אי שם בסוף מרץ הודיעה קבוצת סמלת יבואנית סובארו על ייבוא מסודר של הסובארו BRZ החדשה, רכב הספורט קופה החדש של סובארו. סמלת עידכנו כי קיבלו הקצאה ל 150 מכוניות בלבד, עם גיר ידני או אוטומטי. ספויילר, קצב המכירות משמעותית גבוה ממה שכמה חובבי רכב 'מבינים' חשבו שיקרה.
יש מכוניות שאתה מתחיל לנהוג, וכבר אחרי כמה מטרים בודדים במהירות אפס, אתה אומר לעצמך 'וואו, מה קורה כאן?', וה BRZ היא אחת מאלה.
20 מטר בחניון של סובארו, ועוד 30 מטר בכביש בואכה רח' יגאל אלון, ומתפשט לי חיוך מאוזן לאוזן, שאני אפילו לא מנסה להסתיר.
אבל כל דבר בעיתו.
הסובארו BRZ ואחותה התאומה הזהה הטויוטה GT86 פותחו יחד על ידי סובארו וטויוטה, והוצגו לעולם לראשונה בדצמבר 2011, כאשר הדגמים הראשונים עלו לכביש בתחילת 2012. התצורה היא רכב ספורט קופה 2+2, שזה אומר שני מושבים קדמיים + שני מושבים מאחור. מראש תוכננו צמד התאומות לספק כיף גדול במחיר קטן (יחסית) והן סיפקו את זה בעיקר למי שבחר בגירסה הידנית, כאשר שווקה גם גירסה אוטומטית למתקשים בנהיגה.
לקראת סוף 2020 הוצגה המחליפה של ה BRZ, והשיווק החל בתחילת 2021. ה BRZ החדשה הציגה מנוע מעט גדול יותר, 2.4 ליטר לעומת 2.0 ליטר, והספק משופר. בתחילת 2023 כאמור בפתיח החל השיווק בישראל, והנה הגענו ליום בו אני אוסף את ה BRZ הידנית, עם אזהרה מחברי מ' שהיה מהראשונים לקבל את הדגם החדש "דיר באלאק, יש לה זנב מאוד ליברלי", ובשפה פשוטה, תיזהר, היא זורקת זנב מהר ממה שאתה מצפה.
העיצוב החיצוני מרשים. אין כאן משחקים של להיראות משהו שהיא לא. זו ספורט קופה נמוכה ואגרסיבית, וככה היא נראית. החזית מחודדת, מעט מזכירה כריש מקדימה עם אף בולט מעל כונס אוויר גדול. יחידות תאורה בצורת משולש כהה זוית, משולבות לד, משתלבות עם הכנפיים הקדמיות התפוחות מעט. מבט מהצד מבליט את תא המנוע הגדול של ה BRZ, חלון נהג גדול ועוד חלון קטן לטובת האומלל שהצליח להשתחל למושב האחורי. מאחור בולטים מאוד בתי הגלגלים האחוריים המכילים צמיגי מישלין פיילוט ספורט 4 במידה 215/40/18. דווקא מאחור משהו לא ממש מגובש עם מכסה תא מטען שנראה כאילו מישהו לא ידע איך לסיים את הרכב, כי מתחתיו דווקא בסדר גמור. את המראה חותמים בתחתית הרכב שני מפלטים עבים.
פנים הרכב לא מרשים במבט ראשון, עד שמתיישבים וכל דבר נופל לך ליד בדיוק איפה שהוא אמור להיות. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7". דשבורד אופקי לחלוטין, במרכזו שני פתחי מיזוג מלבניים (ועוד שניים בקצוות הדשבורד עגולים גדולים), ומתחתם מסך מולטימדיה 8" עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו חוגות לבקרת האקלים, ומתחת סט מתגים פונקציונליים. במרכז הקונסולה ידית הילוכים ידנית כמובן, עם מהלך קצר למדי. אולי הפריט הכי משמעותי בו אתה נתקל ומרגיש, וזה שמסביר לך לאן הגעת הוא ידית מעצור היד. אם הרכב רגיל כבר עברנו למעצור יד חשמלי, ואם כבר קרה המקרה יש מעצור יד מכאני, כזה שצריך למשוך, ואז לא לשמוע ממנו עד סוף הנסיעה, כאן ב BRZ מעצור היד נמצא בדיוק בין הנהג לבין ידית ההילוכים. זו הפעם הראשונה שאני פוגש מעצור יד שבעצם אומר לך 'אני כאן, תשתמש בי'. מושב נהג ספורטיבי ותומך, מחזיק אותך במקום הנכון מול ההגה. רוצה לנהוג גבוה כמו בג'יפון – קנה XV. המושבים האחוריים תיאורטיים בלבד. במושב האחורי, מאחורי נהג בוגר גם בגובה ממוצע, יכול לשבת רק גמד גינה. מאחורי הנוסע יכול לשבת אדם שגורלו התאכזר אליו, ובתנאי שהנוסע יסיט את המושב קדימה יותר מה שהוא היה באמת רוצה.
על הנעה אחראי מנוע בוקסר, 4 בוכנות, בנזין בנפח 2.4 ליטר המפיק 228 כ"ס מכובדים ו 25.5 קג"מ צנומים למדי שזמינים החל מ 3700 סל"ד. תיבת ההילוכים ידנית, בעלת שישה הילוכים. התאוצה הרשמית מ 0 ל 100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות בדרך למהירות סופית של 226 קמ"ש.
מתחילים לנסוע, כפי שציינתי בפתיח, הסובארו הזו מזקקת לך למוח ולנשמה שהיא רכב נהיגה. היא עושה את זה דרך כל שריר בגוף שנותרה בו מעט תחושה. קשה להסביר את התחושה, אבל חובב הגה, שיודע שהוא חובב הגה, יתחיל לנהוג ב BRZ ואני מבטיח לכם שיימרח לו חיוך של אושר מאוזן לאוזן.
אני נוסע עם ה BRZ בזהירות, זוכר את האזהרה של מ' על הזנב הליברלי. מגיע למעגל תנועה שאני מכיר היטב (לא, זה לא 'כיכר'. זה מעגל תנועה), מהירות נמוכה מאוד, לא יותר מעשרה קמ"ש, נגיעה קטנה בדוושת הגז ו…זנב בחוץ. עוד סיבוב, עוד נגיעה בדוושה, עוד פעם זנב בחוץ. פניה ימינה ברמזור, מהירות נמוכה מאוד, נגיעה בגז > זנב בחוץ. המשוואה פשוטה. גז + גלגלים קדמיים לא ישרים = זנב בחוץ. הכיף הוא שזה קורה הכי נשלט שיש, התיקון בהגה מיידי, המהירות נמוכה, ואני מחכה לצאת עם הסובארו הזו לכבישי נהיגה.
הנסיעה דרומה על כביש שש עוברת בזריזות, כשה BRZ מפגינה את חיבתה לסל"ד גבוה. שיא ההספק שמגיע ב 7000 סל"ד מביא אותך למשוך את המנוע למחוזות הגבוהים, החלפת הילוכים מהירה וה BRZ טסה בגובה נמוך. איזה כיף. איזה אושר. בדרום יש כמה כבישים יפהפיים, כשהפחד הגדול הוא מתנועה שמגיעה ממול. כששדה הראיה נפתח אפשר לשחק עם ה BRZ הזו, ואני מודה שאני מפחד, ולוקח מרווחי בטחון גדולים מהרגיל. למרות כפתור ביטול בקרות, אני לא חושב אפילו על ביטול הבקרות. מעט מדי זמן עם הרכב כדי ללמוד אותו. ישורת ארוכה מאפשרת לשחרר קצת את הסוסים באורווה ולהרגיש את ה BRZ טסה במהירות הפללה עצמית, תוך שהיא יציבה לחלוטין ומשדרת המון בטחון. איזו מכונה נפלאה.
על צד הביקורת אציין את המומנט הצנום של המנוע, לא פעם ולא פעמיים חיכיתי לבעיטה בגב שמגיעה בזכות המומנט, והיא לא הגיעה. מה שכן הגיע אחרי שהסל"ד עלה זה ההספק, שכבר חיפה על המחסור במומנט.
ואם כבר בביקורת, ואם כבר יש מגרעת לגלגל רזרבי – למה לשים ערכת ניפוח? זו ביקורת כלפי כל היבואנים ולא ספציפית לסובארו. די עם הבדיחה הזו שנקראת ערכת ניפוח. אם יש מגרעת לגלגל רזרבי הבו לנו גלגל רזרבי.
ה BRZ הזו היא רכב שאתה צריך לכבד, וצריך לפחד ממנו. לקרוא לזנב שלה 'ליברלי' זה אנדרסטייטמנט. לסובארו הזו צריך להגיע עם יראת כבוד. לא תתנו כבוד, ב 99% מהמקרים תמצאו את עצמכם במצב שלא תכננתם – על הצד באמצע הכביש במקרה הטוב, או על עמוד / אי תנועה / שוליים במקרה הפחות טוב.
רכב ספורטיבי הוא 'שילוש' קדוש של שלדה, הגה, מתלים, מנוע, גיר וצורת הנעה. את כל השישה האלה מביאה ה BRZ באופן האופטימלי.
צריכת הדלק על כ 600 ק"מ של מבחן עמדה על 9.5 ליטר ל 100 ק"מ, כלומר כ 1:10, וזו צריכה מצוינת ביחס לדרך בה הרכב ננהג. צריכת הדלק הרשמית עומדת על 8.8 ליטר ל 100 ק"מ.
מבחינת בטיחות, ה BRZ הידנית צוידה בצפצפת מובילאיי מיותרת, כאשר הדגם האוטומטי כבר מצוייד במערכת הבטיחות המקורית המצוינת של סובארו – Eyesight. עד כמה שאני מצליח להבין, ה BRZ הידניות שיגיעו בעתיד, יצוידו גם הן במערכת המקורית של סובארו, ובכך תימנע מכם עוגמת הנפש של המובילאיי בהתקנה מקומית.
המחיר של ה BRZ הידנית עומד על 229,900 ₪, ואילו הדגם האוטומטי יעלה לכם 239,900 ₪. נכון שאבסולוטית זה הרבה כסף, אבל אם תחשבו על רכב ספורט קופה, הנעה אחורית וזנב עולץ, הבאה בתור תהיה כנראה האלפין מקבוצת רנו בכחצי מיליון שקל, ואחריה פורשה כזו או אחרת.
הסובארו הזו בנויה סביב הנהג, עבור הנהג. לא שום דבר אחר. את זה היא עושה בצורה שאין לה תחרות ברמות המחירים האלה.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב