מערכות בטיחות מתקדמות
מהפיכת הבטיחות כבר כאן

מערכות הבטיחות החדשות מביאות את בטיחות הנוסעים לרמה הגבוהה ביותר מאז ומעולם. בפוסט הקצר נעשה סדר ונסביר על המערכות העיקריות אותן תמצאו כמעט בכל רכב חדש. קרדיט לתמונות - אתרי היבואנים / יצרנים - קיה ו-וולוו
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מגיפת הקורונה משביתה חלקים גדולים של הפעילות העסקית, אבל היא תסתיים מתישהו, בתקווה מוקדם, והגלגלים יתחילו להסתובב מחדש. גם בשוק הרכב.

אם נניח לקורונה בצד, בשנים האחרונות אנחנו עדים לשתי מהפכות משמעותיות וגדולות בעולם הרכב, המהפכה ההיברידית / חשמלית ומהפכת הבטיחות. 

על המהפכה ההיברידית / חשמלית אכתוב בנפרד. כרגע אני רוצה לעשות סדר בעולם מערכות הבטיחות, ולאפשר לכם לבצע בחירה מושכלת של הרכב הבא שלכם.

עד לא לפני הרבה זמן מערכות בטיחות ברכב הסתכמו בבלמים עם ABS, כריות אוויר, תכנון איזורי ספיגה וקריסה וכד' אמצעים שאם חלילה תתרחש תאונה יקטינו את הפגיעה ביושבים ברכב.

ואז הגיעו המערכות החכמות, ובראשן מובילאיי. מערכת שמתחברת למחשבי הרכב, יודעת לקרוא את הכביש והאירועים בו, ולהתריע לנהג על סטיה מנתיב או קרבה מסוכנת מהרכב שלפניו.

מערכות דוגמת מובילאיי ואיווקס היו למעשה מערכות התראה בלבד, ולא ידעו לעשות דבר למעט לצפצץ. תנסו להיזכר בשיחת טלפון שניהלתם עם מישהו כשהוא או אתם נהגתם. חלק גדול מהשיחה לווה בצפצופים בלתי פוסקים מהמערכות, ואתם למעשה התעלמתם לחלוטין מהרעש. זה הפך להיות רעש רקע, וזה חסרונן הגדול.

אבל המערכות הללו ומערכות דומות שולבו באופן אינטגרלי על ידי היצרנים במכוניות, ושולבו כך שהם כבר יודעות לעשות דברים בעצמן – להאט, לבלום, לתקן את ההגה, להתריע על רכב בשטח מת ועוד. בדיוק על פונקציונליות זו אני ארחיב עכשיו.

בלימה אוטונומית – מערכת שמנטרת את תנועת כלי הרכב ובעיקר את ההתקרבות שלנו לכלי רכב או עצמים, ובמידה והיא מזהה סכנה להתנגשות היא בולמת את הרכב. בשפה חופשית 'דופקת לנו ברקס' כמו מורה לנהיגה. המערכת אינה נטולת באגים אבל היא פועלת היטב, ובמקרים רבים מצליחה למנוע תאונות ובמקרים אחרים מקטינה את עוצמת הפגיעה באופן דרמטי. לאחרונה ביצעתי בחסות יבואן כלשהו, בדיקה למערכת הבלימה האוטונומית לרכב שלו. הצבנו לוח קאפה בגודל 1:1 של חלק אחורי של רכב, והאצנו לתוך הלוח. הרכב בלם את עצמו (ואותנו) בכל הפעמים, גם כאשר התנאים לא היו לטובתו. מערכת זו היא מבחינתי חובה, ואני מבקש מכם – אל תקנו / תזמינו בליסינג רכב ללא בלימה אוטונומית.

להדגמה של המערכת – מוזמנים להיכנס לסרטון ההדגמה של קיה – מצ"ב קישור.

בקרת סטיה מנתיב – מערכת זו קוראת את תוואי הדרך, ומתריעה כאשר אנחנו סוטים מהנתיב ללא איתות. אם הפעלנו איתות, המערכת מבינה שהסטייה מנתיב היא רצונית ומודעת, ולא מתריעה.

הנגזרת הנכונה יותר של מערכת זו היא מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב, ובמקום להתריע על סטיה מנתיב היא ממש מתקנת את ההגה ושומרת אותנו בתוך הנתיב.  יש למערכת חסרונות, ועליהם ארחיב בפוסט נפרד – אבל מבחינתי גם זו מערכת חובה בכל רכב.

להדגמה של המערכת – שוב לרשותכם סרטון הדגמה של קיה – מצ"ב קישור.

בקרת שיוט אדפטיבית – קרוז קונטרול, זה המאפשר לנו לקבוע מהירות שיוט ולהתמיד בה מבלי ללחוץ על דוושת התאוצה אינה המצאה חדשה. עכשיו חוברה המערכת לבלימה האוטונומית, והרכב יודע לבד להתאים את עצמו למהירות הרכב שלפניו. יש רמות שונות של מערכות אלו, אבל העיקרון דומה בכולן. אנחנו יכולים לקבוע מהירות, ואם התנועה נוסעת לאט יותר, או שיש פקק תנועה, הרכב מתאים את עצמו למהירות הרכב שלפנינו, עד שהדרך מתפנה והרכב יכול להאיץ שוב.  

התראה על רכב ב'שטח מת' – כל מי שניסה לכוון את המראות של הרכב, יודע שתמיד יש שטחים מתים בהם יכולים להיות עצמים שלא ייראו במראות. כיוון המראות עצמו זו תורה שלמה, ועליה ארחיב במועד אחר, אבל בוודאות אני יכול לומר לכם שהמראות ברכב שלכם לא מכוונות נכון. מערכת לניטור רכב בשטח מת נועדה לפצות על השטחים המתים שיש לנו כאשר אנו נוהגים ברכב, ומפעילה חיישנים לאורך הרכב אחורה, ומדליקה התראה / אזהרה במראות החיצוניות כאשר יש רכב או עצמים בשטח המת. זו אולי נשמעת כמו מערכת nice to have  אבל אחרי שמתרגלים לקיומה היא מאוד נוחה, ושימושית.

להדגמה של המערכת – סרטון של מיצובישי – קישור.

התראה על תנועה חוצה מאחורה – מי לא מכיר את הסיטואציה בה אתם מנסים לצאת מחניה, בנסיעה אחורה, ועקב הסתרים כלשהם אתם זוחלים לאט לאט עד שיפתח לכם שדה ראיה. מערכת זו נועדה להתריע ולסייע בסיטואציה כזו, מזהה תנועה חוצה מאחורה, כלי רכב ואנשים, ומזהירה על כך.

מערכת לזיהוי תמרורים – מערכת זו קוראת את תמרורי הדרך ומציגה את הרלוונטיים בהם על הצג מול הנהג, בעיקר תמרורי מהירות. עם ההצגה של המהירות המותרת בכביש בו הרכב נמצא, המערכת גם יכולה לספק התראה קולית על חריגה מהמהירות המותרת. הדגמה חביבה של המערכת נמצאת באתר טויוטה – מצ"ב קישור.

התראה על ערנות נהג – מערכת זו מנטרת באמצעים שונים את מצב עירנות הנהג, ובמקרה שמזהה ירידה בעירנות היא מפעילה התראה המציעה לנהג לבצע הפסקה להתרעננות.

מערכת לעמעום אורות גבוהים – מי מכם הנהגים לא מכיר את התחושה כאשר מגיע מולכם רכב בחשיכה עם אור דרך גבוה ומסנוור אתכם ואת התנועה שלידכם. בד"כ אתם תהבהבו לו על מנת שינמיך את האור המסנוור, לפעמים זה יעזור, לפעמים לא. מערכת זו תעמעם את האור הגבוה באופן אוטומטי כאשר תזהה תנועה שמגיעה ממול, ובכך מסייעת לנהג האחר ומקטינה את האפשרות שהוא יסנוור מהאור הגבוה שלכם.

מערכות אלו פועלות כמובן לצד מערכות מקוריות ישנות יותר דוגמת מעצורי ABS, חיישני לחץ אוויר TPMS, כריות אוויר ועוד.

מבין מערכות הבטיחות החדשות שסקרתי כאן, המערכות החשובות לדעתי הן הבלימה האוטונומית והבקרה על סטייה מנתיב. ההמלצה שלי היא מובהקת – אל תקנו היום רכב חדש שלא מותקנות בו מערכות אלו באופן אינטגרלי מהיצרן.

אתם מוזמנים לשאול שאלות כאן או בפייסבוק שלנו, ונשמח לענות.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן