לפעמים צריך להיזהר בבקשות, או לפחות להיות מדוייקים…
ביקור באירוח סיטרואן בצרפת, הניב נהיגה בשלל רכבי מבחן, חדשים ומרשימים, אבל רכב אחד היה 'אחר'. זה היה הסיטרואן ג'אמפי החשמלי ששימש את סיטרואן כרכב 'הקפצות' מאתר לאתר, בתצורת ואן נוסעים מפנק עם כורסאות קפטן, שני גגות שמש אורכיים, תעלות מיזוג לכל נוסע מפונק, ובסוף גם תא מטען שמכיל את כל המזוודות של הנוסעים המכובדים. לא יותר ממשפט אחד ואנחנו מתאמים ג'אמפי חשמלי למבחן מקומי.
אני מקבל את ה e-Jumpy במתחם של לובינסקי בשורק, וישר צריך לעשות כמה צעדים אחורה כדי להצליח לראות את כל הרכב במבט אחד. החזית היא חזית סיטרואנית מסחרית כפי שהתרגלנו לראות עם סמל החץ הכפול הפונה מעלה (טריוויה: למעשה זה פטנט של סיטרואן לגלגל שיניים שחלף שיניים ישרות, הוא עושה שימוש בשיניים בצורת חץ), משולב עם שני פסי כרום לרוחב כל הרכב, ואשר משתלבים עם עיצוב יחידות התאורה הראשונית. פגוש פלסטי שחור גדול, ג'אנטים 'ברזל' בגודל 16", והרבה הרבה חלונות. מסחרית פונקציונלית. לרווחת הנוסעים יש דלת הזזה עצומה, אבל רק בצד ימין של הרכב. לתהייה על ההיגיון למדבקות של ה e-Jumpy על צידי הרכב אני מקבל מענה די מהר כשנהג בלנדקרוזר עוצר לידי ומתחיל לברר על הרכב, הוא משתמש בג'אמפי דיזל להובלת פועלים וציוד לאתרים שונים, והמראה של ה e-Jumpy לידו ברמזור הביא לו הארה תפעולית. מאחור זה שוב אותו ג'אמפי מוכר עם שתי דלתות כנף הנפתחות לצדדים וכיתוב 100% ELECTRIC .
פנים הרכב מסחרי פונקציונלי. דשבורד אנכי לחלוטין, הגה פשוט, קטום בחקו התחתון לנוחות (וזה אכן נוח), אין מתגים על ההגה. מול לוח מחוונים פונקציונלי עם חיווי לסוללה, מד מהירות, מד אנרגיה, וצג בסיסי למידע. במרכז הדשבורד צג מולטימדיה בהתקנה מקומית עם וייז מובנה ו BT, ללא קישוריות של אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו מתגי הפעלת המיזוג (החזק מאוד), ומתג בורר הילוכים זהה לזה שראינו בדגמי סיטרואן החדשים האחרים. למטה מימין למושב הנהג מתג מעצור היד. מושב הנהג נוח, ידני כמובן, אבל ברור שהוא נועד לעבודה ולא לפינוק. לידו ספסל בסיסי לשני נוסעים. מציין שנוסע יחיד שיושב מקדימה מימין, קל להתבלבל בתקע של חגורות הבטיחות של הנוסעים ואז לא להבין למה מתקבל התראה על אי חגירת חגורה. מאחור ספסל לשלושה נוסעים, כמובן עם שלוש חגורות בטיחות מלאות, ולמרות שהוא ספרטני משהו, יש בו שפע מקום. ואז מאחורה, מתחם אירועים שלם עם כושר העמסה של 969 ק"ג או 1033 ק"ג בהתאם לגודל הסוללה החשמלית.
ההנעה אם לא שמתם לב עד עכשיו חשמלית מלאה. מנוע בהספק 136 כ"ס ו 26.5 קג"מ. ל e-Jumpy שני מארזי סוללות, הקטן 50Kwh והגדול 75Kwh. טעינת AC בקצב של עד 11Kw ואילו טעינת DC בקצב עד 100Kw. הטווח המוצהר עומד על 221 ק"מ ל e-Jumpy עם הסוללה הקטנה, וכ 320 ק"מ עם הסוללה הגדולה. ההנעה קדמית כמובן. למבחן התייצג ה e-Jumpy עם הסוללה הגדולה, ולאחר טעינה מלאה בעמדה ציבורית של אפקון הציג הרכב טווח של 324 ק"מ, שהוא נגזר כמובן מאופי הנהיגה בנסיעות האחרונות עם הרכב.
נהיגה ברכב מאתגר מעט למי שאינו מורגל לכלי רכב מסחריים. הישיבה זקופה מאוד, הראות החוצה מעולה, מראות צד גדולות ושימושיות (וחשמליות כמובן), ההגה אופקי יחסית למה שאני רגיל, ועדיין ההתאקלמות ברכב היא מיידית. הרכב ריק ממשקל וככזה הוא מעט קופצני, כמצופה. בעוד שהמתלים הקדמיים עושים עבודה טובה, האחוריים בנויים לשכך מאות ק"ג של משא, ובהינתן שהרכב ללא טיפת משקל מאחורה מתקבלת התנהגות קופצנית ופחות נעימה. אין לי ספק שגירסת הנוסעים המפוארת בה פונקנו בצרפת קיבלה גם מתלים שונים מאחור. נסיעה קצרה עם המשפחה, סיפקה בסה"כ איכות סבירה.
כמו בכל רכב חשמלי התאוצות מעמידה מיידיות, ודי משעשע לצאת מרמזור אדום עם ג'מפי ענק ולהשאיר עדר משפחתיות מאחור. ועדיין ה e-Jumpy רחוק מלהיות 'מהיר'. המהירות שהרגישה לי 'נוחה' עם ה e-Jumpy היתה כ 90 קמ"ש, למרות שעל כביש 6 לא היתה בעיה לנהוג גם ב 120 קמ"ש, וזה בלי לזכור שהמהירות המירבית של האלקטרו ג'אמפי הזה מוגבלת ל 130 קמ"ש.
לזכות ה e-Jumpy אציין מזגן חזק מאוד, הנעזר רק בפתחי מיזוג קדמיים, עם זאת במהרה קירר את חלל הרכב לרמה של הורדה משמעותית בעוצמת המפוח.
צריכת החשמל הרשמית של ה e-Jumpy עומדת על כ 26 קוט"ש ל 100 ק"מ, ואם ברכב חשמלי רגיל אנחנו אומרים, וחוזרים ואומרים שצריכת החשמל תלויה מאוד בסגנון הנהיגה של הנהג ובאגרסיביות של דוושת התאוצה, כשאנחנו מדברים על רכב מסחרי נכנס מרכיב נוסף ומשמעותי מאוד והוא המשקל שאנחנו מעמיסים על הרכב. אין לי ספק כי הטווח של ה e-Jumpy יתקצר באחוזים ניכרים כאשר הוא יהיה עמוס בציוד ואנשים.
מבחינת בטיחות ה e-Jumpy מקבל ציון 0 והוא נעדר אביזרי בטיחות מתקדמים, ומצויד בצפצפת מובילאיי או תואם, שלא חדל להתריע על דברים שבאמת לא הצלחתי להבין מה הוא רוצה ממני.
המחיר של ה e-Jumpy יקר. אבסולוטית יקר. דגם ה 50Kwh תעלה לכם 275,990 שקלים, ה 75Kwh תעלה 309,990 ₪, ואילו דגם ה 75Kwh במרכב ארוך תעלה 319,990 ₪. בהשוואה לדגמי הג'אמפי שאינם חשמליים, אציין שגם הם לא ממש זולים, מדובר ברכבי עבודה טהורים, שיש לבחון את ה ROI שלהם בהתאם לשימושים.
על אף האמור, שלושה ימים במחיצת ה e-Jumpy הביאו אותי למחשבה הפילוסופית של העברת כל השימוש העירוני בטנדרונים הקטנים (דוגמת הברלינגו) והגדולים (דוגמת הג'אמפי) לחשמל. כל האינסטלטורים, חשמלאים, מובילי נוסעים, משנעי חבילות, רכבי דואר ישראל וכד' – כל אותם טנדרונים קטנים צריכים לעבור היום לחשמל, עם תכנית עידוד מובנית ומסודרת בעידוד ממשלתי.
אני לא מתכוון לעידוד במיסוי שמשאיר את המשחק בידיים של היבואנים, אלא בעידוד באמצעות מימון ייעודי של מעבר כל משתמשי כלי הרכב הללו לחשמל. אין יותר נכון משימוש בכלי הרכב האלה בתצורה החשמלית שלהם, חלף מנועי בנזין ודיזל מזהמים.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב