ינואר-פברואר 2023 – סיכום מסירות דגמים, יצרנים וחשמליות בשוק הישראלי

חודשיים מלאים עברו מתחילת 2023, והגיע זמן להסתכל אחורה ולבחון מה קרה בשוק הרכב המקומי.

הנתונים הם נתוני ההקלדות ממשרד הרישוי ולא נתוני איגוד יבואני הרכב. אסביר.

רכב יכול להימסר, אבל לא יופיע בנתוני משרד הרישוי מכיוון שהיבואן טרם הקליד אותו למערכות המקושרות עם מחשבי משרד הרישוי. יכולים לעבור מספר ימים עד שהרכב יופיע במאגר משרד הרישוי. בנוסף, איגוד יבואני הרכב מעביר מידע המתייחס רק למכוניות שנמסרו על ידי חברי האיגוד – היבואנים הרשמיים. בעוד שבפועל מיובאות מכוניות גם בייבוא אישי על ידי אנשים פרטיים וגם בייבוא מקביל על ידי יבואנים שזה עיסוקם. בפועל הנתונים המלאים הם נתוני ההקלדות של משרד הרישוי, והם אגב מפורסמים באופן פתוח וגלוי לציבור. בעיבוד הנתונים נעזרתי בחברי צביקה תמרי שיודע לתרגם את קבצי משרד הרישוי לכדי אקסל לאנשים פשוטים, כמוני למשל.  

סה"כ נמסרו בחודשים ינואר ופברואר השנה 78,604 כלי רכב, מתוכם 11,245 מכוניות עם הנעה חשמלית מלאה. כלומר רק חשמל, ללא פלאג אין.

המותג שמסר את הכמות הגדולה ביותר – יונדאי, עם 13,200 כלי רכב והוא מהווה כמעט 17% מהשוק. הבא אחריו שמסר הכי הרבה כלי רכב היא קיה עם 8245 מכוניות, כמעט 10.5%. הפער בין המקום הראשון לשני – גדול ומשמעותי. במקום השלישי נמצאת טויוטה עם 6461 מכוניות, ולא רחוק מאחוריה מאזדה עם 6300 מכוניות. המקום החמישי מעניין מאוד מכיוון שמדובר במותג המשווק רק כלי רכב חשמליים BYD עם 4579 מכוניות. במקומות 6 – 10 נמצאות סקודה (3484), מיצובישי (3228), צ'רי (3018) סיאט (2604) וסוזוקי (2459) סוגרת את העשירייה הראשונה.

להערכתי לא ניתן ללמוד מכך דבר על העדפות הצרכן הישראלי. ניתן ללמוד רק על שרשרת האספקה של המכוניות – מי שהיו לו מכוניות במלאי – מוכר אותן. מי שהצליח לקבל הקצאות מהיצרנים, והצליח לשנע לארץ – מוכר.

רשימת הדגמים הנמכרים ביותר מפתיעה מעט, או שלא. את הרשימה מוביל בביטחה בפער עצום מעל כל הדגמים האחרים ה BYD Atto3, עם כמעט 4400 מכוניות מהדגם הזה שנמסרו לבעליהן המאושרים. זה מצביע גם על אימוץ ההנעה החשמלית כלגטימית, גם על אימוץ היצרן שעד לפני חצי שנה אף אחד לא ידע לומר את השם שלו בעברית, וגם על עבודת שיווק מצויינת של היבואן 'שלמה מוטורס'. במקום השני נמצא רכב שהוא בדיוק בכיוון השני מבחינת קידמה – מאזדה 2, עם 2883 מכוניות מדגם זה שנמסרו. מדובר בסופר מיני עם מנוע אטמוספרי (ללא טורבו) ותיבת הילוכים פלנטרית (רגילה). לא תיבה רובוטית דו מצמדית מתוחכמת וחסכונית, לא מנוע טורבו קטן וחסכוני, הכי 'אולד פאשן' ועדיין מדובר בסופר מיני טובה, איכותית וראויה ו….נמצאת במלאי. במקום השלישי נמצא היונדאי טוסון עם 2300 יחידות שנמסרו.

כלומר בשלושת המקומות הראשונים ברשימת הדגמים הכי נמכרים בארץ נמצאות שלוש מכוניות כל-כך שונות אחת מהשניה, דבר המצביע לדעתי על זמינות הדגמים יותר מאשר על טעמי הקהל.

במקום הרביעי יונדאי i20 עם 2218 מכוניות, ובמקום החמישי ג'ילי ג'יאומטרי C עם 2188 יחידות, גם כאן מדובר בחשמלית מלאה של יצרן חדש בארץ. כלומר בחמשת המקומות הראשונים נמצאות שתי מכוניות חשמליות מלאות, של יצרנים חדשים לקהל הישראלי.

במקומות 6 – 10 נמצא את יונדאי i10 ( 2174 יח'), מאזדה CX5 (1961 יח'), צ'רי טיגו 8 (1819 יח'), שוב יצרן חדש בארץ עם רכב שבעה מקומות ראוי וזול יחסית, יונדאי אלנטרה (1758 יח') וסוגרת את הרשימה במקום העשירי הקיה פיקנטו ( 1678 יח') מובילת המכירות לשנת 2022.

גם כאן המוטיב השולט הוא מלאים. יש מלאי מהדגם – מוכרים. אין מלאי – לא מוכרים. המלאי הוא המלך.  

הניתוח השלישי והאחרון הוא בעולם כלי הרכב החשמליים.

גם כאן הסיפור הוא מלאים. את הרשימה מובילה BYD עם 4579 כלי רכב, למעל מפי שתיים מג'ילי שבמקום השני עם 2188 כלי רכב. את השלישיה הראשונה סוגרת יונדאי עם 1171 כלי רכב, כאשר כאן אין ספק כי אם ליונדאי היו מלאים היא היתה מוכרת בקלות כמות כפולה ואף למעלה מכך. במקום הרביעי מרצדס עם 514 כלי רכב חשמליים מלאים, ובמקום החמישי סרס שרשמה 356 מכוניות שנמסרו ללקוחות. את העשירייה הראשונה סוגרות קיה (328 יח'), סקייוול (291 (יח') סקודה (233 יח') אייווייס (178 יח') ופיאט (145 יח').

בפועל הפער מהמקום הראשון למקום הרביעי הוא כמעט פי עשר. אז אם עבור מרצדס מדובר בהישג לא מבוטל שכן מדובר ברכבי פרימיום בהגדרתם, עבור היצרנים האחרים מדובר במחסור עמוק במלאים. גם כאן שימו לב, שתי הראשונות – מותגים סיניים צעירים בשוק המקומי, ונראה שבמהרה נשכחו השאלות הנוגעות למוצאן של המכוניות.

יהיה מעניין להמשיך לעקוב. מבטיח לחזור ולדווח.

קורולה קרוס
טויוטה קורולה קרוס
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
EV6
קיה EV6

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן