צריכת דלק
היכולת שלנו כנהגים להשפיע על הוצאות הדלק

צריכת הדלק נחשבת לנתון מוחלט המשוייך לרכב, אבל בפועל לנו הנהגים יש יכולת להשפיע משמעותית על צריכת הדלק, וההוצאה הכספית עבור צריכה זו
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

צריכת הדלק משגעת אתכם? ההוצאה החודשית על דלק מתחילה להכביד? לא חייבים להחליף לרכב היברידי או חשמלי. אפשר לחסוך הרבה כסף באמצעות נהיגה חסכונית מודעת.

בואו נדבר קצת על 'צריכת דלק'. כן, אותו נתון, שני בחשיבותו ל 'איך הוא סוחב?' המקובל בשיח הישראלי.

נגדיר, צריכת הדלק של רכב עם מנוע בנזין או דיזל הוא הנתון שמציין כמה ק"מ יעבור הרכב כשהוא צורך 1 ליטר בנזין או סולר. לא מדובר בבדיקה רגעית אלא כאשר אנחנו נוסעים עשרות או מאות קילומטרים, ויכולים להוציא נתון ממוצע. לדוגמא, לדרך של 200 ק"מ הרכב צרך 15 ליטר. המשמעות היא שעבור כל ליטר דלק הרכב עבר 13.33 ק"מ.

כל היצרנים היום מציגים ברכב עצמו נתונים של צריכת דלק באמצעות מחשבי הרכב. יש מי שמציג את הנתון בליטרים ל 100 ק"מ, כלומר כמה ליטרים צורך הרכב ל 100 ק"מ נסיעה. כדי להביא את הנתון ל קילומטר לליטר, מחלקים 100 במספר שמוצג. כך שאם הרכב שלכם מציג 6.3 ליטר ל 100 ק"מ. עושים חשבון 100/6.3 וזה יוצא בדיוק 15.87 ק"מ לליטר. יש מכוניות שמראש מציגות לכם על הצג את הנתון של קילומטר לליטר, ויש כאלה שיתנו לכם את האפשרות לבחור, כולל בתצוגת מיילים לגאלון.

כל תצוגת הנתונים המקסימה הזו מבוססת מחשב הרכב, והיא אופטימית משהו יש לציין מראש.

הנתון האמיתי יתקבל רק בתחנת הדלק, ורצוי באותה משאבה אם אתם מחליטים לבצע ניסוי מדעי מדוייק. מתדלקים את הרכב עד שהמשאבה מפסיקה. מאפסים את מד האוץ, נוסעים כמה שנוסעים, אבל רצוי לפחות עשרות ק"מ, וחוזרים לאותה המשאבה בדיוק. מתדלקים שוב, ורואים כמה דלק נכנס בתדלוק השני. עכשיו לוקחים את הק"מ שעבר באותה הנסיעה, ומחלקים בנתון הליטרים שתודלקו בתדלוק השני. זו צריכת הדלק הממשית של הרכב.

אם זה המצב, למה שני נהגים שונים מתווכחים ביניהם מה צריכת הדלק של הרכב, בהנחה ששניהם נוסעים בדגמים זהים.

כאן אנחנו נכנסים לסיבה אולי הכי חשובה בצריכת הדלק – הנהג, ויותר מדוייק סגנון הנהיגה.

אישה כלשהי, לא נזכיר את שמה עם זאת אני נשוי לה, מכירה שני מצבי נהיגה: רגל עד הפח או ברקס. (המונח באנגלית מדוברת Pedal to the Metal, ומציין לחיצה חזקה על דוושת התאוצה, בלי רחמים) אין באמצע. הנשוי לה, רואה רמזור אדום מרחוק, ועוזב את דוושת התאוצה ונותן לרכב להתגלגל לרמזור. בהתחלף האור לירוק, הרגל עד הפח – עם רגל עד הפח, הנשוי לה מאיץ בעדינות וצובר מהירות במתינות תוך שהוא צופה קדימה – יש פקק, רמזור או כביש פתוח.

מי לדעתכם ישיג צריכת דלק טובה יותר? (ומי ישחק את הבלמים פחות?) התשובה היא ברורה. אם אתם רוצים להגיע לצריכת דלק טובה וחסכונית, הנהיגה שלכם חייבת להיות מודעת לתנאי הכביש, לצפות קדימה ולהתאים את אופי הנהיגה. אגב, סגנון הנהיגה רלוונטי גם לנושא צריכת החשמל של כלי רכב חשמליים.

כמובן שזה רלוונטי גם בכביש מהיר. חלק מחבריי צוחק עלי על צריכות הדלק שאני מדווח עליהן ב CAR-PAD. בכל מקום אני רושם 'הכי אופטימלי שיש', שהמשמעות היא כביש בינעירוני פתוח, מישורי פחות או יותר, הפעלת קרוז קונטרול על 90 קמ"ש, ונסיעה בנתיב הימני ברוגע למשך עשרות קילומטרים. ראשית תשיגו לעצמכם רוגע ושלווה בנהיגה, ולא תרגישו כאילו יצאתם לקרב. שנית, תופתעו כמה הרכב שלכם יכול להיות חסכוני אם אתם מאמצים סגנון נהיגה שכזה. הערה קטנה לגבי בעלי רכבי פיג'ו / סיטרואן / אופל בעלי תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה הילוכים – אצלכם ההילוך השמיני ישתלב במהירות של כ 94 – 95 קמ"ש, וזה אומר שכדי להגיע לצריכה אופטימלית ברכב שלכם, אתם צריכים לקבוע בבקרת השיוט מהירות של 95 קמ"ש ולא 90 כפי שאני עושה עם מרבית כלי הרכב.

רוצים דוגמאות קצה:

  1. סיטרואן קקטוס דיזל, עם תיבת הילוכים ידנית. מתודלק מלא, אחרי כמה ק"מ במרכז, אני מפנה את הסיטרואן ונוסע לכיוון חיפה, תוך שאני מכוון את הקרוז קונטרול ל 90 קמ"ש. בכניסה לחיפה מצביע מחשב הרכב על הנתונים הבאים: נסעת כ 100 ק"מ, יש לך עוד 1240 ק"מ עד התדלוק הבא, צריכת הדלק הממוצעת שלך היא כ 34 ק"מ לליטר.
  2. טויוטה לנדקרוזר 2007, דיזל ארוך. הרכב אחרי טיפול בו הוחלפו שמנים ופילטרים, תודלק בכפר סבא, ומשם ישירות לנהריה. צריכת הדלק הראתה נתון לא סביר של 6.6 ליטר ל 100 ק"מ, או 15.15 ק"מ לליטר.
  3. סקודה אוקטביה 1.2 טורבו בנזין. רכב ליסינג. יצא מערד בדרכו ללוד. צריכת הדלק הממוצעת עמדה על מעל 29 ק"מ לליטר.

אם תחפשו נסיבות נקודתיות, כמו הרכב בירידה, נסעת על N בירידות (שזה דבר מטופש לעשות, וגם מגביר את צריכת הדלק!), היתה רוח גבית, או כל סיבה אחרת, אענה שכל הנתונים האלה חזרו על עצמם כאשר באתי לשחזר אותם.

האם ניתן לומר עכשיו שצריכת הדלק של לנדקרוזר 2007 היא 15 ק"מ לליטר או של אוקטביה היא 29 ק"מ לליטר – ממש לא! אבל מה שאתם צריכים לקחת מקריאת המאמר הזה הוא שלכם הנהגים יש השפעה עצומה על צריכת הדלק של הרכב שלכם, ואתם יכולים לייצר נהיגה חסכונית באמצעות מודעות וערנות לתנאים המשתנים בנהיגה.

צריכת הדלק של ההרכב מושפעת מהמון משתנים, תקינות הרכב, משקל עודף שאתם סוחבים שלא לצורך, התקנת גגון מיותר שיוצר התנגדות גבוהה לרוח, והרבה סגנון נהיגה שלכם. הרכב שלכם יכול להיות (הרבה) יותר חסכוני באמצעות אימוץ סגנון נהיגה מתון ורגוע, זה לחלוטין ברגל שלכם.

הגעתם עד כאן ואתם מחפשים את הת'כלס, אז מצ"ב הטיפים של 'וואלה רכב' לנהיגה חסכונית:

  1. האיצו במתינות – אין צורך להדביק את דוושת התאוצה לתחתית הרכב בתחילת נסיעה מעמידה. עם זאת, כשאתם משתלבים בתנועה בנתיב האצה שימו את הטיפ הזה בצד, והתאימו את עצמכם למהירות התנועה בה אתם משתלבים.
  2. הביטו רחוק- קראו את הדרך שלפניכם. אתם נוסעים ולפניכם רמזור אדום או האטה בתנועה – נסו לגלוש לעבר ההאטה. הורידו את הרגל מדוושת התאוצה, וגלשו במתינות.
  3. שימוש בבקרת שיוט – אתם בכביש בינעירוני והתנועה פתוחה – הפעילו את בקרת השיוט על המהירות הרצויה. אם יש לכם בקרת שיוט אדפטיבית, שימו לב שאם הרכב מאט בגלל התנועה, כשהיא תיפתח הרכב יאיץ בחוזקה עד שיגיע למהירות שקבעתם, וזה יהיה פחות חסכוני.
  4. יש לכם גגון על הרכב לטיול השנתי לצפון – הסירו אותו ביומיום. הוא גורם להתנגדות לאוויר ומביא לצריכת דלק מופרזת. כנ"ל לגבי ציוד מיותר שאתם מחזיקים ברכב. משקל עודף = צריכת דלק עודפת.
  5. בירידה – תנו לרכב לצבור מהירות, בעליה ליחצו על דוושת התאוצה במתינות.
  6. מיזוג – אלא אם יש לכם פינגווין על בסיס קבוע ברכב, קבעו את הטמפרטורה לזו שנוחה לכם ותנו לבקרת האקלים לווסת את פעולת המיזוג.
  7. לחץ אוויר – וודאו שלחץ האוויר בצמיגי הרכב תואם את הגדרות היצרן. לחץ אוויר נמוך מדי מביא לבזבוז דלק.

נסיעה בטוחה! 

צריכת דלק אוקטביה
צריכת דלק אוקטביה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן