ג'יפ רנגייד
ג'יפון מבית ג'יפ, או בעצם גירסא מעוצבת של פיאט 500X

הרנגייד של ג'יפ הוא למעשה גירסא מעוצבת JEEP לפיאט 500X. בפועל הוא ג'יפון מעניין בעיקר בשתי גירסאות הקצה שלו - הזולה ביותר והטריילהוק.

ההצעה לקחת את הרנגייד 4X4 למבחן נענתה בשבריר שניה "כן", ובשבריר השניה שאחרי, רגע, זה לא הטריילהוק ?

שוב ג'יפון, וברקע נמצא הסרטון המצורף https://youtu.be/dCEthdH7iYw . למען הסר ספק, וכמובן עבורכם ולמען המדע הטהור, ניסינו לשחזר את הסרטון. שלוש פעמים. לא הצלחנו.

הרנגייד של ג'יפ, הוא האח הקטן למשפחה רבת מסורת. כל-כך רבה, שכל פאג'רו או לנדקרוזר נקראים בפי העם ג'יפ, וסגמנט שלם נקרא "ג'יפון". יעני ג'יפ קטן. גור ג'יפים כזה חמוד.

היחיד שיכול להתהדר בשם הזה הוא הרנגייד, מושא המבחן.

אבל לא הכל בוץ וסלעים, ושורשיו של הרנגייד נעוצים עמוק בהשתלטות של קונצרן פיאט על קרייזלר. קצת היסטוריה מודרנית – במשבר הכלכלי הגדול של 2008 נקלעה קרייזלר לחדלות פרעון, 'פשיטת רגל' בלשון העם.  החברה נקנתה על ידי מספר גופים יחד, ביניהם פיאט. קרייזלר התאוששה במהרה, חזרה לייצר מזומנים, והחזירה את חובותיה לממשלת ארה"ב מהר יחסית. במקביל, הלכה פיאט ורכשה את מניות השותפים האחרים, כך שבשנת 2014 השלימה פיאט את הרכישה המלאה, וקרייזלר הפכה לחברת בת של פיאט.

אחד המותגים החזקים, המזוהים, ומעוררי ההשראה בעולם הרכב שייך לקרייזלר – מותג JEEP. על מנת להרחיב את קשת הדגמים של המותג, יכלה עכשיו קרייזלר להשתמש בידע, בפלטפורמות במנועים ובתיבות ההילוכים של חברת האם פיאט, במין מיקס איטלקי אמריקאי מגניב.

אחד השימושים היה לקחת את הפיאט X500, שבעצמה מבוססת על הפיאט גרנדה פונטו / פיאט L500 ולעצב אותה מחדש, בשפה העיצובית של ג'יפ. להוסיף 4X4, לתבל בסממנים מזוהים של ג'יפ, ולשווק להמונים.

התוצאה היא ג'יפון שנראה קטן מכפי שהוא באמת. הרבה חילוקי דעות היו בין כל מי שראה את הרנגייד ביום המבחן. הרוב, לרבות אנשים שאינם מתחום הרכב מצאו אותו חמוד וחינני. דעתי שונה מדעתם, אבל על טעם וריח וכו'.

קצת על המפרט הטכני – מנוע 1.4 ליטר, טורבו, עם גיר פלנטרי 9 הילוכים. המנוע הוא אותו מנוע המשרת דגמים רבים של קונצרן פיאט, ותוכלו למצוא נגזרות שלו באלפות, פיאט וכד'. היה קצת מוזר לפתוח מכסה מנוע עליו מתנוסס הכיתוב JEEP ולראות שם 1.4 ליטר. זה נראה שמישהו התבלבל בספרות ובאמת היה צריך לרשום 4.1 ליטר.

המנוע בהספק של 170 כ"ס, וחלק מהמשתתפים במבחן דאגו להיות דווקא ליד מפלט הרכב מהסיבה שזה הזכיר להם את הסאונד של האלפא ג'ולייטה.

גיר 9 הילוכים שמשרת דגמים נוספים של החברה מציע לכאורה הילוך מדויק לכל מטרה.

עיצוב

העיצוב החיצוני מתחיל עם גריל 7 הקווים ושני פנסי דרך עגולים- מזוהה כל-כך עם ג'יפ. איכשהו התוצאה פחות נעימה לעין. מכסה מנוע אופקי כמעט לחלוטין, ושמשה קדמית זקופה ממשיכים את המראה התכליתי לכאורה. קווים ישרים, פסי גגון שחורים, קצת תפיחות בגלגלים ושמשה אחורית אנכית לחלוטין. פנסים אחוריים רבועים, עם דוגמא פנימית האמורים לשדר תכליתיות, או כל מסר אחר שרצה להעביר המעצב. התוצאה כאמור מעוררת מחלוקת.

העיצוב המוחצן לא נעצר בחוץ. מול הנהג לוח מכוונים, מד מהירות גדול מימין, מד סל"ד גדול משמאל, ובאמצע צג עם תצוגה מתחלפת בהתאם לבחירת הנהג. הקו האדום במד הסל"ד מיוצג על ידי דוגמא של "כאילו בוץ" שנזרק על השנתות. מעלה חיוך.

IMG-20170819-WA0033

הגה תלת חישורי – שניים בשעה 3 ו 9 ועוד אחד מחולק בשעה 6. אלו שבצדדים מכילים את כפתורי השליטה על מערכת השמע, בקרת השיוט, טלפון ועוד. אליה וקוץ בה – הם עבים מדי ורחבים מדי.

למלטפי הדשבורדים למיניהם דאגו בג'יפ להרבה מה ללטף. הדשבורד רחב מאוד, והשמשה הקדמית נמצאת רחוק מאוד מהנהג או הנוסע. כמה גדול – נאמר שניתן לחתל עליו תאומים, וישאר מקום לטלק ולמשחה נגד תפרחת חיתולים. (לרווקים מביניכם – יומכם יגיע).

ממרכז הדשבורד יורדת הקונסולה הראשית – מסך לשליטה במערכות השונות בגודל 5". כן. כמו גלקסי 5S. המסך מוקף בפקדים השונים ולמעלה כיתוב בגומי SINCE 1941  כרמז עבה לשורשיו של הג'יפון.

מתחתיו שורת כפתורים לביטול ההתרעה על סטייה מנתיב (עם התערבות בוטה של ההגה) וכפתור ביטול לחיישני הקרבה שמקיפים את המכונית.

שורה מתחת – שלוש חוגות גדולות ושימושיות למערכת בקרת האקלים, וממש בבסיס, מצב, שקע USB וחוגה לת'כלס – כפתור לנעילת דיפרנציאל מרכזי, ובורר מצבי שטח.

מאחור, בזכות הזויות הניצבות של העיצוב, יש הרבה מקום. לשלושה מבוגרים לא יהיה נוח, אבל שלושת הילדים שלי ציינו שיש להם יותר מקום מאשר באוקטביית ליסינג או בספורטאז' של אמא שלהם.

עוד משהו קטן בעניין העיצוב, למותג ג'יפ סמל מאוד מזוהה. משהו כזה :  O ווווווו O  שמזכיר / צועק את החזית הכל-כך מוכרת של ג'יפ. אז ברנגייד הקטן, דאגו לשים כזה בכל מקום שרק אפשר. על המסגרת של הרמקולים בדלתות הקדמיות, על המסגרת שמחזיקה את השמשה הקדמית, על מסעד המושבים הקדמיים, הטבעה בתוך הפנס האחורי, ועוד ועוד. בשלב מסויים יצאנו מהרכב והתחלנו לחפש מה עוד נמצא. מצאנו ציור של ג'יפ (אמיתי) על מסגרת החלון הקדמי, מצאנו ציור של המפלצת יטי (לא הרכב) על השמשה האחורית וחריטה "to new adventures! " מסביב לכפתור ההתנעה. מתחת לבורר מצבי השטח יש שיטחון גומי עם דוגמא של מפה טופוגרפית (מואב?). עולה השאלה, אם הם כל-כך מתאמצים להזכיר לנו שזה ג'יפ, ומכיוון שבג'יפ אמיתי אין את כל האיזכורים האלה, מה בדיוק מצפה לנו?

מבחינת איבזור – הג'יפון מצוייד במרבית הפריטים האפשריים המוכרים למדע, מערכת בטיחות מקורית, קילס מוחלט, גג שמש פנורמי לכל אורך תא הנוסעים, חשמלי כמובן ויתר הפריטים המרחיבים דעתו של נהג.

בתנועה:

מנוע 1.4 טורבו עם 170 כ"ס וגיר פלנטרי 9 הילוכים היה אמור לשגר את הרכב בחוליגניות בסיסית. זה לא קורה בפועל. הרכב צובר מהירות מהר, אבל פחות מהמצופה. מה שיותר מהמצופה זה רעש מהמנוע שאיכשהו לא מסתדר עם זה שאתה יושב בג'יפ. מנסיון קצר מאוד עם אותו מנוע אבל עם גיר TCT – מתקבל הרושם שדווקא כאן הייתי שמח לקבל את ה TCT על פני הפלנטרי. אבל מכיוון שהרכב הוא 4X4, שטח וגיר רובוטי לא הולכים יחד והג'יפון משלם מחיר על היותו עם אוריינטציית שטח. בשבילים מהירים הרכב פורח. הכוונה היא לשבילים כבושים היטב, עם חצץ קל, שם הרכב מוציא ממך חיוכים של הנאה. (מיותר לציין שבודדים רוכשי הרכב הזה שינהגו בו בשבילים באופן הזה). אבל זה ג'יפ, וכמו ג'יפ צריך לבדוק אותו בשטח. מכיוון שחם מדי בדרום, עולים לאחד משני מסלולי הבחינה שבצפון – נחל ציפורי. אנחנו מלווים בסובארו XV חדשה ובטנדר אקטיון ספורטס. את פרק הסלעים הקטנים עוברות כל המכוניות בקלות, וכך גם את מעבר המים שאינו עמוק באוגוסט. בינואר לא הייתי חולם לקחת את הגמד לכאן. אנחנו מבחינים מרחוק בעליה שלא תדגדג לאף רכב שטח אמיתי, ומחליטים לבחון אם יכולות השטח של הגמד אכן מפתיעות או לא. אני טענתי שהוא יעלה בלי בעיה. המשתתפים האחרים טענו שלא. הם צדקו. לא עלה. האמת היא שאחרי שלושה נסיונות לא אגרסיביים מדי, החלטנו לוותר. אם הייתי מתעקש הוא היה עולה, אבל הרעיון היה לא לראות אם הוא עולה (והוא היה עולה) אלא לראות את היכולות. מיד אחרי שנסוגנו לאחור על הטנדר אקטיון ספורטס בקלות יתרה. האם זה מעיד על יכולות השטח של הג'יפון – כן ולא. זה בוודאות לא המקום לג'יפון הזה, לא עם הצמיגים שלו, ובטח לא בגירסא הזו. אומר שוב – שלא יהיו אי הבנות – אם הייתי מתעקש הוא היה עולה. אני לא חושב שזה נכון וראוי. ניסינו, ראינו שלא בא בקלות, וויתרנו. בדיוק כפי שהייתי עושה עם הרכב הפרטי שלי אם הוא לא היה מצליח לעלות משהו. בהמשך, לקחנו אותו לעוד עליונת, אותה עלינו גם עם XV ידני. קצת תנופה, והוא עלה, תוך שהוא מניף גלגל קדמי באוויר. גם בדרך למטה התרומם לו גלגל (אחורי) וחשף את מהלכי המתלה הקצרים מאוד של הג'יפון. נאמר זאת כך, אלמלא הסמל JEEP לא היינו מנסים אותו בכלל, ואולי דנו אותו לכף החובה בגלל הסמל. אם זה היה פיאט X500 בגרסת ה 4X4 כנראה שבכלל לא היינו מנסים.

חזרה לכביש לנהיגה מעט אגרסיבית, גם כאן הג'יפון נמצא מחוץ לשדות המרעה הטבעיים שלו. אם מקודם מהלכי המתלה היו לא מספקים, כאן הם יותר מדי רכים. עדיין הוא הצליח לספק קצב תנועה מהיר למדי, אבל במקרה הזה זה היה הרבה בזכות נהג מיומן (לא אני) שידע לקחת אותו קרוב לקצה, אבל לא להגיע לשם. כאן גם הגיר היה מעט עצל מדי, עד כדי שבאחת הפניות ההדוקות אני דוחק בנהג "סע, סע כבר, סבתא שלי יוצאת מהפניה הזו מהר יותר" והתכוונתי לכל מילה. הגיר פשוט לא שיתף פעולה ביציאה מהפניה.

צריכת דלק:

לאורך המבחן הרכב ננהג עם רגל כבדה על הגז, בלי רחמים.  צריכת הדלק הממוצעת היתה כ 8 ק"מ לליטר. בנסיעה מהירה בכביש 6 , בקטע שבו מותר 120 קמ"ש, במהירויות 'על חוקיות' אבל לא 'תראו את המטורף' – נרשמה צריכת דלק של 12 ק"מ לליטר, ובמהירות קבועה של 100 קמ"ש נרשמה צריכת דלק מצוינת של מעל 15 ק"מ לליטר. או כמו שסבתא שלי היתה נוהגת לומר "תלחץ – תשלם, תלחץ פחות – תשלם פחות"

סיכום

לרנגייד מספר גרסאות. איכשהו הגירסא שבחנו נופלת בין הכסאות של התמחור לבין היכולת. אם מישהו לא מתכוון לקחת אותו לשטח (כלומר 98.5% מהרוכשים) – קחו את גרסת ה 2X4 הזולה משמעותית. ל 1.5% הנותרים – תמתינו לגירסת הטריילהוק המיועדת לשטח. 

 נתונים טכניים עיקריים:

מנוע – 1.4 ליטר, טורבו.

הספק 170 כ"ס ב 5500 סל"ד. מומנט 25.5 קג"מ ב 2500 סל"ד

משקל (בגירסא הנבחנת) 1505 ק"ג

בסיס גלגלים – 2570 מ"מ

מרווח גחון – 20.1 ס"מ

צמיגים 215/60/17

המבחן פורסם במקור באתר קארספורום בתאריך 3.10.2017. תוכלו לקרוא אותו כאן.

תגובות גולשים

כתיבת תגובה

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן