
לפני מספר שבועות, בעת נסיעה ארוכה ברכב עם חבר, עלתה שאלה איוניק 5 / איוניק 6. במענה לאותה שאלה התחלתי להסביר על החשיבות של פלטפורמת E-GMP של יונדאי (וקיה), וככל שהשיחה התפתחה, הבנתי שאני צריך להתיישב ולהעלות את הכל על הכתב, כי המשמעות היא גדולה הרבה יותר.
מזה עשרות שנים יצרני רכב משתמשים ברכיבים זהים / מותאמים לכלי רכב שונים. אנחנו מדברים על עשרות שנים אחורה, ואין בכך משהו חדש או פסול. היצרן משקיע משאבים רבים לתכנן רכיב, ועושה בו שימוש רחב ככל הניתן.
הדבר נכון גם לשלדות כלי הרכב השונים, החל משלדות סולם, שלדות אחודות ועד שלדות מודרניות לחלוטין. שוב, אדגיש, אין בכך כל רע או פסול. אותה שלדה יכולה להתאים למגוון כלי רכב, תחת התאמות קטנות, ולחסוך ליצרן עלויות פיתוח גדולות.
בעולם כלי הרכב החשמליים לרוב תוכלו לקרוא ביקורות המתייחסות ל'רכב עם מנוע בעירה פנימי שהוסב לרכב חשמלי' ו'רכב חשמלי שתוכנן כך מההתחלה'. הסבה של רכב עם מנוע בעירה פנימי לרכב עם הנעה חשמלית תהיה לעיתים פחות מוצלחת עקב אילוצי מבנה, גודל, משקלים שהשלדה יכולה לשאת, השפעות על תא נוסעים ועוד. נהוג להעריך כי פלטפורמה שתוכננה מראש עבור רכב חשמלי תהיה נכונה יותר, יעילה יותר, ומרווחת יותר.
כאן אנחנו מגיעים לפלטפורמה של תאגיד יונדאי – קיה הנקראת בעברית E-GMP שזה קיצור של Electric – Global Modular Platform . הפלטפורמה הוצגה לראשונה בשנת 2020. פותחה ספציפית עבור כלי רכב חשמליים של היצרניות, והיא מכילה את בסיס השלדה, מארז הסוללות והמנוע / מנועים והמערכת החשמלית. בלא מעט מקרים כאשר מתקבלים נתונים טכניים של מכוניות 'אחיות' אנחנו משווים נתונים טכניים של מידות על מנת למצוא את המקור, למשל נתון של בסיס גלגלים. כאן ב E-GMP התחכמו להם מהנדסי יונדאי ויצרו שלדה עם בסיס גלגלים משתנה, (והם לא היחידים לעשות את זה) כלומר בסיס הגלגלים מותאם ספציפית לצרכים הטכניים והעיצוביים של הרכב. למה אני מתכוון, אם ניקח את החלוץ לפני המחנה, האיוניק 5 שכמובן עושה שימוש בפלטפורמה E-GMP, בסיס הגלגלים שלו הוא בדיוק 3 מטר. לכאורה היינו מצפים כי כל רכב שישתמש בפלטפורמה הזו יהיה עם בסיס גלגלים זהה, אבל בפועל, הג'נסיס GV60 המשתמשת באותה הפלטפורמה בדיוק בנויה על בסיס גלגלים של 2.9 מטר, בדיוק כמו הקיה EV6 האמורה להיות מושקת בארץ הקודש בחודשים הקרובים. לעומתן, האיוניק 6 המרשימה, רכב מנהלים / סדאן חשמלי מלא, עם עיצוב חריג ומסובב ראשים, המשתמש באותה הפלטפורמה בדיוק, מבוסס על ה E-GMP עם בסיס גלגלים של 2.95 מטר. כלומר בידי יונדאי – קיה פלטפורמה יעילה ושימושית, בעלת אפשרויות התאמה מגוונות לכל מטרה. ירצו לבנות וואן עתידני חשמלי עם מרווח פנימי מרשים – יאריכו את בסיס הגלגלים, ויבצעו את ההתאמות המתבקשות.
רוצים רכב חשמלי עם שני מנועים? אין בעיה, הוא כבר קיים עם אותה הפלטפורמה. רוצים רכב חשמלי עם מנוע יחיד? הוא קיים. לאיוניק הפרטית שלי מנוע יחיד, אחורי. לג'נסיס שבחנתי לא מזמן שני מנועים – אחורי וקדמי. לגו קוריאני במיטבו. מוזמנים להסתכל בתמונות המצורפות.
אם זה המצב, אז מדוע לא לקצר מעט את בסיס הגלגלים ולהשיק משפחתית חשמלית בסגמנט המשפחתיות (תחרות לקורולה / אלנטרה / אוקטביה)? מדוע לא לייצר רכב האצ'בק מקביל לגולף / i30 / קיה סיד אבל חשמלי מלא? או אפילו סופר מיני או מיני חשמלית על אותה הפלטפורמה? כאן אין לי מידע כלל, אבל אני משער שמכוניות כאלה כבר בתכנון, וחלקן כבר חורכות את מסלולי הניסויים בדרום קוריאה.
לא זאת ועוד, רוצים רכב שבעה / שמונה מקומות מרווח וחשמלי? אין בעיה, אחד כזה (או יותר) קיה EV9 כבר מסתובבים במסלולים עם פאנלי הסוואה.
אבל זה לא הכל, במסגרת התכנית 'פינקי אני יודע מה נעשה היום, נשתלט על העולם', מהנדסי יונדאי גם משחררים לאוויר יצירות ורכבי קונספט שגורמות לכל חובב רכב לרייר. אלו האיוניק 5 N , והאיוניק 6 N, כאשר ה N מייצגות את דגמי הביצועים של הדגמים העממיים. אם הג'נסיס GV60 שבחנתי נהנית מכמעט 62 קג"מ, ו 0 ל 100 ב 5.5 שניות, והיא רק גירסת הביניים של הדגם, אזי רכב ביצועים כאן יהיה ללא ספק מטורף לחלוטין.
אז מה היה לנו כאן?
פלטפורמה וורסטילית שנקראת E-GMP עליה מבססת היצרן מגוון כלי רכב, עם התאמה ספציפית לצרכי עיצוב ומרווח פנים, עם גמישות בגודל ובסוגי ההנעה. החשיבות שאני רואה בפלטפורמה הזו, ובגלל זה אתם קוראים כאן עכשיו היא שנראה שיש ליצרן קלף מנצח ביד, ואני סקרן מאוד לראות איזה שפנים הוא ישלוף מה – GMP שלו.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב