'תחקיר' ענף הרכב בכאן 11 – בזבוז משאבים ציבוריים

כשערוץ ציבורי מפרסם 'תחקיר' עם מספרים מומצאים, רמיזות בעייתיות נטולות כל הוכחה, ועיוות המציאות - האם זה לא בזבוז כספי ציבור? מי משלם על העולב הזה?

"דו"ח רולניק – פרק 6 ברוני הרכב" זה השם שנתנו בכאן 11 ל'תחקיר' של גיא רולניק על ענף הרכב. לא סתם שמתי את המילה 'תחקיר' במרכאות. כי תחקיר זה לא. יש כאן עבודה עיתונאית מסלפת שנועדה לכאורה להתאים לאג'נדה שנקבעה מראש.

מראש אומר, וחשוב להדגיש, אין לייחס לי כוונה או רצון להגן על יבואני הרכב או השולטים בהן. יש הרבה מה לתקן בענף. אבל אי אפשר לתקן עיוות אחד באמצעות שקרים ועיוות נתונים. יש לי כוונה ורצון להגן על הצופים מפני העיוותים והסילופים שהוצגו ב'תחקיר'.

לא צריך להתעמק ב'תחקיר' כדי להבין שעובדות הן לא הצד החזק של הסרט. כבר הנתונים המוצגים בפתיח שמטרתם להכניס אתכם לקונטקסט שרולניק רוצה שתהיו בו, מסולפים. רולניק טוען כי כל שנה עולים על כבישי ישראל 350,000 כלי רכב. אני מבין שהוא היה עסוק מאוד, והיה לו קשה להגיע לנתוני האמת, אבל הנה הנתונים האמיתיים:

שנה

כלי רכב חדשים

נגרעו

נטו

2019

261,471

141,000

120,471

2020

221,852

116,275

105,577

2021

301,477

155,557

145,920

2022

277,381

154,909

122,472

2023

277,140

168,442

108,698

סה"כ

1,339,321

736,183

603,138

 

הנתונים חשובים על מנת להביא אתכם הקוראים לנתוני האמת, או קרוב ככל הניתן לנתוני האמת, ולא לזרוק מספרים לאוויר כמו מיסוך עשן.

הפער בין מה שרולניק תיאר של 350,000 מכוניות בממוצע בשנה, בחמש השנים האחרונות הוא 410,000 מכוניות, מכאן תעשו את החשבון שלכם לאיזה פרק זמן אתם רוצים לראות את העיוות של רולניק.

הממוצע השנתי עומד על 267,864 כלי רכב. רוצה לומר שאם רולניק היה מציין בפני צופיו כי כל שנה עולם על כבישי ישראל 250,000 כלי רכב הוא היה הרבה יותר קרוב למציאות מאשר נתון פיקטיבי שלא היה כאן מעולם.

נטו, בין השנים 2019-2023 עלו על כבישי ישראל במצטבר 603,138 כלי רכב, או ממוצע שנתי של מעט פחות מ 121,000 כלי רכב בשנה.  נתון הגריעות משמעותי על מנת להבין את הגידול בצפיפות התחבורתית בישראל שהיא בעיה אמיתית שכן תקציבי פיתוח תשתיות הכבישים לא עומדות בקצב גידול צי הרכב בישראל. רגע. זה לא משרת את האג'נדה שסומנה מראש. תשכחו מזה. (עורך – תמחק. עורך: לא מוחק)

ואז מגיעים לעלות הממוצעת לרכב, על פי רולניק 200,000 ₪ לרכב. נתון הממוצע הוא מעט טריקי. ראשית אין בעיה להגיע לממוצע, הנה הוא לפניכם:

שנה

מחיר ממוצע לפי נתוני משרד התחבורה

2019

156,883

2020

162,880

2021

170,443

2022

184,371

2023

189,681

 

זוכרים את ה 350,000 מכוניות, עכשיו תכפילו ב 200,000 ₪ למכונית, והגעתם בראש לסכום אסטרונומי של 70 מיליארד שקלים בשנה! בחמש שנים 350.0 מיליארד שקלים שאתם הצופים עושים את ההקשר המיידי שזה הכסף שזורם לכיסי היבואנים. הסכום האמיתי נמוך ביותר מ 35%.

תעשו את החשבון לבד. אבל זה לא זורם לכיסי היבואנים כי המרוויחה הגדולה היא מדינת ישראל עם מדיניות המיסוי שמייד נגיע אליה.

אבל מחיר ממוצע לפי נתוני משרד התחבורה גם הוא נתון שגוי. אסביר. הנתון הרשום הוא לפי נתוני רשות המיסים. לכל רכב יש מחיר רשמי ברשות המיסים. זה מחיר המחירון הרשמי אותו דיווח יבואן הרכב לרשות המיסים לצורכי חישובי מס כאלה ואחרים. כמה כלי רכב נמכרו במחיר הרשמי קשה מאוד לדעת. כשאתם מגיעים ליבואן רכב ועושים לכם הנחה מהמחירון הרשמי, מבצע קד"מ כזה או אחר או עסקאות 0 ק"מ – המחיר בפועל לעסקה נמוך באלפי שקלים עד עשרות אלפי שקלים מהמחיר הרשמי. השוק המוסדי – ציי רכב וחברות ליסינג מחדשות מדי שנה עשרות אלפי כלי רכב, ההערכות הן שבין שליש לחצי מכלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל מגיעים לציי רכב. אותם גופים עסקיים לא משלמים מחיר מחירון. אפילו לא קרוב לו. אם ניקח חישוב של 5% הנחה, מדובר בכמעט 10,000 ₪, וההנחות גדולות משמעותית. ולכן המחיר הממוצע בפועל אותו קיבלו יבואני הרכב עבור המכוניות שהן מכרו בישראל נמוך להערכתי בכ 10% עד 15% מהרשום כאן, מה שאומר שמחיר ממוצע לרכב בשנת 2023 לא היה 200,000 ₪ לפי רולניק, וגם לא 190.0 אש"ח לפי הנתונים שהוצגו כאן, אלא איפשהו בין 170.0 ל 180.0 אש"ח.

אבל גם נתון הממוצע האמיתי הוא מעוות. קחו 20 קיה פיקנטו שעולה 100,000 ₪ כל אחת, וקחו פרארי אחת שעולה 2.0 מיליון שקלים. ביחד יש לנו 21 מכוניות שהמחיר הממוצע שלהם עומד על 190.5 אש"ח. אתם מתחילים להבין את העיוות? 

נכון יהיה להתייחס לנתון החציוני אליו הרבה יותר קשה להגיע, תחשבו על קובץ עם 350,000 שורות, רגע סליחה. 270,000 שורות. צריך לסדר לפי מחיר מלמעלה למטה (או הפוך) ולראות מה יש בשורה 135,000.

עוד לא הגענו לדקה השניה של ה'תחקיר' וכבר אנחנו מבינים שהמספרים מבושלים כדי להתאים לאג'נדה. גם נתון הגיל הממוצע לרכב הנטען בכתבה 11 שנים לרכב באירופה, טוב היה אם היה מציג לאיזה שווקים הוא מתייחס. לכל אירופה? כולל המרכז והמזרח? רק למערב אירופה? כולל הסקנדינביות?

עכשיו תבינו, אני לא רולניק, ואין מאחורי תחקירנים, סטטיסטיקאים ועוזרים שונים. אני יואב שיושב עם לפטופ שעלה 3000 ש"ח. מאחורי יש דג זהב בשם פונג'ב (בינתיים פונג'ב נפטר) וגורת מלטז בשם ניקי. ויש לי חבר שמנתח את נתוני משרד התחבורה. נתוני משרד התחבורה הם נתונים המתפרסמים באופן קבוע וחופשי על ידי משרד התחבורה. כל אחד יכול לגשת אליהם, להוריד אותם ולנתח בעצמו. אפילו רולניק.

ואז עוברים לבעלי השליטה 10-12 בעלי שליטה, שמתחרים בינם לבין עצמם על כיסו של הלקוח. רולניק מעדיף להתמקד בארבע משפחות – חורש (יוניון מוטורס – טויוטה) אונגר (טלקאר – קיה), חרל"פ (כלמוביל – יונדאי, מרצדס, ועוד) ו…רו"ח סוארי (אלייד – צ'מפיון יבואנית סקודה, פולקסווגן ועוד).

רגע, מי? רו"ח יצחק סוארי עומד בראש קבוצת אלייד הוא אינו הבעלים של קבוצת אלייד. קריאה קצרה בויקיפדיה על קבוצת אלייד מעלה מידע מעניין מאוד על מבנה הבעלות. דבר אחד ברור, רו"ח יצחק סוארי אינו הבעלים. רולניק יודע את זה. אבל למה לספר לצופים עובדות שעלולות להסיט את המטרה שסומנה מראש?

אבל זה לא הכל, רולניק יודע, אבל לא אומר, ענף בו יש 10-12 מתחרים חזקים הוא ענף תחרותי. רק הדימיון שלי החזיר אותי סוף שנות ה 70 ותחילת שנות ה 80' עם 'מסמך ה 11' של משטרת ישראל? מסמך שנחשף ב'הארץ' בשנת 1977 בו מפרטת משטרת ישראל את 11 העבריינים הבכירים בישראל לתפיסתה. יש קשר? אין קשר? בשניה שראיתי את 12 הדיוקנים, זה הפעיל את הזיכרון, ואני הייתי נער צעיר מאוד  באותה תקופה.

עכשיו, אחרי שסימנו את הרשעים, נעבור לעדות שבה לא נאמר דבר אבל נרמוז. הצופים כבר יעשו את הקישור לבד. על זה איימו, להוא נשרף מחסן חלפים לזה עצרו משלוחים והמבין יבין. אין שום סכסוכים אחרים בענף – רק יבואנים שנלחמים בכל מי שנתפס כאיום. אין סכסוכים עסקיים, אין הונאות ביטוח, אין גביית דמי חסות, אין שריפות כתוצאה מקצרים חשמליים (גשו לראות את הסטטיסטיקה המבהילה של רשות הכבאות. זה יגרום לכם לעצור עכשיו ולקנות מטפים לבית), אבל לפי ה'תחקיר', סומנה מטרה, נוצר ההקשר ו'תחשוב לבד'. לכאורה יש לציין.

האמת היא שבכל רגע נתון כל אחד מכם, לרבות חברות ליסינג וציי רכב יכולים לפנות לאחד מהיבואנים המקבילים ולקבל כל רכב, אבל ממש כל רכב.

יתרה מזה, כל אחד מכם הקוראים יכול להיות היום יבואן רכב זעיר, אפילו רולניק. כי העסקה כל-כך רווחי, אז זה כנראה שווה מאוד. החסמים כמעט ולא קיימים היום, ולאט לאט תגדלו. אבל הרבה יותר קל ליבב על הירח מאשר להביא אותו.

האמת היא שהייבוא המקביל פורח בשוק היוקרה ולא לחינם. בסגמנטים העממיים היבואנים מקבלים מחירים תחרותיים מהיצרנים כדי שיוכלו לעמוד בתחרות המקומית, וליבואנים המקבילים אין פערים שניתן להיכנס אליהם ולהרוויח בהם.

שוק היוקרה? סליחה – לא מעניין אותי. אם אתה אדם שרוצה לרכוש רכב שעולה 500,000 ₪ או 700,000 ₪ וצפונה, ומתלונן שגוזרים אותך במחיר, אתה לא באמת משפיע על יוקר המחייה בישראל. לא מעניין.

ועוד לעניין היבוא המקביל – פתח המחוקק את האפשרות לייבא רכב בייבוא מקביל. מעט מאוד יבואנים מקבילים עוסקים בפרסום. הרי אם אני מביא מרצדס בייבוא מקביל, אני לא צריך לדאוג לתדמית של מרצדס, למותג. את זה עושה עבורי בחינם חברת כלמוביל. אני גם לא צריך לדאוג למחסן חלפים או שירות לאורך זמן. היי, עושים את זה עבורי בחינם. אבל את זה רולניק לא יספר ולא יאתגר את המטרה שסומנה מראש.

קשר עם עיתונאים – עיתונות הרכב עוברת מהפיכה. היא כבר לא נשלטת על ידי חמישה-שישה עיתונאים בכירים. יתרה מכך, הגבינה כל-כך זזה עד שהגבולות מטשטשים. אין מניעה מכל קורא לפתוח חחר אתר אינטרנט ולהתחיל להעלות מבחנים, טיפים ותובנות על השוק. אין שום חסם. אם התוכן שלכם איכותי, לא תהיה לכם בעיה לקבל כמעט כל רכב למבחן. באותה הצורה אין לאף יבואן מקביל בעיה ליצור קשר עם כל עיתונאי או בלוגר רכב. כולם מוכרים, ואף אחד לא מורם מעם. אבל בשביל מה לטרוח אם היבואן המקביל נהנה מכל ההשקעה ביח"צ ובניית מותג שעושה עבורו היבואן הרשמי.

ואז ה'ראיון' עם צבי נטע. עומד רולניק ושואל בתמימות 'מה כבר עשיתם? זה לא שמצאתם תרופה לסרטן'. ויצא המרצע מן השק – כל מה שקפיטליסטי הוא פסול. יכול היה רולניק לשאול את המו"ל שלו אם הוא כבר מצא תרופה לסרטן, או בעלים של חברות הייטק סופר מצליחות, או בעלים של רשתות סופרים ופארם, או כל אחד אחר שמחזיק בהון של מאות מיליוני שקלים ולמעלה מזה. אבל הוא לא יעשה את זה. ציירנו מטרה, סילפנו מספרים והנה תכנית תחקירים.

ואז השותף הבכיר שהוא מדינת ישראל. צייר צבי נטע תמונה לפיה רכב שמחירו לצרכן 226.0 אש"ח מניב למדינה מיסים ישירים בגובה 126.0 אש"ח. 100.0 אש"ח נשארים אצל היבואן. מהם הוא משלם על הרכב ליצרן, משלם הוצאות כמו שכירות, ארנונה, חשמל אגרות שילוט מטורפות ובעיקר – שכר לעובדים. כמה נשאר ליבואן 'רווח' מכל רכב – אני משער שאלפים בודדים. בוודאי לא עשרות אלפים כמו שכיף לנו לחשוב. זוכרים את הוצאות השכר? אז גם מהן נהנית המדינה בצורה של מס הכנסה. שווה לפתוח מדינה כעסק. רוצים להוריד את נטל המס – תציגו חלופות לגביה או להוצאה. זה לחלוטין אפשרי. יש מגזרים שלמים שעובדים במזומן. יש הוצאות תקציביות מיותרות. אבל האמת היא שהמדינה אומרת לכם 'יש לכם כסף לרכב חדש?' – תשלמו.  

ומילה ליבואני הרכב,

אין בטור הזה שום רצון להגן עליכם.

אתם עושים כל מה שאתם יכולים על מנת לזכות ביחס שתואר ב'תחקיר' ובחשדנות הזו. מחירי החלפים מוגזמים בכל קנה מידה. אתם יכולים להוזיל אותם. אתם יכולים להוזיל את עלות 'שעת עבודה' במוסכים שברשת שלכם. אתם לא עשיתם עדיין את ההתאמות הנדרשות לשירות שאתם נותנים לכלי רכב חשמליים שלמעשה לא מצריכים כמעט שום טיפול, אבל אתם חוששים מירידת רווחי העתק מהתחום ולכן מייצרים שגרות טיפולים שלא קיימות, והלקוחות שבויים שלכם כדי לשמר את האחריות.  אז לפני שאתם מלינים על רולניק, שווה שגם תעיפו מבט במראה ותשאלו את עצמכם – זה מגיע לנו?

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן