טיול נהיגה עם רכב חשמלי
אפשרי, אבל פחות כיף.

יצאתי לבחון האם ניתן לבצע טיול נהיגה עם רכב חשמלי. המסקנה - בהחלט אפשר, וללא מאמץ. אבל יש עוד תובנה.

טיול נהיגה עם רכב חשמלי? השתגעת? איפה תטעין? ואם תיגמר לך הסוללה בדרך? איך תחזור? מי יחכה שעתיים עד שהרכב שלך יתמלא מחדש? אלו חלק מהתגובות ששמעתי כשהתחלתי לחשוב על טיול נהיגה עם הרכב החשמלי שלי.

אני יואב, וזה סיפורי.

כמעט כל חובב רכב מכיר את טיולי הנהיגה. שמם של טיולי הנהיגה מעיד על אופיים. נוסעים כדי לנהוג. כדי ליהנות ממלאכת הנהיגה עצמה. לרוב אין איזו מטרת תיירות כמו אתר כזה או אחר, אולי נקודת תצפית, אלא בעיקר נקודות להפסקה ולאוכל. בטיול נהיגה נמנעים לרוב מכבישים מהירים כמו כביש 1 או כביש 6, ומחפשים נתיבים מתפתלים בהם המהירות האבסולוטית אינה גבוה, אבל הם מחייבים את הנהג בריכוז רב בנהיגה עצמה.

כשהיתה לי הפיג'ו 208GTI, יצאתי לא אחת עם חברים לטיולים מסוג זה. אפילו עם טויוטה סליקה 93'. עם המעבר לרכב חשמלי זה מעט נזנח, עד שהחברים מקבוצת טיולי ה 208GTI החליטו לדקור עם סיכות קטנות בנשמה, וכמובן קיבלו את התשובה – תקבעו מועד, אני מגיע עם האיוניק 5.

נקבע מסלול, וכך מצאתי את עצמי ביום שישי בבוקר עם איוניק 5 מגושמת משהו, בתחנת הדלק של שלומי. המסלול – כביש הצפון, אצבע הגליל, מג'דל שמס, מושבוצ ברמות (כי בכל זאת חייבים הפסקה לאוכל ומנוחה), צמח, כביש אלון, וחזרה למרכז דרך כביש 5.

כבר מבחינת המסלול היה ברור שהאיוניק תזדקק לשתי טעינות בדרך. עם צריכת החשמל הממוצעת של כ 17KWH ל 100 ק"מ, אמורה להספיק גם טעינה יחידה, אבל זו לא נהיגה של צריכה ממוצעת אלא של צריכת אנרגיה (חשמל או דלק) גבוהה משמעותית מהממוצע, ולכן נדרשות שתי טעינות.

בדיקת החברות השונות מצביעה על מחסור קל בעמדות טעינה מהירות לאורך המסלול ולכן טעינה ראשונה בוצעה בעמדה של אפקון ב'ביג רגבה' (שתי עמדות מהירות של 60KW ושתי עמדות AC רגילות של 11KW) ואני מגיע עם כ 90% סוללה, לפגוש שתי 208GTI  ועוד מיני קופר S כתומה משהו עם חמש דלתות, כולן עם תיבת הילוכים ידנית.

עם תחילת העליות לכיוון אדמית האיוניק לא מתקשה לשמור על הקצב המהיר של שותות מיץ דינוזאורים, אבל היא משדרת לך 'התבלבלת במסלול אתה לא רוצה לחזור?'. בעוד שהקטנות והמהירות שוקלות כ 1200 ק"ג, והצרפתיות ידועות בהתנהגות כביש מדהימה, ויכולת כניסה ויציאה מפניות מהנה וזריזה, האיוניק ששוקלת מעל 2.0 טון, (ולא רק בגלל משקל הנהג) מרגיש כמו לוויתן גדול סנפיר שביקשו ממנו לקפוץ דרך חישוק. עם זאת, האיוניק מחפה על פחות כיף עם מומנט גבוה ויכולת צבירת מהירות מרשימה. צריכת החשמל עומדת על כ 45KWH ל 100 ק"מ שהם כמעט פי שלוש מהצריכה הממוצעת הרגילה של הרכב. את מרבית הבלימה אני מבצע באמצעות מנופי הבלימה הרגנרטיבית, וקובע את עוצמת הבלימה הנדרשת לפי המסלול, קצת כמו הורדת הילוכים ידנית, אבל כיף גדול זה לא ממש.  

אנחנו עוברים כ 70 ק"מ מאתגרים, כשבירידות לכיוון קרית שמונה מחזירה לעצמה האיוניק חשמל באמצעות הבלימה הרגנרטיבית. עצירה לתדלוק וחישמול בצומת גומא, בעמדה אולטרא מהירה של אפקון (175KW) ובזמן הפסקת סודה (בכל זאת הגיל) האיוניק מגיע לכ – 98% סוללה. עליה למג'דל שמס מביאה את האיוניק לטוס קדימה ולהיפרד מהחבורה שנתקעה אחרי כלי רכב איטיים. מסתבר שיכולת העקיפה של השמנמנה מרשימה מאוד ומשרה המון בטחון.

הפסקה לכנאפה וקפה במסעדת 'התפוח הירוק' במג'דל שמס, ואנחנו פונים דרומה לכיוון ארוחת הצהריים במושבוצ במושב רמות. קטע הנהיגה הנסיעה ממג'דל שמס ועד לצומת בית צידה בצפון הכינרת, מביא איתו ירידה מגובה של כ 1200 מטר, לגובה של 200- , ובהתאם צריכת החשמל הממוצעת עומדת על כ 1.5KW ל 100 ק"מ.

הפסקת צהריים עם בשר מצויין, ואני מתלבט אם להוסיף לאיוניק טעינה נוספת בעמדה בתחנת 'דור אלון' בכניסה לקיבוץ האון, ומחליט שלא. החשמל אמור להספיק להגיע הביתה ללא בעיה, גם בעליות מהבקעה לכיוון צומת תפוח.

הסיבוב כולו, כ 500 ק"מ, עבר בפועל ללא בעיות מיוחדות. שתי טעינות שהוסיפו במצטבר 35KW לסוללה, כמעט 'חצי מיכל' (לאיוניק סוללות בקיבולת 72.7KWH) בעלות של 70 ₪ (2 ₪ לא זולים עבור כל קוט"ש בעמדות מהירות של אפקון).

מסקנות – אפשר. בהחלט אפשר לצאת עם איוניק 5 לטיול נהיגה מסוג זה. מצריך מעט בדיקה מוקדמת של עמדות טעינה. במקרה הזה כל עמדות הטעינה היו של אפקון, אבל יש גם את ג'ינרג'י, EV EDGE, סונול EVI ואחרים.

למרות הכל, אני מודה שסוג כזה של נהיגה באיוניק 5 אינו מהתכונות הבולטות שלה. אני מתקשה לחשוב על רכב חשמלי שכן מתאים לסוג כזה של נהיגה, אולי הפיאט 500 הגמדית שהיא מלאת חן וכיף, אבל גם בדגמים עם הסוללה הגדולה שלה, תצטרך לא מעט הפסקות טעינה במתווה כזה של נהיגה.

האיוניק 5 היא רכב מופלא. לא פחות. לשימושים שהיו לנגד עיניהם של מהנדסי יונדאי. על אף האמור, זו באמת לא הסביבה הטבעית שלה, עד שתגיע האיוניק 5 N, גירסת ביצועים לאיוניק 5.

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן