חברה טובה מתקשרת להתייעץ על רכישת רכב משומש, אני מסביר באריכות על ההבדלים השונים בין גיר רובוטי לגיר רציף לגיר פלנטרי, על טורבו וההבדלים בין מנועים אטמוספריים למנועי טורבו וכד'. בסוף היא שואלת "בסדר, הבנתי, אבל איך אני אדע איזה רכב לקחת לבדיקה ואיזה לא, בהנחה שאני לא מעוניינת להטריח אף אחד?"
שאלה מצוינת, והיא רלוונטית לנשים ולגברים כאחד. ממש צ'ק ליסט ששווה לקחת איתכם לכל פגישה בה אתם הולכים לראות רכב משומש.
לצורך כך חברתי למורי ורבי, אורי נוני, בעל עשרות שנות נסיון טכני אמיתי ומעמיק.
לפני שנצלול לתוך הבדיקה עצמה, כרגע אני לא מתייחס להתאמת הרכב לצרכים שלנו, ואיזה רכב לבדוק. נקודת המוצא שהלכנו לראות רכב שמתאים לנו.
כאמור, ישנן מספר בדיקות ראשוניות שניתן לבצע לבד לפני שניקח רכב למכון בדיקה. במידה ומצאנו תקלות, יש להציגן בפני בעל הרכב ולסכם על הטיפול בהן – תיקון עצמי או הפחתה במחיר, או בכלל לוותר על הרכב.
ראשית – בדיקת רשיונות הרכב. סיפרו לכם בטלפון שהרכב יד שניה? ברישיון הרכב זה צריך להופיע. בסעיף 'בעלים קודמים' צריך להיות 01. זה אומר שהבעלים הנוכחי הוא יד שניה. אם רשום 00 סימן שהבעלים יד ראשונה.
בידקו את פרטי הרכב, שהם תואמים לרכב המוצג בפניכם. לא תמיד הבעלים הוא זה שיציג לכם את הרכב. מכרתי בעבר מכוניות של חברים / משפחה. אבל הסיפור המסופר לכם צריך להתאים למציאות.
בדיקה חיצונית – ויזואלית – כשאתם הולכים לראות רכב משומש עשו זאת באור יום. תאורת יום מאפשרת להתבונן ברכב ולראות היטב פגמים שיקשה עלינו להבחין בהם בחשיכה.
הסתכלות כללית על הרכב. חפשו שינויי גוון ושינויי מרקם בצבע הרכב. צבע שנראה כאילו מרקמו מעט 'תפוזי' (כמו קליפה של תפוז) מצביע על תיקון צבע זול. חפשו שינויי גוונים באזורים שונים ברכב המצביעים על אפשרות תיקון. בחנו את קווי העיצוב של הרכב. הם צריכים להיות אחידים, ומתמשכים ללא פערי גובה בין חלקים שונים של הרכב.
בדיקת מרווחים בין החלקים הנפתחים – דלתות, מכסה המנוע ומכסה תא המטען, לבין החלקים הקבועים – משקופים וכנפיים. מרווחים לא זהים מעידים על אפשרות לפגיעה ו/או תיקון לקוי .
בדיקת כל מנעולי הדלתות, ותא המטען – פתיחה וסגירה עם המפתח . סגירת דלתות וטריקתן, פתיחת תא מהטען ומכסה המנוע – וסגירתם. עשו זאת בעדינות. הרכב עדיין אינו שלכם, ולא תרצו לגרום נזק לרכוש של אדם אחר.
פתיחת מכסה תא מטען ומכסה המנוע – בדיקה שהפיסטונים ( הטלסקופים השחורים ) מצליחים להרים את הדלת כראוי ולא חלשים. החלפתם עולה כמה מאות שקלים וניתן לעשותה לבד בבית בקלות.
צמיגים – על כל צמיג מוטבע תאריך הייצור שלו בארבע ספרות. שתי הספרות הראשונות מצביעות על השבוע בשנה. שתי הספרות השניות על שנת הייצור. כך שצמיג שמוטבע עליו 2417 יוצר בשבוע ה 24 של שנת 2017. צמיג מחזיק בתנאים סבירים מספר שנים. צמיג בן 6 ככל הנראה מחייב החלפה. נסו לראות את סוליית הצמיגים הקדמיים. שחיקה שאינה אחידה מצביעה על אפשרות לבעיה בכיוון הציר הקדמי, ותחייב 'כיוון פרונט'. (עלות של כמה מאות שקלים במידה והחלקים המכאניים תקינים ורק צריך כיוונון). בנוסף, שחיקה לא אחידה עלולה להצביע גם על תאונה שתוקנה באופן לא מלא.
בדיקת פנסים ראשיים שאינם חלודים או קורוזיה בתוכם . לבדוק פנסים עם עדשות פלסטיק שאינם צרובי שמש ועדיין שקופים לחלוטין. במידה והפנסים עכורים – הם יחייבו ליטוש.
בדיקת הפגושים הקדמי והאחורי שמחוברים כראוי לרכב ולא מנותקים במקומות מסויימים כתוצאה ממכה.
בדיקת מצב גלגל רזרבי וכלי נהג ( מגבה וידית הפעלה, משולש אזהרה, וסט צהוב )
לבדוק מים במיכל העיבוי – זה אותו מיכל המחובר לרדיאטור של הרכב. מים לרדיאטור אינם מים רגילים / מי ברז. הדריאטור מחייב שימוש בנוזל קירור ייעודי. לרוב צבעו ירוק או אדום/ורוד. מצאתם מים שקופים, בעל הרכב מספר שהוא ממלא מים מהברז – זה הזמן להודות לו על זמנו ולעזוב. את הרכב הזה אינכם רוצים.
בדיקה פנימית בתוך הרכב
בדיקת תקינות תקרה וריפודים פנימיים כולל תא מטען, בדיקת שלמות הדשבורד (כל לוח הפלסטיק בין הנהג והנוסע לבין השמשה הקדמית) שאינו סדוק / שבור / מנופח. השמש הישראלית בשילוב איכות חומרים לא מוצלחת עושה שמות בחלקי פלסטיק. החלפה של הדשבורד עלולה להיות יקרה מאוד, ומצריכה עבודה גדולה.
הרמת קצות השטיחים לבדיקה של חדירת מים לתא הנוסעים , כנ"ל לתא המטען באמבטיית הגלגל הרזרבי .
בדיקת תקינות חגורות בטיחות , שלמות, קרעים .גלילה חוזרת קפיצית תקינה.
בדיקת תקינות מנגנוני המושבים. מושב ומשענת ( עלייה וירידה )
בדיקת מנגנונים חשמליים / ידניים – הרמה והורדת חלונות חשמלית או ידנית, כוון מראות חשמלית או ידנית, תקינות פתיחה סגירה ונעילה של הדלתות מתוך הרכב, ידית פתיחה של מכסה המנוע, ידית פתיחה בגז' מתוך הרכב , אם קיים . (נמצא על הרצפה בצד שמאל של כסא הנהג), פתיחת דלתית מכסה דלק מתוך הרכב .( נמצא על הרצפה בצד שמאל של כסא הנהג).
בדיקת תקינות כל המתגים, ידית האיתות, ידית הפעלת המגבים +הפעלת מתזים ( גם אחורי ).
בדיקת מזגן וכמו כן מערכת החימום הפנימית. מערכת חימום שאינה עובדת עלולה להצביע על ניתוק הרדיאטור הפנימי של החימום עקב נזילה. תיקון והחלפה של רדיאטור זה עולה אלפי שקלים.
בדיקת תאורת פנים .
בדיקת תאורה של לוח המחוונים + תאורה של כל המתגים מזגן וכד'.
בדיקת מושבים – אם יש כיסוי להסיר ולבדוק שלמות וניקיון.
בדיקת בלם יד .
בדיקת מערכת השמע ותקינותה .
בדיקה בנסיעה
זה אמנם מצריך נסיון אבל בכל זאת…
בדקו אם הרכב נוח לכם. אם אתם יושבים בנוחות. כוונו את מושב הנהג, ההגה והמראות כך שאתם שולטים היטב ברכב ובסביבתו.
הקשיבו למנוע, פעולתו צריכה להיות 'עגולה' ללא גמגומים. לחיצה על דוושת התאוצה צריכה להעלות את סיבובי המנוע (סל"ד) באופן לינארי ורצוף. קירטועים או גמגומים עלולים להצביע על שלל בעיות.
סעו בכביש ישר, בדקו האם הרכב 'בורח' ימינה או שמאלה (בשפה הפשוטה –'האם הרכב מושך') והאם ההגה מיושר.
נסו להרגיש את החלפות ההילוכים של הרכב. האם נעשות באופן חלק או שאתם מרגישים 'בעיטה'.
אני לא רושם דבר על בדיקת בלמים. בכוונה. גם אותה יש לבצע, עדיף שבעל מקצוע יבצע אותה עבורכם.
אם לאחר כל הבדיקות שעשיתם, קיבלתם תשובות מניחות את הדעת מבעל הרכב, הגעתם לעמק שווה מבחינת המחיר, הרכב מוצא חן בעיניכם ואתם רואים את עצמכם רוכשים אותו – גשו למכון בדיקה. על הבדיקות במכון – זה כבר בפוסט אחר.
זיכרו – אתם רוכשים רכב משומש. באופן טבעי יהיו בו תקלות ופגמים. אם תחפשו רכב מושלם, ככל הנראה תמשיכו להשתמש בתחבורה ציבורית.
בהצלחה!
אם יש לכם הערות ותוספות לבדיקות המוצעות – אתם מוזמנים להגיב למען הדורות הבאים.
הפוסט נרשם בסיוע אורי נוני, קצין בטיחות בתעבורה.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב
One Response
אני תמיד מבקש לראות היסטוריית טיפולים מסודרת. ממוסך מורשה או לא מורשה, פחות חשוב לי. אבל אני רוצה לראות שפעם בשנה לפחות הרכב היה במוסך והחליף שמן. אני רוצה לראות שאין תקלה סדרתית שחוזרת על עצמה ושיש רציפות של הקילומטראז'. אם הרכב דורש החלפה יקרה של רצועת טיימינג או פלאגים אני רוצה לראות שהוחלפו ואם לא, רוצה לדעת שהמוכר מתגמש במחיר.