בלימה רגנרטיבית – הפיצ'ר שיקח אתכם יותר רחוק

רכב חשמלי, ואפילו רכב פלאג אין או היברידי, מביא עימו אפשרויות חדשות לניצול יעיל של האנרגיה. אחד היישומים הכי בולטים שיש ברכב חשמלי הוא בלימה רגנרטיבית.

אם נחשוב רגע על רכב 'רגיל', כאשר אנחנו לוחצים על דוושת הבלמים, הדבר מביא לחיכוך בין רפידות הבלמים לבין הדיסק אליו מחובר הגלגל. החיכוך יוצר את התאוטה של הרכב, והרכב מפחית מהירות עד כדי עצירה.

ברכב עם הנעה חשמלית יש בנוסף מערכת המייצרת תאוטה, כלומר מפחיתה ממהירות הרכב, אבל היא לא נעזרת במערכת הבלימה, אלא באמצעות המנוע החשמלי. בתנאים רגילים חשמל מהסוללה מניע את המנוע החשמלי והרכב מאיץ. בבלימה רגנרטיבית המנוע החשמלי מייצר את ההתנגדות, ההתנגדות מייצרת חשמל הזורם חזרה לסוללה, ובכך מטעין אותה. זה ממש על קצה המזלג.

לכלי רכב חשמליים שונים יש סוגים שונים של רמות רגנרציה. לדוגמא באיוניק 5 יש חמש רמות – 0 בה אין בכלל רגנרציה, 1, 2, 3 – אלו הם רמות רגנרציה כך ש 1 היא הנמוכה ו 3 היא הגבוהה, ובנוסף יש מצב i-pedal שהוא למעשה מצב של נהיגה ברכב באמצעות דוושת התאוצה בלבד. ברגע שמפחיתים מהלחץ על דוושת התאוצה, הרכב מאט. תחשבו על הטרקטורונים החשמליים של הילדים שניתן לקנות בחנויות הצעצועים השונות. ברגע שהילד מפסיק את הלחיצה על דוושת התאוצה, הטרקטורון נעצר. בכלי רכב חשמליים שונים יש סוגים שונים של רמות רגנרציה, ולעיתים אתם יכולים לקרוא במבחני דרכים ביקורות או הערות בנוגע לאופן הפעולה של הבלימה הרגנרטיבית.

תחשבו על ירידה ארוכה. במקום 'לשבת' על הבלמים, או להאט את הרכב באמצעות הורדת הילוכים, אתם יכולים פשוט להפעיל את הבלימה הרגנרטיבית על העוצמה הדרושה, ולסיים את הירידה כשיש לכם בסוללה יותר חשמל  ממה שהיה לכם כשהתחלתם את הירידה.

בקבוצות שונות ברשתות החברתיות התפתחו דיונים איך נכון לנהוג ברכב חשמלי כדי להשיג את מקסימום הטווח, עם בלימה רגנרטיבית או בלי, ואם מפעילים אז באיזו עוצמה.

גם נשאלת השאלה איפה תתקבל יעילות גבוהה יותר, מחוץ לעיר בשיוט רגוע או בתוך העיר כשהתנועה צפופה ואנחנו נדרשים להאט ולהאיץ וחוזר חלילה.

כדי לענות על השאלה החלטתי לעשות ניסוי. לא מדעי, כנראה שהטכניון לא יעניק לי תואר 'ד"ר כבוד', אבל בהחלט לקבל תשובה מה יותר חסכוני, ובכמה.

הניסוי – מסלול זהה, אחד מחוץ לעיר, אחד בתוך העיר. פעם אחת את המסלול עם בלימה רגנרטיבית במצב החזק ביותר, ופעם ללא בלימה רגנרטיבית. כלומר שתי נסיעות מחוץ לעיר, שתי נסיעות עירוניות.

הרכב – איוניק 5. נהג לבד ברכב, מזגן על מצב 1 וללא שינוי כל הניסוי.

ובכן, התוצאות מובהקות.

מחוץ לעיר, מסלול של 58.6 ק"מ שהתחיל במחלף הכפר הירוק, כביש 20 לצפון, כביש 2 עד מחלף ביתן אהרון, חזרה על כביש 2 לדרום, מחלף גלילות וחזרה לכפר הירוק. הנהיגה במהירות התנועה.

עם בלימה רגנרטיבית הושגה צריכת חשמל של 16.2 קילווואט ל 100 ק"מ.

ללא בלימה רגנרטיבית הושגה צריכה של 17.6 קילוואט ל 100 ק"מ.

ההפרש עומד על 1.4Kwh שהם 8.6%   והמשמעות היא שעבור סוללה של כ 73Kwh של האיוניק 5, הפעלת בלימה רגנרטיבית תוסיף לטווח הנסיעה 37 ק"מ, ותעלה את הטווח מ 415 ק"מ ל 451 ק"מ.

בתוך העיר התוצאות כבר הרבה יותר מובהקות, ולמעשה די דרמטיות.

המסלול שנבחר התחיל במחלף גלילות, דרומה על דרך נמיר, רח' לוי אשכול, אבן גבירול עד יהודה הלוי, דרך ירושלים בואכה יפו, וחזרה דרך הירקון על מחלף גלילות. בדיוק 23.5 ק"מ.

כאשר הופעלה הבלימה הרגנרטיבית נסיעה בתנועה עירונית צרכה 15.2 קילוואט ל 100 ק"מ.

ללא בלימה רגנרטיבית נסיעה בתנועה העירונית צרכה 19 קילוואט ל 100 ק"מ.

ההפרש, עיניכם הרואות עומד על 3.8 קילוואט ל 100 ק"מ, שהם תוספת של 25% (!!!) לצריכת החשמל של הרכב. זה מטורף! זה תוספת של 25 ק"מ לכל 100 ק"מ שנסעתם. יצרניות הרכב מוכנות לשלם מיליארדי דולרים כדי לקבל תוספת שכזו לרכב עם אותו מארז סוללות.

התוצאה של הניסוי מבחינתי מובהקת. אם אתם עם רכב חשמלי, תתרגלו בכל דרך ובכל מצב להפעיל את הסלימה הרגנרטיבית על המצב החזק ביותר.

מטורף!

תעקבו אחרי בטיקטוק, @yoavpoles תוכלו לראות את הניסוי שנערך בכמה סרטונים שהעלתי, וכמובן עוד המון המון מידע.  

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן