שוק הרכב – ביום שתתחיל חזרה לשגרה
ת'כלס – אף אחד לא יודע מה יהיה.

היום שאחרי החזרה לשגרה, שום דבר לא יהיה 'שגרה', גם לא שוק הרכב. נסיונות לחזות מה יהיה מתפרסמים במקומות שונים, עם החלת הלוגיקה של הכותב על מה יהיה.

שוק הרכב בארץ, כמו כל המשק, נמצא בהסגר כמעט מוחלט.

יבואנים סגרו אולמות תצוגה ושלחו את העובדים לחל"ת, חברות הליסינג עומדות עם מלאים גדולים מאוד ועסוקות בעיקר באיתור מגרשים לאיחסון כלי רכב הרבים שהצטברו ללא דורש, או שהוחזרו על פי ההסכמים השונים.

בקשות מחברות הליסינג להקפאת תשלומים נענו בשלילה מסיבות שונות ומוצדקות.

על אף זאת, יבואני הרכב משיקים גם היום כלי רכב חדשים, בהתאם לתכנית הרב שנתית של היצרנים. כך הושקה מעט לפני הסגר היונדאי I10 החדשה, וכך הושקה לפני ימים ספורים הפיג'ו 2008 החדשה בהשקה דיגיטלית.

מה יהיה ביום שאחרי?

בימים האחרונים אני קורא לא מעט על 'היום שאחרי'. כותבים שונים מנסים לנחש איך יתנהג שוק הרכב ביום שנתחיל לחזור לשגרה, ומגבים את התחזיות על בסיס נתוני עבר.

כמו בכל נסיון לחזות התנהגות שוק, אני חוזר לשיעור הראשון, בתואר הראשון בכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אז עמד פרופ' אבישי ברוורמן וציטט את המשפט האלמותי הבא של ג'ון קנת:

The only function of economic forecasting is to make astrology look respectable

רוצה לומר, אין שום ערך לתחזיות כלכליות.

בפועל, מה שיקבע את כיוון השוק זה אתם, אנחנו. הציבור. הכוחות הפועלים הם כמובן מנוגדים וניתן למנות אותם בקלות:

  1. עם החזרה לעבודה הטבע האנושי יהיה לשכוח מהר ככל הניתן מההתרחשויות ולחזור לתרבות הצריכה, ואולי אפילו ביתר שאת בבחינת 'אכול ושתה כי מחר נמות'.
  2. עם החזרה לעבודה העובדים יהיו למודי ניסיון, נוטים יותר לחסוך ופחות לצרוך, ורכב ליסינג או רב חדש ייתפס כמותרות, כחזרה להתנהגות הקלולקת הקודמת.
  3. חברות הליסינג, אם יצלחו את המשבר, ינצלו את המשבר לטובת העלאת מחירים.
  4. חברות הליסינג, אם יצלחו את המשבר, ינסו להיפטר מכלי רכב בכל מחיר (כמעט)
  5. היבואנים ינצלו את ההזדמנות להעלות מחירים 'בגלל המשבר'
  6. היבואנים יראו במשבר הזדמנות למהלכים שיווקייים אגרסיביים, בתמיכת היצרנים, על מנת להניע את גלגלי הייצור חזרה לשגרה.
  7. משפטים כמו "מזל שיש לי רכב משלי ואני לא צריך לשלם תשלום חודשי על רכב שעומד" / "מזל שאין לי רכב בבעלותי ורק של היסינג, מי יכול למכור רכב משומש בתקופה כזו?"

אפשר להמשיך כך עוד הרבה. גם אתם יכולים לחשוב על הרבה סיבות שונות מדוע השוק יתנהג כך או אחרת. להערכתי, כמו בכלכלה האמיתית יפעלו כוחות מנוגדים בשוק הרכב, עד שהשוק יגיע למצב חדש של שיווי משקל, ואז יגיעו הכלכלנים והפרשנים ויסבירו לנו למה השוק יתייצב על שיווי משקל כזה או אחר.

לא התייחסתי כלל להיבטים של העצמאים הקורסים כלכלית בימים אלו. אולי נדמה שאין להם השפעה גדולה על שוק הליסינג, אבל ההפך הוא הנכון. לעצמאים ולעסקים הקטנים יש כח גדול מאוד בתחום הליסינג, ולהתנהגותם בתום המשבר תהיה השפעה גדולה על התחום.

אם אתם בכל זאת יותר חסינים מבחינה כלכלית למשבר, הכנסתכם מובטחת ואתם רוצים לדעת מה לעשות אז כמה כללי אצבע:

  1. יש לכם רכב חדש יחסית בבעלותכם (בן שלוש עד שש שנים) ואתם חושבים להחליף אותו, תשאלו את עצמכם האם זה הכרחי. האם לרכב יש תקלות? האם הק"מ שלו סביר? מה מצבו הכללי? אם התשובה היא שהרכב עדיין במצב מצויין ואין באמת סיבה אובייקטיבית להחלפתו – תמתינו. אל תמהרו.
  1. יש לכם רכב ישן שאתם 'סוחבים' איתו 'על הקצה' כבר כמה שנים, מוציאים לא מעט כסף על תחזוקה ובכל מקרה תכננתם להחליף אותו – תתקדמו על ההחלפה. מצאו את העסקה הטובה ביותר עבורכם ותתחדשו.
  2. יש לכם רכב ליסינג ממקום העבודה ומאפשרים לכם להישאר עם הרכב הקיים עוד תקופה במחיר מופחת או להחליף לחדש במחיר מלא – שיקול שלכם. בתנאים הקיימים הייתי נשאר עוד תקופה עם הרכב הנוכחי, ובתנאי שהוא מצוייד במערכות בטיחות אינטגרליות.

 

כך או כך, שוק הרכב לא יחזור להיות מה שהיה בעבר. חברות הליסינג והצרכנים יצטרכו 'לחשב מסלול מחדש' בכל הנוגע להתנהגותם הכלכלית.

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן