מוקדם בבוקר. אני נכנס לשטח במפגש של נחל פארן עם כביש 40. ממש שעה לאחר מכן אני כבר לוגם קפה עם חברים בחניון הלילה של הקניון הלבן, כ 40 ק"מ בשטח, וזה כולל עצירה לחלק מהתמונות שאתם רואים כאן.
אלמלא היתה כאן תמונה ראשית של הרכב, אף אחד לא היה מאמין שהרכב שעשה את הדרך הוא סאנגיונג מוסו חדש, סטנדרטי, לא ממוגן, עם צמיגים סטנדרטיים לחלוטין. זה פשוט לא מסתדר יחד, ואוסיף על כך, גם לא נהגתי מהר מהפחד לפגוע ברכב. אבל זה כן בוצע עם המוסו החדש וזה גורם לי למחשבות פילוסופיות על מיתוג, מחיר, ותצורה.
במוסו נתקלתי לאחרונה טרם הפרסום על חידוש השיווק בתחילת ינואר השנה. ביקור במרלוג החדש והמרשים של טלקאר נוצל על ידי לסיבוב קצר ללא ליווי בחניון של המרלוג, ולהפתעתי נתקלתי בסאנגיונג מוסו החדש, מודל 2020 והגלגלים במוח התחילו לעבוד. מי שעוקב אחרי הדף של car-pad בפייסבוק, קיבל על כך דיווח מיידי. כמה שבועות לאחר מכן יצאה הודעה כי טלקאר, יבואנית סאנגיונג זכתה במכרז של כוחות הביטחון ותספק כמה מאות יחידות של מוסו, דבר שפתח את אפשרויות השיווק גם לשוק האזרחי, והנה אנחנו כאן במבחן למוסו החדש.
העיצוב החיצוני של הטנדר הלבן מסתכם בחזית הרכב. אם היא לטעמכם או לא זה באמת עניין של טעם, אבל להתעלם ממנה לא תוכלו. בחזית המוסו גריל מלבני עצום עם פסי אורך כמעט לרוחב כל חזית הרכב, יחידות תאורה ראשיות משולבות לד, ופנסי ערפל אנכיים וצרים בתחתית משני הצדדים. בחלקו התחתון של הפגוש חצאית פלסטית נמוכה. קצת תפיחות על הכנפיים והשאר זה טנדר לבן ארוך מאוד. כמה ארוך? 5.405 מטר אורך, 1.95 מטר רוחב, הגובה 1.855 מטר, ובסיס הגלגלים 3.210 מטר. (אני מחנה את המוסו ליד הלנדקרוזר הארוך הפרטי, ופתאום אתה מבין כמה המוסו גדול ורחב. תורת היחסיות ממשיכה לעבוד.)
בתוך הרכב העיצוב דומה למדי לזה של הסאנגיונג רקסטון החדש (מבחן בקרוב) מה שאומר סביבת נהג נעימה ו'אזרחית' לחלוטין. מול הנהג הגה גדול, שדווקא חלקו התחתון נעים יותר למגע. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3" עם מבחר תצורות ומידע לתצוגה לבחירת הנהג. דשבורד נאה עם מולטימדיה בגודל 8" וקישוריות לאפלקארפליי ואנדרואיד אוטו, וגם סים פנימי עם וייז מובנה.
פתחי מיזוג אנכיים (במרכז הדשבורד) ומלבניים בצדדים. מתגים פיזיים למיזוג, ידית הילוכים עם מתג קטן עליה להעלאת והורדת הילוכים במצב ידני, וחוגת בורר מצבי נהיגה – 2H, 4H, 4L. מושב הנהג נוח למדי. רשמית, ההגה מתכוונן לגובה ולעומק, בפעל לא מצאתי איך לכוון אותו לעומק, רק לגובה. ליושבים מאחור די נוח יחסית למה שהיית מצפה. גב המושב אינו אנכי, ויש מקום מרווח.
ה'ארגז' של המוסו גדול ושימושי עם אורך כולל של 1.61 מטר, רוחב של 1.57 מטר וגובה דפנות של 57 ס"מ. כושר העמסה על הארגז עומד על 1,165 ק"ג, הנתון הגבוה מכל הטנדרים המקבילים. המשקל העצמי של המוסו עומד על 2,095 ק"ג
על ההנעה אחראי מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר המספק 202 כ"ס ו 45.1 קג"מ מרשימים המטיסים את המוסו למהירויות שעדיף לא לכתוב עליהן. תיבת ההילוכים פלנטרית של אייסין היפנית, בעלת שישה הילוכים, ושילדת סולם קשיחה. כרכב 4X4 עם הילוך כח, על הנייר מצויד המוסו בעוד טריק בשרוול – נעילת דיפרנציאל אחורי אוטומטית מכאנית של Eaton. הצמיגים במידה 235/70/17 מעט צנועים לרכב עם יומרות שטח, ואז אתה מגלה שאין ברכב גלגל רזרבי. את מקום הגלגל מתחת לארגז תופס מיכל האוריאה של הרכב, ואז אתה חוזר לזווית הנטישה של הרכב 20.5 מעלות, נזכר שאין מיגון, ואין גלגל רזרבי, וזה לא גורם לך לפרצי אושר. טלקאר מבטיחים שרוכשי המוסו יקבלו איתו גלגל רזרבי בגודל מלא. עם זאת, מיקומו בארגז חשוף יותר לגניבה ולוקח מקום שימושי מהארגז.
אנחנו עם דגם ה EX הפשוט, אם תבחרו בפרימיום תקבלו גם סאן-רוף, ריפודי עור, חימום ואיוורור למושבים הקדמיים וחימום למושבים האחוריים. עזבו אתכם מהשטויות. קחו את ה EX.
ניהול סיכונים קצר שמסתכם ב'יהיה בסדר, מקסימום נבקש ממישהו לצאת מהשטח ולהתקשר לאנשי טלקאר ולספר איפה אני תקוע' והמוסו ואני נוסעים מוקדם מאוד בבוקר לפגוש חברים שעושים מסלול שטח בשמורת הנחלים הגדולים בדרום.
הדרך לדרום עוברת מהר. מאוד מהר. המוסו על אף לחץ אוויר גבוה מדי מציג התנהגות כביש סבירה (יחסית לטנדר, כן?) ומהירות גבוהה מאוד. מאוד. בקלות. הרכב ריק, קופצני (גם קפיצי העלים מאחורה שנועדו לשאת מעל 1000 ק"ג לא תורמים לנוחות כשהרכב לא עמוס), אבל סביבת הנהג טובה ונעימה, וחיש מהר אנחנו מתדלקים בעין עבדת וממשיכים דרומה. 06:50 המוסו ואני מגיעים לכניסה לשביל האדום על כביש 40 לכיוון בארות עדה. בעת הורדת לחץ אוויר אני מגלה שהמוסו היה עם לחץ אוויר המתאים רכב עמוס. הצמיגים הסטנדרטיים, העדר גלגל רזרבי והפחדנות האישית המובנית בי מביאים אותי להוריד אוויר רק ל 28PSI. הנסיעה בשטח קופצנית משהו על השבילים זרועי האבנים ומחורצי ההדורים (אותם גלים קטנים באדמה שמרעידים את כל הרכב). ככל שאנחנו מדרימים השביל הופך ליותר חולי עם 'פודרה' ופחות אבנים, והקצב יכול לעלות בזהירות. קצת צילומים ליד פגרי הסקייהוקים הפזורים בשטח, ובשעה 08:07 אנחנו מגיעים לחבר'ה שבדיוק נחים מהתארגנויות הבוקר. על אף הדרך הארוכה אנחנו יוצאים רעננים לחלוטין מהמוסו.
מתארגנים ויוצאים למסלול. החבר'ה הנוסעים על לנדרוברים משופרים מרימים עננת אבק ונעלמים באופק. אין למוסו סיכוי להיצמד אליהם בתצורה הנוכחית – לא ממוגן, לא מוגבה, צמיגים בסיסיים וללא גלגל רזרבי. אם חשבתי שהחלק האחורי יהיה הפגיע יותר, אז את מעברי הנחלים אני עושה בעדינות רבה, רק כדי לגלות שדווקא החצאית הקדמית מלחכת חצץ פה ושם.
אין למוסו בעיות עבירות בהיבט הכח או העברתו לקרקע כשהשטח לא מאתגר ממש. עם הילוך כח ונעילת דיפרנציאל אחורית מכאנית יחפו על מהלכי מתלה מאוד מוגבלים מהן סובל המוסו. עם זאת, בתצורתו הסטנדרטית המקורית עם הצמיגים הבסיסיים, החשש שלי כל כך גדול, שעם ההגעה לכביש 40 ליד צומת ציחור, אני מוותר על המשך המסלול באיזור תלם עשת. 85 ק"מ של שטח, לא נגרם נזק לרכב, לא היה פנצ'ר – אל תתגרה במזל.
חלק מהביקורת שיש לי כרגע על המוסו רלוונטית כמעט לכל רכב שטח חדש. למגן? צריך גם אם קנית היילקס או לנדקרוזר. לשים צמיגים מתאימים יותר לשטח – צריך כמעט בכל רכב שטח. הגבהה? אותו דבר. רק היעדרו של הרזרבי כאן הוא חיסרון שגם לו יש ליבואן פתרון. אולי החסרון הגדול של המוסו יהיה דווקא בגיזרת מהלכי המתלה המוגבלים לעבודת שטח אמיתית.
מה עם שמירת הערך? אני לא נביא. כן, היילקס כנראה ישמור על ערכו יותר טוב. עם זאת יש לתוצרת סאנגיונג לא מעט חובבי שטח שמצאו אותם הכי נכונים כמשומשים, וכנותני התמורה הטובה ביותר בהשוואה לאלטרנטיבות היקרות המקובלות.
צריכת הדלק של המוסו, כאן יש הפתעה. בנהיגה רגועה של כמה עשרות ק"מ, עם קרוז קונטרול על 90 קמ"ש, עבר המוסו 17.5 ק"מ לכל ליטר סולר. אבל זה לא מעשי ביומיום, וצריכת הדלק הרשמית שעומדת על 9.1 ליטר ל 100 ק"מ, כלומר כ 11 ק"מ לליטר בהחלט מעשית.
בהיבט מערכות בטיחות, המוסו לוקה בחסר. יש לו בלימה אוטונומית אבל רק התראה על סטיה מנתיב ללא תיקון. למוסו התראה על רכב בשטח מת, וזה חשוב ושימוש ברכב כל כך ארוך. ציון איבזור הבטיחות עומד על 4. המוסו לא נבחן במבחן הריסוק של ה EuroNcap.
המוסו עולה בגירסת המבחן 259,900 ₪, ואילו רמת הגימור פרימיום עולה 279,900 ₪. את התמורה הטובה לדעתי תמצאו בגירסת ה EX.
והסיכום,
המשקפיים שאני בחנתי את הרכב הן המשקפיים הסובייקטיביות שלי מנקודת המבט של האם זה יכול להיות חלופה לרכב שטח או לא. בוודאות המשקפיים הלא נכונים, בבחינת 'דולפין לא יכול להיות גמל מוצלח'.
את המוסו יש לבחון כרכב עבודה שיכול גם לקחת את המשפחה לטיול, בעל אפשרות העמסה גבוהה ממתחריו הישירים בין 85 ק"ג ל 160 ק"ג. עבור מי שזה נתון קריטי עבורו, תוספת של בין 8% ל 10% באפשרות ההעמסה, יכולה להיות הבדל תפעולי גדול. כך או כך, בהעדר הטרייטון של מיצובישי מהשוק, מדובר בתוספת מבורכת להיצע הדגמים המסחריים.
תגובות גולשים
הפוסטים הנצפים ביותר
רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
כל הזכויות שמורות ל CAR-PAD. אין להעתיק או לשכפל פרטים מתוכן הדף ללא אישור
ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.
כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.
התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.
כללי השימוש
הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.
אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.
אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.
שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.
האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.
אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.
בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.
להתראות,
יואב