
רגע לפני שמגיע אלינו במחצית השניה של 2024 הלנדקרוזר החדש שהוצג בחו"ל, לקחתי את ספינת המדבר של טויוטה לסיבוב פרידה. לא ברור מי בוחן את מי, אני את הלנדקורזר הארוך או הוא אותי, כך או כך, הלנדקרוזר ואני מצאנו את עצמנו יחד במדבר.
לטובת מי ששכח, לטויוטה יש שלושה דגמים הנושאים את השם לנדקרוזר, החל בסדרה 70 הקובייתית, דרך סדרת 'פראדו' שקיבלה את המספור 90-120-150 בקודים של טויוטה, ועד המפלצות המגודלות סדרות ה 80-100-200-300.
הדגם הנמכר בישראל כ 'לנדקרוזר' הוא הסדרה האמצעית, ואנחנו עם דגם ה 150 שהושק ב…2009, נצח במונחי תעשיית הרכב. רק שה 150 התבסס מאוד על סדרה 120 ששיווקה החל עוד ב 2003.
למי שרוצה להיזכר, כאן יש מבחן ללנדקרוזר 2015, וכאן יש מבחן ללנדקרוזר 2018 . ולטובת הגילוי הנאות, עבדכם הנאמן מחזיק בביתו לנדקרוזר ארוך מסדרת 120, המוכן וערוך לשטח.
רכב המבחן הוא דגם הסהרה הבכיר ביותר מבין כל הלנדקרוזרים, ומצויד היטב לעבודת השטח, עליה ארחיב בהמשך.
עם השנים עבר הלנדקרוזר שיפורים ועידכונים, מנוע הטורבו דיזל 3.0 ליטר הוחלף במנוע טורבו דיזל 2.8 ליטר. תיבת ההילוכים שהיתה בעלת ארבעה הילוכים ב 2003, כיום היא בעלת שישה הילוכים. אבל המהות והרוח נותרו ללא שינוי. מבחינת עיצוב, לטעמי, מדובר בדגם הכי יפה של הלנדקרוזר 150, שעיצובו התגבש עם הזמן, עד שכיום יש ערכות הסבה של לנדקרוזרים ישנים לעיצוב של החדש. יחידות תאורה ראשיות מלבניות וגדולות, גריל עצום בחזית, תפיחות גדולות על מכסה המנוע. ההגדרה 'מעודן' לא היתה בלקסיקון של מעצבי הלנדקרוזר, ועדיין הוא נראה טוב לגילו ומאוד מאוד מזוהה. מבט מהצד מציג כנפים תפוחות מעט, וגלגלי 19" עם דופן צמיג קצת צרה מדי עבור רכב שטח. מאחור פס כרום עם כיתוב LAND CRUISER גדול, שלא תתבלבלו.
גם פנים הרכב מציג את השלב האחרון והמתקדם ביותר באבולוציה של סדרת ה'פראדו'. מול הנהג הגה גדול עם שליטה על מידע, מולטימדיה ובקרת השיוט מאחורי ההגה. לוח מחוונים גדול וברור עם מד מהירות גדול מימיון ומד סל"ד גדול משמאל, ובאמצע צג מחשב הדרך עם מגוון תצוגות. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל 9" עם קישוריות באמצעות כבל לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מעליו שני פתחי מיזוג, ומתחתיו מתגים לשליטה על בקרת האקלים. באמצע שעון זמן דיגיטלי עם שלושה כפתורים לכיוון שנראה שיצאו מטויוטה קורולה מודל 85'. מתחת לבקרת האקלים מתחיל הלנדקרוזר סהרה לצבור נקודות זכות רבות בצורת פאנל לשליטה והפעלת מערכות השטח – נעילת דיפרנציאל מרכזי, נעילת דיפרנציאל אחורי, בקרת זחילה ובורר מצבי שטח. מושבים קדמיים חשמליים מחוממים ומאווררים, ומושבים אחוריים על מסילה לטובת שינוי מרווח לשורת המושבים השלישית.
מבט מעמיק יותר, בעיניים של איש שטח חושפות את נקודות התורפה המוכרות. הצמיגים במידה 265/55/19 לעומת צמיגים במידה 265/65/17 שמציגים דופן רחבה יותר בדגמים הבסיסיים. מבנה מגן הבוץ האחורי, מבטיח שעם תחילת עבודת שטח אמיתית הוא ייתפס על הסלע המזדמן הראשון, ויתלוש עימו את כל הפגוש האחורי, ומבט מתחת לרכב מעיד על העדר מיגון.
על ההנעה אחראי מנוע טורבו דיזל בנפח 2.8 ליטר המפיק 204 כ"ס ו 51 קג"מ כבר ב 1600 סל"ד. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שישה הילוכים. ההנעה כפולה קבועה, כלומר גם בכביש הלנדקרוזר נוסע ב 4X4. לטובת השטח יש אפשרות לנעול את הדיפרנציאל המרכזי, וכמובן שיש ללנדקרוזר שני מצבים לתיבת ההעברה – High ו Low. תצורת המתלים של הלנדקרוזר כבר נראית חריגה לטובה עם סרן חי מאחור, ומתלים נפרדים מקדימה.
לטובת אנשי השטח אציין מרווח גחון של 21.5 ס"מ, וזוויות 31 / 25 / 22 לגישה / נטישה / גחון בהתאמה.
תחילת הנסיעה ואני מרגיש בבית, גם בגלל הלנדקרוזר הפרטי, וגם בגלל כל הדגמים הקודמים של הלנדקרוזר שכבר בחנתי. הישיבה גבוהה ושולטת, ובמהרה אתה מסגל סגנון נהיגה של 'לטיול יצאנו'. התאוצות חזקות הרבה יותר מכל לנדקרוזר אחר בו נהגתי, ובהתאמה הלנדקרוזר סהרה מאיץ מ 0 ל 100 ב 9.9 שניות. אבל אין שום היגיון או צורך לבדוק את יכולת ההאצה של הג'אמוס היפני. ברכבי שטח יש התנגשות בין הצורך של המתלים והשלדה לגלות גמישות לטובת עבודת שטח משובחת, לבין הצורך להיות הדוק מאוד על האספלט, וכאן הלנדקורזר מאוד מוטה שטח. זוויות הגלגלו שלו בפניות מוחשיות, ולמרות הנעה כפולה קבועה, ואחיזה גבוהה, הוא לא מרגיש נעים בפניות הדוקות המחייבות העברות משקל. מרכז הכובד הגבוה, המתלים הארוכים וההגה הארוך פשוט אומרים לנהג 'תרגיע חביבי, ותהנה מהדרך'.
עם הירידה לשטח אני מוריד אוויר כרגיל, אבל חתך 55 לצמיגים גורם לי להישאר עם לחץ אוויר מעט גבוה ממה שאני רגיל, ואני די חושש לצמיגים. בשטח לא נתקל הלנדקרוזר באתגרים, והאמת היא שגם לא ניסיתי לבחון את העמידות שלו מכמה סיבות. ראשית, אני מכיר את יכולות הלנדקרוזר היטב גם ללא נעילת דיפרנציאל אחורי, והוא מציג עבירות משובחת. שנית, הרכב נטול כל סוג של מיגון – לא מיגון גחון ולא מיגון לספים התחתונים, ואין לי רצון להחזיר רכב עם נזקים. שלישית, הצמיגים.
אבל כן שיחקתי עם הנעילות ועם בקרת הזחילה של הקרוזר. הפעלת בקרת הזחילה מביאה לרעשים לא נעימים המוכרים לי מבקרת המשיכה המקורית של הרכב. שותפי לנסיעה ציין כי אם היה שומע את הרעשים כשאין לצידו מישהו שמכיר את הרכב היה מכבה את הפונקציה מיד מחשש שהוא גורם לנזק. עם הפעלת בקרת הזחילה, הנהג קובע את מהירות הזחילה באמצעות החוגה הסמוכה, והוא יכול לבחור בין חמש מהירויות החל מ 1 קמ"ש ועד 5 קמ"ש. השורה התחתונה היא שזה עובד נפלא, לא שציפיתי למשהו אחר. נעילת הדיפרנציאל המקורי עובדת מצוין, שוב לא שציפיתי למשהו אחר, והיא אביזר חשוב מאוד למי שמתכוון לנהוג בשטח מאתגר.
ללנדקרוזר סהרה בורר מצבי שטח המאפשר בחירה מבין חמישה מצבים – בוץ וחול, סלעים, דרדרת, עפר וסלעים ו'חריצים' בשפת טויוטה.
הסיכום של פרק השטח הוא שמדובר בלנדקרוזר 'פראדו' עם יכולות השטח הכי גבוהות מאז ומעולם, והיכולות היו עוד כמה רמות למעלה אם הרכב היה מצויד בצמיגי שטח אמיתיים במידה נכונה יותר.
על הכביש הלנדקרוזר הוא מה שהוא היה מאז ומעולם, סוג של משאית קלה ומפנקת. נוח מאוד לנהוג בו ולשהות בו. המתלים עושים עבודה מצוינת, בולעים ומעלימים את מרבית השיבושים על האספלט או בליטות מוזרות שנקראות 'פסי האטה'. ניתן לעבור איתו מאות קילומטרים בנוחות ונינוחות, ומי שאוהב ורגיל לסוג הזה של כלי רכב, יאהב מאוד גם את הלנדקרוזר.
זה גם הלנדקרוזר הכי חסכוני מאז ומעולם. צריכת הדלק הרשמית של הלנדקרוזר סהרה עומדת על 10.2 ק"מ לליטר. בפועל, מסלול שהכיל הרבה שטח והרבה כביש במהירויות גבוהות הניב צריכת דלק של 8.7 ק"מ לליטר. נהיגה של כ 100 ק"מ במהירות 120 קמ"ש הניבה צריכה של כ 11.8 ק"מ לליטר. נהיגה חסכונית במיוחד הניבה צריכה של 17.5 ק"מ לליטר, ואילו נהיגה רגילה לחלוטין כולל פקקים של גוש דן בבוקר וכולל לחיצות כשהכביש נפתח הניבה צריכה של כ 10 ק"מ לליטר, קרוב מאוד למוצהר.
מבחינת בטיחות הלנדקרוזר מסגיר את גילו האמיתי, ומקבל ציון 3 במפרט איבזור בטיחות. עם זאת הלנדקרוזר כולל בלימה אוטונומית התראה על סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. שימו לב שדגם ה TS7 שהוא דגם הכניסה של הלנדקרוזר הארוך מצויד בצפצפת מובילאיי בלבד.
ללנדקרוזר סהרה גם כמה חסרונות שלשמחתנו ניתן לפתור בקלות. הדבר הראשון שהייתי עושה אם היה לי כזה, ואני מתכנן לטייל איתו בשטח כמו שאני מטייל עם הלנדקרוזר הפרטי שלי היה להחליף את הצמיגים למידה 265/65/17 וכאן יש כבר מגוון מאוד גדול של סוגי צמיגים ומותגים שונים. מיגון הוא הכרחי כולל מדרגות סף, ואת וו הגרירה שעל הרכב הייתי מחליף בוו גרירה נשלף. ככל הנראה גם הייתי מחליף את הבולמים והקפיצים לטובת הגבהה קלה, אבל את זה לא ניתן לרשום לחובת הלנדקרוזר, אלא לחובתי.
הלנדקרוזר אינו זול, ומעולם לא היה. הדגם הקצר עולה 344.0 אש"ח, ואילו הארוך מתחיל ב 360.0 אש"ח לדגם ה TS7. הלקשרי 5 מקומות או הסלקט 7 מקומות עולים 400.0 אש"ח, הלקשרי 7 מקומות כבר עולה 424.0 אש"ח, הלימיטד 7 מקומות כבר עולה 446.0 אש"ח, ואילו הסהרה שנבחן כאן עולה 464.0 אש"ח.
לטובת שטח טהור יש ללנדקרוזר שני מתחרים עיקריים פורד ברונקו ורנגלר רוביקון, ששניהם יהיו טובים ממנו בשטח, אבל פחות טובים ממנו בכביש, ושניהם עם חמישה מקומות בלבד, ותא מטען קטן משמעותית. אם חפצים אתם ברכב עם יכולות שטח ו 7 מקומות, יש מתחרה אחד זול משמעותית, סאנגיונג רקסטון, אבל גם נחות משמעותית ביכולות השטח.
כך נמצא לו הלנדקרוזר סהרה די בודד, עם יכולות שטח גבוהות מאוד, מוניטין אמינות וסחירות שהפכו את הלנדקרוזר למותג עם שם ונוכחות בכל העולם.
הימור שלי, תוך לא הרבה זמן נראה את מותג לנדקרוזר כמותג בפני עצמו, תחתיו ישווקו גם דגמי לנדקרוזר המסורתיים, וגם דגמים עם הנעות אלטרנטיביות שיהנו מהילת השם, ולא יצטרכו לבנות מותג מאפס.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב