סיטרואן קקטוס
הפרשנות של סיטרואן לרכב האצ'בק קומפקטי

הסיטרואן קקטוס החדש התברגן קצת, אבל נותר מרענן ומיוחד במינו.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

עם הצגתו קיבל הרכב המוזר את השם המלא 'סיטרואן C4 קקטוס'. להבדיל מ 'סיטרואן C4 פיקאסו' או מ 'סיטרואן C4' . מעתה, ועד סוף הסקירה – ייקרא קקטוס.

הקקטוס הוצג בשנת 2013 כרכב קונספט, שחשיבותו ליצרן הצרפתי היתה גדולה משמעותית ממה שניתן היה להבין. הקקטוס המקורי הכיל אלמנטים עיצוביים שלקחו את רכבי סיטרואן העתידיים לבוא למקומות שונים ומובחנים משמעותית מיתר המכוניות על הכביש.

ב 2014 החלה סיטרואן בשיווק הקקטוס שהיה דומה להפליא לרכב הקונספט, ולא דומה לשום דבר אחר על הכביש. עם חזית מוזרה, מיגון פלסטי שחור (או צבעוני) על הדלתות, קוים מיוחדים מאוד מבחוץ, ועיצוב שלא דומה לשום דבר גם בתוך הרכב.

הרבה פרות קדושות נשחטו על שולחנות התכנון של מעצבי סיטרואן. לוח מחוונים דיגיטלי מינימליסטי, שליטה על כל מערכות הרכב מצג מגע גדול במרכז הדשבורד, העדר פתח מיזוג ימני לנוסע, חלונות אחוריים שלא נפתחים למטה אלא רק לחרך צר החוצה, מושבים שלא דומים לשום מושב רכב שנראה עד עכשיו, ידיות פנימיות לדלתות שנראות כמו רצועת אחיזה של מזוודה, תא כפפות מול הנוסע שנפתח למעלה (ושוב דומה למזוודה) ועוד ועוד.

הרכב היה קל משקל, ושווק עם מנועי בנזין 1.2 ליטר, עם או בלי טורבו, עם תיבת הילוכים ידנית או רובוטית, או מנוע דיזל חסכוני ותיבת הילוכים ידנית.

מוזר? מאוד.

בארץ החל השיווק של הרכב המוזר כאשר תיבת ההילוכים הרובוטית נזנחה, והרכב שווק רק עם תיבת הילוכים ידנית. בהמשך נוספה תיבת הילוכים אוטומטית.

אפשר לאהוב את הקקטוס, אפשר לא. אי אפשר להישאר אדיש לרכב המוזר. אני בצד האוהב. כמה אוהב? מאוד. כל-כך אוהב שרכשתי לעצמי קקטוס דיזל ידני. רכב שכל כניסה אליו היתה מלווה עם חיוך, רכב שבנסיעה רגועה עבר מעל 33 ק"מ לליטר סולר, רכב שגם הילדים אהבו מאוד, כי היתה בו 'נשמה' אחרת. היה בו חיוך וקריצה, והוא היה נוח להפליא. כשעברתי תפקיד בעבודה הוצמד לי רכב לצרכי עבודה. סקודה אוקטביה. כל מה שהקקטוס היה – האוקטביה הפוך. קודרת, רצינית, 'מכובדת', שהוחלפה בקורולה. יום אחד הבת הגדולה שאלה למה לא עושים יותר מכוניות שמחות כמו הקקטוס, ופחות מכוניות רציניות כמו הקורולה והאוקטביה.

אבל מסתבר שגם עבור סיטרואן, הקקטוס המקורי היה מקורי מדי, ובשנת 2018 הוצגה הקקטוס החדשה. העיצוב שמר על קווי המתאר המקוריים של הקקטוס, אבל איבד חלק משמחת החיים. מגיני הפלסטיק השחורים על הדלתות ירדו לכדי פס צר בתחתית הרכב. הרכב ללא ספק שופר משמעותית בכל אספקט מוטורי, נוספו לו מערכות בטיחות מקוריות, בולמי הזעזועים הוחלפו בבולמים חדשניים של סיטרואן שעושים עבודה מעולה, אבל איכשהו קצת נגזלה ממנו חלק משמחת החיים. אז אחרי הקדמה כל-כך ארוכה, ניתן את הבמה לקקטוס החדש.

כאמור, הקקטוס לא דומה לשום דבר שאינו נושא את סמל סיטרואן. החזית מורכבת מכמה 'קומות', החל מהבסיס השחור שמכיל פנסי ערפל קטנים, באמצע פגוש בצבע המרכב ובשני צדדיו יחידות תאורה גדולות. באמצעו גריל שחור, ולמעלה סמל סיטרואן לרוחב כל החזית, ומשתלב עם תאורת לד.

מבט מהצד מראה עיצוב ג'יפוני אך לא מוגבה באופן מאולץ. חיפוי פלסטי שחור לבתי הגלגלים, יחד עם סף שחור בתחתית עם פסי גגון על גג הרכב מקנים מראה גבוה. שתי הקורות A ו B שחורות, וקורה C רחבה בצבע המרכב. המראה כאמור גבוה מרכב משפחתי אך נמוך מג'יפונים שמתאמצים להיראות גבוהים.

החלק האחורי מציג דלת אחורית שימושית עם שמשה משופעת, יחידות תאורה מלבניות גדולות וסמל סיטרואן במרכז. על אף שזה החלק הכי קונבנציונלי ברכב, הוא עדיין יפה ומשתלב במראה הכללי של הקקטוס.

גם העיצוב הפנימי לא דומה לשום דבר אחר שנהגתם או נסעתם בו. כאן השאירו סיטרואן כמעט את כל האלמנטים מהקקטוס המקורי. הדשבורד שטוח לחלוטין לכל רוחב הרכב. בחלקו העליון משמאל, יש בליטה מעוצבת היטב לפתח המיזוג השמאלי. מול הנהג מזדקר צג דיגיטלי מלבני, לא הרבה יותר גדול מהסלולרי שלכם. תמצאו בו חיווי לפרמטרים העיקריים בלבד. מהירות בספרות דיגיטליות, חיווי להילוך בו הרכב נמצא, מצב דלק, חיווי לתאורה ולבקרת השיוט ונורות התראה עיקריות. מד סל"ד – אין.  במרכז הדשבורד מזדקר לו צג מגע גדול השולט בכל מערכות הרכב. מיזוג, שמע, ניווט, נתוני הרכב ועוד. קישוריות לאפליקציות מהסלולרי וזהו. בהתחלה זה נשמע לא נוח. כשמתרגלים – זה שימושי ללא קושי.

תא הכפפות שמול הנוסע שוב לא שגרתי, מעוצב כמו מזוודה 'של פעם' ונפתח כלפי מעלה.

מתחת לצג המגע כמה מתגי שליטה בסיסיים, ומתחתיהם שני פתחי מיזוג א-סימטריים. זה שמשמאל, לנהג, קטן, זה שמימין גדול מאוד. למה? כי אין פתח מיזוג נוסף מימין לנוסע. אתם בוודאי חושבים לעצמכם שהנה, זהו, מצאנו את הדיל ברייקר למה לא לקנות את הרכב. צר לי לאכזב אתכם. אותו פתח מיזוג גדול, יחד עם המפוח שזורק את האוויר מקררים במהירות את חלל הרכב, ולא מורגש כל חסרון בפתח מיזוג נוסף. בין המושבים הקדמיים תמצאו ידית הילוכים מעוצבת, ומעצור יד מכאני סטנדרטי.

מושב הנהג, רק עליו אפשר למלא כתבה שלמה. "אומר זאת כך יונית", מדובר במושב הנהג הנוח ביותר שאתם יכולים להניח את האחוריים המלכותיים שלכם. הוא רחב מאוד, גם במשענת וגם במסעד, רך-אך-תומך. בעת צילומי הרכב לכתבה, הגיע רכב של הפיקוח העירוני לראות מה אני עושה. הזמנתי את הפקח החביב והפקחית שאיתו להיכנס לקקטוס ולהתרשם. הם יצאו המומים מהנוחות הרבה. למען ההגינות אציין כי הם יצאו מטויוטה קורולה בנזין.

המושב האחורי מציג משענת ומסעד שטוחים לחלוטין, נוחים מאוד כמו המושבים הקדמיים, ושימושיים שכן אין איבודי שטח למשענות צד ושקעים לנוסעים. כדי לחסוך במשקל ציידו סיטרואן את הדלתות האחוריות בחלונות שנפתחים מעט רק לצד. לא יורדים למטה לתוך הדלת. שוב, אם חשבתם שהנה הדיל-ברייקר – אז טעיתם פעם נוספת. תחשבו כמה פעמים אתם נוסעים עם חלונות פתוחים מאחורה. בשורה התחתונה, ומהנסיון האישי שלי, לא פותים את החלונות האחוריים, וגם אין יותר צעקות 'לא להוציא ידיים מהחלון!'.

בסיס הגלגלים של הקקטוס עומד על חצי מילימטר מתחת ל 2.6 מטר והמשקל העצמי שלו 1165 ק"ג לא גבוהים, למרות שהוא השמין מעט מהקקטוס היוצא.

הקקטוס משווק עם שני מנועי בנזין 1.2 ליטר טורבו. אחד בהספק של 110 כ"ס ו 20.9 קג"מ, השני אותו מנוע אבל בהספק של 130 כ"ס ו 23.4 קג"מ. רכב המבחן צוייד במנוע החזק, ברמת הגימור הגבוהה Shine Pk. שני הדגמים מצויידים בתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית, מתוצרת אייסין היפנית בעלת 6 הילוכים. כמו בדגמים אחרים גם כאן מדובר בשילוב ותיק שהוכיח יעילות וחסכון עם אמינות גבוהה מאוד. צריכת הדלק אם שאלתם, בנסיעה רגועה עם בקרת שיוט קבועה על 90 קמ"ש היתה 22.2 ק"מ לליטר. האמת היא שציפיתי לתוצאה יותר חסכונית, אבל זה מה שמחשב הדרך הראה.

התנהגות הכביש מצוינת, והאחיזה גבוהה מאוד. יהיה לכם קשה מאוד להוציא את הקקטוס מהאחיזה, ודרושה פעולה לחלוטין לא סבירה על מנת שזה יתרחש. צריך לציין כי גם מושב בנהג וגם ההגה אינם כאלה שמעודדים אותך לבדוק את גבולות האחיזה, סיבוב אחרי סיבוב. ההגה גדול יחסית, ולמרות שהוא מדויק מאוד, ההגה של ה 3008 וה – 508 קטן ממנו וטוב ממנו. כל האווירה ברכב היא של "לטיול יצאנו עם טונות של שיק" ולא "בוא נתפור את נס-הרים".

מבחינת נוחות, הקקטוס החדש מצויד בבולמי זעזועים מהפכניים לפי סיטרואן, בעלי יכולת שיכוך משתנה. מדובר בפיתוח חדש של סיטרואן שנמצא בתוך הבולם עצמו. התוצאה היא רכב נוח להפליא, שמרחף מעל מהמורות ופסי האטה. עם זאת, נוח ככל שיהיה, אם תהיו דבילים ותעברו פס האטה עירוני במהירות גבוהה משמעותית מהמותר בחוק בסביבה עירונית, תגלו במהרה את גבולות הגיזרה של הבולם. אבל עזבו את הטיפשות הזו, הרכב נוח בצורה מרשימה מאוד.

בהיבט הבטיחות, הקקטוס מצויד במערכות מקוריות הכוללות התראה על סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית, התראה על רכב בשטח מת ועוד. יש הבדלים במערכות המקוריות בין שתי רמות הגימור, אך את המערכות הקריטיות לדעתי תמצאו כבר ברמת הגימור הבסיסית.

המחיר של הקקטוס מתחיל ב 114.0 אש"ח ועד 118.0 אש"ח בהתאם לדגם הרכב הנבחר. במבצעים של היבואן ואצל משווקי 0 ק"מ תוכלו למצוא את הקקטוס בהנחות של אלפי שקלים.

לסיכום – אם הבנתם בין השורות, ברמיזה, שאני מאוהב בקקטוס, אתם חדים היום. הקקטוס החדש, למרות שהתברגן בהשוואה לקקטוס המקורי, נשאר רכב מקסים, נוח מאוד, וכייפי לנהיגה. הקקטוס הקודם גרם לי לחייך בכל נסיעה, והוא התחבב מאוד גם על חובבי רכב שיכולו להרשות לעצמם מכוניות שעולות פי 4. הקקטוס הנוכחי קצת נשאר עם אותה רוח כייפית ולא שגרתית. הוא הזכיר לי ביתר שאת שמתישהו, אני אשוב לנהוג על קקטוס משלי, משומש ככל הנראה, אבל עם טונות של אופי.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות גולשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן