DFSK סרס 3
ג'יפון כל-חשמלי, תוצרת סין.

הסרס 3 הוא חלק ממבול של כלי רכב, בעיקר ג'יפונים, כל-חשמליים, שמגיעים אלינו מסין, ומהווים עבור היצרנים טבילת אש בשוק רכב מערבי

למגוון כלי הרכב החשמליים המשווקים בארץ התווסף נציג חדש. לא, לא טסלה. הפעם הנציג הוא ה SERES3 של חברת DFSK. אם תהיתם מאיפה אני ממציא את השמות האלה אז DFSK הוא שילוב של Dongfeng Sokon, שיתוף פעולה בין שני יצרנים סיניים שנוסד ב 2003. החברה התמחתה בעיקר בכלי רכב מסחריים, כאשר היא מותחת את קו המוצרים גם למיניוואנים משפחתיים וג'יפונים.

ה SERES3 הוא הסנונית עימה בחרה DFSK להיכנס לשוק הישראלי, בכמות מוגבלת, כשהרכב משווק גם בגרמניה.

ה SERES3 הוא ג'יפון לא גדול במימדיו, חשמלי לחלוטין (כלומר אין לו מנוע בנזין) ומתחרה באחיו למוצא ה MG ZS EV וה  GAC GE3.

ה SERES3 מונע באמצעות מנוע חשמלי בהספק של 120KW השקולים לכ 160 כ"ס, ומומנט של כ – 30 קג"מ. קיבולת הסוללה עומדת על 52.5KWH בטכנולוגיית cobalt free LFP. ככל שהצלחתי להבין מדובר באותה טכנולוגיית סוללות בהן משתמשת טסלה, וייחודן הוא באורך חיים חריג מאוד לטובה.

הטווח המוצהר לפי היצרן עומד על כ 400 ק"מ, אולם בפועל לפי תקן WLTP העדכני ניתן לצפות לטווח של לא יותר מ 300 ק"מ.

המשקל של ה SERES3 כיאה למעמדו ולגודל הסוללה עומד על 1690 ק"ג, וזה הרבה עבור רכב בגודל שלו, אבל בהחלט משקל מקובל בקטגוריה של ג'יפונים חשמליים.

העיצוב של ה SERES3 נאה למדי אם מתעלמים לרגע מהגריל הקדמי, עליו אתעכב עוד מעט. בחזית הרכב כאמור גריל עם סמל DFSK בחלקו העליון. פגוש בצבע מרכב חוצה את כל החזית, כאשר בחלקו התחתון פנסי לד צרים עטופים במסגרת כסופה. פנסי חזית גדולים מעוצבים עם תאורת לד בקווים זורמים, ומכסה מנוע גדול, שפתיחתו חביבה. פותחים את הידית מתוך תא הנוסעים, ומכסה המנוע 'קופץ' החוצה. לא צריך להכניס את האצבעות מתחת למכסה המנוע לחפש ידית נוספת, פשוט מרימים וזהו. פס עיצוב נמתח מכנף הקדמית, דרך הידיות החיצוניות של הדלתות, עד לחלקו האחורי של הרכב, שם הוא מתמזג עם החלק העליון של יחידות התאורה האחוריות, ולרוחב הדלת האחורית. קו נוסף מתחיל בתחתית הדלת הקדמית, ומשתפל בחדות למעלה בדלת האחורית, לתוך הכנף האחורית ויחידת התאורה. חלקו האחורי של הרכב נאה, וניתן לשייך אותו בקלות לכל יצרן ממזרח אסיה.

לגבי הגריל הקדמי עצמו, לעניות דעתי, חזית הרכב היא אחד האלמנטים הכי חשובים בהופעת הרכב, וכאן יש יחידה פלסטית מצועצעת מדי לטעמי, ופחות מדי מעוצבת. ניתן ורצוי היה להקדיש לרכיב זה עוד המון תשומת לב ולייצר זהות ונוכחות משמעותית יותר מרשימות מהקיים היום.

למרות הפסקה האמורה, ה SERES3 הוא רכב נאה למדי.

פנים הרכב נאה ומודרני. הדשבורד נאה עם עיצוב נקי. בחלקו האנכי חומר פלסטי רך ונעים למגע עם תפירה כפולה דמוי עור. במרכז הדשבורד מסך מגע גדול ושימושי, אם כי התפריטים בעברים לא מבושלים עד הסוף. מתחתיו שני פתחי מיזוג עגולים וגדולים, קצת רטרו, קצת מודרני. יפה! מתחת לפתחי המיזוג פס דק ובו פקדים שונים של מערכת המולטימדיה, נוח ואינטאיטיבי. עוד קומה למטה תמצאו את פקדי השליטה על המיזוג, כאשר הפעלת החימום מחייבת לחיצה על מתג ייעודי. מתחת לפקדי המיזוג תמצאו משטח אופקי לחלוטין שמתבקש שיהיה עם טעינה אלחוטית, אבל הוא רק משטח. הוא עדיין מאוד שימושי ונוח, אם כי בגלל שהוא פתוח משני צדדיו, בנהיגה אגרסיבית, החפצים שלכם יחליקו החוצה. זו לחלוטין בעיה שלכם, כי בין הנהג לנוסע יש תא עצום בגודלו לחפצים. בעיה שלכם שאתם לא נעזרים בו.

במרכז הקונסולה בורר הילוכים עגול, שמתרומם עם הפעלת הרכב. כמעט התפתיתי לרשום 'התנעת הרכב' אבל אין כאן שום התנעה. לצידו מתגי חימום למושבים הקדמיים, בורר מצבים לתיבת ההילוכים – ספורט, נורמל ו'אקו'. עוד תמצאו מתג למצלמת 360. המצלמה תספק לכם תמונה פנורמית על הרכב. נחמד. עוד תמצאו מתג לבלם היד, משתחרר אוטומטית. בין המושבים הקדמיים תא גדול עם כיסוי נגלל נאה למדי.

המושבים הקדמיים חשמליים, מעוצבים ונוחים, אם כי כוונון מושב הנהג לא מושלם.

מול הנהג מסך ללוח המחוונים. מד מהירות מימין, בתחתיתו חיווי למצב הסוללה. משמאל מד שימוש באנרגיה, ובתחתיתו חיווי לטמפ' הסוללה (?). ביניהם תצוגה משתנה בהתאם לבחירת הנהג. ההגה בעל שלושה חישורים, עם מתגים להפעלת המולטימדיה והתצוגה המשתנה. כאן יש מקום לציין כי השימוש בתפריטים לא ממש אינטאיטיבי ונוח. ההגה השטוח בחלקו התחתון מתכוונן רק לגובה, ללא כיוון לעומק.

דיפוני הדלתות משולבים פלסטיק ודמוי עור, והם נאים למראה. המרווח במושב האחורי מצויין, והוא נוח ושימושי למשפחה, כיאה לבסיס גלגלים של 2.655 מטר (כמעט 10 ס"מ משמעותיים יותר מהמתחרים) וכך גם תא המטען בו תמצאו הפתעה נחוצה מאוד – גלגל רזרבי.

לרכב גג פנורמי גדול ונפתח, המכניס אור ואוויר לרכב. בניגוד לכלי רכב אחרים, הגג הנפתח לא גובה מחיר במרווח הראש של היושבים מקדימה או מאחורה, וזה בהחלט ראוי לציון.

נוסעים,

הרכב מתעורר לחיים עם לחיצה על כפתור ההפעלה. המסך הראשי מתעורר לחיים קצת יותר לאט. בורר ההילוכים עולה ממקומו, מציבים על מצב D ונוסעים. כמו בכל רכב אחר. הרכב חרישי למדי, אבל משקלו הגדול מורגש. תגובת הדוושה טובה, והתאוצה מרגישה כמו הנתון הרשמי. שבת בצהריים, אני בצומת ולידי הונדה סיביק חדשה, ומאחוריה סיאט לאון. יש היכרות בין הנהגים של ההונדה והסיאט. אני מניח את הסטריאוטיפים בצד, אבל ממתין לרמזור הירוק כי די ברור שנהג הסיביק ינסה להוכיח לסיאט לאון שאחריו ש'אין על הונדה'. מפה לשם, ה SERES3 יצא יותר מהר משניהם, והיה די משעשע.

הנסיעה העירונית נעימה. מתלי הרכב מתמודדים היטב עם פסי האטה, גם במהירות לא סבירה לחלוטין. קצת כמו שמעמיסים טנדר בכמה מאות ק"ג כדי לקבל התנהגות רכה, כך ה SERES3 עם המשקל של הסוללות. אין התרסקות על המהמורות לא בכניסה אליהן, ולא ביציאה מהן. נסיעה בכביש מהיר עוברת בנינוחות מוחלטת. הרכב ממש מרחף מעל המהמורות והשברים הקטנים בכביש, ורק שיבושים גדולים גורמים למתלים להתבלבל ולחשוף התנהגות לא מהוקצעת לחלוטין.

נסיעת זחילה כמו כזו שנוסעים כשנכנסים לחניה מזכירה קצת נהיגה עם גיר רובוטי. הגיר משתלב ומתנתק, וקשה לייצר נסיעה איטית רציפה. זה משהו שמצריך הסתגלות, כאמור, כמו עם כל נהיגה ברכב עם תיבת הילוכים רובוטית. למי שנוהג היום על תיבת הילוכים רובוטית ואין לו מושג על מה שאני מדבר – תתעלמו מהפסקה הזו.

בתפריט הראשי תמצאו אפשרות לעבור בין שלושה מצבי נהיגה רגרנטיבית. ניסיתי את שלושתם, לא מצאתי ממש הבדל באופן הנהיגה.

לרכב בקרת שיוט לא אדפטיבית. שימוש בה בכביש מהיר כמובן, הביא לתחושה של חיבור וניתוק המנוע החשמלי, יותר ממה שמרגישים בשימוש בבקרת שיוט ברכב עם מנוע בעירה פנימי. 

לא בדקתי יותר מדי את אחיזת הכביש של ה SERES3 אבל ממה שכן הצלחתי לבדוק עלה כי למרות הצמיגים הסיניים לחלוטין מתוצרת CHAO YANG במידה 225/55/18 לרכב יש אחיזת כביש טובה. כאמור, לא לקחתי אותו למגבלות האחיזה שלו, בעיקר בגלל מגבלות הנהיגה שלי.

הרכב שנבחן על ידי היה אחד הראשונים שהגיעו לארץ, וככזה צפוי לעבור מקצה שיפורים והתאמה, כך שאת הפסקה הבאה יש לקרוא תוך שאתם לוקחים בחשבון שהרכב הוא גירסת בטא טרם הפצה. למרות התמונה הכללית הטובה, לרכב מספר 'באגים' שניתן ורצוי לשפר, כמו המגב האחורי שבעת הפעלה עבודתו רציפה ולא עם השהיה, או מכסה את האיחסון בין הנהג לנוסע מחייב הפעלת כוח רב מדי לצורך פתיחתו, כסא נהג שהיה יכול להתכוונן יותר לגובה, והגה שלא ניתן לכיוון לעומק. תוסיפו לזה תפריטים בעברית לא מבושלים עד הסוף, ותבינו שבמקום לקבל ציון גבוהה מאוד על איכות ושימושיות, אותו 'פיין טיונינג' נוסף צריך להיעשות כדי להעלות את המוצר עוד רמה אחת למעלה.

במהלך יומיים עם הרכב, פעמיים ניגשתי להטעין אותו בעמדת הטענה. בפעם הראשונה בתחנת הדלק ביקום, הטעינה ארכה כ 40 דקות מרמה של 57% לרמה של 93% באמצעות עמדת הטענה של אפקון. הרכב לא מקבל טעינת DC. למחרת בדקתי באפליקציה של אפקון, ושמחתי לגלות כי בפתח תקווה יש עמדות טעינה שלהם. נסעתי במיוחד רק כדי לגלות שהעמדת נמצאות בתוך המתחם הסגור של אפקון, או שהן נסתרות מהעין כך שלא מצאתי אותן. (מספר שבועות לאחר מכן אני נפגש עם אנשי אפקון ובשיחה עולה הנקודה. מסתבר שעל השער יש מספר טלפון לשומר שבפנים, והוא היה פותח את השער ומאפשר טעינה במתחם.) מפתח תקווה, חזרתי שוב ליקום כדי להטעין את הרכב. הפעם קצב הטעינה היה מהיר יותר ממה שהיה ערב קודם לכן. עדיין המתנתי 40 דקות מ 59% ל 98% טעינה. הטענה שנשמעת כי אפשר לשתות כוס קפה ולהמשיך לנסוע לא מחזיקה חשמל, ואינה רלוונטית לרכב הזה אלא לכלל כלי הרכב החשמליים. אם כל עצירה לטעינה הרכב מחייבת עצירה אפילו של 20 דקות, ואתה בנסיעה משפחתית, בכסף שתוציא בחנות הנוחות על קפה ומאפה למשפחה ולך, כבר אפשר היה לתדלק בבנזין ולנסוע.

על אף האמור, נכון יהיה לציין כי ככל שהסוללה יותר ריקה, כך היכולת שלה להיטען מהר הולך וגדל. כלומר אם תגיעו כמוני עם סוללה טעונה בכ 60%, או אם תגיעו עם סוללה טעונה רק ב 15% – קצב הטעינה יהיה שונה, והסוללה הריקה יותר תוכל לקבל יותר חשמל באותו פרק זמן.

עוד נקודה לחובת הטעינה, הרכב היה אצלי במהלך מספר ימים סוערים למדי מבחינת מזג האוויר. מבחינת שימושיות אם יש לכם חניה פרטית סגורה ומקורה – אתם בסבבה. אם יש לכם חניה פרטית לא מקורה, אתם בחצי סבבה. אם אין לכם חניה פרטית, ואתם מחנים את הרכב בחניה ציבורית צמוד לבית, ומותחים את כבל הטעינה על המדרכה – לא סבבה. גם להמתין לטעינה כשסה"כ די קר בחוץ – לא כיף. אבל אין גם לזה שום קשר רק ל SERES3 אלא לכל רכב חשמלי, גם אם קוראים לו טסלה או אודי.

מבחינת מערכות בטיחות, לרכב מערכות מקוריות אבל בסיסיות מדי. תמצאו רק התראה על קרבה מסוכנת לרכב, והתראה על סטייה מנתיב. שום דבר אקטיבי, וזה לא מספיק היום. אני מניח שאם הרכב היה נבחן במבחן הבטיחות של ה EuroNcap היה מתקבל ציון נמוך מהמצופה.

לסיכום החוויה,

ה SERES3 הוא ג'יפון חשמלי שימושי ונאה. לזכותו יש לציין תא נוסעים מרווח מאוד ונעים, נוחות נסיעה טובה מחוץ לעיר כל עוד לא מאתגרים את המתלים, פיצ'רים נחמדים כמו מצלמת דרך מובנית ומצלמת 360, מתלים שעושים עבודה מצוינת גם בעיר, ונסיעה שקטה מאוד. לחובתו ניתן לזקוף דברים קטנים כפי שציינתי במהלך הסקירה, ובעיקר מערכות בטיחות לא מספקות. כמו עם כלי רכב חשמליים נוספים, אני סבור שמדובר בסנונית ראשונה של DFSK שנועד למדוד דופק בשוק מערבי. לצערי, התשתיות בארץ עדיין לא ערוכות מספקי טוב לפריסה רחבה של כלי רכב חשמליים, וגם את זה לא ניתן לייחס ל SERES3 אלא לתשתיות הלאומיות.

זה המקום להודות למשתלת 'גן-עד' ברמת השרון על שהסכימו שאצלם את DFSK בשטח המשתלה. אז תודה 'גן-עד'. 

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן