הישרדות – גירסת שוק הרכב הישראלי

המאמר המקורי פורסם לראשונה באתר ביזפורטל – במסגרת שיתוף הפעולה של ביזפורטל וcar-pad.

שוק הרכב הישראלי ייחודי בהרבה מובנים מהשווקים המערביים אליהם אנחנו אוהבים להשוות את עצמנו. אחד התחומים הוא עלות הרכב, והמקום ששווי הרכב תופס בתקציב המשפחתי. רכב הוא ההוצאה השניה בגודלה עבור משק הבית הישראלי, ואחד הקריטריונים החשובים ביותר לצרכן הישראלי הוא ערך הגרט של הרכב או בשפה מקובלת 'כמה תוכל לקבל עליה כשתרצה למכור'. ערך זה נסמך לא מעט מהאמינות הנתפסת של המותג בציבור, כלומר ככל שהרכב נתפס בציבור כאמין יותר, כך הוא גם ישמור על ערכו בצורה הטובה ביותר. בשלב הזה חלקכם כבר ממלמלים על קצות השפתיים 'טויוטה'.

אבל אנחנו לא יכולים להסתפק בתפיסות ואמונות, ולכן ניגשנו לנתוני משרד התחבורה, ובדקנו כלי רכב שעלו לכביש לפני 25 שנים, כלומר בשנת 1999, ובדקנו לכמה מהם יש רישיון בתוקף גם היום, לאחר 25 שנים. המשמעות היא שהרכב שעלה לכביש בשנת 1999 עדיין נוסע ויש מצב שיעמוד לצדכם ברמזור הקרוב.

אבל לא הסתפקנו רק במספרים המוחלטים אלא ניגשנו לבדוק את אחוזי השרידות של כלי הרכב, כלומר רכב שמכר 100 מכוניות בשנת 1999 וכיום 50 מכוניות עדיין נוסעות מציג אחוזי הישרדות של 50%. לעומתו רכב שמכר 1000 כלי רכב, מתוכם עדיין נוסעים על הכבישים 100 כלי רכב, מציג אחוזי הישרדות של 10%, ולכן ימוקם מתחת לרכב הראשון בדוגמא.

אלו מכם שמלמלו 'טויוטה' כשקראו את הפסקה הראשונה, לא טעו. ב 1999 עלו לכביש 7981 כלי רכב מתוצרת טויוטה, מתוכם 1748 עדיין נוסעים היום, כמעט 22%, והיא ניצבת ראשונה באחוזי ההישרדות ובפער גדול מהיתר.

את המקום השני כובשת ב.מ.וו שאמנם מכרה רק 658 כלי רכב בשנת 1999 אולם 106 מתוכם עדיין נוסעים, מעט מעל 16%.  למקום השלישי מגיעה מרצדס שמכרה 1326 כלי רכב, מתוכם 159 עדיין עם רישיון בתוקף, 12%.

בכלי רכב משומשים, מגיע השלב בו תקלה יקרה לתיקון עלולה לגרום להשבתת הרכב, שכן תיקון התקלה קרוב לשווי הרכב כולו, ובעלי הרכב עושה את חשבון הכדאיות. לשלושת המקומות הראשונים יש שני הסברים. במקרה של טויוטה – אין תקלות יקרות לתיקון, וכלי הרכב מציגים אמינות בסיסית גבוהה מאוד. במקומות השני והשלישי, מראש שווי הרכב גבוה משמעותית, ולכן גם אם מתרחשת תקלה יקרה עדיין קיימת כדאיות כלכלית לתיקון התקלה, והרכבים לא נגרעים ממצבת כלי הרכב הפעילים.

במקום הרביעי נמצאת מיצובישי עם כמעט 5000 כלי רכב שנמכרו ב 1999, מתוכם מעל 550 עדיין נוסעים, כלומר כ 11%. במקום החמישי נמצאת הונדה עם 8.63%.

בכדורגל אומרים שהטבלה לא משקרת, ולכן נפנה לתחתית הטבלה, אותה סוגרת דייהו הקוריאנית טרם ההשתלטות של שברולט. בשנת 1999 עלו על כבישי ישראל 3918 כלי רכב מתוצרת דייהו, מתוכם רק לשישה רישיונות בתוקף, 0.15%. רנו במקום אחד לפני האחרון עם כמעט 7800 כלי רכב שנמכרו ב 1999 מתוכם 20 עדיין נוסעים, 0.26%. מעליה סקודה שמכרה 1500 כלי רכב מתוכם בדיוק 4 עם רישיון בתוקף, 0.27%. סיטרואן במקום הרביעי מהסוף על היקף מכירות של 5430 כלי רכב, מהם רק 21 עדיין נוסעים, 0.39%, ואת החמישייה האחרונה סוגרת סיאט עם 1350 כלי רכב שנמכרו ב 1999 מתוכם 8 עדיין מתגלגלים על כבישי ישראל, 0.59%.

עוד ראוי לציין את מלכת המכירות של שנת 1999 – מאזדה, שמכרה 17,186 כלי רכב, מתוכם 653 עדיין נוסעים, 3.8%.

חשוב לומר, חלק גדול מהיצרנים עברו מהפיכות גדולות, מיזוגים ורכישות, מהפיכות טכנולוגיות ועוד. לא ניתן באמת להסיק הרבה על כדאיות רכישה של רכב בשנת 2024 לפי נתוני הישרדות של דגמי 1999, עם זאת, המספרים האמיתיים מציגים תמונה מעניינת מאוד על שרידות ואמינות.

 

 

 

להלן הטבלה המלאה:

יצרן

כמה נמכרו

כמה עם רישיון בתוקף

אחוזים

טויוטה

7981

1748

21.9%

ב.מ.וו

658

106

16.11%

מרצדס

1326

159

11.99%

מיצובישי

4980

553

11.1%

הונדה

4149

358

8.63%

ניסן

6202

431

6.95%

סובארו

3947

236

5.98%

סוזוקי

5231

280

5.35%

אודי

519

22

4.24%

מאזדה

17186

653

3.8%

וולוו

1309

40

3.06%

פולקסווגן

7337

149

2.03%

דייהטסו

5635

102

1.81%

יונדאי

9487

170

1.79%

קיה

1062

10

0.94%

אופל

2017

18

0.89%

פיאט

3172

27

0.85%

פיג'ו

4629

38

0.82%

סיאט

1350

8

0.59%

סיטרואן

5430

21

0.39%

סקודה

1501

4

0.27%

רנו

7797

20

0.26%

דייהו

3918

6

0.15%

 

הנתונים באדיבות צבי תמרי



תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן