סוזוקי ג'ימני 2019
ממשיך עם היכולות, חמוד ויקר מתמיד

הג'ימני החדש ממשיך עם יכולות השטח הגבוהות שאיפיינו את כל הדגמים הקודמים, נעים ושימושי מאי-פעם, עם זאת, גם יקר מתמיד.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

את קיצור תולדות הג'ימני תוכלו לקרוא כאן ומיותר לחזור על כל הדברים.

עיקרי הדברים הם שבארץ שווק החל משנת 1984 רכב שטח ננסי מתוצרת סוזוקי שנקרא 'סמוראי'. למרות מידותיו הצנועות, ומנועו הגמדי שבארה"ב יכול להספיק למכסחת דשא בינונית, הציג יכולות שטח מרשימות ומפתיעות. זאת, יחד עם התנהגות כביש מזעזעת ונוחות של חדר חקירות. בשנת 98' הציגה סוזוקי את המחליף לסמוראי – סוזוקי ג'ימני. הג'ימני הציג התקדמות בכל פרמטר של סביבת נוסעים סבירה. זה אמנם לא היה לקסוס, אבל כבר בהחלט ראוי לשנה בה הוא הוצג. בדבר אחד סוזוקי לא נגעו – יכולות השטח. הג'ימני נותר עם יכולות שטח גבוהות מאוד, ובמהרה צבר מיליוני מעריצים בכל רחבי העולם. נותרו שני חסרונות עיקרים – נוחות בינונית (ואני עדין מאוד עם ההגדרה) ומרחב פנימי מוגבל.

למרות החסרונות, הרכב הציג יכולות שטח גבוהות במחיר רכיזה סביר לחלוטין, ומחיר אחזקה נמוך כשל רכב פרטי.

מגבלות ותקנות עצרו את שיווק הג'ימני בארץ בסוף העשור הראשון של שנות ה 2000 עקב היעדר מערכות בטיחות בסיסיות. לקראת 2015 חזר הג'ימני לאחר שקיבל מערכת ESP שהורחבה גם לבקרת משיכה לנסיעת שטח. אבל מה שהיה מתאים בשנת 1998 כבר לא ראוי לשיווק ללא שינוי ב 2015.

אני חוזר לדברים שרשמתי במבחן הקודם לג'ימני. זה מה שרשמתי אז על ג'ימני מודל 2015:

מנקודת המבט שלי, כאחד שכבר היה לו איזה רכב שטח אחד או שניים (או חמישה), סוזוקי פיספסו בגדול כששחררו את הג'ימני מודל 2015 כפי שהוא. מה שהיה ראוי וסביר בתחילת שנות ה-2000 לא ממש ראוי בשנת 2015 וזה נופל בדברים הקטנים.

השקעה של מעט מאוד מאמץ מצד סוזוקי הייתה מאפשרת לסבול את החסרונות הגדולים של הרכב, ולהפוך אותו למקום נסבל לשהות: 

  • הגה שלא מתכוונן לשום מקום (לא למעלה / למטה, לא פנימה / החוצה).
  • מושב נהג מזעזע, נטול אחיזה צידית, ללא יכולת הגבהה או הנמכה. רק קדימה / אחורה וכיוון זווית משענת.
  • חגורת בטיחות שאיננה מתכווננת לגובה (דווקא בדגמים הישנים החגורה כן מתכוונת ובחדשים יש אפילו את המסילה. אבל החגורה לא מתכוונת ואני מצאתי את עצמי נוהג כל הדרך מחזיק את החגורה ביד).
  • בליטה על הדלת בה ממוקמים המתגים של החלון החשמלי, רק שהיא נתקעת בברך שמאל (בהחלט אפשר היה לשים את המתגים בקונסולה המרכזית או ישירות על הדלת, בלי הבליטה המעצבנת הזו).
  • העדר מדרך לרגל שמאל.

שמח לומר לכם שאין לי ספק שמהנדסי סוזוקי עברו נקודה נקודה, ולמעט כיוון גובה לחגורת הבטיחות, לא פסחו על אף הערה. ההגה מתכוונן לגובה (בג'ימני מודל 2040 הוא יתכוונן גם לעומק), מושב הנהג שופר משמעותית. זה אמנם לא מושב נהג שנלקח מלקסוס, אבל הוא כבר סביר וראוי. מתגי החלונות החשמליים עברו ל…קונסולה המרכזית ולא מציקים עוד בברך שמאל, והפינוק הגדול – מדרך לרגל שמאל.

הג'ימני נותר אותו רכב שטח קשוח, עם שלדת סולם, מנוע צנום, משקל קל, הילוך כח ועיצוב מתוק שמדבר לעכברי שטח, ועכברי עיר. הלהיט החדש בקרב ספריות גוש דן.

תסתכלו על התמונות של הג'ימני מודל 2019 – ותחשבו מתי ראיתם רכב חמוד כל-כך. אל תתאמצו. לא ראיתם. לג'ימני החדש רמיזות וקריצות לסבו הסמוראי, כמו גם למרצדס G קלאס האלמותי ולדיפנדר של לנדרובר. למעשה, כל חובב שטח יתחבר למרכיבי העיצוב וימצא בהם את הדברים שהוא אוהב. בחזית הרכב שני פנסים ראשיים עגולים, ומצידם החיצוני בחלק העליון שני פנסי איתות. עגולים כמובן. במרכז גריל שחור גדול. כל זה עטוף בפלסטיק שחור. פשוט ותכליתי, אך חמוד. מתחת לחזית פגוש קדמי עם שני פנסי ערפל בצדדים. עגולים כמובן. זהו. סיימנו עם הצורות המעוגלות ברכב. מכאן, רכב מרובע לחלוטין. בדיוק כמו שילדים מציירים מכוניות. אבל אל תטעו, זה לא מעוצב עם גרזן וניטים כמו דיפנדר, הרבה מחשבה הושקעה בעיצוב מכסה המנוע שיושב מעל הכנפיים, ושני פסים נסתרים שמתכתבים עם העיצוב המקורי של הסמוראי.  שמשה קדמית כמעט מאונכת לחלוטין וגג שטוח עם מרזבים רחבים. חובבי השטח כבר "אההה, מעולה לגגון". בחלקו האחורי המאונך לחלוטין תמצאו במרכז גלגל רזרבי בגודל מלא ופנסים אחוריים משולבים בפגוש, וזהו. כמה פשוט ככה חמוד.

בתוך הרכב מהפכה של ממש. לא עוד דרגשי עינויים אלא מושבים איכותיים בגודל מלא. הגה מתכונן לגובה, לוח מחוונים עם שני מחוונים עגולים ודולים – מימין מהירות, משמאל סל"ד, וביניהם תצוגה משתנה לפי בחירת הנהג. במרכז הדשבורד צג מגע גדול, מתחתיו שני פתחי מיזוג, ושלושה פקדים למערכת המיזוג המקורית. מתחתיהם מתגי חלונות חשמל ו…זהו. בערך.

בין המושבים הקדמיים מוט הילוכים / ידני או אוטומטי, ולידו הפתעה – ידית מכאנית לתיבת העברה. לא עוד כפתורים חשמליים לבורר המצבים לשטח. עכברי השטח אומרים תודה.

לג'ימני החדש יש ארבעה מושבים בלבד, כלומר נהג + 3 , אבל תאמינו לי שאין נוסע חמישי שהיה רוצה להיכנס למושב האחורי אם יש בו כבר שני אנשים.

תא המטען סמלי, בנפח של שישיית בירות. (85 ליטר, או 377 ליטר אם מקפלים את המושב האחורי).

על ההנעה אחראי מנוע חדש בנפח 1.5 ליטר, שהחליף את המנוע 1.3 הקודם. ההספק גדל ל 102 כ"ס ו 13.2 קג"מ לעומת 85 כ"ס ו 11.2 קג"מ בדגם היוצא. זה אמנם לא מספרים מרשימים, אבל זה בהחלט מאפשר לג'ימני החדש לנסוע בקצב התנועה דבר שלפעמים לדגם היוצא היה מעט קשה ולא נעים.

המידות נותרו ננסיות – 3.65 מטר אורך ובסיס גלגלים של 2.25 מטר, דומה מאוד לדגם היוצא.

DSCF5507

איך כל זה עובד – בסה"כ  נהדר. כמובן בהשוואה לג'ימני. אבל הנסיעה בכביש נוחה ולא קופצנית כמו מקודם. זה עדיין לא לנדקרוזר, אבל החיים בכביש הרבה יותר נעימים. אני אסתכן ואומר שהוא כבר לא מעניש את נוסעיו בכביש על יכולות השטח שלו. התאוצות עדיין איטיות, ובאתר היבואן לא תמצאו נתונים רשמיים. לפי מקורות זרים, המהירות המירבית לדגם האוטומטי היא כ 140 קמ"ש, ולידני כ 145 קמ"ש. אל תשאלו בכמה זמן יאיץ מ 0 ל 100 קמ"ש. זה יותר טוב מהקודם, וזהו.  

פרק השטח, הורכב משני פרקים שונים – הראשון בהם – טיול לשלושה ימים בפסח לדרום בהם ג'ימני חדש  וג'ימני דור קודם מצטרפים יחד לדרום. כמעט 350 ק"מ של שטח כששני הג'ימנים תופרים ק"מ ושטח קשה ללא שום בעיה. הבעיה היחידה שהתעוררה מצד הג'ימני החדש היתה תשומת הלב הגדולה שהוא משך. צילמו אותו מכל כיוון, ביקשו לשבת בפנים, ומישהי אחת, התיישבה בו, והלכה לבעלה "כזה אני רוצה, שמעת?" בירידה מהר צניפים לכיוון מזרח, הפגין הג'ימני יכולות שטח גבוהות בדיוק כמו לדגם היוצא. על פני שבילי הנגב, פיזז הג'ימני והפגין את השיפור הניכר בכל הקשור לאיכות החיים בתוך הרכב. החלק השני של המבחן נערך כמה שבועות לאחר מכן, במשלט 21 בהרי ירושלים. המסלול הוא מסלול שמתאים לרכבי שטח קשוחים בלבד, עם צמיגים גדולים ומתאימים, ומנועים עתירי מומנט. מבט קצר בג'ימני מסביר כי הוא לא עונה על אף מהדרישות. למרות האמור, הג'ימני עבר את המכשולים עם מעט כיוון ובניות, אבל אז התגלו צמיגי הכביש בהם הוא צוייד במלוא חסרונם. הם אמנם נוחים ושקטים בכביש, אבל בשטח הם לא מספקים את האחיזה הנדרשת לעבודת סלעים, וכך אחרי כמה וכמה מכשולים החלטנו להסתובב ולרדת את כל הדרך חזרה. כדי שלא יהיה ספק, הג'ימני היה עובר את כל המסלול אם רק היה לנו יותר זמן, ונחישות. (והגבהה, ומיגונים, ומדרגות סף, וצמיגים מתאימים).

התחושה היא שסוזוקי חזרו למקורות טובים שכבר נראו כאילו עברו מהעולם – במקום מתגים השולטים על תיבת ההעברה – בג'ימני החדש הותקנה ידית מכאנית טובה לבחירה בין המצבים השונים, הפשוטים גם הם –  2H לכביש, 4H לשטח קל ו 4L ליתר המצבים בהם נבדלים רכבי שטח אמיתיים מיתר המתחזים. הג'ימני צוייד גם בבקרת משיכה המסייעת לעבירות. אם קראתם את המבחן הקודם, קראתם לא מעט ביקורת על בקרת המשיכה של הדגם היוצא. הבשורה הטובה היא שבדגם החדש בקרת המשיכה שופרה משמעותית, הבשורה הפחות טובה – היא עדיין לא ברמה של בקרות המשיכה של רכבי שטח 'מודרניים' כמו לנדקרוזר מודל 2004. בקרת המשיכה פועלת ב'פולסים' שמזניקים את הרכב קדימה בטלטלה אגרסיבית מדי. ההתערבות שלה מורגשת מאוד ולא מייצרת תנועה רציפה כמו בבקרות מודרניות. למרות הביקורת על אופן פעולתה היא עדיין מציגה שיפור משמעותי מהדור הקודם.

הג'ימני החדש מציג שיפור משמעותי באיכות החיים של היושבים בו על פני הדגם היוצא. הוא נותר עם יכולות שטח גבוהות מאוד, ואין לנו ספק שהוא ייצר לעצמו מעריצים בכל העולם.

איך תדעו אם הוא מתאים לכם? קראו את שלושת חסרונות בולטים של הרכב, ותחליטו:

  1. ציון בטיחות של 3 כוכבי בטיחות. זה פשוט ציון לא מספיק לרכב חדש ב 2019. (לטובת הג'ימני ניתן לומר שהג'יפ רנגלר החדש קיבל כוכב יחיד בציון הבטיחות… אבל זה לא מצחיק. זה פשוט לא מספק)
  2. מחיר – מחיר הג'ימני החדש זינק. החל מ 133.0 אש"ח לידני לפני רישוי, ועד 148.0 אש"ח לאוטומטי.
  3. אם צלחתם את שתי הנקודות הרשומות – אז תדעו שזמני האספקה ארוכים מאוד. המפעל ביפן לא מצליח לספק את הביקוש העולמי, וההקצאה לשוק הישראלי משוערת לכמה מאות בודדות של מכוניות. הזמנות עכשיו כנראה יתקבלו רק ב 2020.

בשורה התחתונה – הג'ימני החדש מציג שיפור בכל פרמטר שאפשר לעומת הדגם היוצא, מבלי לוותר על יכולות השטח הנפלאות של הרכב. התחרות הגדולה שלו היא לא ממכוניות אחרות אלא מהמחיר המבוקש עבורו.

חלקים ממבחן זה פורסמו לראשונה באתר קארספורום בתאריך 23.7.2019. תוכלו לקרוא אותם כאן.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

2 Responses

  1. כתבה מעולה, מקצועית , עניינית ומספקת למתלבטים יכולת רחבה לקבל החלטה מושכלת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה
תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן