אם אתם קצרים בזמן, ו/או רוצים את המסקנות לגבי הקופרה פורמנטור 1.5, אז אאמל"ק לכם את שני העמודים הבאים. המבחן מסתיים, ואני עומד להחזיר את הפורמנטור לצ'מפיון. אני כותב לחבר שמבין דבר או עשרה בתחום הרכב. "תגיד" אני מסמס לו "שאלה לגבי הקופרה פורמנטור, מעבר למתלים אדפטיביים לא ראיתי שיש לה היגוי אחורי פאסיבי א-לה- 306 / ZX, אבל התחושה היא שכאילו כן יש לה. בסיבובים חדים התחושה היתה כאילו הזנב עוזר להיכנס לסיבוב." אותו חבר עונה לי "מתלה רב חיבורי, שלדה טובה ולא מחופפת בכיול. שכחנו שיש גם כאלו".
אז הקופרה פורמנטור הגיעה למבחן מסקרן, אבל עוד קודם, מי את בכלל קופרה?
קופרה היתה מותג הספורט של סיאט. יכולתם לקנות איביזה קופרה או לאון קופרה, אבל בהחלטה שבדיעבד היתה מאוד מדויקת החליטו ב VAG קונצרן האם המאגד את פולקסווגן, סיאט, סקודה, אודי, למבורגיני ועוד, לתת לקופרה חיים משלה, ולהפוך אותו למותג עצמאי עם ערכים ברורים של ספורטיביות, עיצוב וביצועים המכוונים לקהל שמחפש בדיוק את זה.
אין לי נתונים רשמיים, אבל שתבינו את גודל ההצלחה של קופרה, הגידול שלה במכירות מרשים באופן חריג בוודאי בהשוואה למותגים האחים בקונצרן. הפורמנטור, שהוא רכב שתמצאו רק תחת מותג קופרה היה אחראי על כ 69% ממכירות המותג ב 2021, והנה הוא מגיע למבחן, בגירסה השפויה שלו.
אני לא יודע אם לקרוא לפורמנטור ג'יפון או האצ'בק מוגבהת, והנה לכם כבר היופי שבקופרה. אם תסתכלו עליה מבחוץ, מבחינתכם היא ג'יפון. אבל אחרי שתנהגו בה, ותחוו את הפסקה הראשונה, יהיה לכם קשה קצת לקרוא לה ג'יפון, כי היא פשוט לא.
הקופרה פורמנטור אגרסיבית למראה ולא מנסה להתנחמד. החזית כועסת משהו עם גריל טרפזי גדול ושחור, סמל קופרה במרכזו, פנסי ערפל עגולים, ויחידות תאורה גדולות. מכסה המנוע מפוסל עם ארבעה קווי מתאר לכל אורכו, שמבחוץ הם פחות מובחנים, אבל ממושב הטייס אתם בהחלט תבחינו בהם. גם מבט מהצד לא ישאיר אתכם אדישים עם קימורים נאים מעל בתי הגלגלים, קורות וחלונות מושחרים ומראה אגרסיבי למדי. מאחור התמונה מורכבת אף יותר עם יחידות תאורה משולבות פסי לד לרוחב כל הרכב, ודלת חמישית שאין עם משטחים בזויות שליליות לרכב, וצמד מפלטים בתחתית.
העיצוב המוחצן / מובחן לא מסתיים בחוץ אלא ממשיך בתא הנוסעים. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי עם שלל תצוגות, במרכז הדשבורד מערכת מולטימדיה 10" עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. לחובת המערכת אציין כי היא מאוד לא אינטאיטיבית. מתחתיה פתחי מיזוג, ותא לחפצים עם טעינה אלחוטית לסלולרי. קונסולה מרכזית עם כפתור התנעה עגול, ובורר הילוכים קטן ומגניב לשימוש. הגה קטום בתחתית, עם מנופים מאחוריו להעלאת והורדת הילוכים. רכב המבחן שודרג לרמת גימור Blue Blood הכולל מושבים קדמיים באקט מרופדים בעור כחול ומושב נהג חשמלי מחומם. המרווח במושב האמורי מפתיע לטובה. הפורמנטור לא נראית גדולה מבחוץ, והיא אכן לא ממש ארוכה עם אורך כולל של 4.45 מטר. בסיס הגלגלים מפתיע בגודלו והוא עומד על מילימטר פחות מ 2.68 מטר, זהה לטוסון / ספורטאז', ובהתאמה גם המרווח הפנימי ליושבים מאחור. שני מבוגרים ישבו שם בהנאה (אם לא יקיאו בגלל הנהג), שלושה מבוגרים – אתם כבר יודעים את דעתי על מבחן שלושה מבוגרים במושב האחורי.
סה"כ העיצוב החיצוני והפנימי מכניס אותך לאווירה הספורטיבית עוד לפני ההנעה.
על ההנעה אחראים מנוע וגיר מוכרים וטובים. המנוע, טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר מפיק 150 כ"ס (קולניים משהו בזכות מערכת הפליטה) ו 25.5 קג"מ בריאים. תיבת ההילוכים DSG רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים. כל זה מספיק כדי להזניק את הפורמנטור מעמידה ל 100 קמ"ש ב 8.9 שניות (בדקתי) בדרך לטיפל'ה מעל 200 קמ"ש של מהירות סופית (לא בדקתי).
עוד תמצאו בפורמנטור מתלים אדפטיביים גם בגירסת הבסיס. אני לא מצליח לחשוב על רכב בפחות מ 200,000 ₪ עם מתלים אדפטיביים. לבחירת הנהג מספר אפשרויות בחירה מבחינת כיוונון המתלים, במקביל קיימת אפשרות להגדרה ספציפית של התאמת קשיחות המתלים לפי רצון הנהג.
תחילת נסיעה עם הפורמנטור, ואני צריך להתרגל להשהייה הקטנה של הגיר בלחיצה על הדוושה. העברת תיבת ההילוכים למצב ספורט מחדדת משמעותית את התגובות, ומושכת יותר את ההילוכים לפני החלפת ההילוך.
הפורמנטור נוחה למדי בנסיעה שגרתית, וניכר שמהנדסי קופרה עשו כאן עבודה משובחת. עם הכניסה לסיבוב הראשון במעגל תנועה (ללא תנועה) במהירות מעט גבוהה מהמקובל אני מופתע לקבל את ההיזון החוזר מהשלדה, רק כדי לעשות סיבוב נוסף להרגיש שוב את מה שהרגשתי בסיבוב הראשון. זה השלב בו 'נפל לי האסימון' (ילידי 2000 וצפונה פנו לסבר…עזבו בעצם) שבקופרה לא רק בנו מותג ועיצבו אותו שונה. הם באמת מתכוונים לחווית נהיגה שונה.
בכבישים מהירים הקופרה נוחה ויציבה, גם במהירות גבוהה, אבל היא זורחת באמת כשהכביש מתחיל להתפתל, הקצב עולה, והשלדה מתחילה להעביר לך (לדלבר) את מה שהיא יודעת ותואר בפתיח. פשוט כיף של שלדה. עם זאת, אז גם מורגש המחסור בכח שכן גם למנוע עם 150 כ"ס ו 25.5 קג"מ יש את המגבלות שלו, והרכב כאילו רומז לך 'אחי, היית צריך לבחור את גירסת ה 310 כ"ס'.
הפורמנטור מצוידת בכל אביזרי הבטיחות המקוריים הנדרשים, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ועוד. ציון איבזור הבטיחות עומד על 7 ראוי, ובמבחני ריסוק של ה EuroNcap קיבלה הפורמנטור חמישה כוכבי בטיחות משובחים.
צריכת הדלק של הפורמנטור עמדה על כ 13.5 ק"מ לליטר בנהיגה שגרתית / מהירה, ואילו בנהיגה חסכונית הצלחתי לסחוט ממנה כמעט 21 ק"מ לליטר בלתי מעשיים בעולם האמיתי.
מחיר הפורמנטור מתחיל ב 175,900 ₪, עליו ניתן להלביש חבילות איבזור שונות. מחיר הפורמנטור VZ בעלת מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר ו 310 כ"ס מתחיל ב 259,900 ₪.
הסיכום הוא שלמרות ממשק מולטימדיה לא מוצלח לטעמי, הוא עטוף ברכב נפלא. הרכב כייפי לנהיגה, עם שלדה מצוינת. אם אתם מחפשים לא להיות כמו העדר, מחפשים משהו עם יותר 'חריף', אני לא רואה שיש לה באמת מתחרות במחיר שלה ובגודל שלה.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב