לנדרובר דיסקברי 5 –
ממשיך את המסורת או יוצא מהשטח?

הדיסקברי 5 קצת מתרחק מהמסורת המחייבת של דגמי הדיסקברי ומציג יותר פאר ופינוק ופחות שטח. האם זה מספיק למי שרוצה את הפינוק ביומיום ולדעת שיכול לצאת לכל שטח אם רק ירצה?
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לפני שנה וקצת נבחן כאן במבחן קצר הדיסקברי 4. בעודנו עומלים על הכנת הכתבה ההיא הוצג לו בחו"ל הדיסקברי 5.

שנה חלפה, הרכב הגיע לארץ ומפתחות הרכב נמסרו לנו בידיים רועדות "אתם לא מתכוונים לקחת אותו לשטח, נכון?" כאן התחלנו לחשוד… אבל נקדיש לאירועים פסקה ייעודית וננטרל את מה שחשבנו באותו הרגע.

עיצוב דגמי הדיסקברי היה מאז ומעולם רבועי ומובהק. ראית צללית של רכב בחושך – ידעת שזה דיסקברי או דיפנדר. אין טעויות. הפעם זה קצת (הרבה) שונה. העיצוב של הדיסקברי 5 מדבר בשפה העיצובית של המכוניות האחרות של היצרן שפונות לפלח היוקרה וקצת פחות לאנשי השטח.

הרכב נראה עצום במימדיו במציאות, וגם מרגיש כך בפועל. למרות זאת מצהיר היצרן על הפחתת משקל משמעותית של מעל 400 ק"ג ל 2.1 טון בדגמי ה 2.0 ליטר ועד ל 2.23 טון לדגמי ה 3.0 ליטר.

אני מסתכל על התמונות של הרכב ומנסה להעלות את העיצוב על הכתב, וזה קצת קשה. החזית מאוד 'לנדרוברית' עדכנית לדגמים הנוכחיים, עם כיתוב 'DISCOVERY' גדול על מכסה המנוע. הכיתוב הזה, לתוהים מדוע, הוא אחד מסמלי ההיכר של הדיסקברי לדורותיו. לא שמתם לב לזה עד היום. עכשיו תתחילו. לא משנה אם זה דיסקברי 94' או 2008 – זה מופיע. אם זה לא קיים סיכוי גדול שהרכב עבר החלפת מכסה מנוע…הצללית הצידית של הרכב מציגה שטחי חלונות גדולים עם קורות A ו B  שחורות הנבלעות בצבע החלונות, וקורה C הפונה קדימה בצבעי המרכב.

בליטה על הגג בשליש האחרון של הרכב מנסה להזכיר לאנשי הדיסקו שמדובר בכל זאת בדיסקברי. גג עם הגבהה בחלקו האחורי זהו פריט עיצובי שנמשך מהדגם הראשון. הדלת האחורית מציגה עיצוב א-סימטרי למיקום לוחית הרישוי האחורית. שוב, פרט עיצובי המתכתב עם המודלים הראשונים של הדיסקו. עם זאת השורה התחתונה לא דומה לרכב שטח אלא ל SUV ענק הבא להתחרות בדגמי הפאר של היצרנים האחרים.

נכנסים לרכב. הישיבה היא 'דיסקברית טיפוסית'. כל מי שנהג בדיסקברי בעבר ירגיש מייד בבית. קחו כל איש דיסקברי, קישרו לו את העיניים והושיבו אותו בדיסקו 5 – לא יתבלבל. זה דיסקברי. אתה יושב על הרכב, קו החלונות נמוך ומאפשר צפייה נוחה בכל המתרחב במכוניות הנמוכות / עממיות האלה של הפרולטריון. התחושה אריסטוקרטית לחלוטין. יש את זה בדיסקברי הראשון, גם בשני, גם בשני הדגמים שבאו לאחר מכן, וגם בדור החמישי.

לוח המכוונים מציג לנהג מד סל"ד ומד מהירות גדולים וביניהם צג עם תצוגה משתנה לפי בחירת הנהג.

דשבורד אופקי (ונעים למגע) ובמרכזו פתחי המיזוג. מתחתיהם צג מידע / שמע בגודל 8" השולט על תפריטים שונים כמקובל. מתחתיו בקרי השליטה על מערכת המיזוג, אינטואיטיבי ונוח. קונסולה מרכזית עצומה ברוחבה מחולקת אורכית – בצידה השמאלי הקרוב לנהג בורר הילוכים עגול העולה עם ההתנעה, מתחתיו הבורר של מערכת הטריין ריספונס, ובקרי השליטה על גובה הרכב, ומעצור היד החשמלי. באותה הקונסולה בצידה הימני תאי איחסון לכוסות, בקבוקים ועוד.

בין המושבים תא איכסון גדול. כמה גדול אתם שואלים? אז כשחבר הביא לי במתנה בקבוק של ליטר וחצי של שמן זית טרי שהוא הפיק מהמטע שלו, הבקבוק נכנס לשם בקלות ונשאר מקום לעוד חברים שלו.

הגה גדול – ארבע חישורים עם פקדים על מערכת השמע והקרוז קונטרול. נוח ושימושי. לא פתחנו לרגע את ספר הרכב ללמוד איך להפעיל דברים.

השורה התחתונה – אחרי התמקמות קצרה, כיוון מושב והגה אתה מרגיש בבית. כלומר בטירה כלשהי ברחבי יורקשייר.

הדלת האחורית נפתחת (חשמלית) כלפי מעלה, ובסנכרון איתה יורד חשמלית מדף קטן למטה ויוצר משטח אחיד אם רצפת תא המטען. נוח ושימושי. גבוה לכם הרכב לשים את היורקשיר טרייר שלכם? אין בעיה. כפתור פנימי יוריד את קפיצי האוויר ויחד איתם את החלק האחורי, רק שלא תתאמצו. רוצים להגביה – יש כפתור. רוצים לסגור את המדף האחורי – יש כפתור. רוצים  להטעין משקע USB כל מיני סוללות ומכשירים – אין בעיה – בשני צידי תא המטען שקעים עם תא נסגר על מנת שהאווירה היוקרתית לא תתקלקל עם איזה אביזר סיני מדילאקסטרים.

קצת על הנדסת אנוש, ללנדרובר, כמו לנדרובר אמיתי יש 'יציאות' שאתה תוהה אם כולם מפגרים או שאתה השיכור. על ידית הדלת, איפה שאתה מניח את היד בטבעיות ומצפה למצוא מתגי חלונות יש שני כפתורים לנעילה ושחרור דלתות הרכב. אתה רוצה חלונות ומראות? למה לא אמרת, במקום הכי לא נוח, עוד כומה למעלה, ממה על סף החלון – שם זה נמצא. כל מי שביקשתי ממנו לתפוח חלון בלי להסתכל נעל את הרכב והופתע.

מנוע ותיבת הילוכים.

לדיסקו 5 ארבע רמות גימור. שתיים עם מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר ושתיים עם מנוע דיזל בנפח 3.0 ליטר.

הנמוכה ביותר ללא הילוך כח (זה לנדרובר????) עם מנוע טורבו דיזל 2.0 ליטר, 43 קג"מ ו- 180 כ"ס (נקראת SE 180) אחריה גירסת SE 240  המרמזת על מנוע ט"ד עם 240 כ"ס ו 50 קג"מ בנפח 2.0 ליטר, אחריה גירסת 3.0 ליטר הנקראת HSE  (60 קג"מ ו 258 כ"ס) והגירסא הבכירה HSE LUXURY עם אותם נתונים.

כל הדגמים מצויידים בתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 הילוכים מתוצרת ZF. כולם עם הנעה קבועה של 4X4. בשלושת הדגמים הבכירים, או שמא לומר למעט הדגם הנחות, הרכב מגיע עם שתי נעילות דיפרנציאל – מרכזית ואחורית, אוטומטיות לחלוטין שיופעלו על ידי עדר מחשבי העל של הרכב בכל פעם שהמחשב הראשי שלהם יחליט שזה מה שהם צריכים לעשות.

אנחנו קיבלנו את גירסת ה SE 240 כלומר 2.0 ליטר 240 כ"ס. למען הסר ספק, מדובר ביחידת הנעה משובחת, לא פחות. המנוע עובד בצורה מושלמת עם תיבת ההילוכים, ומספק בכל רגע נתון מספיק כח להאיץ מכל מהירות. השילוב מאוד מאוד מרשים, בוודאי כשהוא משודך לבהמה עצומה בגודלה.

למנוע ולתיבת ההילוכים עוד ייתרון מרשים מאוד, צריכת דלק. בחזרה מהדרום הרחוק, הפעלנו קרוז קונטרול על 90 קמ"ש, ולאורך למעלה מ 100 ק"מ צריכת הדלק היתה מעל 20 ק"מ לליטר (!!!). תקראו את השורה הזו שוב, SUV מגודל ושמנמן שעושה בבין עירוני בנהיגה רגועה 20 ק"מ לליטר.

מתלים וצמיגים

למעט הגירסא הפשוטה לעניים (במחיר שווה לכל נפש של קצת מעל 500.0 אש"ח) כל הדגמים מצויידים במתלי אוויר מתכווננים. הרכב 'שלנו' צוייד בצמיגי 255/60/19 עם איזו קריצה של שטח. הצמיגים היו עקב אכילס של הרכב הזה בדור הקודם, ונותרו בעיתיים ופגיעים גם בדור הנוכחי. המשמעות היא שאי אפשר להוריד אוויר בשטח.

על הכביש

המנוע הנפלא והגיר המצויין מאיצים את הרכבהיטב מכל מהירות ולכל מהירות. מתלי האוויר עושים עבודה מעולה בבידוד תחלואי הכביש ומע"צ לעכוז האריסטוקרטי שלנו. מהצד השני אל תצפו להתנהגות כביש ספורטיבית. זה עדיין רכב שטח גבוה, עם מרכז כובד גבוה, גלגל הגה גדול, כורסאות מפנקות ולא באקטים אוחזים, ולא בדיוק הפרטנר לנס-הרים-רינג.

כמובן שלקחנו את הרכב לשטח. לא ממש איתגרנו את היכולות שלו, אבל בהחלט לא ריחמנו. עם הירידה לשטח העברנו את הרכב ל- LOW  (בלחיצת כפתור כמובן) ומאותו רגע, נתנו לרכב להחליט מה טוב לו ומה הוא רוצה להפעיל (לא היתה לנו ברירה, המחשב עושה הכל). הדיסקוחמש שלנו עלה וירד, טיפס על סלעים, טיפס בעליות דרדרתיות ועשה הכל בקלות וללא דראמה. גם כאשר מכוונים את בורר הגובה למצב הגבוה ביותר, הרכב נותר נוח ומתנהג מאוד 'דיסקברי'. עושה הכל באלגנטיות ובקלילות. קשה שלא להשוות לגראנד צ'רוקי שלקחנו חודש קודם לשטח. נתייחס לזה בהמשך. בשורה התחתונה, רוכש הדיסקוחמש הממוצע (שהוא הממוצע של האלפיון העליון) יכול להיות שקט. נותרו יכולות שטח גבוהות גם בדור הנוכחי של הדיסקברי.

ובכל זאת יש לנו ביקורת עם הרכב ועל המעטפת שליוותה אותו,

כשבאנו לקחת את הרכב, כפי שציינתי בפתיח, הנציגה שיושבת באולם התצוגה המרכזי של לנדרובר, מסרה את המפתחות יחד עם "אתם לא מתכוונים לקחת אותו לשטח?" ענינו שאנחנו לוקחים אותו רק בגלל השטח ונענינו ב "אבל העיתונאי האחרון שלקח אותו לשטח החזיר אותו עם נזקים קשים, והחלפנו פגוש, וצמיג מפוצץ, ואי אפשר לרדת איתו לשטח!" קשה לי להעביר במילים מה חשבתי באותו הרגע. לא נתקלתי בחוסר הבנה כל כך תהומי של ערכי הליבה של המותג המיוחד הזה בשום מקום. נציג סמל"ת שמסר לנו את הגרנד צ'ירוקי ממש דירבן אותנו לאתגר את הרכב. לא שמענו ממנו מילה ורמז בכיוון של "תשמרו לי על הרכב" אלא יותר בכיוון של "יאללה איך אני מקנא בכם". כאן הגישה היתה הפוכה. גם כשהחזרנו את הרכב, מאובק קלות מאבק מדבר (למען ההגינות גם קיבלנו אותו מאובק בפנים הרכב כמו שלא קיבלנו אף רכב מעולם), הנציג שקיבל את הרכב לא היה צריך לומר מילה, שפת הגוף וההבעה הספיקה. גם הסיבוב מסביב לרכב לחפש מכות וחבלות היה מעליב משהו, ולא היה עם אף רכב אחר. מכיוון שהרוח הנושבת בקומת ההנהלה למעלה שונה לחלוטין מידע אישי, חבל שהיא לא מחלחלת למטה. אתם מוכרים לנדרובר למען השם! תתחברו לערכי המותג.

מכיוון שההתחלה שלנו עם הדיסקברי 5 החלה עם חוסר אמונה מצד מי שמסר לנו את הרכב, אני מודה שהתגנב החשש גם לליבי. אולי הוא לא מתאים לשטח? אולי המסלול שתיכננתי, לנחל נקרות, בכיוון העליה, לא מתאים לדיסקברי 5? אולי המסלול שמעולם לא חשבתי אם רכב שטח יעבור אותו או לא, לרבות רכבי מבחן, גדול על הרכב? התייעצויות, שאלות, ובסוף שינינו מסלול. בגלל הרכב. ובגלל שבחנו לעומק את הרכב. למשל הדלתות. הביטו בתמונות המצורפות. דלת של לנדקרוזר (מימין) ודלת של דיסקברי (משמאל). תתעלמו ממיגון הסף. הדלת של הלנדקרוזר מתיישבת בתוך המסגרת של המרכב. אם חלילה מסלע טועה קיבלת מכה כלשהי, היא בסף התחתון של המרכב. בדיסקברי 5 הדלת עוטפת את המרכב מלמטה. מכה קטנה מסלע בצד היא מכה בדלת. לא משהו שנוסך בך בטחון לקחת את הרכב לנקרות. גם הפגושים הקדמי והאחורי הם לא משהו שרציתי להחזיר מנותק מהרכב לחברה, בעיקר אחרי שהוזהרתי ולקחו ממני צילום כרטיס אשראי "כי זה הנהלים".

לסיכום,

אני מניח שלא אפתיע את מהנדסי לנדרובר באומרי שהם קצת פחות מדברים שטח, והרבה יותר מכוונים לפאר. אני גם לא מאשים אותם, הכסף הגדול נמצא בשוק הפאר ולא בעולם השטח. אחרי שתיכננו רכב פאר, הם יצקו בו גם חלק מעולמות השטח, אבל זה לא רכב שטח הטוב ביותר שהוא גם רכב פאר. זה רכב פאר עם יכולות שטח גבוהות, ומכיוון שכך, התחרות שלו קשה הרבה יותר מצד מותגי היוקרה האחרים – אאודי, פורשה, מזראטי ודומיהם. בכביש הוא ירים דגל לבן, אבל הוא יכול לעשות שטח כמו שהם יכולים רק לראות בטלוויזיה.

כרכב שטח עם 7 מקומות אין לו באמת תחרות בשוק היוקרה. לגרנד צ'ירוקי טריילהוק יש רק 5 מקומות, והטויוטה לנדקרוזר הוא אמנם עם 7 מקומות, אבל לא מתמודד איתו ראש בראש בפאר ובפינוק.

קשה שלא להשוות עם הגרנד צ'ירוקי טריילהוק שבחנו לפני כחודש. בפרמטרים של עידון ופאר – הדיסקברי לוקח בגדול. בנהיגה אגרסיבית בכביש – הגרנד מנצח בנקודות. בשטח – למרות שהגרנד בועט יותר מהדיסקברי ופחות נינוח ממנו בשטח, יכולות השטח שלו גבוהות מאלו של הדיסקברי 5.

לי נשאר רק להסביר לשכנים שלא זכיתי בלוטו ואני בודק איזה רכב שטח לקנות לאישתי.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

כתיבת תגובה

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן