שנת 2022 היתה אחת השנים החריגות בענף הרכב בישראל (וגם בעולם). כדי לתאר את השינויים שעבר הענף נדרשות פסקאות רבות, שרובן ישעממנו עד הירדמות – מלאים, מחירים, תיעדוף יצרנים, תיעדוף יבואנים, ביקוש קשיח, מהפכת חשמל, הפלישה הסינית, משבר חומרי גלם, משבר עובדי יצור, צ'יפים, מלאים, הובלה ימית, ועוד ועוד.
לפיכך, הקדמה קצרה, ואז נצלול לתוך המספקים שמצאתי אותם כמעניינים (עבורי).
בסיס המידע – איגוד היבואנים מפרסם נתונים על מסירות כלי רכב. לא מעט מעמיתיי נעזר בנתונים אלו על מנת לנתח את השוק. הבעיה היא שאיגוד היבואנים לא מכניס לנתונים את נתוני היבוא האישי והמקביל, ולכן לא מספק תמונה מלאה.
כדי לקבל תמונה מדויקת נדרש לנתח את קבצי הנתונים שמפרסם משרד הרישוי, ואשר מכילים את כל כלי הרכב שנרשמו בארץ באותה שנה. לא רק זו, אלא גם נתוני המסירות לא תמיד מספרים את האמת, מפני שיש ליבואן הרכב זמן של מספר ימים ארוכים עד שהוא מקליד את הנתונים למאגר המידע של משרד הרישוי. זה אומר שרכב נמסר ללקוח, אבל עדיין לא מופיע במחשבי משרד הרישוי. (זו בדיוק הסיבה שכל אותם פליפרים שקנו רכב מיבואן ומציעים לכם לקנות אותו מהם 'חדש' רק תעבירו את הכסף ליבואן, ומיד נעשה העברת בעלות, לפעמים נתקלים בקשיים).
בקיצור – נתוני משרד הרישוי, ונתוני הקלדות מדויקים.
לא תופתעו לדעת שהנתונים בידי, בזכות חבר יקר העונה לשם צביקה (שם משפחה שמור במערכת ובסלולרי שלי), שיודע להוריד את נתוני משרד הרישוי שהם פרסום לציבור, ולעבד אותם לכדי קובץ אקסל שגם אני יכול לנתח אותו. לפעמים מדהים אותי שגופים גדולים ועשירים לא מסוגלים לעשות מה שצביקה עושה בבית, עם יד אחת קשורה.
אז נתונים במהרה, ואז לחלק המעניין.
סה"כ נרשמו בשנת 2022 – 277,604 כלי רכב. (נתון זה יכול להשתנות מעט מאוד עם השלמת הקלדות מינורית). מתוך סכום זה, 28,613 היו מכוניות חשמליות. ממש חשמליות. לא פלאג אין.
עוד נתון מעניין – בניכוי גריעת כלי רכב, בשנת 2022 התווספו נטו לכבישי ישראל כ 128,700 כלי רכב.
נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא המחסור הגדול בכלי רכב בשוק. ההערכות מדברות על ביקוש שלא נענה בהיקף של 30,000 – 50,000 כלי רכב. אני נוטה לכיוון המספר הגבוה יותר.
מצעד המותגים (מעוגל ל 100 הקרוב):
הקוריאניות – יונדאי וקיה, יחד שולטות ב 29.5% משוק הרכב בישראל. זה נתון מדהים שמזכיר את ימי סובארו העליזים של שנות ה 80', רק שבשנות ה 80' המבחר היה משמעותית יותר מצומצם, ולכן ההישג של יונדאי וקיה מרשים הרבה יותר. משהו בפיצוח של ההעדפות של הצרכן הישראלי עובד בדרום קוריאה באופן מדויק מאוד, יחד עם מבחר דגמים לכל העדפה. כדי לצלול לתוך הניתוח עמוק יותר, צריך לנתח את היקפי המכירות של הדגמים השונים. השנה מכרו מה שהיה במלאי, יותר מאשר מה שהציבור העדיף.
מצעד הדגמים הנמכרים:
מה ניתן להסיק? לא הרבה. למעט היונדאי איוניק (לא להתבלבל עם האיוניק 5) ששיווקה הופסק, כל כלי הרכב הרשומים חווים מחסור עצום, והיבואנים מחזיקים בצבר הזמנות שנע בין מאות כלי רכב לאלפי כלי רכב. בשיחות רקע עם נציגי יבואנים המשפט שחוזר על עצמו הוא 'אם רק היו לי הקצאות מהיצרן ל —, וואו, כמה הייתי מוכר', וזה רלוונטי למכוניות שעולות 100,000 ₪ וגם 200,000 ₪.
שני ניתוחים שמעניינים אותי אישית – חשמליות ושטח.
חשמליות
כן זו השנה החשמלית. השנה הראשונה בה למעלה מ 10% מכלי הרכב שנמכרו הם חשמליים. לקראת סוף השנה, עיקר המלאים היו של כלי רכב חשמליים (טסלה ו BYD בעיקר), כך שבחלק מהשבועות נתח החשמליות היה כ 30% מסך כלי הרכב. ככל ויהיו מלאים של כלי רכב חשמליים, וכלל שיכנסו דגמים זולים חשמליים, נראה יותר ויותר כלי רכב חשמליים, ובסה"כ זו לעניות דעתי מגמה נפלאה.
מצעד היצרנים (ולא הדגמים) החשמליים:
שם המשחק גם כאן הוא 'מלאים'. בתחילת השנה נתקלה ג'ילי בבעיות מלאי ובשלב מסוים לא קיבלה הזמנות לנוכח צבר הזמנות קיים של אלפי יחידות. טסלה שבמקום השני מוכרת כלי רכב במחירים גבוהים, ולכן ההישג גדול אף יותר. BYD נכנסה לשיווק לקראת סוף השנה, ופשוט פירקה את השוק כולו, עם שיווק משובח, ותהליך מסירה שטרם נראה כמותו בארץ. יונדאי וסקודה נתקלו בקשיים לקבל את האיוניק 5 והאניאק המשובחות. תנו להן מלאי בלתי נגמר ותראו כאן אלפי יחידות שנמכרות, כשצריך לקחת בחשבון שלא מדובר במכוניות זולות.
שטח
רכבי השטח נמלטים כרגע מהמגמה החשמלית, למרות שבחו"ל כבר יש אלטרנטיבות מעניינות מאוד ויקרות מאוד. השטח הוא המפלט האחרון בו ניתן לחוות חופש מוטורי אמיתי נטול פקקים, וניכרת מגמה של חזרה לשטח, יחד עם עליות מחירים פסיכיות הן במחירי כלי הרכב החדשים והן במחירי כלי רכב המשומשים.
מצעד הדגמים:
טויוטה, טויוטה ועוד פעם טויוטה. 2500 היילקסים, שמחירם זינק באופן דרמטי, ממשיכים להוביל את השוק כרכב שטח / עבודה עם עוצמת מותג מהחזקות שיש. בין אם אתם אוהבים את זה או לא, השוק מדבר כבר שנים ברציפות. במקום השני הלנדקרוזר של טויוטה. אם בעבר טויוטה היו מוכרים 1200 – 1500 יח' בשנה, נראה שהעדר אלטרנטיבות שימושיות, ועל אף עליית מחיר של עשרות אלפי שקלים לא גורמים לחובבי הרכב להסס לפני שהם שולפים את כרטיס האשראי ומבקשים 'תארוז לי שניים, אחד אני אקח כאן, ואחד לבית'. המתחרה היחיד שלו הוא הרקסטון, ומסתבר שזו לא באמת תחרות. סובארו ממשיכים בעבודה מצוינת עם ליין הדגמים שמשלב שימושיות ושטח קל. מותג ג'יפ עם הגרנד צ'ירוקי והרנגלר מושכים אליהם קהלים חדשים שרוצים דווקא את סמל JEEP.
עוד אציין את הג'ימני המקסים שהוא רכב שטח האמיתי הזול ביותר בישראל, הברונקו של פורד והדיפנדר של לנדרובר שמציגים את שתי קצוות הקיצון של עולם השטח.
תמה שנת 2022. מבטיח שלכם ש 2023 תהיה שונה לחלוטין.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב