אי שם בסוף מאי 2022 השיקה יונדאי את הסטאריה – וואן / מסחרי עם עיצוב חללי. יותר מדי זמן לקח עד שהצלחתי לשים עליו את הידיים, והדבר הראשון שחשבתי עליו היה 'טיימינג'. כמה טיימינג זה דבר חשב בחיים, ואני לא מתכוון לרצועה / שרשרת במנוע.
בקיץ האחרון שכרתי מרצדס ויטו לטבת טיול משפחתי בצפון איטליה, כשהמחשבה היתה שיהיה נוח ומרווח לכולם. בפועל קיבלתי את הרכב הכי בלוי בחברת ההשכרה, כשאני בכלל התכוונתי במחשבה שאקבל משהו כמו סטאריה או דומה לה. אבל אין שום דבר שבאמת דומה לה.
הסטאריה היא וואן בגודל מלא. עם בסיס גלגלים של 3.273, אורך כולל של 5.253 מטר, גובה ורוחב של 2 מטר בקירוב, וההכרה בגודל הסטאריה הגיעה כשהחניתי אותה ליד הלנדקרוזר הפרטי, שפתאום נראה לידה כמו i10 .
העיצוב החיצוני חללי משהו. יש מעט מאוד מכוניות שניתן לומר עליהן שאין רכב אחר לו הן דומות, והסטאריה היא אחת מהן. בעלי דימיון מפותח במיוחד יוכלו אולי בערך כמעט לחשבו שהיא מזכירה במעט את הטויוטה פריוויה העתידנית של תחילת שנות ה 90' אבל זה באמת בקטנה. לסטאריה אין 'תא מנוע' במקובל. חזית הרכב משתפלת קדימה וממשיכה את אותו הקו של השמשה הקדמית. ממש בקצה החזית גריל שחור , שתי יחידות תאורה רבועות בקצוות בתחתית החזית, סמל יונדאי קצת למעלה, ופס לד לבן חוצה את חזית הרכב לכל רוחבה. ושמשה ענקית. וזהו. כמה נקי, כמה מיוחד, כמה אין עוד דברים כאלה על הכביש. מבט מהצד מציג קו חלונות נמוך מאוד (שזה אומה המון חלון), דלתות קדמיות רגילות, ודלתות הזזה אחוריות, חישוקים נאים מאוד בדגם המבחן, וזהו. כמה ארוך ככה נקי.
מאחור יחידות תאורה ענקיות ואנכיות, ודלת אחורית אנכית לחלוטין הנפתחת כולה כלפי מעלה.
בפנים אין גבול לאושר. הרכב הזה ענק. כל ההפקה של הטלטאביז נכנסים כאן בנוחות כולל כוכבי הסדרה, ואל תשאלו אותי למה דווקא הם. לא יודע. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה ומידע משתנה. מי שבא מאחד מרכבי יונדאי העדכניים ירגיש בבית. הגה קטן ביחס למה שהייתם מצפים, שוב עם כל הפקדים המוכרים של יונדאי. במרכז הדשבורד מערכת מולטימדיה בגודל 8" עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו פקדים למערכת המיזוג, ובליטה עליה כפתורי ההילוכים. בין ההגה ללוח המחוונים תא לאיחסון חפצים. תא נוסף מסתתר במרכז הדשבורד מאחורי צג המולטימדיה, וכמובן תא כפפות מול הנוסע. בין הנהג לנוסע תא חפצים גדול. גדול גדול. יותר גדול. ממש ממש גדול.
מושב הנהג מצוין ונאה למדי. סליחה יונדאי שפירקתי אותו ואת מושב הנוסע והתקנתי בלנדקרוזר הפרטי. פשוט היה לי בו נוח מאוד והוא גם יפה מאוד לטעמי. חשמלי כמובן. ההתמקמות מול ההגה קלה ונוחה, והתחושה של סביבת הנהג היא של רכב קטן משמעותית, עד שמסתכלים במראה הפנימית, ומחפשים את המשקפת הקרובה לראות את החלון האחורי. מבט שמאלה מחלון הצד מגלה שאתם יושבים ממש ממש גבוה, וקו החלונות ממש ממש נמוך. עכשיו אני יודע איך מרגישים דגים באקווריום שכולם מסתכלים עליהם. מאידך, הישיבה הגבוהה מאוד מאפשרת באמת להסתכל קדימה רחוק, מעל גגות כלי הרכב שלפניכם. בכלל, שדה הראיה החוצה מעולה, ועם המראות הגדולות יש בטחון גדול מאוד במיקום הרכב במרחב.
שורת המושבים השניה מפוצלת 2+1, כאשר ניתן לקדם או להרחיק את המושבים הזזים על מסילה, גם הם נוחים למדי ומאפשרים מרווח ראוי לשלושה מבוגרים בגודל מלא.
שורת המושבים השלישית גם היא מרשימה מאוד ומאפשרת לשלושה מבוגרים להתמקם בנוחות.
מנוע הסטאריה הוא מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר המספק 177 כ"ס ו 44 קג"מ החל מ 1500 סל"ד. תיבת ההילוכים פלנטרית בעלת שמונה הילוכים. כל זה צריך לשנע את הרכב שמשקלו הריק עומד על 1958 ק"ג לדגמי המסחרית הסגורה או 2124 ק"ג לדגמי הנוסעים. נפח תא המטען של הדגמים המסחריים עומד על כמעט 5000 ליטר!
מתחילים לנסוע במפלץ, ומהר מאוד שוכחים שמדובר ברכב כל כך גדול. התחושה מעמדת הקפטן היא של רכב קטן ממה שהוא באמת. זה לא שתחשבו לרגע שאתם ב i20 או משהו כזה, אבל רק כשתסיימו נהיגה ותצאו תראו כמה הרכב גדול. או כשתחנו אותו ליד רכב גדול אחר.
המנוע לא מתקשה להזניק את הסטאריה בנחישות, כאשר שיא המומנט זמין החל ב 1500 סל"ד אבל עד 2500 סל"ד. תיבת ההילוכים מקפידה לשמור על המנוע בטווח היעיל שלו, וזה מספיק לזינוק מעמידה ל 100 קמ"ש ב 12.4 שניות שלמות, כשהרכב ריק. תעמיסו עליו עוד שישה שבעה נוסעים, שזו מטרתו האמיתית, ותצטרכו לסגל סגנון נהיגה מתאים יותר לרכב מוביל נוסעים.
בנהיגה שגרתית / מנהלתית הסטאריה נוחה למדי, וככל שתעמיסו עליה משקל, כך היא תהיה נוחה יותר ורכה. הפעמים היחידות בהם הסטאריה הזכירה לי את מוצאה המסחרי היה במהירות גבוהה בה רעשי הרוח יצרו סוג של תיבת תהודה ברכב, וכנגד זה אין מה לעשות. פעם שניה בה הזכירה הסטאריה את מהותה היתה כאשר בחסות עבודות תשתית ברמת השרון, נחצבה תעלה ברוחב 30 ס"מ לרוחב הכביש, מולאה באדמה שהספיקה כמובן להתנדף לכל עבר. במהירות נמוכה יחסית של כ 20 – 30 קמ"ש, נחבטה הסטאריה באכזריות כאשר המחשבה הראשונה שעברה לי בראש אחרי שהחזרתי את הסתימות בשיניים למקום היתה שאכן הבסיס הוא מסחרי. למען הסר ספק, אני לא מכיר רכב שהיה עובר את המכשול הזה ולא מזדעזע כולו, אלא אם זה רכב שטח עם צמיגים גדולים ובמהירות גבוהה.
בכל מתווה נהיגה אחר היתה הסטאריה נוחה מאוד ומפנקת, גם על מהמורות עירוניות רגילות וגם בכביש מהיר במהירויות גבוהות מאוד.
התחושה היתה שאני לא ממש מאתגר את הרכב עקב פחד בסיסי שלי, כאשר אתה יושב יחסית גבוה, ברכב גבוה, ועם סף חלונות נמוך, התחושה היא של ישיבה מעל הרכב.
למען הפרוטוכל, לסטאריה ארבע גירסאות- שתי גירסאות מסחריות עם ובלי חלונות, ושתי גירסאות נוסעים – פרימיום נהג + 8 נוסעים או לקשרי (רכב המבחן) נהג + 7 נוסעים. בכל הגירסאות המתלה הקדמיה הוא מתלה עצמאי מק'פרסון. בגירסאות המסחריות המתלה האחורי הוא מבוסס קפיצי עלים בהתאם לייעוד של העמסת הרכב, ובגירסאות הנוסעים המתלה האחורי הוא מסוג מתלה נפרד רב חיבורי לטובת נוחות.
והמושבים הקדמיים הנפלאים. יומיים אחרי שהחזרתי את הרכב ליונדאי, אני נזכר בהם ומחייך, ומצטער שלא פירקתי אותם לטובת הקרוזר הפרטי.
צריכת הדלק הרשמית עומדת על כ 12 ק"מ לליטר, וזו צריכת דלק ריאלית לחלוטין. בנהיגה חסכונית ומודעת, הצלחתי לקבל מהסטאריה גם מעל 16 ק"מ לליטר לא מפתיעים בכלל, ואני בטוח שהייתי סוחט ממנו גם מעבר לכך אם היה לי זמן.
מבחינת איבזור בטיחות, יש שונות גדולה מאוד. הסטאריה הבסיסית, המסחרית הסגורה, מקבלת ציון איבזור 0 והיא נטולת מערכות בטיחות מקוריות. יתר הדגמים, המסחרית בעלת החלונות וגירסאות הנוסעים מקבלות ציון איבזור בטיחות גבוה – 7.
במבחן הריסוק של ה EuroNcap קיבלה הסטאריה בגירסת הנוסעים חמישה כוכבי בטיחות ראויים מאוד.
לסטאריה כאמור ארבעה דגמים. המסחרי ללא חלונות עולה 239,900 ₪, המסחרי עם החלונות (ומערכות בטיחות!) עולה 252,900 ₪, הנוסעים פרימיום ( 1+8) עולה 274,900 ₪ ואילו הנוסעים לקשרי שנבחן כאן עולה 298,900 ₪.
בשורה התחתונה, הסטאריה אינו זול, אבל יש לו את אותו משהו שאני אוהב במכוניות. בכל כניסה לרכב חייכתי, בכל סיום נסיעה הסתובבתי אחורה לחטוף עוד מבט בעיצוב החריג הזה.
יש לי רק בקשה אחת ממעצבי יונדאי – תמשיכו לעשות מכוניות שנראות ככה!
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב