בפרק השני אתייחס לשימוש הנכון ברכב חשמלי מלא. קצת מספרים, שנדבר באותה השפה. כידוע, רכב חשמלי יכול לנסוע כמה מאות ק"מ על הסוללה. עלות טעינה של רכב חשמלי בטעינה ביתית היא אותם 57 אגורות לקוט"ש, אבל כאשר סוללה של רכב חשמלי היא בקיבולת של כ 70KWH עלות טעינה מלאה היא כ 40 ₪. בעמדות ציבוריות, טעינה עולה משמעותית יותר, כפי שציינתי בפרק הראשון, בין 1.0 ₪ לקוט"ש בעמדה איטית ל 2.0 ₪ לקוט"ש בעמדה מהירה.
מכיוון שלרוב לא מגיעים לטעינה עם סוללה ריקה לחלוטין, נניח שבאנו לטעון את הרכב כאשר הסוללה עומדת על 30%. טעינה של 70% מהסוללה תעלה כ 30 ₪ בעמדה ביתית, כ 50 ₪ בעמדה איטית ציבורית, וכ 100 ₪ בעמדה ציבורית מהירה.
כמובן שאתם יכולים לעשות חישוב דומה לגבי הרכב בו אתם מתעניינים, וקיבולת הסוללה הספציפית שלו.
המודל הנכון לשימוש עם רכב חשמלי הוא בטעינה ביתית, ומעמדת טעינה מהירה DC. כלומר, בשימוש יומיומי רגיל, יש לכם את האפשרות להטעין את הרכב לפי הצורך. ממש אין צורך לחבר את הרכב לטעינה בכל חניה בבית (בשונה מרכב פלאג אין) אלא כל כמה ימים. נניח שהרכב טעון במלואו והוא מספק לכם טווח של כ 400 ק"מ ריאליים. נסעתם במשך יומיים שלושה, והטווח שנותר לנסיעה עומד על כ 200 ק"מ. אתם יודעים כי גם ביומיים הקרובים לא צפויה כל נסיעה ארוכה מתוכננת, ולכן אין שום צורך לחבר אותו בהיסטריה לטעינה, אלא להמשיך לפרוק את הסוללה עוד יום או יומיים. רק כאשר הסוללה התרוקנה לכדי 20% או 30% חברו אותו לטעינה שוב. החשיבות והזמינות של עמדת הטעינה בחניה הפרטית היא גדולה מאוד מפני שהיא מאפשרת לכם 'לא לתכנן' טעינות, אלא להטעין לפי הצורך.
כמובן שאם אתם יודעים שמתוכננת נסיעה ארוכה במועד מסוים, באמצעות העמדה הביתית אתם מוודאים שבתחילת הנסיעה אתם עם סוללה טעונה ב 100%.
טעינה בעמדה ציבורית איטית AC היא פחות מעשית, שכן קצב הטעינה יחייב אתם לשהות של מספר שעות כאשר הרכב מחובר לטעינה. סוללה מלאה תעלה כמעט פי שתיים מאשר בטעינה ביתית. כך שאם יש ליד ביתכם עמדה ציבורית איטית אתם יכולים להשתמש בה למשך כמה שעות, אולם אתם תלויים גם במשתמשים אחרים שעשויים להיעזר בה.
טעינה מהירה DC היא שימושית ונכונה עבור רכב חשמלי. מטעינים בעמדה מהירה רק כדי לקבל הארכה נוספת של טווח הנסיעה, שיאפשר לנו להגיע הביתה לטעינה האיטית או למחוז חפצנו. בגלל עלות הטעינה המהירה, טעינה שכזו תעלה כמעט פי 4 מטעינה ביתית, ושימוש קבוע בטעינה מהירה מפחית משמעותית את הכדאיות בשימוש ברכב חשמלי.
עוד חשוב לציין כי טעינה מהירה היא 'פחות בריאה' לחיי הסוללה, ולכן משתמשים בה רק כאשר חייבים. בניגוד לתדלוק רכב בו אנחנו ממלאים את מיכל הדלק עד הסוף, עם רכב חשמלי אנחנו מוסיפים חשמל כך שנגיע ללא חשש לעמדה הביתית.
ניתן להשתמש ברכב חשמלי גם אם אין עמדת טעינה אולם זה לא מודל ההפעלה והחסכון האידיאלי, והנוח ביותר.
המודל הנכון והחסכוני ביותר לדעתי הוא שיש לכם בבית עמדת טעינה זמינה בכל רגע נתון. בניגוד לרכב פלאג אין עליו הסברתי בפרק הקודם, לא צריך להטעין את הרכב החשמלי בכל הזדמנות. לרכב טווח של כמה מאות ק"מ. אם אין לכם נסיעה ארוכה מתוכננת, תנו לסוללה להתרוקן לכיוון ה 20% ואל תטעינו מעל 80% ככה תאריכו את חיי הסוללה. אם יש נסיעה ארוכה מתוכננת ברור שאתם צריכים להטעין את הסוללה למקסימום. לא ייגרם לה כל נזק.
בפועל אתם תגלו שאתם מטעינים את הרכב פעם בשלושה / ארבעה / חמישה ימים ואין צורך להיות בחרדות. תחשבו שאתם עם רכב הבנזין שלכם, ומחשב הדרך אומר שיש עוד 250 ק"מ לנסיעה על מיכל הדלק הנוכחי. האם אתם רצים בחרדה לתחנת הדלק לתדלק אותו או שאתם ממשיכים לנסוע ברוגע, ומתדלקים רק כשבאמת צריך. באופן דומה מאוד זה השימוש הנכון גם ברכב חשמלי.
הסיכום של שני הפרקים הוא מאוד פשוט:
שימו לב שלא התייחסתי כלל לעולמות הרכב החשמלי בציי רכב / ליסינג / רכב ממקום העבודה. כאן המורכבות גדולה יותר משמעותית. אם תרצו שאתייחס לזה, בעיקר מנהלי תחבורה בציי רכב – כתבו לי למייל.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב