אופל גרנדלנד X
הדור החדש של דגמי אופל תחת חסות קונצרן PSA

הגרנדלנד X מציג את הדור החדש של דגמי אופל אחרי שהחברה נרכשה על ידי קונצרן פיג'ו סיטרואן הצרפתי, וחולק מכלולים עם אחיותיו הצרפתיות התאומות, פיג'ו 3008 במקרה הזה.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לפני מספר שנים הזדמנתי לחתונה של חברים. שמחנו עם החתן-כלה, ושלושה חודשים לאחר מכן כבר חגגנו בבריתה של הבת שנולדה. זה בדיוק מה שחשבתי כאשר קיבלתי את המפתחות של האופל גרנדלנד. לפני כשנה התבשרנו כי תאגיד PSA רכש מ GM את הזרוע האירופאית שלו – קרי אופל. עוד לא הספקנו להבין את משמעויות ההשתלטות וכבר בחודש אפריל הוצגה האופל גרנדלנד בתערוכת הרכב בפרנקפורט. תחילת המכירות היו בספטמבר 17, ללא ספק פרק זמן קצר מאוד לתכנון, ייצור ושיווק של מכונית חדשה, דבר המצביע על קשרים מעמיקים טרם ההכרזה על רכישת אופל על ידי היצרן הצרפתי.

הגרנדלנד יושב על שלדה של 3008 ומצוייד במנוע הפיורטק של PSA בנפח 1.2 ליטר (יש גם דיזל 1.6 ליטר) אליו משודכת תיבת ההילוכים של אייסין היפנית- פלנטרי 6 הילוכים. עם זאת, אי אפשר לטעות בזהותו ה'אופלית' של הגרנד. עיצובו של הגי'פון קוהרנטית עם השפה העיצובית של דגמי אופל השונים, והוא נראה כמו אסטרה שהתאמנה במכון כושר.

חזית הרכב מורכבת ממספר 'שכבות' – למטה כונס אוויר טרפזי בצבע שחור עם פנסי ערפל עוקבי פניה. מעליו פס שחור עם 'גומות חן' בשתי הקצוות, מעל הגריל הטרפזי המוכר של אופל עם סמל גדול של המותג, ומשני צדדיו צבירי הפנסים המזכירים את כל דגמי אופל, אשר נמתחים לעבר הכנף. בשורה התחתונה אופל יצרו חזית מזוהה, אגרסיבית-אך-לא-מאיימת ובהחלט נאה.

קו חלונות גבוה יחסית נמשך מקורה A ועד לקורה C – כולו בשחור, כאשר קורה C צבועה בצבע המרכב, שוב, באופן מזוהה ומוכר מדגמי אופל אחרים. הדלתות הצידיות 'חתוכות' בשני קווי פיסול במתכת, הקו העליון מתחיל למעשה מחלקו העליון של בית הגלגל הקדמי, ונמשך לעבר חלקו העליון של הפנס האחורי, דרך הדלת החמישית וחוזר עד בית הגלגל הקדמי בצידו השני של הרכב.

הקו התחתון זורם מהחיבור התחתון של הדלת הקדמית, עולה בתנועה זורמת לעבר בית הגלגל האחורי, ממשיך אל מעבר לבית הגלגל אל הדלת האחורית וחוזר לצידו השני של הרכב.

הדלת האחורית מאופיינת עם שני פנסים 'אופליים' מובהקים, סמל גדול של המותג במרכז הדלת, ופגוש תחתון עבה ושחור, ומתחתיו פס עדין עם רמז ליציאות מפלט.

למרות שעיצוב הוא לחלוטין עניין של טעם, התוצאה הסופית בעיצובו החיצוני של הרכב בהחלט נאה, וללא רמזים על אחיו התאום הצרפתי.

עיצובו הפנימי של הרכב מתרחק אף יותר מהמקור הצרפתי. דשבורד כהה ורחב נמתח מהשמשה הקדמית עם פס 'קיפול' בפלסטיק העוטף את הדשבורד אל תוך הדלתות למראה הומוגני וזורם. באמצע הדשבורד מסך 8" (בגירסאות שישווקו בארץ יהיה מסך 7" ככל הנראה) עם שני פתחי מיזוג משני צדדיו. לנהג עוד פתח מיזוג משמאל, ולנוסע פתח מיזוג מימין. את מסך המולטימדיה עוטפת מלמטה תפירה נאה למראה. שורה מתחת למסך נמצאים פקדי המיזוג ומתחתיהם תא עמוק עם שקע מצת וחיבור USB. חיבור ה USB  מעט עמוק מדי.

לוח המכוונים סטנדרטי – מד מהירות גדול מימין, מד סל"ד גדול משמאל, מד לטמפרטורה ולדלק בין שני המכוונים הגדולים בחלקו העליון של הלוח, ומתחת צג דיגיטלי למערכות הרכב השונות, לרבות מערכת הבטיחות. במקרה הזה הפשטות והעדר ההתחכמות מבורכים.

הגה תלת חישורי, עם כפתורי שליטה על מרבית הפונקציות – הן על הקרוז קונטרול / מגביל מהירות, והן על מערכת השמע/ טלפון.

המושבים הקדמיים מוכרים מגירסאות בכירות של האינסינייה, עם אפשרויות כיוונון חשמליות מרובות, כולל אפשרות להארכת חלקו הקדמי של המושב לטובת תמיכה לירכי הגבוהים מבינינו. יחד עם הגה המתכוונן לעומק ולגובה, אין קושי למצוא תנוחת נהיגה לכל סוג נסיעה. למושב הנהג אופציות זיכרון לשני מצבים.  

בין המושבים ידית תיבת הילוכים, עם בלם יד חשמלי.   

המושבים האחוריים נאים ועמוקים, ומאפשרים ישיבה נוחה כמקובל בסגמנט.

בגירסה שקיבלנו הרכב צוייד בגג פנורמי גדול, שהכניס הרבה אור ואווירה לרכב.

תא מטען הנפתח חשמלית עם חיישן מתחת לפגוש בנפח 514 ליטר, מציג רצפה שימושית ושטוחה לחלוטין.

לסיכום החלק הסטאטי של המבחן – רכב נאה, מזוהה מותגית, מאובזר ונעים לשהות.

20180320_125849

החלק הדינאמי מתחיל להיות מעניין יותר, המנוע המוכר של PSA בעל שלושה צילינדרים בנפח 1199 סמ"ק מחוזק במגדש טורבו מפיק בגירסה זו 130 כ"ס ומעל 23 קג"מ. השילוב המוכר עם תיבת ההילוכים המצויינת של אייסין (פלנטרית 6 הילוכים), עובד גם כאן נפלא. אנשי אופל הצליחו להתעלות על המקור, ובעמידה בסרק אין שום דרך לדעת שמדובר במנוע 3 צילינדרים. שיכוך הויברציות המובנות במנוע כזה, יחד עם העלמת כל סממן לרעש גורם לך להעריך את מהנדסי אופל על עבודה טובה שעשו עם החומרים שעמדו לרשותם.

הרכב מצוייד בכל אביזרי הבטיחות המקובלים היום – בקרת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית ועוד.

תחילת הנסיעה, מהמרכז של אופל בצריפין לעבר העבודה, והוייז מחליט לקחת אותי דרך כל סמטאות לוד. כאן אני לומד שעיריית לוד משקיעה רבות בשיפור התשתיות, והכבישים הם או באמצע שיפוץ או לקראת שיפוץ. התוצאה היא מסלול בורות, שברי כבישים, הפרשי גובה בין סלילות אספלט ועוד. הגרנדלנד מדלג על כולן ומעיד כבר מהרגע הראשון על איכות ייצור גבוהה. שום קרקוש, צפצוף או חיכוך לא נשמע מהרכב. המתלים וההגה עובדים מצויין, מעבירים את המידע ההכרחי, ואת זה שיש בורות ששום מערכת מתלים לא יכולה להתגבר עליהן. הרכב מכוייל לצד הנוקשה, אבל לא לצד הקשה. הוא סופג את המהמורות, מעביר אותן לתוך הרכב אבל לא באופן מעניש.

ביציאה לכבישים מהירים, הגרנדלנד מרגיש טוב יותר ונינוח יותר. שיוט במהירויות גבוהות (קורפו וחצי וצפונה) בכביש 6 נעשה בקלות, ללא שמץ של רגשי נחיתות בגלל המנוע. במהירויות אלו מתגלה הגרנדלנד במלוא תפארתו, השיוט נינוח לחלוטין, המתלים משדרים בדיוק מה שצריך, ההגה חד ומדוייק, רזרבות כח זמינות (במגבלות ה 1370 ק"ג ו 23.4 קג"מ) ובתוך הרכב נשמר שקט יחסי שמופרע מעט מאיוושת הרוח של המראות הצדדיות שחודרת לתוך הרכב, אבל זו כבר טרוניה של פיינשמעקרים. חברים שנסעו עימי / נהגו ברכב, לא התלוננו כלל. 

רצה הגורל והבוס בעבודה, שאת יום המבחן העברתי בכפרים בגליל – כפר מנדא, סחנין, עארבה, ראמה, בית ג'אן, פקיעין ועוד. הגרנדלנד התגלה כבן לוויה מאוד נוח ושימושי. באמצע הדרך נזקקתי לחבר מחשב נייד שהיה 'על הקצה' מבחינת סוללה. בגרנדלנד 'שלנו' היה שקע 220V והבעיות נפתרו בקלות. אולי דבר קטן אבל כשאתה מבלה יום שלם בריצות בין אתרים שונים, אתה רוצה שהרכב יספק לך אקסטרא מייל מעבר לכלי להעביר אותך מנקודה א' לנקודה ב'.

יחד עם חבר דרוזי מפקיעין, לקחנו את הרכב לסמטאות בית ג'אן היפהפיה, עד לאתר הקדוש של נבי בהא א-דין – טיול מומלץ וחובה לשמור על קדושת המקום. בעליות התלולות של בית ג'אן ובסמטאות הצרות הייתי שמח לקצת יותר כח מצד אחד, ומצד שני בירכתי את אופל על הבחירה בתיבת הילוכים פלנטרית ולא רובוטית.

לאור כל הסיור בכפרים עם הסמטאות, העליות, הנסיעה המהירה בכביש 6 ועוד, צריכת הדלק עמדה על 8.9 ליטר ל 100 ק"מ ( כ 11 ק"מ לליטר) – בהחלט סביר בהתחשב במתווה האגרסיבי והלא חסכוני של הדרך. בחזרה, בנסיעה במהירויות החוקיות, ללא סמטאות צרות ומאתגרות, צריכת הדלק כבר עמדה על 5.4 ליטר ל 100 ק"מ (כ 18.5 ק"מ לליטר) – צריכת דלק מצוינת. אני סבור שבשימוש סביר ניתן יהיה בקלות לקבל מהרכב מעל 15 ק"מ לליטר – צריכת דלק מצוינת לסגנמט לרכב שאינו דיזל.

מבחן האישה – קראתי לאישה שלצידי לנהוג ברכב. אני עושה את זה כמעט בכל רכב על מנת לקבל את המושג מנהגת שביום-יום מתניידת ברכב מהסגמנט והיא חפה מכל רעשי הרקע שיש לחובב רכב. ההתלהבות היתה רבה. נהנתה מאוד מהשקט ברכב, מהכח, מהאיבזור ומהגימיקים הקטנים כמו תאורת לד בדלתות ועוד.

לסיכום:

האופל גרנדלנד הוא רכב שיתברג מהר מאוד בחזית הזירה הלוהטת של הג'יפונים המשפחתיים. הוא נוח, שימושי, איכותי, חסכוני ונעים לנהיגה. הוא גם מבודל היטב מאחיו התאום הצרפתי.

השאלה הגדולה היא התמורה למחיר. בעוד שאת הג'יפונים של המתחרים ניתן לקבל כבר החל בגרסאות פתיחה החל מכ – 140.0 אש"ח ולפעמים פחות, מדיניות התמחור של היבואן היא אשר תקבע את הצלחתו של הרכב.

ליבואן יש לי רק בקשה אחת, אפילו תחינה, אל תסירו את אביזרי הבטיחות מהגרסאות הזולות ברכב. אני מוכן לוותר על גימיקים כמו גג פנורמי, פתיחה חשמלית של תא המטען, ריפודי עור ועוד אביזרים נאים-אך-לא-מצילי-חיים, אבל ב 2018 אין סיבה לוותר על מערכות בטיחות מתקדמות.

המבחן המקורי פורסם בתאריך 27.3.2018 באתר וואלה רכב. תוכלו לקרוא אותו כאן.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה
תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן