אוטובוסים חשמליים
חברת 'פנדן' השיקה סדרת אוטובוסים חשמליים ירוקים

ההנעה החשמלית לא עוצרת במכוניות הפרטיות, ומתרחבת לתחבורה ציבורית ירוקה ונגישה.

חברת פנדן העוסקת בייבוא ושיווק תחבורה ציבורית חשמלית ונקיה השיקה סדרת אוטובוסים מונעי חשמל וגז. החברה שבבעלות משותפת ל'דן' ובכירים מתחום התחבורה הציבורית בישראל מדווחת כי עד סוף 2022 תמסור כ 500 אוטובוסים ידידותיים לסביבה לחברות שונות מתחום התחבורה הציבורית בישראל.

האוטובוסים אותה מייבאת החברה, חלקם מיובאים כשלדות ומורכבים בארץ וחלקים מיוצרים במלואם בסין, תוך שהפיתוח נעזר רבות בידע שנצבר בארץ.

במסגרת זו מביאה החברה אוטובוסים חשמליים של חברת הייגר (HIGER) הסינית המיועדים לתחבורה עירונית ובין עירונית. עם לקוחותיה של פנדן נמנים חברת 'דן' כמובן כשותפה בכירה בתהליך, חברת אגד, אלקטרה / אפיקים, נתיב אקספרס, מטרופולין ועוד חברות אוטובוסים ישראליות מובילות.

בתחום התחבורה העירונית תשווק החברה אוטובוס נמוך רצפה בעל שלוש דלתות, מנוע חשמלי של סימנס הגרמנית עם כ 250 כ"ס ומארז סוללות בקיבולת 422kwh המספיקים לכ 300 ק"מ של נסיעה רצופה. באוטובוס מותקן מזגן חזק במיוחד מתוצרת Sutrak המתמחה בתחום, וטווח הנסיעה לוקח בחשבון הפעלה רצופה של המזגן. הקונפיגורציה של המנוע והמזגן הם חלק מדרישות 'פנדן' על מנת לספק ללקוחות אחריות של 10 שנים.

כמו ברכב חשמלי פרטי, עלויות ההפעלה של האוטובוס החשמלי נמוכות משמעותית מאלו של מקבילו עם מנוע בעירה פנימי, כך שהיעילות התפעולית שלו גבוהה משמעותית, בנוסף ליתרונות של מניעת זיהום אוויר. 

בתחום הבינעירוני מציעה החברה אוטובוס חשמלי עם טווח של כ 350 ק"מ, כאשר פיילוט מבוצע כבר בימים אלו לנוסעים מחניון הנתיב המהיר בשפירים לת"א וחזרה. לקראת שנת 2024 תספק החברה כ 170 אוטובוסים לחניוני הנתיב המהיר המוקמים בגעש ובראשון לציון.

עוד ישווק אוטובוס מפרקי חשמלי, אשר כבר פועל היום בת"א, עם סוללה בקיבולת 528kwh המאפשר הפעלה של כ 18 שעות עבודה רצופות, לאורך כל שעות הפעילות העסקית הנדרשת. האוטובוס באורך של כמעט 19 מטר כולל רמפת נכים ומקום ל 44 נוסעים בישיבה. 

בנוסף מציעה החברה מידיבוס פרברי חשמלי היכול להכיל עד 22 נוסעים. כיום פועלים שלושה מידיבוסים אלו בת"א וביבנה תוך שהם מספקים תחבורה ציבורית עירונית פרברית יעילה ונקיה.

חברת 'דן' השותפה בחברת פנדן מקימה בחולון מתחם עם 80 עמדות טעינה מהירות, ובחניון דן ברמת גן (בסמוך לקניון איילון) עוד 180 עמדות מהירות. כל עמדה יכולה להטעין שני אוטובוסים בו זמנית. על פי הבדיקות המבוצעות האוטובוסים מגיעים בסוף יום עבודה לעמדת הטעינה כאשר הם עם סוללה שאינה ריקה לחלוטין, ולכן טעינת האוטובוסים לוקחת כשלוש עד ארבע שעות לטעינה מלאה, וכבר בבוקר למחרת הם ערוכים לנסיעות בהתאם למתווה הרלוונטי.

עוד מספקת החברה אוטובוסים מונעי גז, כאשר כיום מופעלים כמה עשרות אוטובוסים מסוג זה מתוצרת הייגר באמצעות חברת 'דן' בבאר שבע, ועוד עשרות אוטובוסים מסוג זה יסופקו לחברת אקסטרה הפועלת בירושלים, ומטרופולין אשר תפעיל אותם בבקעת אונו.

בשיחה עם בכירי פנדן, מר יואל וייס מבעלי החברה, היו"ר עירן צייטלר, והמנכ"ל עומר זוהר עולה תמונה מעניינת מאוד. לאנשי פנדן ידע שנצבר לאורך עשרות שנות פעילות בחברות שונות בתחום התחבורה הציבורית, אותו הם מביאים לשותפות עם 'הייגר', מאפיינים את המפרטים הטכניים בהתאם לידע שנצבר בארץ, ועומדים על פרטים טכניים שלדעתם קריטיים להצלחת ההחדרה של האוטובוסים החשמליים, כמו התעקשות על מנועי סימנס הגרמנית ומזגני Sutrak למרות שבנמצא חלופות זולות יותר מהשוק הסיני. אנשי 'הייגר' מצידם רואים בחברת 'פנדן' קרש קפיצה לשווקים מערביים מתקדמים לאחר תהליך למידה הדדי.

בדומה לחדירה של כלי רכב חשמליים לשוק הפרטי, גם בתחום התחבורה הציבורית ישנם כוחות הפועלים במקביל להטמעת השימוש בכלים 'ירוקים'. עלויות אנרגיה נמוכות משמעותית מאשר עם מנועי בעירה פנימית, ורגולציה המחייבת הטעמת כלי רכב שאינם מזהמים. במקביל נושא התשתיות עדיין אינו ערוך במלואו לקלוט תחבורה ציבורית חשמלית באופן מלא, דבר המחייב פריסה רחבה של עמדות טעינה מהירות בכל הארץ.

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן