במהלך ספטמבר האחרון, נבחנה כאן ה MG-ZS – ג'יפון מאובזר מתוצרת חברת SAIC הסינית.
הרכב שנבחן אז צוייד במנוע טורבו בנפח 1.0 ליטר, ונרשמו לחובתו שני חסרונות עיקריים – ציון בטיחות בינוני במבחני ריסוק והעדר מערכות בטיחות מקוריות.
בו בזמן השיקה היבואנית חברת לובינסקי את אחיו התאום והמוצלח יותר את ה MG-ZS-EV. מבחוץ הם דומים כמו שני אלקטרונים, אבל ה EV כמשתמע משמו הוא חשמלי לחלוטין. לא היברידי המשלב מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי עם סוללה מוגבלת, אלא חשמלי מלא. רק מנוע חשמלי, וסוללה מלאה.
את ה EV לקחנו ל 24 שעות זריזות כדי להתרשם מהחיים במחיצת רכב חשמלי מלא.
שתי אנקדוטות קצרות ואח"כ הרחבה.
הראשונה: הבאתי את הרכב לחניה בעבודה, וקראתי לשני חברים, חובבי רכב להתרשם. ההתחלה היתה "מה אתה מבזבז לנו את הזמן על רכב סיני?", כשהם נכנסו לרכב זה התחלף ל "וואו, זה נראה ממש טוב, ואיכות החומרים מפתיעה לטובה", ובסוף סיבוב קצר זה היה "למה אין 100 כאלה בליסינג?".
השניה: עם החזרת הרכב, נכנסתי ללנדקרוזר האהוב שלי. ופתאום הוא נראה לי כמו דינוזאור פוסילי שפג תוקפו. רעש המנוע, תגובות הדוושה, חיפשתי את הבלימה הרגרנטיבית, הפיצ'רים של הבטיחות המתקדמת – כלום. כמו מזכרת מפארק היורה בעולם המודרני. קינג קונג בניו יורק. דאג וטוני שהושלכו לעתיד. פרק של איים אבודים באמצע משחקי הכס. בקיצור, הבנתם.
לא אחזור על התיאור החיצוני והפנימי של הרכב, הוא זהה כמעט לחלוטין לאחיו עם מנוע הבנזין. פרט קטן הוא שבחזית הרכב תמצאו את שקע הטעינה לסוללה, מוסתר על ידי 'דלת' שהיא חלק מהגריל. וזהו בערך.
בתוך הרכב תמצאו את אותם מושבים מצוינים ומרווח אחורי מרשים לרכב בגודלו. מה שלא תמצאו זה את הצפצפה המציקה של מערכת הבטיחות שהותקנה בארץ. חלף זאת, צייד היצרן הסיני את ה EV בכל מערכות הבטיחות המוכרות היום – בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב, התראה על רכב בשטח מת, ועוד ועוד. הכל. התוצאה לא אחרה להגיע, ובמבחני הריסוק העדכניים של ה EuroNcap קיבל ה ZS-EV ציון מושלם של חמישה כוכבי בטיחות, עם ציוני הגנה של 90% על מבוגרים ו 85% על ילדים. זוכרים את המשפט השני שרשמתי כאן בפתיח – אז תשכחו ממנו. ב MG-ZS-EV הוא כבר לא רלוונטי, ונותר רק לבחון איך הרכב מבצע את מטלותיו.
קצת פרטים טכניים
המנוע החשמלי של ה EV מספק 141 כ"ס מסוללה מקוררת מים בהספק של 44.5 קילוואט. נתון המומנט אותו הרכב מספק עומד על כ 36 קג"מ, וזה המון! בהתאם, נתון התאוצה הרשמי עומד על 8.2 שניות ל 100 קמ"ש. המהירות המירבית מוגבלת ל 140 קמ"ש. הג'יפון שוקל מעט יותר מ 1500 ק"ג בהתאם לרמת הגימור, אורכו הכולל עומד על 4.31 מטר, ובסיס הגלגלים שלו 2.579 מטר. בפועל הרכב מרווח מאוד גם במושב האחורי הודות לתכנון חכם מאוד של תא הנוסעים ומבנה המושבים הקדמיים.
היבואנית מספקת אחריות מלאה לחמש שנים או עד 150,000 ק"מ. האחריות על הסוללה היא לשמונה שנים או 150,000 ק"מ, עם התחייבות לשמירה על 70% מקיבולת הסוללה.
העניין הזה עם רכב על סוללות מזכיר מאוד את ההתנהלות האובססיבית שלנו עם הטענת הסלולריים. אתה בודק כל רגע כמה הסוללה נשאר, וחושב 'אם הייתי רוצה לנסוע ל XXX, האם היה לי מספיק טעינה?' בפועל, צריך פשוט לנהוג ברכב הזה כאילו הוא רכב רגיל לכל דבר ועניין. את הרכב קיבלתי עם טעינה מלאה. מהמרכז של לובינסקי בשורק יצאתי לדרום ת"א לצורך צילומים, אח"כ ללוד לצרכי עבודה, סיבוב אגרסיבי לצרכי הדגמה, והביתה לרמת השרון. את יום הנסיעה התחלתי עם סוללה טעונה במלואה כ – 260 ק"מ לפי הרכב. לרמת השרון הגעתי עם קצת מתחת ל 200 ק"מ. עוד סיבוב הדגמה עם בעלת הבית, והרכב הלך לישון עם כ 170 ק"מ בסוללה. יכולתי לחבר אותו לשקע טעינה ביתי, אבל התעצלתי. למחרת חזרה לשורק ולהחזיר את הרכב כשהוא עם כ 140 ק"מ. כלומר יממת סיבובים ללא טעינה, הותירה ברכב יותר ממחצית מהטווח. בבוקר כבר התייחסתי אליו כאל רכב רגיל וזהו.
מבחינת נהיגה יש כאן כמה דברים ששווים להתעכב עליהם.
תאוצה. כמו בכל רכב חשמלי, ונרשום את זה עוד 100 פעמים, בעוד שמנוע בעירה פנימית צריך להגיע לסל"ד מסויים כדי לספק את מלוא המומנט, מנוע חשמלי מספק את מלוא המומנט מהרגע הראשון. המשמעות היא יציאה חוליגאנית מהמקום שמדביקה אותך למושב. ה EV הזה לא שונה מכל רכב חשמלי אחר בהיבט הזה. זה אמנם ג'יפון, אבל ספרו את זה לנהג האלפא ג'ולייטה עמוסת הסמלים והמדבקות, שנשאר המום מהמהירות בה הג'יפון יצא מהמקום. אחד הנוסעים ברכב אמר לי 'ככה אני מרגיש בהמראה'. זו אותה תחושה, בלי הדיוטי פרי ואוכל המטוסים.
בלימה רגרנטיבית. פיצ'ר שקיים רק ברכבים חשמליים והיברידיים המאפשר להמיר את האנרגיה בלימה לטובת אנרגיה חשמלית ובכל לטעון את הסוללה של הרכב. ל EV יש שלושה מצבים לפונקציה זו, אני נהגתי במצב בו הטעינה הכי חזקה. המשמעות היא שבהורדת הרגל מדוושת הגז (כלומר חשמל) הרכב בולם. אגרסיביות הבלימה תלויה במהירות הנסיעה. אחרי שהתרגלתי לתגובות הרכב זה היה מגניב, להרגיש את הבלימה ולראות את מחוג הטעינה עובר ממצב של פריקת חשמל למצב טעינת חשמל.
זמני טעינה – טעינה מסוללה ריקה לחלוטין לסוללה מלאה לחלוטין תארך כ 6.5 שעות מעמדת טעינה ייעודית ביתית. טעינה מעמדה מהירה תארך כ 40 דקות ל 80% סוללה. זיכרו תמיד שאתם אף פעם לא מגיעים לסיום נסיעה סוללה ריקה לחלוטין, ולכן בפועל זמן הטעינה יהיה קצר מנתון רשמי זה.
לפני שאתם קופצים עם "פחחח, אוטו צעצוע שלא יכול אפילו להגיע לאילת" חשוב לצאת רגע מהקיבעון המחשבתי שאנחנו חיים בו. כמובן שאם אתם טכנאי התקנות של משהו, ומסתובבים כל היום בדרכים, הרכב אינו מתאים לכם. אבל אם אתם נוסעים כמה עשרות ק"מ לעבודה מדי יום, אפילו לכל כיוון, הרכב הזה ייתר לכם לחלוטין את חווית הכניסה לתחנות דלק. הרכב הזה לא מתאים לכל אחד ואחת. למרבית בתי האם שאני מכיר, הרכב הזה יכול להיות מושלם כרכב שני. בארץ הותקנו כבר אלפי עמדות טעינה ביתיות, וכמה עשרות עמדות טעינה ציבוריות. גם בדרך לאילת וחזרה. כך שאת ההפסקה המומלצת מהנהיגה הארוכה, אתם יכולים לעשות באחת מהעמדות, להטעין את הרכב ולהמשיך הלאה.
בשביל החוויה, אני ממליץ לכם להזמין נסיעת מבחן ב ZS-EV , תתרשמו בעצמכם. תחוו את החוויה. (לצורך העניין גם בכל רכב חשמלי אחר. זה ממכר)
כסף, כמה כסף?
ה EV משווק בארץ בשתי רמות גימור – 138,888 ו 141,111 ₪. אם תשאלו למה זה כל-כך יקר, אז ראשית זה לא יקר לג'יפון, זה לא יקר ביחס לרכבים חשמליים אחרים כמו ניסאן ליף, קיה נירו חשמלי ועוד, וחשוב שתדעו שבערך מחצית מעלות הרכב זה עלות הסוללה. אני מזמין אתכם להיכנס לדוח החודשי של כרטיס האשראי עימו אתם מתדלקים, ולעשות סיכום חודשי של עלויות הדלק שאתם מוציאים.
מה שהתחיל כסיכום קצר לרכב חשמלי הפך לסיכום ארוך. כמה שנים קדימה, עוד ועוד רכבים חשמליים ישווקו כאן. חלק ממדינות אירופה אסרו על מכירת מכוניות עם מנועי בעירה פנימיים כבר בעתיד הנראה לעין. בסופו של דבר, יעילות של מנוע חשמלי גבוהה משמעותית מיעילות של מנוע בעירה פנימי, וכל המכוניות שאתם רואים מסביבכם יהיו רלוונטיות בעתיד כמו מצלמות פילם בהווה.
כל היצרנים המוכרים לכם, וגם כאלה שלא, מפתחים היום רכבים חשמליים, שישווקו בעתיד גם כאן.
לא מאמינים – תכניסו לעצמכם תזכורת ל 31.12.2020 ותקראו את הכתבה הזו היום. מבטיח לא לשנות את הנוסח. הגיע הזמן להתחשמל, או לפחות להתחיל להפנים את העתיד.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב