קשה להפריז בחשיבות המהלך שביצעה טלקאר, יבואנית רכבי קיה, בתחילת 2015.
במהלך עם הרבה אומץ וראייה עתידית, הזמינה היבואנית מאות רכבי ספורטאז' עם מנוע 1600 סמ"ק – תצורה שלא היתה מוכרת בשלהי 2014. ג'יפונים דוגמת הספורטאז' שווקו עם מנועי 2.0 ליטר, ותומחרו יקר בהשוואה למשפחתיות המסורתיות.
טלקאר במהלך רואה עתיד, הזמינה את אותו הרכב עם מנוע 1.6 ליטר, וברמת איבזור פשוטה.
מדהים לחשוב היום על קפיצת הדורות שהתרחשה בשוק הרכב בחמש השנים האחרונות. מערכות בטיחות מקוריות תקדמות הפכו לאיבזור בסיסי, מנועים קטנים עם טורבו, ותיבות הילוכים רובוטיות נפוצו לכל עבר, ומכל הכיוונים.
הרכב התקבל עם נחירות בוז מצד טהרנים שהסבירו לכל מי שרק רצה לשמוע ש 1600 קטן על הרכב. הצרכנים מהצד השני לא ממש הקשיבו, והתנפלו על היבואנית – הביאי לנו ספורטאז' אורבן 1.6 ליטר. עוד! זה לא מספיק! המלאי הראשון נגמר במהרה, ובתוכו נשוא המבחן – הספורטאז' הפרטי של בעלת הבית, שהחליף בפברואר 2015 את הספורטאז' הקודם, מודל 2009.
העיצוב התאים לשפה העיצובית של קיאה לאותה תקופה, קווים זוויתיים, מובחנים וברורים. גריל טרפזי הפוך ובתוכו סמל KIA, יחידות תאורה גדולות זוויתיות המתחילות בחזית ונמתחות לתוך הכנפיים הקדמיות. יחידות פנסי ערפל גדולות משולבות בחלקו התחתון של הפגוש הקדמי.
ספי חלונות גבוהים יחסית נמתחים בקו אחיד מחיבור מכסה המנוע ומשתלבים בקו אחיד עם יחידות התאורה האחוריות. מעט עיטורי דמוי אלומיניום מוברש וזהו. הרכב גבוה, ונראה גבוה.
.
מרוב שראינו אלפי פעמים את העיצוב, הוא הפך לעוס ומשעמם. בפועל מתקבלת גירסה נאה ואגרסיבית למראה.
בתוך הרכב נמשך העיצוב הפשוט. מול הנהג לוח מחוונים עם מד מהירות גדול במרכז, מד סל"ד משמאלו, ומימין שני מחווני חום מנוע ודלק. היום זה נראה פונקציונאלי ופשוט, במובן הטוב של המילה.
במרכז הדשבורד יחידת השמע המקורית, טרום מערכות המולטימדיה. בעת הזמנת הרכב נרמז לי לוותר על מערכת המולטימדיה שהוצעה אז בתמורה לכמה אלפי שקלים, וכך נותר הרכב עם המערכת המקורית. מתחת למערכת השמע נמצאים פקדי המיזוג וזהו בערך. חיבור USB ו AUX הם ציוד בסיסי ומותקנים מתחת לפקדי המיזוג. ידית הילוכים פשוטה ונאה וזהו בערך. עיצוב הקונסולה המרכזית משולב אותו דמוי אלומיניום מוברש, והתוצאה נאה.
על ההגה שליטה על השמע, טלפון וכד'.
הפלסטיקה הפנימית גם הדשבורד וגם דיפוני הדלתות שחורה ונוקשה למגע. לזכותה אפשר לומר כי גם אחרי למעלה מארבע וחצי שנים, היא שלמה לחלוטין, ללא סימני דהייה בצבע, וללא רעשים של חיבורים שהתרופפו עם הזמן.
על הצד הטכני אחראי מנוע 1.6 ליטר המספק 133 כ"ס ו 16.5 קג"מ שמתקבלים ב 4850 סל"ד. משקל הרכב מעט מתחת ל 1400 ק"ג. זריז זה לא הולך להיות, אבל מצד שני, קורולה מאותה שנה שוקל 100 ק"ג פחות, עם מנוע 1.6 ליטר ונתונים דומים מאוד.
הרכב הספציפי עבר 42,000 ק"מ, מרביתם עירוניים – רמת השרון – רמת אביב וחזור, כל יום בפקקים.
מבחינת נסיעה אין כאן בשורה גדולה, הרכב נוח ומרווח, המתלים סבירים, ולמרות שכבר עברו מעל ארבע וחצי שנים, עדיין עושים את עבודתם. אל תנסו לתקל פסי האטה במהירות גבוהה מדי, זה מעולם לא התאים להם, וכך גם לא היום. הבולמים לא מסוגלים להתמודד עם מהמורות אכזריות בכביש, ומעבירים את הזעזוע לתוך הרכב. למען הסר ספק, נהג נורמטיבי לא היה מנסה לעבור על אותן מהמורות באותה המהירות.
הרכב משייט בנינוחות ב 100 קמ"ש, ויכול לשייט גם ב 140 קמ"ש ללא קושי. במהירות גבוהה חודרים רעשי רוח לתוך הרכב, וזו לא סביבת המחייה הטבעית של הרכב. ירידה למהירות 90 – 100 קמ"ש מציגה צריכת דלק של כ 14 ק"מ לליטר. נסיעה עירונית כמו שהרכב הספציפי נוסע תביא אתכם לצריכה של כ 8 ק"מ לליטר.
תקלות וטיפולים:
לא נרשמו תקלות. משעמם.
שתי הנורות הראשיות חייבו החלפה בטווח של שבוע אחת מהשניה לאחר כשלוש שנים.
הצמיגים הקדמיים הם נקודת תורפה ברכב, הרכב 'טוחן' את הצמיגים והם מתבלים מהר מאוד, ומחייבים החלפה. אני חושד שיש כאן שילוב של דוושת תאוצה שמכויילת רגיש מאוד על מנת לתת לנהג תחושה של רכב פחות איטי ממה שהוא באמת, ולכן מופעל עומס גבוה על הצמיגים הקדמיים. בנוסף, לצרכי חסכון הורכבו צמיגים רכים, והתוצאה היא צמיגים שנאכלים מהר.
התופעה לא ארעה רק ברכב שלי – אלא בכל ספורטאז' אורבן מהמודל הזה.
עלויות טיפולים:
טיפול ראשון – בתום שנה וכ – 10,000 ק"מ – 520 ₪
טיפול שני – לאחר שנתיים וכ – 19,000 ק"מ, כולל רפידות קדמיות – 1600 ₪
טיפול שלישי – לאחר שלוש שנים וכ – 28,000 ק"מ, כולל טסט ורפידות אחוריות – כ 1200 ₪
טיפול רביעי – לאחר ארבע שנים וכ – 37,000 ק"מ, כולל טסט – כ 1000 ₪.
החלפת זוג צמיגים קדמיים כ 1200 ₪.
בשורה התחתונה מדובר ברכב משפחתי מוצלח, אם כי לא המהיר ביותר על הכביש. במבחן האמינות הוא מגלה אמינות מוחלטת. ההוצאות אינן נמוכות והסתכמו בכ 5500 ₪ במשך ארבע וחצי שנים.
הרכב שנרכש במחיר של 135,000 ₪, שווה היום כ 75.0 – 80.0 אש"ח, כלומר אבדן ערך של כ 40% במהלך התקופה.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב