סקודה Enyaq
הג'יפון הכל חשמלי הראשון של סקודה

האניאק של סקודה מתווה את עתיד החברה עם איכות ושימושיות, לצד טווח נסיעה שימושי. המעבר לרכב חשמלי מעבר לפינה.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לאחר המתנה ארוכה נוחתת במערכת car-pad הסקודה אניאק ( Enyaq) החדשה, לא זאת ועוד – בגירסת הספורטליין המפוארת והמפנקת עד מאוד.

בתחילת אוקטובר הושקה בארץ האניאק הכל חדשה של סקודה, עם מחיר חדירה אגרסיבי ומדויק מאוד לסביבה התחרותית, ואם אתם נמנים עם קוראינו האדוקים קראתם ממש ממש כאן על השקתה בשוק המקומי, ועל התכונות העיקריות המאפיינות אותה.  

האניאק לדעתי משלימה את המשולש האיכותי של כלי הרכב החשמליים המובילים בסביבת המחיר של 200.0 אש"ח הכוללת את האניאק עצמה, הטסלה מודל 3 והאיוניק 5. שלושתן מתחילות ב 190.0 ועולות אל מעבר ל 200.0 אש"ח בהתאם לרמת הגימור. שלוש אלו החשמליות הטובות ביותר בגיזרת המחיר שלהן, ללא שום 'אבל', וללא תהיות על היצרן.  

לאחר שלושה ימים עם האניאק אני יכול לומר בלב שלם שמדובר ברכב חשמלי משובח שמקיים את ההבטחה שבו באופן מלא, ואולי אף מעבר לכך.

ודבר נוסף, האניאק נראית במציאות נפלא, הרבה מעבר למה שהיא נראית בתמונות המצולמות.

נחזור להתחלה,

מקור השם של האניאק, השם מתחיל באות E – ומהיום כל רכב חשמלי שסקודה תשיק יתחיל באות זו כאיזכור להיותו חשמלי מלא. ההמשך, לפי סקודה, נגזר מהמונח בשפה האירית ENYA שמשמעותו 'מקור החיים'. ה Q שנוסף מסמל בשפת סקודה SUV משפחתי.

הפלטפורמה עליו מורכב האניאק תוכננה מדף חלק והיא פלטפורמה MEB של הקונצרן המיועדת לכלי רכב חשמליים, עליה גם מבוססת הפולקסוואגן ID4 שאינה מיובאת לארץ בשלב זה.

חיצונית לא ניתן לטעות בשפה העיצובית ה'סקודאית' המוהבקת, אם כי יש לציין כי זו כנראה הסקודה הכי יפה המיועדת לשיווק סדרתי. המבנה הוא של ג'יפון, מעט נמוך מהקודיאק אך שרירי ממנו.

פריט העיצוב הבולט ביותר, ממש ממש בולט, הוא השבכה הקדמית הענקית, בצורת משושה. השבכה אטומה כמקובל בכלי רכב חשמליים נטולי רדיאטור לקירור המנוע, אבל בתוכה 18 פסי לד אנכיים, 9 מכל צד. בשפת סקודה קוראים לזה Cristal Face Led וזה נמצא רק בשלוש רמות הגימור הגבוהות. קצת קשה לתאר את המשך הפגוש הקדמי עקב ריבוי קוים חדים מנוגדים זה לזה, ויחידות תאורה ראשיות צרות משולבות לד. על מכסה המנוע תפיחות עדינות הן במרכז והן בצדדים, כשאלו הצידיות משתלבות עם קורה A. מבט מהצד מציג 'ניפוחים' עדינים בבתי הגלגלים, וקו חלונות מעט גבוה, המזכיר מהצד יותר סטיישן ופחות SUV. מאחור תמצאו יחידות תאורה מפוצלות בין הדלת לכנף, ו'שלוש קומות' של עיצוב. העליונה – שמשה אחורית אנכית מושחרת, באמצע דלת אנכית כשמשחק הזויות בה נגרם רק מיחידות התאורה, והתחתונה עם מספר הרישוי מעוצבת יותר, עם אותם קווים זויתיים המוכרים מהחזית.

זו סקודה ללא כל ספק, שרירית ו'חתיכית'. יסלחו לי מעצבי סקודה, ובאמת עם כל הצניעות של אינדיאני מזרח תיכוני, אבל האסוציאציה שלי למראה החזית היא 'יצרתם את הילד/ה הכי יפה בכיתה, ואז דפקתם לו/לה בפרצוף גשר עצום ליישור השיניים'.  

בתוך הרכב מדובר באחת סביבות המחייה הנעימות שנתקלתי בהן, גם אם לא מושלמת, לא מעט בזכות רמת הגימור המפנקת, הספורטליין. מול הנהג הגה תלת חישורי, קטום בחלקו התחתון. דשבורד נקי לחלוטין, בנוי במספר 'קומות' עם איכות חומרים גבוהה, ונעימה למגע.

במרכז הדשבורד מסך מגע בגודל 13", עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. כאן יש לציין כי עם הכניסה לאוטו ארע קסם. האנדרואיד אוטו התחבר אלחוטית למערכת, וזה בערך הדבר הטוב ביותר שקרה לאנושות מאז גילוי האש על ידי האדם הקדמון. החסרון – החיבור האלחוטי שותה את סוללת הסלולרי בקצב מטורף. החסרון השני לא ברור אם אכן הרכב יגיע עם הפיצ'ר הזה בייבוא סדיר.

מתחת למסך המגע, פתחי מיזוג אוויר, ומתחת פקדים פיסיים המפעילים פונקציונליות ספציפית במסך המגע, כמו בקרת האקלים המתוחכמת או בורר מצבי הנהיגה. לחיצה נוספת על אותו פקד – מחזירה למצב הקודם במסך הראשי.

בקונסולה המרכזית תמצאו משטח טעינה אלחוטי, בורר הילוכים חלף מוט הילוכים, ומתג למעצור היד החשמלי.

מושב הנהג של הספורטליין הוא מהטובים ביותר עליו הנחתי את גופי הבלוי. תמיכה ואחיזה נהדרים, נעים למגע, וכמובן שפע כיוונונים. המרווח במושב האחורי מצויין אבל נכנע לבסיס הגלגלים בגודל 2.765 מטר, לעומת 3.0 מטר למתחרות הישירות. עם זאת, שלא תתבלבלו לרגע, המושב האחורי של האניאק מרווח למדי, ולא תשמעו תלונות אלא אם מישהו מהיושבים מאחור ציפה למיניוואן ייעודי. עוד יתרון משמעותי לניצול המרחב הפנימי הוא נפח תה המטען המכיל 585 ליטר מרשימים ושימושיים.  

אבל לא הכל מושלם בסביבה הפנימית של האניאק. הביקורת היחידה מתייחסת ללוח המחוונים, שלא לומר המסך הקטן המתפקד כלוח מחוונים. אחרי כמה נסיונות לקבל ממנו מידע הבנתי שאני מחפש במקום הלא נכון, והמידע שאני מחפש נמצא דווקא במסך הראשי.

על הצד הטכני אחראי מנוע חשמלי בהספק של 204 כ"ס ו 31.6 קג"מ. המנוע החשמלי מניע את הגלגלים האחוריים באמצעות הילוך יחיד כמו במרבית כלי הרכב החשמליים. המשקל אינו נמוך, ועומד על בין 2075 ק"ג ל 2293 ק"ג בהתאם לרמת הגימור.

קיבולת הסוללה 82Kwh והיא אמורה לספק טווח של 517 ק"מ מכובדים בהחלט.

לרכב ארבעה מצבי בלימה רגנרטיבית, הראשון על ידי ידית ההילוכים, בחירה במצב B האגרסיבי ביותר. בנוסף, שלושה מצבי בחירה נוספים (אם לא בחרתם ב B), באמצעות מנופים קטנים מאחורי ההגה.

גירסת הספורטליין נהנית גם ממתלים אדפטיביים המאפשרים בחירה בין כמה מצבים, וההבדלים מוחשיים.

הכניסה לרכב היא קילס מלא, ובאניאק גם אין צורך ללחוץ על מתג ההפעלה. לחיצה על דוושת המעצור 'תניע' את הרכב וכל מה שנותר לכם לעשות זה להעביר את בורר ההילוכים ל D (או B) ולצאת לדרככם.

תחילת הנסיעה שקטה למדי. הרכב מציג איכות ייצור גבוהה מאוד ומשייט בקלות במהירויות גבוהות למרות מגבלת מהירות של 160 קמ"ש. התאוצה הרשמית ל 100 קמ"ש עומדת על 8.7 שניות, נתון סטנדרטי לרכב חשמלי. המתלים עושים עבודה משובחת, ובהתאם למצב אותו בחרתם יודעים להיות רכים או קשיחים, כשהמצב הקשיח שלהם מונע נדנוד של המרכב ועדיין מספק רמת נוחות גבוהה מאוד.

שלדת הרכב משובחת, לא פחות. על כבישי נהיגה מאתגרים למדי מציגה האניאק התנהגות בטוחה מאוד, אחיזת כביש גבוהה מאוד, יותר ממה שאי פעם תצטרכו, ועל אף ההנעה האחורית והמומנט הנדיב של הרכב, יהיה לכם קשה מאוד להוציא אותו מאיזון. בתחום השלדה האניאק רושם ציון גבוה מאוד. עד כמה שזה נשמע חריג, אבל אפילו צריכת החשמל בנהיגה אגרסיבית מאוד היתה סבירה.

לגבי צריכת החשמל וטווח הנסיעה, בכל הבדיקות האניאק היתה קרובה מאוד למוצהר.  נהיגה רגילה בכביש מהיר, במהירות קבועה של 110 קמ"ש, לאורך 65 ק"מ, הורידה מהטווח 74 ק"מ. נסיעה נוספת של 121 ק"מ על 90 קמ"ש צרכה חשמל של 75 ק"מ תוך שהיא מציגה צריכת חשמל חריגה לטובה. בפועל עם סוללה בקיבולת 82Kwh אני משער שטווח הנסיעה האמיתי יהיה קרוב מאוד ל 500 ק"מ המוצהרים, וכמו כל צריכת חשמל / דלק, זה תלוי מאוד בסגנון הנהיגה.

בהיבט בטיחות, האניאק מצויידת 'עד הגג' בכל האביזרים החשובים, ורמת האיבזור הבטיחות מקבלת ציון 7 מכובד למדי.

האניאק משווקת בשש רמות גימור – Loft הבסיסית שעולה 189,990 ₪ וכבר ברמה בסיסית זו היא מציעה פתרון ראוי ואיכותי, דרך רמת גימור Lodge שעולה 224,990 ₪, לאונג' 229,990 ₪, עוד שתי רמות גימור Suite ו EcoSuite שעולות 242,990 ₪ ורמת הגימור הבכירה, נשואת מבחן זה ה Sportline שעולה 260,990 ₪.

האניאק אכן מצדיקה את הציפיות שתליתי בה. היא בחוד הפירמידה של הפלישה החשמלית, ומתחרה ראויה. לחובתה מבחינתי שלושה דברים, אף אחד מהם אינו 'דיל ברייקר' אלא משהו שניתן לחיות איתו – השבכה הקדמית שאינה לטעמי, לוח המחוונים הקטן והבעיה העיקרית – הזמינות הנמוכה כרגע כתוצאה מהמשבר העולמי בתעשיית הרכב שלא פסח על מפעלי סקודה. הבעיה העיקרית תיפתר בעוד כמה חודשים, ואנחנו נישאר עם מתחרה משובחת בסגמנט המכוניות החשמליות.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן