הדאסטר של דאצ'יה נמצא איתנו כבר למעלה משנתיים, ונראה שהתרגלנו לנוכחותו כאלטרנטיבה חתרנית משהו למכוניות אחרות. עד לאחרונה שווק הדאסטר עם תיבת הילוכים ידנית בלבד, ולמחפשי התיבה האוטומטית / מאותגרי רגל שמאל לא באמת היתה סיבה טובה להיכנס לאולם התצוגה של דאצ'יה לחפש לעצמם דאסטר. כל זה השתנה בסוף השנה שעברה כשדאצ'יה שילבה את מנוע הדיזל המוכר והאמין של הקונצרן עם תיבת הילוכים רובוטית המוכרת ממכוניות אחרות של הקונצרן. בדרך השיל הדאסטר את ההנעה הכפולה, ונשאר עם הנעה קדמית בלבד.
אז למשפחת הדאסטר נולד ב 2017 אח נוסף – דיזל אוטומטי. זו כבר סיבה מספיק טובה לקחת אותו למבחן מסקרן במהלכו יעלו המון שאלות, על חלקן גם יש תשובות.
בפן הטכני נמצא כאמור את מנוע הדיזל 1.5 ליטר DCI המוכר של הקונצרן המספק 109 כ"ס ב 4000 סל"ד, והסוכריה בדמות שיא מומנט של 25.5 קג"מ שמגיעים כבר ב 1750 סל"ד. כל זה על 1349 ק"ג ששוקל הרומני השמנמן. המשמעות בפועל היא שהמנוע צריך לעבור את ה 1500 סל"ד על מנת להתחיל לספק את הסחורה ולהאיץ את הרכב בנחישות. החדשות הגדולות בדאסטר שלנו זוהי תיבת ההילוכים הרובוטית – כפולת מצמדים EDC בעלת שישה הילוכים. מרבית הנהגים לא יבחין בהבדל בפעולה בין תיבת ההילוכים הרובוטית לבין תיבת הילוכים פלנטרית (אוטומטית רגילה), מציבים את התיבה על D ויוצאים לדרך. חובבי הנהיגה יזהו את המקור הרובוטי של התיבה על ידי העברות הילוכים לא מעודנות. כבר נתקלנו בתיבות רובוטיות מעודנות משמעותית.
המבט הראשון לחזית הדאסטר יפגוש בגריל קדמי גדול ובמרכזו סמל דאצ'יה, פנסים קדמיים גדולים עם חלוקה פנימית ל 4 יחידות תאורה. תפיחות בריאות בכנפיים הקדמיות (והאחוריות) משאירות מקום לצמיגי 215/65/16. זוג קורות כסופות על הגג עם כיתוב DUSTER שלא ניתן לפספס תורמות למראה התכליתי. התוצאה השלמה נאה בהחלט, והרכב משך מבטים בוחנים גם ברמת השרון. נכון שהוא לא משדר 'יוקרה' אבל התכליתיות שלו בהחלט חיננית.
בפנים זהו אותו דאסטר מוכר שנמצא איתנו כבר זמן מה. מול הנהג לוח מכוונים פשוט ויעיל. מד סל"ד גדול משמאל, מד מהירות גדול עוד יותר באמצע, ומימין צג LCD עם תצוגה מתחלפת בהתאם לבחירת הנהג. ארבעה פתחי איוורור גדולים וקלים לכיוון (אחד משמאל, שניים באמצע, אחד בימין) אבל לא משרים תחושה של עמידות או איכות. במרכז הקונסולה מתחת לפתחי האיוורור מסך מולטימדיה בגודל 7", שגם לו יש את המוזרויות שלו עם תפעול שאינו אינטואיטיבי כל הזמן. מצאתי את עצמי 'מתעסק' עם המסך הרבה יותר זמן ממה שהייתי רוצה, עד כדי עצירה בצד להתאמות כאלה ואחרות. מתחת למסך שלוש חוגות שליטה על מערכת המיזוג. התחושה היא בהחלט תכליתית, יש לכאורה כמעט הכל (אין כיוון הגה לעומק, רק למעלה / למטה), אבל מתקבל הרושם שהמתגים השונים פוזרו על ידי המחסנאי שהתבקש להרכיב מספר רכיבים מהמחסן של רנו. רוצים לכבות את ה start & stop – תתכופפו למתג בתחתית הקונסולה המרכזית, בנקודה שהיא כמעט הכי רחוקה מהנהג. רוצים ללחוץ על מצב eco – מזל טוב, מצאתם את הכפתור הכי רחוק. מקרים נוספים של מיקומים לא אידיאליים מזכירים לך שהדאסטר לא אמור להחליף ספורטאז' / טוסון שיקרים ממנו בכמעט 40,000 ₪.
המוזרויות נמשכות גם במושב הנהג, בעיקר במנוף שמגביה את המושב. הוא מתרומם באמצעות קפיץ רק אם לא מופעל עליו משקל. זה אומר שבנהיגה אין מה לחשוב על התאמות קטנות של גובה המושב. ת'כלס עצרו את הרכב בבטחה, צאו מהרכב, הגביהו את המושב, התאימו תנוחת נהיגה, ותחזרו לדרך.
המושבים עצמם סבירים, לא מעבר לכך. אל תחפשו מושבים מעוצבים או ארגונומיים שיעטפו אתכם ויספקו תמיכה לאורך מאות ק"מ. בסיס המושב שטוח כמעט לחלוטין ותמיכה צידית לרגליים או לכתפיים לא תמצאו כאן. המושב האחורי מרווח דיו לשלושה ילדים. אם שלושה מבוגרים ישהו בו לאורך זמן אל תצפו מהם לצאת מהרכב מחוייכים אחרי כמה מאות ק"מ.
התנעת הרכב מזכירה לכם שני דברים, גם שיש מנוע דיזל וגם שחלק מהחסכון בעלויות נובע מחסכון בבידוד רעשים. מבחוץ או עם חלונות פתוחים לא ניתן לטעות בסוג הדלק שהדאסטר הזה יונק. זה דיזל.
תחילת התנועה מהוססת מעט, עד שהמנוע מגיע לאיזור ה 1500 סל"ד ומתחיל לספק את הצוף של מנועי דיזל – מומנט גבוה בסל"ד נמוך. הרכב מאיץ בנחישות, לא נחישות של רכב ספורט, אבל לא יבייש אתכם מול שום משפחתית. עם זאת, הנסיעה כולה מלווה בתחושה שהרכב אינו מעודן מספיק. השילוב של אותו מנוע עם אותה תיבת הילוכים, נראה שעובד הרבה יותר טוב מדגמים אחרים של קונצרן רנו-ניסן מאשר בדאסטר. אין דרך קלה לומר את זה אבל הרכב מרגיש מעט גס ומחוספס.
הפעלת המזגן מלווה ברעש לא מבוטל מהמפוח הפנימי, עד כדי כך שכדי לדבר בטלפון יש להוריד את עוצמת האיוורור לרמות הנמוכות. ברמות הגבוהות הרעש חזק ונוכח.
נוחות ועבודת מתלים – למרות השינויים בסרן האחורי לעומת גירסת ה 4X4, הדאסטר נשאר מופת להעלמת פסי האטה, בורות בכביש, וסתם תחלואי סלילה. פסי האטה שמרסקים מכוניות גדולות ויקרות משמעותית מהרומני הקשוח, נבלעים בקלילות נעימה. הצד השלילי של מהלכי המתלה והרכות המוגזמת משהו של הרכב, היא בנהיגה בכבישים מאתגרים. הדאסטר משדר לכם במהרה, הן באמצעות המתלים הרכים (מדי עכשיו) והן באמצעות הגה שלא מצטרף לחוויה שאל לכם לטעות ולחשוב שמדובר באיזו GTI קטנה או אפילו פיקנטו. לא זה הרכב לקחת למסלול החדש בפצאל.
לדאסטר האוטומטי אין שום בעיה לשייט במהירויות שמזכות אותך במבזקון ב YNET. לא כותרת גדולה, אבל מבזקון בהחלט כן. תבחרו כל מהירות בין 100 ל 160 והג'יפון יכול לשהות שם כשהוא מספק תחושת בטחון ושליטה מלאה ברכב. עד שמגיעים לסיבובים. שם המתלים הרכים והארוכים, יחד עם הצמיגים בחתך 65, יגרמו לכם לחזור במהרה לטווח המהירויות החוקי.
אם צלחתם את הקריאה עד כאן ואתם שואלים את עצמכם 'אז למה הוא טוב?' אז יש לזה כמה תשובות.
ראשית, צריכת דלק. בברושור היפה שקיבלתי מסוכנות דאצ'יה רשום כי צריכת הדלק הבינעירונית עומדת על 4.5 ליטר ל 100 ק"מ. אל תרוצו למחשבונים, זה 22.5 ק"מ לליטר. בפועל, בניסוי נהיגה שבוצע מאוחר בלילה, בכבישים ריקים, עם שני אנשים ברכב + מזגן, לאורך עשרות ק"מ, במהירות קבועה של 90 קמ"ש, צריכת הדלק ע"פ מחשב הרכב עמדה על 4 ליטר ל 100 ק"מ, שהם 25 ק"מ לליטר. זה הזמן להזכיר שמדובר בג'יפון בגודל מלא. לא מיני ג'יפון כמו ניסאן ג'וק ודומיו, אלא רכב בגודל של ספורטאז' / טוסון. 25 ק"מ לליטר!
שנית, מחיר. החל מ 100.0 אש"ח, יש לכם ג'יפון משפחתי מרווח, עם מנוע דיזל חסכוני ותיבת הילוכים אוטומטית. מכוניות סופר מיני מודרניות אוטומטיות יעלו אלפי שקלים יותר.
שלישית, אמינות. כן. אמינות. אם עברתם את גיל 40 השם דאצ'יה מעורר אצלכם זכרונות ישנים. תשכחו מהם. רכבי דאצ'יה של היום נמכרים בארץ כבר למעלה משנתיים, באירופה נמכרים הרבה יותר שנים, ללא תקלות או בלאי חריג. הרכיבים של הדאסטר באו ממחסן החלפים של רנו-ניסאן, ומגלים אמינות גבוהה עד כה.
במהלך כל המבחן תהיתי מי הרוכשים של הדאסטר האוטומטי. בשבועיים מאז שהושק (ועד למועד המבחן) מסתבר שנמכרו מאות דאסטרים אוטומטיים. לשאלה מי הרוכשים הסתבר שאלו הם אתם. כל עמישראל שבהינתן מחיר אטרקטיבי וחבילה מעניינת, משאיר לעצמו כמה עשרות אלפי שקלים בכיס בהשוואה לג'יפונים בגודל שלו, מוותר על מעט עידון, תדמית ומיצוב, ורוכש את הדאסטר האוטומטי.
המלצה – תעשו נסיעת מבחן, תבדקו אם זה מתאים לכם. תשאלו את עצמכם אם אתם יכולים להתפשר על החסרונות על מנת להנות מהיתרונות. גם כרכב משומש, אני מוכן להעריך כי הדאסטר האוטומטי וגם הידני יהנו מביקוש ער ויימכרו בקלות לידיים הבאות.
המבחן המקורי פורסם באתר וואלה רכב.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב