זיקר X – קרוסאובר חשמלי מבית Zeekr

הזיקר X הוא קרוסאובר חשמלי עם עיצוב חיצוני ופנימי יחודיים, בסגמנט לוהט של קרוסאוברים סמי-פרימיום מתחת ל 200.0 אש"ח

מותג זיקר שהושק לאחרונה בישראל הוא מותג צעיר מאוד, גם במונחי מותגים מהמזרח, אבל השורשים שלו עמוקים. זיקר שהושק לראשונה בתחילת 2021 על ידי קונצרן ג'ילי אמור לתת לתאגיד האם דריסת רגל משמעותית בשוק החשמליות פרימיום (או סמי-פרימיום אם לדייק) בהן שולטות טסלה ו-ניו.

הזיקר X אותו אני בוחן הוא קרוסאובר חשמלי החולק פלטפורמה משותפת עם עוד שתי אחיות תאומות מקבוצת ג'ילי – הוולוו EX30 והסמארט #1 שבחנתי לפני כמה שבועות.

מרשים היה לראות איך כל מותג יוצק ברכב שלו את ה DNA הייחודי שלו, וכך גם הזיקר X.

הדבר הראשון אותו פוגשים בזיקר X הוא העיצוב החיצוני הלא שיגרתי של ה X, עם שני מרכיבים בולטים שלא תוכלו להתבלבל בין זיקר X לבין אף רכב אחר על הכביש. חזית הזיקר מורכבת למדי עם יחידות תאורה בצורת h (בצד ימין של הרכב, ובצד שמאל h הפוך) משולבות פסי לד, ומתחתן במנותק לחלוטין עוד משהו שנראה כמו F ( בצד ימין ו F הפוך בשמאל) כאשר החלק העליון של ה F פסי תאורה עוצמתיים. כלומר h מעל F מימין, ותמונת מראה משמאל. תפיחות מודגשות על מכסה המנוע, גם בחלקים החיצוניים (הממשיכים את הקווים של ה h) ובמרכז מכסה תא המטען הקדמי עוד תפיחה משמעותית שקשה להתעלם ממנה. וזו רק החזית… מהצד ניתן לראות חיפוי בתי גלגלים וסף תחתון בצבע שחור מבריק, ואז שוב מורכבות בעיצוב. תהיו איתי לרגע. קו פיסול עדין מתחיל בתחתית הדלת הקדמית, ונמתח כלפי מעלה ולאחור. הוא מקביל לזוית הקורה הקדמית, וממשיך לעבר הקו התחתון של חלון הדלת האחורית, שהוא בעצמו יוצר מעין מקבילית עם קורה A. ידיות הדלתות נסתרות ובשונה מכל כלי הרכב עם ידיות נסתרות הן נפתחות פנימה, וכדי לפתוח את הדלת יש להכניס את היד לחריץ שנפתח. גם קורה C החלקו האחורי של ה X לא שגרתית ומורכבת משני חלקים, התחתון, מלבני בצבע המרכב, העליון שחור מבריק בדיוק כמו הגג והחלון האחורי. מבט עוד יותר מעמיק יספק לכם עוד משחקים של צורות גיאומטריות, דבר שמביא אותי למסקנה שראש צוות העיצוב היה תלמיד מצטיין של גיאומטריה אוקלידית ואהב מאוד את הלימודים (הגאומטריה האוקלידית היא התורה המתמטית של נקודות, ישרים ומעגלים במישור). מאחור העיצוב ממשיך עם קווים חדים ונקיים, פסי תאורה הנמתחים לכל רוחה הרחב, ואשר מופרעים במרכז הרכב עם כיתוב ZEEKR גם הוא עשוי מתאורת לד.

פנים הרכב מציג עיצוב נקי מאוד, עם ריפודי עור (ויגן) לבן ופלסטיקה כחולה משהו. מול הנהג הגה דו חישורי ועליו שני ג'וי סטיקים אשר משנים אם תפקודם בהתאם לפונקציונליות שנבחרה. לוח מחוונים בגודל 8.8" ותצוגה עילית יעילה. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל 14.6" עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, שניהם בחיבור אלחוטי. הדשבורד מורכב משתי 'קומות' – העליונה כהה ואופקית, והתחתונה מעוגלת ומצופה באותו עור לבן שלא הזיק לאף פרה. מתחת למסך המרכזי שני חיבורי USB-C ומתלה קפיצי למה שבא לכם לתלות, ומתחת כיס קטן לארנק רזה או רשיונות הרכב. בין הנהג לנוסע תא חפצים קטן עם כיסוי נגלל, ומעליו ידית נוחות עם תא קדמי המשמש כמשטח הטענה אלחוטי. מושב הנהג חשמלי שאני מצאתי אותו כנוח למדי. לחובת תא הנוסעים אני יכול לציין את המחסור בתאי איחסון, תא כפפות וכד'. מה שיש זה הכרחי אבל לא מספק.

מאחור שוב שילוב צבעים של העור הלבן והפלסטיקה הכחולה, עם מרווח רגליים וראש מצוינים (בכל זאת בסיס גלגלים של 2.75 מטר זה המון לסגמנט).

אישית פחות אהבתי את הפלסטיקה הכחולה בתא הנוסעים, גם לא במראה וגם לא בתחושה. לעניות דעתי, במחיר הזה, ברכב שרוצה לדבר ב'פרימיומית' הפלסטיקה הזו צריכה להיות מוחלפת בחומר איכותי יותר למגע ולמראה.

ה X מצויד במצלמה פנימית איתה ניתן לצלם את תא הנוסעים, ובמצלמה חיצונית המאפשרת לצלם מקטעי נהיגה. חביב למדי.

בצד הטכני, רכב המבחן הוא דגם ההנעה האחורית עם מנוע חשמלי בהספק של 272 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ. (ל X דגם נוסף עם הנעה כפולה, 428 כ"ס ו 55.3 קג"מ). סוללת ה X בקיבולת 66Kwh והיא נטענת בטעינה איטית AC בקצב של 11Kw או  בטעינה מהירה DC בקצב של עד 150Kw. הטווח הרשמי עומד על 445 ק"מ בתקן WLTP. בזיקר לא חסכו על צמיגים וה X מצויד בצמיגי קונטיננטל איכותיים.

הנסיעה ב X נעימה, כאשר המתלים לרוב עושים עבודה טובה. ה'לרוב' הוא מכיוון שבנסיעה בכבישים מהירים, במהירות חוקית לחלוטין, יש לפעמים תחושה שהמתלים לא סגורים על עצמם מה הם צריכים להעביר לרכב ומה לא. פיין טיונינג קטן היה יכול לעשות כאן נפלאות. התאוצות מצוינות עם 0 ל 100 ב 5.6 שניות, והרבה כח זמין מכל מהירות לכל מהירות, בכל זאת 272 כ"ס זה לא משהו זניח. לזכות או לחובת ה X ניתן לציין גם כי לחיצה אגרסיבית על דוושת האלקטרונים באמצע סיבוב, תביא לבריחה קטנה של הזנב החוצה בהיגוי יתר נחמד, לא בטוח שזה מה שמתאים לרוכש הממוצע של ה X. בקרות האחיזה כאן נכנסות לפעולה באיחור של שברירי שניות כדי לתפוס את הרכב. עם זאת יש לציין בהוגנות כי המבחן נערך בתנאים מזג אוויר סוער וכבישים חלקים. נקודה נוספת לציון היא רעשי רוח במהירויות בינוניות וגבוהות. כאן אני מסייג ואומר שמדובר בתחושה בלבד ולא במדידה עם מד דציבלים, אבל התחושה היא שיש יותר רעשי רוח מהמקובל ברכב חשמלי.

עוד לחובת ה X היא מערכת תיקון הסטיה מנתיב. ראשית, על מנת לנתק אותה יש להיכנס בממשק הרכב שבמולטימדיה לתפריט המתאים, לבחור בניתוק, ואז לאשר שוב, כשהכל מבוצע דרך המסך, וגוזל הרבה מדי קשב וריכוז שצריכים להיות מופנים לנהיגה ולכביש. כשלא מבטלים את תיקון הסטיה מהנתיב, המערכת מתערבת בנהיגה באופן מוגזם, וזה עוד לפני שעברנו נתיב מבלי לאותת, בתוך הנתיב עצמו. עוד חשוב לציין הוא שלל התראות וצפצופים ממערכת הבטיחות שבאמת אין לי מושג מה היא רוצה ממני. כך קיבלתי התראה מלווה בצפצוף מטריד בתחילת נסיעה לעבודה בבוקר שאני צריך הפסקת קפה, או התראה עם אותו צפצוף שאומרת בגדול 'סע בזהירות'. Over doing מוגזם ומיותר, וטוב ייעשו החברים בזיקר אם ישלחו עדכון מהיר לביטול הטרפת הזו.  

נתוני צריכת חשמל של ה X שונים מהמקובל, ומוצגים לדעתי פחות טוב מהרגיל. אם בכלי רכב 'רגילים' התרגלנו להצגת נתונים של ליטר ל 100 ק"מ, ובכלי רכב חשמליים להצגת נתוני צריכת חשמל לפי קוט"ש ל 100 ק"מ, ב X תצוגת הנתונים היא לאותה הנסיעה, כלומר במקרה האמור הרכב הציג צריכת חשמל של 15.8Kw ל 87 ק"מ שארכה הנסיעה הספציפית. רוצים לנרמל את הנתון ל 100 ק"מ – תחשבו בעצמכם ותקבלו 18.1Kw ל 100 ק"מ. כן, גם לי מוזר שלא היתה הצגת נתונים מקובלת יותר, אבל חיפשתי, ואם היתה כזו, ממשק המשתמש לא היה מספיק אינטואיטיבי כדי שאמצא אותה. בהתאם לנתונים שנרשמו, צריכת החשמל הניבה טווח ריאלי של 365 ק"מ לעומת 445 מוצהר, אבל חובה לציין כי הק"מ הרשומים נצברו במהירות גבוהה, ואילו צריכה משולבת היתה מניבה קרוב לכ 400 ק"מ ריאליים.

פיצ'ר מגניב שיש ל X בהיבט החשמלי, כזה שאתה נותן לעצמך מכה על המח ואומר 'למה לא כולם עושים את זה?' אלו הם הצגת נתוני הטעינה כאשר הרכב נטען. בקורה האמצעית ישנו צג קטן המציג את סטטוס הטעינה העדכני. לא צריך יותר לפתוח את הרכב, להציץ בזווית לעבר לוח המחוונים וכד'. הכל מוצג בצורה מדויקת ומיידית על הרכב ללא מאמץ. פיצ'ר פשוט משובח.  

בהיבטי בטיחות צוברת ה X נקודות זכות רבות עם איבזור בטיחות מקיף המזכה אותה בציון מקסימלי של 8. הזיקר טרם נבחנה ב EuroNcap.

המחיר של ה X עומד על 185.0 אש"ח לדגם שנבחן עם ההנעה האחורית, ו 205.0 אש"ח לדגם ההנעה הכפולה.

למרות הביקורת הרשומה, הזיקר X הוא רכב מצוין וראוי. חלק גדול מהביקורת הוא פשוט עניין של הרגל או עודף רגישות שלי. מי שמעוניין בקרוסאובר חשמלי מתקדם, בסכומים שמתחת ל 200.0 אש"ח, ורוצה קליק אחד מעל הקרוסאוברים הרגילים כמו BYD או ג'יאומטרי C, טוב יעשה אם יגש לאולם של זיקר ויבקש נסיעת מבחן.

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן