ביקור במוזיאוני רכב של היצרנים השונים הוא תמיד חוויה לחובבי הרכב. בעוד שהרבה מוזיאוני רכב בעולם מכוונים להיות מקום בילוי למשפחה, המוזיאון הרשמי של סיטרואן בסאן-דני ממוקד בחובב הרכב וחובבי המותג הצרפתי.
אנחנו מבקרים במוזיאון כאורחים של סיטרואן, ובמיוחד עבורנו הביאו מדריך מתנדב דובר אנגלית. במהרה אנחנו מתקבעים על הטרקסיון אוונט של סיטרואן. יש מעט מאוד מכוניות בעולם שניתן לומר עליהן שהן באמת יצרו שינוי. נהוג לחשוב שבסיטרואן מדובר בסיטרואן DS המקורית אבל האמת היא שהמכוניות שהפכה את סיטרואן ויצרה את ההיסטוריה המפוארת של היצרן האוונגרדי הצרפתי, היא הסיטרואן טרקסיון אוונט. רובכם אולי שמעתם עליה פה ושם, אבל הטרקסיון אוונט היתה כל כך חדשנית ומתקדמת כך שהיא יוצרה החל מ 1934 ועד 1957, שזה אומר שהיא שרדה גם את מלחמת העולם השניה, והקפיצה הטכנולוגית שהמלחמה האיומה הזו הביאה איתה.
הטרקסיון אוונט היתה הרכב הראשון בעולם עם ששילב שלדה אחודה (unibody) והנעה קדמית, בעולם בו מכוניות היו בנויות על שלדת סולם ומרכב נפרד. תצורת המרכב האחוד וההנעה הקדמית כל כך נפוצה היום, שאם תסתכלו החוצה מהחלון, 99% מהמכוניות שתראו בנויות בדיוק כך. את השם המיוחד קיבלה הטרקסיון אוונט בזכות צורת ההנעה. מילולית משמעות השם הוא משיכה מקדימה. כל כך פשוט.
כ 760,000 טרקסיון אוונט נבנו במהלך במהלך הייצור, עד שהוחלפה בשנת 1957 על ידי רכב מהפכני אחר, הסיטרואן DS.
אני מקווה שהשתכנעתם עד כמה הטרקסיון אוונט היא רכב משמעותי גם לסיטרואן עצמה וגם לתעשיית הרכב בכלל, והיום אנחנו מבקרים כאמור במוזיאון סיטרואן, כאורחים של סיטרואן, וכשאורחים מבקשים ממש יפה, ועושים עיניים עצובות אז גם הקשוחים שבמכונאים הצרפתים במקום לא עומדים בזה. מפה לשם מתגלגלות מההאנגר הגדול שלוש מכוניות מרשימות – טרקסיון אוונט (שיש לבטא טקרסיון אווא) , סיטרואן CXGTI וסיטרואן XM.
ראשית הטרקסיון אוונט, שבניגוד למכוניות האחרות ובהתאם לתקופה בה היא תוכננה, גם ההתנעה והנהיגה מאתגרים. הדלתות הקדמיות נפתחות הפוך, כלומר אתה מושך את הידית הקרובה לחלק הקדמי, ואילו ציר הדלת נמצא על הקורה האמצעית של הרכב. הכניסה קלה, והישיבה זקופה יחסית. אל תחפשו כאן תמיכה לגוף או מושב שעוטף אותך, ולמרות זאת נוח מאוד. כדי לנסוע, פותחים סוויצ', מושכים את מתג ההתנעה והמנוע מתעורר לחיים בגרגור של משהו ישן. מוט ההילוכים נמצא בדשבורד, כאשר בית מוט ההילוכים עשוי כרום מבריק עם ספרות להילוכים. ימין למטה להילוך הראשון, שמאל למעלה להילוך השני, ושמאל למטה להילוך השלישי. זהו. ימין למעלה ישלב את הטרקסיון לרוורס. ההגה גדול ודקיק, ללא תגבור. ברגע שהידיים מסתנכרנות עם הרכב אתה מופתע מהקלות בה הרכב מתנהג. על אף שהרכב בו נהגנו הוא משנת 1955, הנהיגה בו קלה והתחושה היא של רכב נעים מאוד לנסיעה. אין כאן אמצעי בטיחות מתקדמים כמו חגורות בטיחות מכל סוג שהוא, ובוודאי לא טכנולוגיה מתקדמת מכל סוג שהוא. תחשבו 1934, זה ממש כך. אבל הפשטות הזו, והרכות של הרכב ממכרים. לרכב אין בעיה להאיץ גם להילוך שלישי ולהעלות במהירות למהירות מודרנית לחלוטין. איך מעבירים חוויה שכזו בקריאה? קשה מאוד.
אז צילמתי בשבילכם גם סרטונים שתוכלו להשתתף בחוויה.
אני מסיים את פרק הנהיגה בטרקסיון אוונט, ומנצל רגע של חוסר תשומת לב מצד חברי, ומזנק בנחישות לתא הנהג של ה CXGTI.
ה CX היא המחליפה של ה DS שבתורה החליפה את הטרקסיון אוונט. הסיטרואן CX היא רכב 'מנהלים' גדול, עם מנוע קדמי והנעה קדמית שיוצרה בין השנים 1974 ל 1991, בתצורות שונות. בסיס הגלגלים של ה CX עומד על 2.845 מטר, והאורך הכללי על 4.67 מטר. המשקל מצחיק למדי במונחים מודרניים כאשר ה CX שקלה בין 1265 ק"ג ל 1520 ק"ג בהתאם לדגם. סה"כ יוצרו f 1.2 מיליון יחידות ונמכרו בשווקים השונים ברחבי העולם. ה CX כבר עם המתלים ההידרופנאומטיים של סיטרואן, וזו שאנחנו נהגים בה גם בעלת תיבת הילוכים ידנית. ל CX אין רישוי לנסוע בכביש ציבורי, ולכן אני מסתפק בנהיגה בחניון הגדול של סיטרואן. הדבר הראשון הבולט הוא הנוחות. על אף שהרכב משנת 1985 אני לא מצליח לזכור רכב מודרני שמאפשר רמת נוחות כל-כך גבוהה. הרכב שהוא חלק מהאוסף של מוזיאון סיטרואן מתוחזק ברמות הגבוהות ביותר, ולפיכך הוא על גבול המושלם גם חיצונית עם הצללית הכל-כך מזוהה עם הדגם (ועם סדרת ה GS), וגם פנימית. ריפודי עור רכים ונעימים, ותא נוסעים סיטרואני של שנות ה 80'. המנוע מתעורר בנגיעה, ומכאן הנהיגה היא ברכב מודרני גם במונחים של לאחר 40 שנים. ההילוכים משתלבים בקלות, הרכב בולם היטב, וגם להגה מתרגלים, גם לחישור יחיד, וגם למירכוז החזק שלו ברגע שעוזבים את ההגה. תענוג אמיתי, ואני עובר לחוות את ה XM המודרנית.
ה XM החליפה את ה CX כ'ספינת הדגל' של היצרן הצרפתי, ושווקה בין השנים 1990 ל 2000. בסיס הגלגלים של ה XM זהה לזה של ה CX ועומד על 2.845 מטר, עם אורך כולל של 4.71 מטר. סה"כ ייצרה סיטרואן מעל ל 330,000 מדגמי ה XM. רכב ההדגמה שמסרו לידינו העדינות הוא בעל מנוע טורבו דיזל בנפח 2.5 ליטר עם תיבת הילוכים ידנית. אני מתיישב ברכב והדבר הראשון שאני חושב עליו שבא מזור לכל כאבי השרירים, הגב והצוואר. הגוף מונח על ענן נעים וכיף לו. כדי לנהוג צריך מנוע פועל, ואני לא מצליח להתניע את הרכב. גם איתור הקודנית המקורית של הרכב לא מסייע, עד שקולגה מהעיתונות הדנית נחלץ לעזרתי ומסביר על סדר הפעולות הנכון לטובת הנעת הרכב. תחילת הנסיעה מוכיחה עד כמה מערכת המתלים של סיטרואן מתקדמת ומרשימה. לרכב אחזית כביש מעולה, בו בעת הוא מעלים כל שיבוש או מהמורה, אם זה במגרש הניסוי ואם זה בכביש הציבורי. דמיינו שיד נעלמה עברה מהר לפניכם על הכביש ודרגה שלא תהיה בו אף מהמורה או בור. לא פחות ממדהים. מנוע הטורבו דיזל מושך בנחישות וה XM הגדולה צוברת מהירות בקלות. התחושה היא שאפשר עכשיו להמשיך עם הרכב בנסיעה עד ישראל, ללא עצירות וללא מאמץ. גם מאחור הרווח מרשים, והמושבים רכים ונעימים. רק קריאות נחושות מצד עמיתי לביקור במוזיאון גורמות לי לחזור למציאות ולאפשר גם להם לחוות את החוויה.
לסיכום, אם אתם בצרפת ואתם חובבי רכב, תפנו לעצמכם לפחות חצי יום, וסעו למוזיאון סיטרואן. המבנה אולי לא מרשים מבחוץ, אבל בתוך המוזיאון מסתתרת חוויה לכל חובב רכב. אל תבואו עם שותפים שלא אוהבים מכוניות. קחו לכם את הזמן, תנשמו מלוא הריאות מהריח המיוחד של המקום, ותעברו בסבלנות רכב רכב. מבטיח לכם כמה שעות של הנאה צרופה.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב