טויוטה היילקס 2016
טנדר איכותי ואמין, המספק סביבת עבודה של SUV

ההיילקס של טויוטה הוא רכב העבודה האולטימטיבי אליו משווים את כל המתחרים. האם הוא באמת כל-כך טוב? כנראה שכן.

תעצרו רגע לפני שאתם צוללים לתוך המבחן. היילקס, מה המילה הזו אומרת לכם? מרבית הסיכויים שאתם רואים טנדר (פיק אפ) חבוט, מדלג כמו עז הרים איפשהו, עמוס בחמישה פועלים בקבינה, וערימות של ציוד בניה / גיזום / קדיחה / זגגות / צלילה / בלוקים / שקי מלט / ארגז סגור של חברת החשמל / מקורות/ רשות שמורות הטבע  וכד'. עבודה. רכב עבודה. זה מה שאתם ראים בדמיון. אבל רגע, כמה זמן התמונה הזו צרובה בזיכרון שלנו? הרי נדמה לנו שמאז ומעולם היה היילקס. שרד את הכחדת הדינוזאורים, סייע לאדם הקדמון לצאת מאפריקה ולהתפזר בעולם, ולמען האמת, כנראה שגם בני ישראל כשיצאו ממצריים עשו את זה על גבי היילקסים, והסיבה היחידה שהסיפור המקראי לא מזכיר את זה היא שזה היה נראה למחבר פרט בסיסי שמיותר לציין או שהעניין עם חסות מסחרית לא היה מפותח אז. אבל האמת היא שההיילקס הראשון יצא אי שם בשנת 68. 1968. זה היה הדור הראשון. לאחרונה הושק הדור השמיני של ההיילקס ואין סיבה טובה מזה לקחת אותו למבחן במדבר.

יסלחו לנו כל הקבלנים על המבחן במדבר ולא באתר הבניה, אתם תמשיכו לקנות היילקס בלי קשר למה שאני אכתוב כאן, ואתם הרי יודעים למה (ואתם גם צודקים). זה טויוטה. זה היילקס. בלי שאלות זה כנראה הסמן המוחלט לאיכות של הטנדרים השפויים (מוציא מהמשוואה את הג'אמוסים האמריקאים). כל טנדר אחר ייבחן בהשוואה ל…היילקס. אז באנו לבחון את המקור.

ההיילקס מגיע היום לארץ הקודש עם מנוע אחד – 2.4 ליטר, 150 כ"ס, 40.8 קג"מ – כזה שמתאים לתקינה המעודכנת של זיהום אוויר המוכרת בשם יורו 5. שתי תיבות הילוכים, אוטומטית וידנית, שתיהן עם 6 הילוכים. על הכביש האוטו מניע בעזרת הגלגלים האחוריים בלבד, בשטח אפשר לשלב ל 4X4 high  או 4X4 LOW. השילוב חשמלי על ידי חוגה. עכברי השטח יעדיפו ידית לקביעת מצב תיבת ההעברה, אבל מהנדסי טויוטה החליטו חוגה ושילוב חשמלי. בשני הדגמים (הידני והאוטומטי) יש בקרת משיכה ובנוסף אליה נעילת דיפרנציאל אחורית מקורית. למעשה, אתם לא יכולים לקנות היום שום רכב שטח סטנדרטי שמצוייד ביותר מנעילה אחורית מקורית ובקרת משיכה. זה הכי. (למען ההגינות, גם הטרייטון של מיצובישי מצוייד בבקרת משיכה ונעילה אחורית). סינדרלה בשחור נועלת ארבעה צמיגי 265/65R17 בפרופיל AT שנוסך בטחון בשטח. זה רכב לעבודה, לא למשחקים. חתך נמוך תחפשו בארנבות מירוצים. חשוב לציין שלחתך גבוה ברכבי שטח יש משמעות הן בגובה שהוא נותן לרכב והן ביכולת להוריד אוויר אם צריך לעבודת שטח רצינית.

רשימת התוספות ארוכה, ותסלחו לי שאני לא ממלא את המבחן בפרטים טכניים, עם זאת נקודה אחת חייבת איזכור- שקע V220 בילט אין בתא האיחסון בין הנהג לנוסע. זה כל-כך בסיסי וכל כך נחוץ, איך זה לא BI בכל רכב משנת 2002 וצפונה? גם אני רוצה להגיע כבר למדבר, אבל קודם אוספים את האוטו מהסוכנות ביגאל אלון. בחניה למטה מחכה היילקס אדום יפהפה. אני כבר מדמיין אותו במדבר עם האדום הזה, ואז מקבל את המפתחות של ההיילקס השחור. שחור מטאלי 218. זה שם הצבע. מתעכב שניה על הצבעים – לבן, לבן פנינה, כסוף, אפור כהה מטאלי, שחור מטאלי, אדום מטאלי וכתום מטאלי. לפי מבחר הצבעים ברור לכולם שהחבר'ה בטויוטה בהחלט רואים אותו לא רק כרכב עבודה ומהר מאוד מגיעה ההוכחה. נוסע הביתה להעמיס את ההיילקס השחור, ומעמיד אותו מול הבית. יוצאת השכנה, מסתכלת על האוטו וישר קוראת לבעלה "כזה אני רוצה. תראה איזה יפה הוא!".לא מעניין אותה האורך הכולל (5.33 מטר) או הרוחב (1.855 מ'). גם לא המשקל ( 2 טון ועוד 20 קילו). היא רוצה כזה שחור.

הוא באמת יפה, ורואים שבטויוטה התאמצו לתת לו ערך מוסף בתחום העיצוב. השפה העיצובית ממשיכה מהקורולה המשפחתית, גם בחוץ וגם בפנים. בתי הגלגלים מנופחים קלות (גם האחוריים)  אפילו הארגז מאחורה נהנה מקווים עיצוביים נחבאים. התוצאה הסופית נעימה לעין. כוחנית אבל לא מאיימת. מרשימה אבל לא מוגזמת. על הדופן מדבקות 4X4 שאני חושד שהן התקנה מקומית. אם כן – הן מיותרות. נראות כמו משהו שילד מתלהב יקנה באיביי וידביק על האוטו שלו.

DSCF4944

יאללה, נוסעים. זרקנו  כמה משטחים בארגז, קצת ציוד ויורדים דרומה. הנסיעה נעימה ושקטה. המנוע מושך היטב אבל עם השהייה. אתה לוחץ על הדוושה ולוקח הרבה מאוד זמן עד שהמנוע מגיב ועד שהלחיצה מתורגמת לתאוצה. בשטח ההשהייה הזו חזרה על עצמה המון פעמים, ולא ברור אם היא מתוכננת או שהיא סוג של תקלה. הפנינו שאלה לאנשי טויוטה ואנו ממתינים לתשובה. למען  הסר ספק, לא מדובר באיזה גחמה של בוחן נרגן ופיינשמעייקר, אלא בבעיה מהותית שאתה לוחץ על דוושת התאוצה ואחרי חצי שעה מגיע שליח על טוסטוס עם התאוצה. התופעה מועצמת כשמשווים את ההיילקס החדש לדגם היוצא בו עצם המחשבה על תאוצה היתה מזניקה את האוטו קדימה כאילו אין מחר.

תא הנוסעים מודרני לחלוטין ונעים לשהות. הדשבורד מעוצב בדומה לקורולה, עם צג מגע "7 בעל המון תפריטים. החיבור BT לסלולרי מיידי ואינטואיטיבי. לוח השעונים עם מד סל"ד ומד מהירות ברורים, שעון דלק וסטיומטר ברורים, ובאמצע צג מידע "4.2 עם עוד מיליון תפריטים, שאחד מהם היה חביב עלינו במיוחד – נותן לנהג ציון על נהיגה חסכונית. לצערי לא עליתי כיתה למרות שהשתדלתי.

המושבים הקדמיים נוחים ונעימים לשהות ממושכת, ומושב הנהג משמעותית טוב יותר מזה של הדגם היוצא. ההגה מתכוונן לגובה ולעומק, ויחד עם כיוון המושבים קל למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. מצידי הדשבורד נשלפות חרישית מגירות קטנות להחזיק כוסות/פחיות שתיה. NICE.

מתחת לצג המגע ארבע חוגות שלוש למזגן (כיוון פתחי יציאה, עוצמת מאוורר וטמפרטורה – בקרת אקלים לא כאן.) ואחת לתיבת ההעברה –  מתחת לחוגות מתחיל העניין – כפתור ביטול ESP וכפתור לנעילת הדיפרנציאל המקורי. (לטובת מי שפספס – בשני הדגמים נעילת הדיפרנציאל האחורית היא סטנדרט יחד עם בקרת משיכה).

מול הנוסע שליד הנהג שתי מגירות – תחתונה גדולה רגילה, עליונה מקוררת. נחמד.

הדשבורד מכוסה פלסטיק קשיח אבל בדוגמא שהוא כאילו תפירת עור, וזה נמתח גם לדלתות. נחמד, למרות שבמגע ראשון אתה מצפה לעור ומגלה פלסטיק.

רשימת אביזרי הבטיחות מגביהה את הרף ברכב מסוג זה – 7 כריות אוויר, ABS, EBD – חלוקת כח בבלימה, BA – סיוע בבלימה, VSC – בקרת יציבות עם אפשרות ניתוק, TRC – בקרת משיכה, TSC – בקרת יציבות בזמן גרירה ו HAC – למניעת התדרדרות לאחור בזינוק בעליה.

מתחת למרכב המעוצב שוכנת שלדת סולם, המחוברת לכביש באמצעות קפיצי עלים בסרן האחורי החי, ועצמות עצה כפולות בסרן הקדמי.

הדרך לדרום עוברת עלינו בנינוחות. האוטו שקט מאוד (יחסית לטנדר) ואנחנו מנהלים שיחה חרישית בקלות. נסיעה מתל אביב עד עין יהב, בלי עצירות, עוברת בקלילות, ואנחנו יורדים לשטח וממתינים לשאר החבר'ה שלאט לאט מתאספים. שבילי המדבר עוברים מתחת לגלגלי הטויוטה בקלילות, אבל  בנהיגה מהירה על שבילים בהשוואה להיילקס היוצא, זה עם ה 170 כ"ס וכמעט 37 קג"מ יש תחושה שההיילקס החדש פשוט פחות מוצלח מהקודם. ההערכה שלנו היא שהמערכות האלקטרוניות שהאוטו מצוייד בהן פשוט מסרסות אותו לחלוטין, ולמרות שאתה הנהג רוצה לקבל עכשיו כח, פשוט כח וכמה שיותר, הגמדים היפניים הקטנים עושים איזו ישיבה קטנה על סושי וסויה ומחליטים שלא. אתה רוצה כח, אבל היאקוזה האלקטרונית מחליטה שלא. ובנינו אם הם אומרים שלא, אז לא. בסוף התחושה שלך כנהג זה שבא לך לבעוט באוטו בתסכול, ולהתגעגע להיילקס הקודם שעשה מה שאומרים לו בצייתנות. ההתנהגות הזו תחזור על עצמה כל פעם שתרצה לקחת את האוטו ולפצוח בנהיגת שבילים מהירה. מתסכל.

בדרך אנחנו פוגשים כמה חבר'ה מכסייפה ומערב אל עראמשה, הם "לא חראם על האוטו? יש מדרגה בהמשך, זה לא מתאים לכזה אוטו יפה". אנחנו מחייכים, מלטפים קלות את ההיילקס שנעלב, וממשיכים. מיותר לציין שעם נעילה אחורית ובקרת משיכה ההיילקס החדש לא ראה שום מדרגה בדרך, ולא היה לו שום אתגר שבאמת דגדג את היכולות שלו. בסרטוני וידאו שמעולם לא הוקלטו היינו רואים איך בקרת המשיכה נועלת כהרף עין את הגלגל הקדמי המחליק, ואיך האחורי ממשיך להתגלגל באוויר באותה מהירות כמו אחיו לסרן. נעילת דיפרנציאל. איזה כיף! אחרי ההתנהגות המבישה של הגמדים היפניים האלקטרוניים בנהיגת השבילים, ההיילקס החזיר לעצמו את כל הכבוד ואף יותר מכך. יש כאן רכב עם יכולות שטח מרשימות מאוד. כולנו הסתכלנו עליו מאותו הרגע במבט שונה ומלא הערכה.

המשך המסלול עבר עלינו בנינוחות, כאשר שוב אין שום דבר שבאמת מאתגר את היפני הקשוח. בדרך חזרה החלטנו לראות מה צריכת הדלק המיטבית שנצליח להוציא מהטויוטה. כאן התבלבלנו כבר. בעוד שצג המידע הגדול הראה במשך נסיעה ארוכה שהוא באיזור 1:14 ק"מ לליטר, הציון שנתן לנו האוטו בצג הקטן היה נמוך יחסית, וצריכת הדלק לפי צג המידע הקטן בלוח השעונים היה נמוך משמעותית. מכיוון שאני מניח שהנתונים מסונכרנים מאותו מחשב, יצא שאנחנו לא הצלחנו להבין מה הצגים מראים. (לא, זה לא שאחד הציג נתוני ק"מ לליטר, והשני ליטר ל 100 ק"מ.)

בשלב כלשהו החלטנו שנמאס לנו לשייט על 100 קמ"ש והמהירות עלתה מעט, כשהדוושה נלחצה תכופות. נשארנו על אותו ציון צריכת דלק…

למחרת בבוקר, הגיע הזמן להחזיר את האוטו לבעליו החוקיים. אני מחבר את הכיסא של הקטנה (3) באוטו ולוקח אותה לגן. היא מתרשמת מהאוטו כשהוא עומד, וכשמתחילים לנסוע זה הופך ל "האוטו הזה קופץ כל הזמן". תובנה של ילדה. אכן, כשהוא ללא משקל כלל, בהחלט מרגישים את מרכיבי התבשיל שאמור לשאת משאות (מעל 800 ק"ג) ולא לנסוע ריק.

בשורה התחתונה, אין סיבה לחשוב שההיילקס הנוכחי לא ימשיך את המסורת המכובדת של השושלת שהוא נושא את שמה. ההיילקס נותר הבנצ'מרק לטנדרים. האם הוא יכול להיות תחליף זול ללנדקרוזר? אני לא פוסל את זה על הסף. הוא מעוצב היטב ומרשים מאוד, ובתמורה לכ – 100 אלף שקלים אתם מקבלים סביבה פחות מעודנת, רכב מעט יותר קופצני ופחות מפנק.

תגובות גולשים

כתיבת תגובה

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן