איך מתחילים 'מבחן' שהוא לא באמת מבחן אלא יותר סוג של 'שיר פרידה'? כשעורך קארספורום התקשר לספר שיש דיסקברי 4 למבחן פרידה, הדבר היחיד שהתנגן לי בראש היה שירו של שלמה ארצי "שיר פרידה":
זה שיר פרידה,
אז בואי רק אמרי שלום.
אני אומר תודה
ואת יודעת שחלום,
סופו להתגשם…
אני אומר תודה
ואחר כך נושק
הרומן שלי עם הדיסקברי הוא ארוך מאוד. סוג של 'שונאים סיפור אהבה'. אין ולא יהיה רכב שטח כמו הדיסקברי בדור הראשון והשני. לטוב ולרע. בעצם גם לא כמו הדור השלישי והרביעי.
רק למען הסדר הטוב, כדי להכניס אתכם לסיפור המסגרת של כותב שורות אלו, היה לי דיסקברי 97' שלוש דלתות עם מנוע דיזל 2.5 ליטר 4 צילינדרים, דיסקברי 98 דיזל EDC (ניהול מנוע חצי ממוחשב – עוד המצאה של לנדרובר – רק המזרק הרביעי ממוחשב, כל היתר מתיישרים לפיו. כשהוא מתקלקל אתה מקרטע מרמת הגולן הביתה. מבוסס על סיפור אמיתי.), דיסקברי בנזין 3.9 ליטר עם מנוע V8 לאישה שאחרי שבועיים סירבה להמשיך לנסוע עליו ורצתה רק את הרנו סניק שלה (וזה כבר סיפור קורע לב אחר), דיסקברי 2 עם מנוע דיזל 2500 סמ"ק אבל עם חמישה צילינדרים שכינויו הוא TD5 וזהו. כאן כבר נשברתי. הרע גבר על הטוב. חלק גדול מחבריי שמטייל איתי, עדיין נוסע במכונות המצחיקות / מוזרות / מדהימות / אהובות / שנואות הללו, בין אם זה דיסקברי מהדור הראשון, דיסקברי מהדור השני ודיסקברי מהדור השלישי. עבורי, הדיסקברי 2 היה הלנדרובר האחרון שהחזקתי בבעלותי, אבל המכוניות הללו ממשיכות לבעוט ולשרת את חבריי הקרובים ביותר.
הדיסקברי 3 היה כבר רכב אחר. בעוד שהדור הראשון והשני היו מכונות שטח קשוחות, עם שלדת סולם שני סרנים חיים וים של תקלות מוזרות, הדיסקברי 3 שהוצג ב 2005 כבר היה חיה מסוג אחר לחלוטין. מרכב אחוד, ארבעה מתלים נפרדים, קפיצי אוויר בארבע פינות הרכב, בורר מצבי שטח (שגרר הרבה צחוקים שצריך לנסוע עם גיאולוג צמוד אבל בפועל המערכת עבדה נפלא), מיליון מחשבים ורכב שכשהוא תקין אין שני לו בפאר על הכביש, ובעבירות המופלאה בשטח. מופלאה באמת. אצלנו בחבורה הרכב קיבל את הכינוי "המעליב". ככה קראנו לו. הנה המעליב בא. כשרכבי שטח שלא נגעה בהם השכינה פירפרו, העלו אבק וסלעים, עשו רברס וניסו שוב בזווית שונה מעט, הגיע המעליב הזה, כשבעליו* שומע מוסיקה קלאסית באקווריום הממוזג שלו, מכוון את ההגה, ומסתכל עלינו במבט של פליאה שאומר "אתם אשכרה לא יודעים לנהוג אם היה לכם קשה כאן". המבטים התחלפו למבטי פליאה / צחוק שלנו כשהוא היה עוצר באמצע נחל פארן או נחל ערוד. יוצא מהאוטו, נועל אותו, פותח, מתניע וממשיך. הוא עשה פשוט ריסטארט למחשב ואיפס את התקלות שצצו לו במחשב הרכב. ועדיין לא תצליחו לשכנע אותו לקנות לנדקרוזר או פאג'רו. אתם מבינים את התמונה הכללית, בעלי דיסקברי לדורותיו מנהלים מערכת יחסים מלאה עם הרכב. הם רבים איתו, משלימים איתו, מוציאים עליו כסף, ומסבירים לכל היתר ש 'בשבילי זה הרכב הכי טוב בעולם'.
הדיסקברי 4 הציג אבולוציה משמעותית לדיסקברי 3 תוך שהוא מציג עיצוב מעודכן לאותו עיצוב כללי מזוהה וייחודי. אבל אליה וקוץ בה, הדיסקברי 4 כבר הגיע עם חישוקים וצמיגים שלא היה ניתן בעלות סבירה למצוא להם תחליף הולם יותר למי שרצה להמשיך להשתמש ברכב השטח המופלא הזה גם ב…שטח. צמיגים בחתך נמוך זה נפלא בכביש אבל נורא ואיום בשטח. זה כמו לקחת רכב עם צמיגי שטח מלא למסלול ג'ימקאנה. זה הכי no go שיש. וזו אולי הביקורת הכי גדולה שאפשר לומר על הדיסקברי 4.
אם עשיתי לכם בלגאן עם כל הדגמים, אז הנה תמונה שמציגה את חמשת הדורות של הדיסקברי (הדור הראשון עבר מתיחת פנים קלה לפני הדור השני, אל תהיו קטנוניים):
הדיסקו 4 "שלנו" מגיע עם מנוע דיזל 3.0 ליטר, 256 כ"ס, 4X4 קבוע ותיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים. מקבלים את הדיסקברי 4 הצמוד לאחד מבכירי חברת המזרח. בטופס עליו אנו חותמים אנחנו מתחייבים שלא לנסות אותו בתנאי שטח קשים מדי, אבל איש הלנדרובר שלנו מאתגר אותנו "חבר'ה תהנו. אל תפחדו". הכניסה לדיסקברי מרגישה כמו מפגש אחרי שנים עם בן משפחה אובד. מולך חופת לוח מכוונים עם מד סלד גדול משמאל, ומד מהירות מימין. ביניהם צג לטמפ' מנוע, מד דלק, מצב תיבת ההעברה, מצב ה terrain risponse (זו המערכת המאפשרת לנהג לבחור בין תנאי השטח השונים – רגיל, קרח, בוץ, סלעים, חול ובהתאם משנה את הפרמטרים של ניהול המנוע ועוד).
במרכז הדשבורד צג מקורי עם מיליון אפשרויות שונות. BT, USB, מקום לדיסק אמיתי, ועוד. מתחתיו שתי חוגות לשליטה שונה במערכת השמע (בנוסף לזה שהצג הוא צג מגע), שעון זמן אנלוגי חביב, ומתחת חוגות השליטה על מערכת המיזוג המצוינת. בתחתית הקונסולה תמצאו כבר את הכפתורים המרחיבים אישוניו של עכבר השטח, הטריין ריספונס, שליטה על גובה הרכב, בורר שליטה על תיבת ההעברה HIGH ו LOW ועוד. סה"כ למרות ריבוי הכפתורים שנראים בהתחלה כעומס מסויים לעומת העיצובים הנקיים הנפוצים היום, גם בלי לקרוא את ספר הרכב ההתמצאות לעכברי השטח נעשית בשניות ספורות.
איכות החומרים היא כבר משהו אחר. בעוד שהחיפוי העליון של הדשבורד הוא מחומר דמוי עור, רך ונעים, ככל שיורדים למטה ניכר שנשאר ללנרובר המון חומר גלם מהפלסטיק של מודל 95'. החומר עצמו מחוספס ולא נעים למגע, וחלק מחיבורי המשטחים עשוי ברישול. לא משהו שאתה מצפה מרכב של 600.0 אלף שקלים. הלקסוס הכי בסיסית בנוי בכמה רמות מעל מבחינת גימור ואיכות חומרים. גם המראות בסכי השמש הקדמיים לא מרגישים כשייכים לרכב של 600.0 אלף שקלים (ללא תאורה, ומרגישים הכי פיקנטו שיש).
תאורת הפנים זה כבר סיפור אחר, נורות עוצמתיות מעל הדשבורד, לד אווירה, לדים לידיות הפתיחה והאחיזה בדלתות הקדמיות, תאורה לדוושות בעת פיתחת הדלת ועוד. גם היושבים מאחורה לא מקופחים עם צביר תאורה שיכול להאיר את איצטדיון האלתטיקה הקלה בהדר יוסף.
מושב הנהג מחזיר אותי לימי הדיסקברי 2 שהיה לי. מיליון אפשרויות כיוון למושב ולנהג, וכל אחד ימצא בקלות את התנוחה המתאימה לו.
קו החלונות הנמוך הוא מאפיין של הדיסקברי עוד מהדור הראשון, וגם כאן הוא לא נזנח. התחושה היא שאתה יושב מעל האוטו ולא בתוכו, הראות החוצה מהחלונות היא מצויינת. כיף.
מכניס את הילדים לדיסקברי. הגדולה מציינת ש "אההה…יש מלא כאלה. ראיתי מיליון מכוניות כאלה" ואני מזכיר לה שהמכוניות הנפוצות שהיא רגילה לראות ברמת השרון הן לא מדגם מייצג. הבן מתלהב "וואו! זה אוטו חדש או בן 60 כזה של פעם?" אני נבהל מהתגובה והוא מסביר לי "הוא מרובע כזה, ענק, לא עושים כאלה מכוניות חדשות". אני פותח בהרצאה על עיצוב, מיתוג, מורשת וזהות מובדלת בעולם הרכב". הקטנה סתם מצחקקת בהנאה מכמות המרחב שהיא זוכה לו.
די לדיבורים וקדימה לכביש. מנוע דיזל V6 בנפח… סמ"ק עם 255 כ"ס מגלגל את הבהמה הכבדה מהר מאוד. בעוד שצבירת המהירות נעשית ללא דרמה ובחרישיות, אתה משייט ב 80 קמ"ש רגועים כאלה, ורק מבט חטוף במד המהירות מגלה לך שזה עתה חצית את ה 140 קמ"ש. עד כדי כך הוא משרה אווירה נינוחה. עקיפות נעשות מהר מאוד (לא כמו GTI ) בהשוואה למשאית שטח ששוקלת מעל 2500 ק"ג. סה"כ הרכב הוא רכב שיוט נפלא. נסיעה של מאות ק"מ תעבור עליכם בנינוחות ובקלות.
פרק השטח היה מוגבל הפעם מפאת אילוצי זמן, אבל אי אפשר בלי. לקחנו אותו ל'בור' בתל-ברוך. מי שלא מכיר, מדובר בשטח פתוח, חולש על חוף הים, מדרום לחוף הצוק בת"א. לחץ האוויר הגבוה מורגש מייד עם ההתחפרות הראשונה בחול. משחק מהיר עם בורר המצבים והבהמה מתקדמת בקלילות. לא איתגרנו את הרכב יותר מדי, אבל איפה שרצינו הוא עלה בקלילות, תוך שבקרות המשיכה המצוינות עושות את עבודת הנהיגה לקלה ולא מאתגרת. אין ויכוח על יכולות השטח של הדיסקברי 4, והדבר היחיד שמגביל אותו אלו הם הצמיגים. הרכב נועל צמיגי 255 בחתך 55 על ג'אנט 19". זו סוליה סבירה מבחינת רוחב אבל חתך נמוך מאוד לעבודת שטח אמיתית. אי אפשר להוריד אוויר כמתבקש מחשש לצביטת הדופן או להתקלפות הצמיג מהג'אנט. הבעיה הגדולה היא שאין מבחר של צמיגים תחליפיים במחירים סבירים. השערה שלי היא שמתישהו יקום יבואן הצמיגים שיתחיל לספק צמיגים תחליפיים ראויים יותר.
בעודנו מצלמים אני פוגש חבר עו"ד. ידיד של הרבה שנים שקנה לאחרונה דיסקברי דור ראשון מודל 95' עם מנוע בנזין V8 ומאפשר לי לגנוב כמה תמונות משותפות. דור 1 והנין שלו דור 4 ביחד, הפרש של 21 שנים. האם גם הדיסקברי 4 יהנה מאותה עדנה של עכברי שטח? קשה לומר, כמות האלקטרוניקה והחשמל של הרכב היא כזו שיהיה קשה מאוד לאלתר ולעקוף מרכיבים יקרים לתיקון.
בעודי מקליד את השורות שאתם קוראים עכשיו, מסדר ועורך את התמונות, הוצג לו הדיסקברי 5, או בשמו המלא כפי שקראו לו הוריו The new Land Rover discovery. האם הוא ימשיך את המסורת או יעשה עוד צעד קטן החוצה וישאיר את השטח לטויוטה וג'יפ רק מבחן שטח אמיתי יוכל לקבוע.
*לזכרו של חבר יקר, רענן רב הון שנפטר בטרם עת.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב