הנה נתון שכנראה ידעתם אבל לא התעמקתם בו. האוקטביה בעידן המודרני חוגגת 28 שנים וארבעה דורות. האוקטביה שהוצגה ב 1996 נשאה על כתפיה גם את הצורך ללמד את הקהל שעכשיו סקודה היא חלק מקונצרן פולקסוואגן, והיא ראויה להתייחסות כאל רכב מערבי איכותי, ולא עוד משהו מתוצרת מזרח אירופה המתפרקת. בשנת 2004 הוצג הדור השני של האוקטביה ובשנת 2012 הוצג הדור השלישי. כל אחד מדורות האוקטביה סחף אחריו עוד ועוד משתמשים שגילו באוקטביה רכב משפחתי מרווח, איכותי ושימושי מאוד, עד שהאוקטביה הפכה לאמת המידה למשפחתית איכותית. לאורך התקופה התעדכנו המנועים, תיבות ההילוכים והשלדה, כאשר העיצוב הציג עם השנים, ועם כמה פייסליפטים במהלך חיי הדגמים, אבל שמר על זהות מותגים ברורה.
בשנת 2019 הוצג הדור הרביעי של האוקטביה והמשיך את שירת ההצלחה, עד שהגיע משבר הקורונה וסגר את יכולת הייצור של סקודה, עם ההתאוששות מהקורונה הגיעה הפלישה הרוסית לאוקראינה והשביתה מפעלים שייצרו חלקים לטובת מפעלי הייצור, ואם זה לא מספיק אז מפעל שייצר חלקי מרכב לאוקטביה נחרב בשריפה, והקשיים לספק אוקטביות לשוק הפכו לקשים מאוד. אבל אני לא כאן כדי לבאס אתכם, אלא כדי לספר שכל הקשיים הסתיימו, מפעלי סקודה חזרו לתפוקה מלאה והחלו לסגור פערי ייצור. בדיוק לשם כך התכנסתי עם אנשי היבואן להבין מה היכולת לספק אוקטביות, לוחות זמנים, דגמים ומפרטים, ובסוף גם להתנסות עם האוקטביה העדכנית בשתי גירסאות מנוע – 1.0 ליטר או 1.5 ליטר.
העיצוב 'סקודאי' מובהק, עם גריל משושה שחור וגדול, מסגרת כרום (מיותרת), יחידות תאורה מלבניות בחזית, והרבה קווים חדים וברורים. לדוגמא, אותו קו עיצוב המתחיל מתחת ליחידת התאורה הקדמית, ממשיך לאורך כל הרכב בין קו החלונות לידיות הדלתות, ומשתלב עם יחידות התאורה האחוריות. שמשה אחורית משולבת מכסה תא המטען, ונפתחת כיחידה אחת יוצרת את האחד היתרונות המסורתיים של האוקטביה – תא מטען ענק ושימושי. למעשה, אני לא מבין למה יצרנים אחרים לא מעתיקים את אותו המבנה בדיוק ומשאירים לסקודה את יתרון השימושיות הזה.
פנים הרכב תכליתי ונקי, ובעיקר שומר על ממשק משתמש מוכר ויעיל. מול הנהג הגה דו חישורי, לוח מחוונים 'מסורתי' עם מד מהירות גדול מימין ומד סל"ד גדול משמאל, ביניהם צג מחשב דרך עם מגוון תצוגות. בדגמי הדיינמיק והסטייל תקבלו לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25". במרכז הדשבורד מולטימדיה בגודל 10" עם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. את הדשבורד כולו חוצה אלמנט כרום מוברש נאה, המפריד בין חלקו העליון של הדשבורד יחד עם המולטימדיה, לבין החלק התחתון ופקדי הפעלה. קונסולה מרכזית נאה עם בורר הילוכים קטן, מאחוריו מתג למעצור היד, מתקן לכוסות או בקבוקים עם כיסוי נגלל, ותא חפצים.
מושב הנהג נחזה להיות פשוט, אבל הוא ההוכחה שלא צריך להיראות מתוחכם כדי להיות מושב מצוין, נוח ותומך. מאחור שפע של מקום הודות לבסיס גלגלים של 2.686 מטר ותכנון נכון של המושבים. עם זאת, האוקטביה מזכירה את איבזורה במנוע בעירה פנימי עקב הימצאותה של 'תעלת הינע' הגוזלת מקום חשוב ברצפת המושב האחורי, דבר שכבר כמעט שכחנו איך נראה עם המעבר להנעה חשמלית ורצפה שטוחה לחלוטין.
לאוקטביה שני מנועים ואת שניהם בחנתי. המנוע הראשון הוא מנוע טורבו בנזין שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר. מנוע זה מפיק 110 כ"ס ו 20.4 קג"מ. המנוע השני הוא מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס ו 25.5 קג"מ. שני המנועים משולבים עם תיבת הילוכים רובוטית דוח מצמדית בעלת שבעה הילוכים. פער הביצועים וזמינות הכח מורגשים. דגם ה 1.0 ליטר מאיץ מ 0 ל 100 קמ"ש ב 10.5 שניות ומהירות סופית של 208 קמ"ש. דגם ה 1.5 ליטר מאיץ מ 0 ל 100 קמ"ש ב 8.5 שניות בדרך למהירות סופית של 230 קמ"ש.
תחילת נסיעה עם דגם ה 1.0 ליטר, ואני נזכר עד כמה המנוע הזה טוב. המומנט המכובד (יחסית לנפח) ובשילוב הגיר המצוין, ולא יהיה רגע בנהיגה בה תחשבו שעשיתם עסקה רעה. נכון שהאוקטביה הזו לא תהיה הרכב הכי מהיר על הכביש, אבל גם ממש לא הכי איטי. די מהר אני מקבע את ההילוכם על מצב 'ספורט' (קליק אחד למטה מ'דרייב') כדי להפחית את ההססנות המובנית של הגיר, והאוקטביה נוסעת מצוין.
המתלים עושים עבודה טובה מאוד, בדיוק כמו שהיית מצפה מרכב אירופאי מוביל. בכבישים עירוניים שבורים עם פסי האטה האוקטביה מספקת נוחות גבוהה. היא לא מתרסקת ולא מתנדנדת, אלא פוגשת את המכשול, ומתמודדת איתו היטב תוך שמירה על נוחות גבוהה. גם מחוץ לעיר ממשיכה האוקטביה לשמור על רמת נוחות גבוהה יחד עם אחיזת כביש מצוינת. צריך לזכור כמובן שמדובר במשפחתית עם הנעה קדמית המכוילת לנוחות ולא לתקיפת מסלולים.
בהשוואה לאוקטביה עם המנוע 1.0 ליטר, המעבר לאוקטביה עם מנוע 1.5 מתגלה אוקטביה שונה לחלוטין, עם הרבה יותר כח ונמרצות בכל שלב של הנהיגה. מנוע ה 1.5 עם 150 כ"ס ומעל 25 קג"מ, מטיס את האוקטביה בזריזות ובנמרצות, עם הרבה כח זמין כל הזמן.
צריכת דלק – רשמית, צריכת הדלק של דגם ה 1.0 ליטר עומדת על כ 19 ק"מ לליטר, המציאות לאורך תקופת המבחן הצריכה הממוצעת היתה כ 17.2 ק"מ לליטר, ומדובר בצריכת דלק מצוינת. באופן טבעי צריכת הדלק של דגם ה 1.5 ליטר אמורה להיות יותר גבוהה, ורשמית היא עומדת על כ 18 ק"מ לליטר. בפועל הצריכה היתה יותר גבוהה, עם זאת, כמו בכל רכב לנהג יש השפעה ניכרת על צריכת הדלק של הרכב. כך, בנהיגה מתונה מאוד הציגה ה 1.5 ליטר, צריכת דלק של 24 ק"מ לליטר.
במציאות, מה שאני יכול לומר זה שאם אתם חושבים לבחור את דגם ה 1.0 ליטר כדי לחסוך בדלק, אני חושב שתגלו שההבדלים מאוד קטנים, ולדעתי לא שווה לוותר על עודף הביצועים כדי לחסוך מעט דלק.
בהיבטי בטיחות מצויד האוקטביה באביזרי הבטיחות ההכרחיים כמו תיקון אקטיבי לסטיה מנתיב, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. עם זאת, היום ב 2024 מקבלת האוקטביה ציון איבזור בטיחות 4. במבחני הריסוק של ה EuroNcap קיבלה האוקטביה חמישה כוכבי בטיחות.
האוקטביה 1.0 ליטר משווקת בשתי רמות גימור – אמבישן במחיר של 156.0 אש"ח, והדינמיק המאובזרת יותר ב 164.0 אש"ח. דגם ה 1.5 ליטר משווק ברמת גימור אמבישן במחיר של 161.0 אש"ח, דיינמיק במחיר של 168.5 אש"ח, והסטייל המפוארת במחיר של 178.0 אש"ח. ראוי לציין כי רמות הגימור הנמוכות מציעות מחיר אטרקטיבי מאוד בהשוואה למשפחתיות המתחרות.
הסיכום שלי פשוט. האוקטביה היתה ונותרה משפחתית משובחת עם יתרונות גדולים בהיבט השימושיות.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב