוגבה מבחינתי מתחיל בלנדקרוזר + 5 ס"מ. עדיין לבורר ההילוכים היה מצב L יעני LOW. תשכחו מכל מחשבה על שטח. התחושה היתה של הילוך ראשון מעט קצר יותר.

לרכב בורר מצבי נהיגה – נורמל, אקו, ספורט, סליפרי וטרייל. נעבור יש למצב ספורט. מצב זה מריץ את הסטיישן המשפחתי הזה בחוליגאניות משחררת, והדבר היחיד שאתה חושב עליו זה 'WTF פורד עשו כאן?' בתנועה צפופה פשוט לא נוח לנסוע במצב הזה, שמרגיש כמו רוטווילר שמושך אותך קדימה כשהוא קשור לרצועה. מצד שני בתנועה חופשית זה כל-כך כיף…

בהיבט הבטיחות ציידו פורד את הפוקוס כעט בכל המערכות המתקדמות הנדרשות. בלימה אוטונומית, בקרה אקטיבית לשמירה על נתיב, קרוז קונטרול אדפטיבי ועוד.

מבחינת צריכת דלק יש כאן קצת בעיה. אין מצב לנסיעה 'רגילה' כשאתה יודע שבלחיצה קטנה אתה משחרר 182 סוסים דוהרים. יעידו כמה וכמה נהגים שפוקוס סטיישן פשוט נתנה להם בראש בתאוצות ביניים רק כי הנהג היה משועשע. ובכל זאת, נהיגה 'רגילה' תגרום לפוקוס לגמוע ליטר בנזין על כל 12.5 ק"מ. נהיגה רגועה, עם קרוז קונטרול ו 90 קמ"ש קבועים מביאה את צריכת הדלק ל 24.4 ק"מ לליטר מרשימים למדי.

נודניקים מוצאים על מה להתלונן, ויש כמה דברים. כפתור ההתנעה נמצא במיקום מוזר שמתישהו יגרום לכם לנקע ביד ימין. לחיצה עליו היא בזוית לא סבירה. רעשי רוח – בידוד הרכב אינו מושלם, וחודרים לרכב רעשי רוח מעבר למה שהיית מצפה. למרות מערכות הבטיחות המלאות ברכב, אין בו התראה על רכב בשטח מת 'בליינד ספוט'. חבל. כשנמצאים מחוץ לרכב, המנוע נשמע יותר ממה שהיית מצפה. לי זה לא הפריע אבל הרעש היה נוכח.

אם קיבלתם עד עכשיו את הרושם שמדובר ברכב נפלא, אתם צודקים. אי אפשר לקחת מהפוקוס את מה שהיא – פשוט אוטו בנ$%&ה. ולמרות שהרכב עצמו הוא כל-כך טוב (והוא באמת מצטיין) התחרות שלו על לב הלקוחות לא פשוטה. ראשית עליו להתמודד עם הזיכרונות הרעים של הדור השלישי ולהזכיר שהדורות האחרים היו מצויינים. בעולמות הליסינג תהיה לו תחרות קשה מאוד עם כלי הרכב היברידיים, ועכשיו גם עם ההיברידיים פלאג אין שמעניקים לנהג הליסינג יתרונות גדולים בצריכת דלק, ובהטבות הניתנות בתחום המיסוי, וזו לדעתי הבעיה הכי קשה של הפוקוס החדשה.

אובייקטיבית, כרכב נטו, היא אחת המכוניות הטובות בשוק, והתמחור שלה הוגן מאוד בהשוואה לתועלות ולמתחרות.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

2 Responses

  1. יואב,
    תודה על הסקירה המעניינת.
    כרגיל נהנה לקרוא את הסקירה שלך לרכבים.

    לדעתי זה הדור החמישי של הפורד פוקוס.

    בתחילת הסקירה כתבת –
    "הפוקוס החדשה ששיווקה החל לאחרונה היא הדור הרביעי של הפוקוס."

    בהמשך הסקירה כתבת – "והדור החמישי ממשיך במסורת."

    1. תודה איל,
      הדור הזה הוא הרביעי.
      הדור הקודם היה שלוש וחצי, ותיקן את הבעיות שנוצרו עם הדור השלישי הבעייתי.
      בתחילה גם אני חשבתי שמדובר בדור חמישי, אבל חפירה קצת במקורות לימדה אותי שאכן מדובר בדור הרביעי.
      אבדוק ואתקן במקום בו רשמתי שזה הדור החמישי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן