BYD דולפין – הקומפקטית החשמלית של BYD

BYD משחררים לשוק את הדולפין - קומפקטית חשמלית מרווחת, ומנסים לשחזר את ההצלה הפנומנלית של אחיו הגדול.

לפני שבועות ספורים הושקה ה BYD דולפין, והנה היא מגיעה למבחן של מאות ק"מ בתנאים אמיתיים.

בקצרה למי שמתעצל לפתוח את הלינק להשקה, הדולפין של BYD היא מכונית קומפקטית במימדים קרובים מאוד לאלו פולקסוואגן גולף, עם מימד גובה מעט חריג של 1.57 מטר לעומת 1.44 מטר בגולף. הודות לתכנון על פלטפורמה חשמלית ייעודית e-Platform 3.0 נהנים הנוסעים בדולפין מבסיס גלגלים נדיב מאוד של 2.7 מטר, ורצפה שטוחה לחלוטין.

הדולפין היא הסנונית הראשונה מסדרת כלי הרכב של BYD הנושאת שם עם משמעויות ימיות, ומיד אחריה יגיעו גם ה BYD SEAL (אריה ים) המשפחתית וה BYD SEAGULL (שחף) הקטנה.

עכשיו, כשלא תחת תאורת אולם ההשקה, ניתן להתרשם מהעיצוב של הדולפין במציאות, והתוצאה נאה גם אם גנרית משהו. ב BYD הצליחו להתגבר על מכשול עיצוב החזית שיש כלי רכב חשמליים שנופלים בו. החזית לא מתחכמת עם יחידות תאורה ראשיות בחזית הרכב ללא מתיחה עמוק לתוך הכנף. פסי לד עדינים, לוגו BYD במרכז, ופגוש עם אלמנטים של 'זרימה' בתחתית. אלמנטים אלו ודומים להם יחזרו עוד גם בתוך הרכב. מבט על צד הדולפין מציג נסיון לייצר עניין גם לרוחב הרכב עם קווי עיצוב שמתחילים בכנף הקדמית, עוברים דרך ידיות הדלתות, ועד החלק העליון של יחידות התאורה האחוריות. עוד שני קווי פיסול מתחילים במרכז הדלת הקדמית, אחד עולה למעלה ומתמזג עם הקו העליון, ואחד יורד למטה לתחתית בית הגלגל האחורי. גם הגלגלים שווי איזכור עם צביעה דו גוונית ברכב המבחן. קורות הרכב מושחרות וכך גם החלונות האחוריים. חיפוי פלסטי שחור בבתי הגלגלים ובסף התחתון של הדלתות, וצביעה דו גוונית כך שמכסה המנוע והגג צבועים בצבע שונה מזה של המרכב. מאחור הרכב נאה ומודרני עם יחידות תאורה משולבות פסי לד אדום, מושחרות משהו, ומחוברות ביניהן עם כיתוב BUILD YOUR DREAMS. בתחתית הפגוש האחורי חוזרות אותן צורות זרימה שפגשנו בתחתית הפגוש הקדמי.

תא הנוסעים נאה, לטעמי הרבה יותר טוב מזה של אחיו הגדול ופחות מצועצע. דשבורד אופקי עם מרקמים וצורות, בשלוש קומות, עליונה פלסטיקה שחורה, מתחת חומר תכלת מבריק ומתחתיו ציפוי חומר פלסטי תכלכל האמור לדמות בתחושה ליטוף דולפין. נשבע לכם. לא ממציא. אותו חומר יופיע גם בדלתות וגם במשענת היד בין המושבים הקדמיים.

במרכז הדשבורד מסך מסתובב בגודל 12.8" השולט על כל תפעול הרכב, וכולל כמובן קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו או אפל קארפליי, שניהם בחיבור אלחוטי. מול הנהג צג מחוונים דיגיטלי בגודל 5" שמציג את מרבית מהידע הדרוש. הגה קטום בחלקו התחתון, עם שליטה על המולטימדיה ובקרת השיוט. מתחת למולטימדיה תא פתוח להנחת חפצים כמו ארנק או סלולרי, ומתחתיו סט מתגי גלילה אנכיים (קליק למעלה / קליק למטה) כשהשמאלי ביניהם, זה שהכי קרוב לנהג, הוא בורר ההילוכים. על הקונסולה הראשית עוד תא קטן עם כיסוי נגלל אבל התא הזה פחות שימושי עקב היותו עמוק מאוד מקדימה ולא נוח לשימוש, שני מחזיקי כוסות, ומתגי מעצור היד. לידו משטח טעינה אלחוטי נוח ויעיל, וחצי מעליו משענת יד שנסיון לפתוח אותה כדי להגיע לתא שמתחתיה נגמר בעוגמת נפש. זה לא מכסה תא חפצים, רק משענת יד.  מתחת לקונסולה יש תא חפצים פתוח שמצד אחד הוא מעולה מבחינת מיקום, ומצד שני לא ניתן להגיע אליו אלא אם בורכתם בגמישות של נדיה קומנצ'י. מילה על ריפוד הרכב העשוי 'עור טבעוני' כלומר חומר דמוי עור בצבעים תכלת וכחול עם תפר אדום בקצוות. נאה או לא נאה זה עניין של טעם, אבל כניסה לרכב לאחר שעמד כמה שעות בשמש, ולא יכולתי להישען על משענת המושב מרוב שהיא היתה לוהטת. נהגתי בהמון כלי רכב, חלקם הגדול עם ריפודי עור, וגם רכב פרטי שאני מחזיק עם ריפודי עור בצבע שחור, מעולם לא חוויתי מושב רותח ברמה כזו.

מאחור המרווח טוב מאוד הודות לבסיס גלגלים של 2.7 מטר, אולם ברמת הרוחב (1.77 מטר), שלושת הילדים שישבו מאחור התלוננו על צפיפות יתר. תא המטען עמוק ושימושי גם אם אינו גדול במיוחד 345 ליטר, ואם מקפלים את המושב האחורי מקבלים נפח  הטענה ראוי של 1310 ליטר.

על ההנעה אחראי מנוע חשמלי בהספק של 204 כ"ס ו כ 31.6 קג"מ, המניעים את הגלגלים הקדמיים. סוללת הדולפין היא סוללת blade הידועה של BYD בקיבולת 60.4Kwh, המספקת טווח רשמי WLTP של 427 ק"מ מוצהרים. הסוללה נטענת בקצב של 11Kw בטעינת AC, ואילו בטעינת DC קצב הטעינה המקסימלי עומד על 89Kw.

תחילת נסיעה עם הדולפין חושפת מיד את החסרון הגדול של הרכב – המתלים. נעשה צעד אחורה, לרכב 204 כ"ס, על הגלגלים הקדמיים. לשם השוואה, פיג'ו 208GTI עם 208 כ"ס, יונדאי i20N  עם 204 כ"ס. שתי סופר מיני ספורטיביות בהגדרתן וויעודן. על מנת להוריד את כל הכח הזה לאספלט דרך הגלגלים הקדמיים נדרשים מתלים וצמיגים היודעים ומסוגלים לטפל בכל הכח הזה. בדולפין ניכר כי המתלים לא הותאמו לרכב. תאוצות חזקות מהמקום מלוות בחוסר יציבות, לחימת הגה ותחושה כללית של חוסר בטחון. אין לי ספק כי חלק מהאשם נמצא לפתחם של הצמיגים מתוצרת 'לינג לונג'. בהחלט יש מצב כי צמיגים איכותיים היום יודעים לטפל בכח יותר טוב. אבל זה לא רק בהאצות. יש מי שטועה ומייחס למתלים 'רכים' נוחות גבוהה, ומתלים קשיחים עם נוחות נמוכה. בפועל זה לא המצב. קפיצים, בולמים ומבנה המתלה עצמו צריך גם להצמיד את הגלגל לכביש, וגם לרסן את התנודות העוברות למרכב. מתלי הדולפין רכים מאוד (ומדי) ומביאים לנדנוד גם על ציר האורך וגם על ציר הרוחב באופן לא נעים. זה לא ממש משנה אם אתם במהירות גבוהה או נמוכה, בתנועה עירונית עם אספלט שבור ופסי האטה עירוניים, או אם אתם על כביש מהיר, התוצאה לא מספקת. תבינו, אין כאן ביקורת של נהג מירוצים אנין טעם שהסטנדרט שלו הוא רכבי פרימיום במיליון שקל. יש כאן ביקורת של משתמש שמסתכל על הדולפין כחלופה לרכב קומפקטי, והתוצאה פשוט לא מספקת. המזגן לעומת זאת הוא פשוט משובח, אחד הטובים שפגשתי בשנים האחרונות. לא משנה כמה הרכב עמד בשמש, המזגן מקרר את חלל הרכב במהירות, ואם לא תפחיתו את עוצמת המפוח, יהיה לכם מאוד מאוד קר.

עוד לחובת הדולפין ממשק משתמש מסורבל ולא נוח. כניסה לרכב לקראת נסיעה התחילה להזכיר לי בד"ח לפני טיסה. הרכב מתחבר ישירות לאנדרואיד אוטו האלחוטי, משם לאפליקציה של BYD, אח"כ לפונקציית ה ADAS (בטיחות אקטיבית), אח"כ לסיוע בנהיגה, ללחוץ על ביטול תיקון סטיה מנתיב, לאשר לאוטו שזה מה שאתה מתכוון באמצעות כפתור 'בסדר'. ללחוץ גם על כיבוי החירום ושוב 'בסדר', ללחוץ על ממשק ביטול התראות קריאת תמרורים שיצרו מפגע קולי עם אין סוף התראות, ורק אח"כ אפשר לנסוע. נשמע לכם מסורבל? אתם צודקים. עברית קלוקלת של הממשק כמו 'רכב הגדרות' במקום 'הגדרות רכב' וכד', והשיא הוא הודעות קוליות בעברית איומה שנשמעת כמו תרגום מסינית לאנגלית בגוגל טרנסלייט, ואז תרגום מאנגלית לעברית בגוגל טרנסלייט, לרמה של מילים בג'יבריש, ללא משמעות. אלו דברים שהיה צריך לסדר עוד לפני שסנפירי הדולפין הראשון נחתו בארץ. היצרן היה צריך להעביר ליבואן את רשימת כל התרגומים – הכתובים והקוליים, והיה מקבל בתוך ימים עברית רהוטה וראויה. למרות הכל, נזכור שמדובר בדברים שניתן לתקן בקלות באמצעות עדכון גירסה שבדולפין מבצעים ב OTA.

לדולפין רק שני מצבי רגנרציה, חזק וחלש, ואין אפשרות לנהיגה באמצעות דוושת התאוצה בלבד.

צריכת החשמל של הדולפין טובה. הטווח המצהר של 427 ק"מ נראה לי מעט אופטימי לסוללה של 60.4Kwh אבל נהיגה חסכונית בדולפין, עם חמישה אנשים ברכב + מזגן, הניבה צריכת חשמל של 14Kw ל 100 ק"מ, שהם 431 ק"מ מחושבים, לעומת זאת, נהיגה 'רגילה' אולי אפילו מעט אגרסיבית, צרכה 127 ק"מ לנסיעה של 100 ק"מ בפועל. אז מה הטווח האמיתי? – תלוי בנהג וסגנון הנהיגה, אני משער שלא תהיה בעיה להוציא מהדולפין בין 350 ק"מ ל 400 ק"מ בפועל.

בתחום הבטיחות אנשי BYD ציידו את הדולפין במערכות בטיחות רבות וחשובות כמו תיקון סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית, מניעת שיכחת ילדים ועוד, כך שציון איבזור הבטיחות של הדולפין עומד על 8 שהוא הציון המקסימלי לרכב בישראל. הדולפין טרם נבחנה במבחני הריסוק של ה EuroNcap.

עריכה: אני שמח לבשר שהדולפין נבחנה בימים האחרונים על ידי ה EuroNcap וקיבלה ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות! 

הדולפין משווקת בשתי רמות גימור – קומפורט שעולה 141,990 ₪, ודיזיין שעולה 147,990 ₪, כשההבדלים העיקריים הם גג פנורמי, טעינה אלחוטית, חלונות אחוריים כהים וצביעה דו גוונית בדיזיין.

הסיכום מעט נוגה, לדולפין פוטנציאל גדול להיות רכב קומפקטי מצטיין, אבל הוא נופל בדברים גדולים (מתלים / צמיגים) וקטנים (ממשק משתמש ותרגום לעברית). הייתי שמח מאוד אם היצרן יעשה עוד צעד, ויכייל את הדולפין יותר טוב, ירכיב צמיגים איכותיים ויעדכן את ממשק המשתמש. זה יעזור לדולפין לממש את הפוטנציאל שיש לו.

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן