
כמו שיש ביצי הפתעה, שאתה לא יודע מה מסתתר בפנים, כך יש מכוניות הפתעה. אתה רואה את החיצוניות, אבל לא יודע איזו הפתעה מחכה לך בפנים. לפעמים זה עוד קיפוד להרכבה עצמית, ולפעמים זה יהלום לאוסף. הטויוטה BZ4X היא מהסוג השני.
ה BZ4X היא הרכב הראשון של טויוטה שתוכנן מראש להיות רכב חשמלי. עד להשקתו התמקדה טויוטה בהנעות היברידיות חסכוניות, אבל בעולם ששועט לעבר הנעה חשמלית, גם הענק היפני לא יכול להישאר אדיש. את ה BZ4X פיתחה טויוטה על בסיס פלטפורמה מודולרית e-TNGA בשיתוף עם הסובארו סולטרה והלקסוס
העיצוב החיצוני נאה למדי, מרכב קרוסאובר עם קווים חדים וזויתיים, אבל המראה הכללי מטעה. הטויוטה נראית קטנה משמעותית ממה שהיא באמת. חזית הרכב אטומה בצבע המרכב עם יחידות תאורה דקות מאוד, משולבות לד ומחוברות ביניהן באמצעות אלמנט עיצובי זהה. בתחתית גריל שחור לאיוורור המערכות השונות, ופלסטיקה שחורה גדולה עוטפת את בתי הגלגלים הקדמיים ושולחת 'זרועות' לתחתית המרכב ולאמצע הפגוש. פלסטיקה שחורה רחבה נמצאת גם בבסיס השמשה הקדמית כאילו לומר 'היי, אנחנו אחרים'. מבט מהצד רק קצת יותר שגרתי עם אותם קוים זויתיים, פלסטיקה שחורה בתחתית המרכב ובבתי הגלגלים האחוריים. מאחור יחידות תאורה בצורת Y מאוד לא שגרתיות, ומעל השמשה האחורית שני ספויילרים קטנים בצדדים. מגב אחורי – אין.
גם העיצוב הפנימי לא שגרתי. מול הנהג הגה קטן, בגודל מושלם. רחוק מקדימה, כאילו בתוך תעלה פתוחה בחלקה העליון, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7", וחיפוי בד נאה מאוד לכל רוחב הדשבורד. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל 12.3", עם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחת מתגי ההפעלה למערכת המיזוג, חוגת בורר הילוכים ומספר מתגי לחיצה המפעילים את בלם היד, הבלימה הרגנרטיבית ועוד. מול הנוסע אין תא כפפות, ואני מסרב להתרגש מהיעדרו. במקומו מתחת לקונסולה המרכזית יש חלל גדול פתוח, ובין הנהג לנוסע עוד תא איחסון גדול.
היושבים במושב האחורי נהנים ממרווח פנים מרשים למדי, כמתבקש מבסיס גלגלים של 2.85 מטר, ורצפה שטוחה לחלוטין. אחת הנוסעות מאחור ציינה שיש לה יותר מקום מאשר באיוניק 5 הפרטית עם בסיס גלגלים של 3.0 מטר. עוד ב BZ4X תמצאו גג פנורמי לכל אורך הרכב, ותא מטען חשמלי.
מושב הנהג מעולה, איך שלא תבחנו אותו. עם כיוונון המושב וההגה אני מתקשה לראות את כל לוח המחוונים, ובשלב מסויים אומר לעצמי שאם יהיה שם משהו חשוב, אני כבר אדע. כך או כך, אם תחשבו על זה, שני הדברים בהם הנהג נוגע ומרגיש כל הזמן כשהוא ברכב זה מושב הנהג וההגה – וכאן הם פשוט מעולים. תא הנוסעים בצבעי שחור מרגיש מעט קודר וסגור ממה שהוא באמת, ואני מודה שלא הפריע לי כלל על שהסבו את תשומת ליבי לכך, וגם אז זה היה 'אהה, או.קי., שיהיה'.
על ההנעה אחראי מנוע חשמלי כמובן, בהספק של 204 כ"ס ו 27.2 קג"מ המניע את הגלגלים הקדמיים. את החשמל מספקת סוללה בקיבולת של 71.4Kwh היכולה לקבל טעינת AC של 6.6Kw או DC עד 150Kw. לנתון ה AC המוגבל משהו נחזור בהמשך.
רכב ההדגמה הוא ברמת גימור MOTION שזה אומר את כל מה שרשום מעל. יש גם רמת גימור VISION שמגיעה עם שני מנועים חשמליים, 217 כ"ס ומעל 34 קג"מ, והנעה כפולה כמובן. עוד לזכות רכב ההדגמה הוא הצבע האדום. איזה כיף לקבל רכב הדגמה אדום, שאתה יודע שיבלוט בכל תמונה.
תחילת נסיעה בפקקי העיר ת"א מעלה כמה הפתעות. ההגה לא רק שהוא בגודל מושלם, גם התגובות שלו נפלאות. הטויוטה הזו יותר נוחה ממה שאתה מצפה אבל אנחנו עדיין רק בפקקים. בנסיעה בעיר הטויוטה הזו מקבלת יותר תשומת לב ממה שהייתי מצפה שתקבל 'טויוטה חשמלית', בזכות העיצוב החיצוני המיוחד והצבע הבולט.
יציאה לכבישי מהירים מדגישה שוב את ההגה המצוין של הטויוטה, והנסיעה הנוחה והשקטה של הרכב. בנהיגה רגועה עם קרוז קונטרול (אדפטיבי) נסעה ה BZ4X 7.9 ק"מ לכל קילוואט, המתורגמים לצריכה מעולה של 12.65Kw ל 100 ק"מ, שזה נתון מרשים מאוד שמצביע על יעילות ההנעה של הטויוטה. ל BZ4X מתג לטובת הגברת הבלימה הרגנרטיבית, אותה בלימה שמטעינה את הסוללה, אולם לא מדובר באפשרות לנהיגה באמצעות דוושת התאוצה בלבד, אלא רק מצב יחיד המפעיל את הבלימה הרגנרטיבית
אני מפנה את ההגה לכביש נוף הגלבוע כדי לגלות להפתעתי של – BZ4X יש גם צד מהנה. התנהגות הכביש של הטויוטה החשמלית היא מצוינת. הכניסה לפניות מעולה, ורק מעט לוחמת הגה עם הלחיצה על הדוושה המשגרת מידית את כל הכח כמקובל ברכב חשמלי. אני כל-כך נהנה מההתנהגות של ה BZ4X שאני מסתובב וחוזר לעשות את הדרך עוד פעם. ההתנהגות הזו מחברת אותי לתפיסה של טויוטה שאומרת שהיא לא רוצה לייצר רק מכוניות יעילות, אלא גם נחשקות, וכאן יושבת ה BZ4X עם התנהגות כביש מצוינת. את הדרך חזרה הטויוטה ואני עושים על כביש שש, במהירות גבוהה ככל שהדרך מאפשרת. הטויוטה מוגבלת ל 160 קמ"ש. חבר בגרמניה סיפר לי שהוא נסע עם BZ4X כשמד המהירות הצביע על 172 קמ"ש ואילו בבחינה עם מיכשור ייעודי ולווינים המהירות שהציגה לו המכוניות היתה מעט מעל 160 קמ"ש. אבל כאמור אנחנו בישראל וזה לא קרה כאן.
כמו כל רכב חשמלי, ולמעשה כל רכב בכלל, נהיגה אגרסיבית על דוושת התאוצה תגבה מחיר בדלק או בחשמל, וכל גם ב BZ4X. צריכת החשמלי בנהיגה אגרסיבית ירדה ל 4.1 ק"מ לכל קילוואט שהם כ 24Kw ל 100 ק"מ. אני מבטיח לכם שאף אחד מכם לא יאתגר את ה BZ4X באופן הזה, וצריכת החשמל הממוצעת של הרכב תעמוד על סביבות הצהרת היצרן שהיא כ 14.8Kwh ל 100 ק"מ. לפי היצרן הטווח של ה BZ4X הזו עומד על 502 ק"מ. ההערכה שלי שביומיום תוציאו ממנו יותר קרוב ל 480 ק"מ, וזה טווח מעולה עבור רכב חשמלי.
החסרון היחיד המשמעותי של הטויוטה BZ4X הוא נתון הטעינה ב AC, שעומד על 6.6Kwh, וזה נתון נמוך מדי, ואני מתפלא על טויוטה. האם זה דיל ברייקר – לדעתי לא. אתם מוזמנים לקרוא כאן את אופן השימוש שאני סבור שצריך להיות עם רכב חשמלי. במקרה של ה BZ4X תצטרכו לשנות מעט את הרגלי הטעינה אם רכשתם כאלה, ולוודא שאתם מטעינים את הרכב כל פעם שאתם יכולים, פשוט כי זה לוקח הרבה זמן. כאשר חזרתי מנהיגה ארוכה בטויוטה, וחיברתי למטען הביתי שמטעין את כלי הרכב החשמליים האחרים בקצב של כמעט 11Kw הודיעה לי הטויוטה שהסוללה תהיה מלאה רק בעוד 14 שעות, וזה הרבה מדי. טוב יעשו טויוטה אם ימהרו להביא דגם עם טעינת AC מהירה יותר, ולא ינצלו את ההזדמנות להעלות את המחיר לדגם 'המשופר'.
הטויוטה BZ4X נהנית מכל איבזור הבטיחות שיש להציע, ומקבל ציון 7 עבור איבזור הבטיחות וציון מירבי של חמישה כוכבי בטיחות במבחן הריסוק של ה EuroNcap.
מחיר הטויוטה BZ4X ברמת גימור MOTION עומד על 239,990 ₪, או 259,900 ₪ לדגם ה VISION העל ההנעה הכפולה.
הסיכום הוא פשוט. אם עד היום כל מי ששאל אותי לדעתי על החשמליות הטובות ביותר במחירי השוק קיבל תשובה של קוריאנית אחת, וצ'כית אחת. היום מתווספת צלע יפנית לחשמליות המובילות בשוק.
הטויוטה BZ4X היא מכונית מצוינת.
עשרה ימים עברו מאז החזרתי את הרכב לטויוטה. עדיין ניגשים שכנים לשאול מה היה הרכב האדום המדהים שחנה כאן. שאלה זו לא נשאלה כמעט על אף רכב שהבאתי לבחינה. כל אחד יסיק מזה איזו מסקנה שהוא רוצה.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב