הבוקר בנמל תל אביב נרשם ציון דרך משמעותי בתחום הרכב בישראל, כאשר כלמוביל יבואנית יונדאי הציגה את משאית המימן יונדאי Xcient יחד עם שותפיה לדרך.
המשאית המונעת באמצעות תא דלק Fuel Cell מציגה למעשה את הפתרון בר הקיימא לתחבורה העתידית, ועל החשיבות המשמעותית לעולם הרכב ניתן היה ללמוד מההשתתפות המכובדת של בכירי השותפות למסע – מנכ"ל משרד האנרגיה מר ליאור שילת, יו"ר כלמוביל ד"ר שמואל חרל"פ, מנכ"ל כלמוביל מר יניב שירזי, יו"ר בזן מר משה קפלינסקי ומנכ"ל בזן מר אסף אלמגור, יו"ר סונול מר דודי ויסמן ומנכ"ל סונול מר ניר גלילי, לצד מר מרק פריימולר מיונדאי, סגן נשיא בכיר לחדשנות לכלי רכב מסחריים.
הסבר קצר על מהו תא דלק Fuel Cell – למעשה מדובר בכלי רכב חשמלי לחלוטין, בו החשמל להנעת המנוע החשמלי מגיע משילוב של מימן ממקור חיצוני וחמצן מהאוויר. שליוב המימן והחמצן מייצר חשמל ו…מים. החשמל מניע את המנוע, ומטעין סוללה, והמים נפלטים ממערכת הפליטה של הרכב.
אם אתם קוראים ועוקבים אחרי הכתבות שלי בתחום כלי הרכב החשמליים, בוודאי כבר הבנתם שמגבלת הטווח של רכב חשמלי נובעת מקיבולת הסוללה. ככל שהסוללה גדולה יותר, כך הקיבולת שלה בקילוואט גדולה יותר והטווח של הרכב ארוך יותר. עם זאת, סוללה גדולה משמעותה משקל גדול מאוד ומקום. כך שהיישום ברכב פרטי הוא פשרה כלשהי שכל יצרן עושה עבור עצמו, אבל להניע משאית שצריכה גם טווח ראוי וגם יכולת העמסה מביא לכך שבכלי רכב כבדים היעילות של רכב חשמלי נטען היא נמוכה.
כאשר מעבירים את ייצור החשמל למשאית עצמה ניתן להסתפק בסוללה קטנה יותר, משקל נמוך משמעותית, דבר המתורגם ליכולת העמסה גבוה יותר של המשאית. המימן הולך להיות חומר גלם להפקת והעברת אנרגיה.
אם הצלחתם לקרוא עד כאן, אתם בוודאי מבינים ששינוי כזה לא יכול לפול על חברה מסחרית אחת, והוא צריך להיות משולב אינטרסים מסחריים, ואינטרסים לאומיים. כאן בא לכדי ביטוי שיתוף הפעולה הנדיר בין שלוש חברות מסחריות מובילות כלמוביל, בזן וסונול, ומשרד אנרגיה שמסייע לתהליך ומעודד אותו.
כך, האירוע הבוקר בתל אביב אינו בעצם השקת משאית יונדאי Xcient fuel cell אלא השקת הטכנולוגיה עצמה בישראל. תדלוק המשאית במימן הוא תהליך המאפשר הוספת טווח נסיעה של 400 ק"מ בתוך רבע שעה במקסימום, נתון משמעותי כאשר אנחנו מדברים על הובלה יבשתית.
כדי שהדבר יתרחש נדרשות גם תחנות מימן בהן ניתן יהיה להטעין, ותחנה ראשונה שכזו עומדת להיות מוקמת ביגור שליד חיפה, כבר ברבעון הראשון של 2023, ובהמשך שתיים נוספות.
אם להסתמך על ידע מהעולם, אזי בשוויץ פועלות כבר 47 משאיות מסוג זה, שצברו כ 5.0 מיליון ק"מ. זה אמנם נתון שנשמע מרשים, אבל הוא עדיין בתולי לחלוטין על מנת להפיק תובנות הרלוונטיות לצי משאיות מימן והביצועים בפועל.
בארץ מושקות שני דגמי משאיות 4X2 במשקל 19 טון ו 6X2 במשקל 27 טון אשר אמורות להתחיל לפעול בקרוב.
קצת נתונים טכניים על המשאית, אז מכלי המימן מכילים 32 ק"ג מימן בלחץ 350BAR (שהם מעל 5000PSI), הסוללה בקיבולת 73.2Kwh (שלושה מארזים של 24.4Kwh). המנוע מפיק 350KW שהם כ 470 כ"ס, והמומנט עומד על 2237NM שהם כ 230 קג"מ.
ל xcient fuel Cell מערכות בטיחות מלאות הכוללות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט חכמה, סיוע בזינוק בעליה למניעת הידרדרות, מערכות למניעת התהפכות ועוד.
אני כבר שומע את עדרי הציניקנים שמספרים על האנרגיה העצומה הנדרשת להפקת מימן, ואתם צודקים אבל לא. לחברת החשמל עודפי ייצור גדולים בשעות מסוימות, אותן ניתן לנצל להפקת מימן. החידוש הגדול יהיה כאשר גם הפקת החשמל תיעשה באמצעות תחנות כח 'ירוקות', ואז נקבל בפועל 0 זיהום + מים.
בסופו של דבר מדובר בטכנולוגיה שבעתיד הרחוק תספק פתרון תחבורתי ראוי למגוון של כלי רכב.
העתיד הרחוק הזה התחיל הבוקר בת"א.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב