איוניק 5
הסנונית הראשונה של המותג החשמלי של יונדאי. נפלאה!

האיוניק 5 המרשימה מספקת מרווח פנימי מרשים, נוחות נסיעה גבוהה, וטווח נסיעה המתאים לכל צורך.

האיוניק 5 היא המכונית הכי מסקרנת שנחתה בארץ בשנים האחרונות. עד כדי כך.

מדובר במותג חדש של חברת יונדאי, שממוקד בכלי רכב חשמליים לחלוטי בלבד. כשנהגתי עליה לנהיגת התרשמות לפני כמה שבועות היה לי ברור שמדובר משהו אחר ושונה, אבל אחרי 72 שעות עם הרכב הבנתי עד כמה האיוניק 5 שונה, חריגה ומדויקת. בחדר יושבים שני פילפילונים שלא אזכיר הרבה במבחן המצורף – הטסלה מודל 3 המתחרה בה בגיזרת המחיר, והאחות התאומה הלא זהה – הקיה EV6 הצפויה להגיע לארץ ב 2022.

קשה לי להסביר לכם עד כמה האיוניק 5 מושכת תשומת לב מהסביבה. לשמחתי היה איתי חבר ברכב שראה את הדברים בזמן אמת. החל מביקור חבר מדריך נהיגה ביער בן-שמן, והתקהלות והסתקרנות מהרכב, דרך נהגים שמאטים ליד האיוניק 5, בוחנים אותה לעומק מאחור ומלפנים, מרימים אצבע של 'לייק' וממשיכים לדרכם, ילדים בגיל חטיבת ביניים שנעצרים בסוף יום לימודים ליד הרכב ומסתכלים בהערצה, ואפילו הנוסעים במשפחה הגרעינית שלי התפעלו מהרכב.

הוא פשוט לא דומה לשום דבר אחר על הכביש.

המרכב הוא מרכב האצ'בק כלומר חמש דלתות. משהו בזויות המרכב מזכירות את הלנצ'יה דלתא של 82', אבל שם זה נעצר. האיוניק 5 ענקית. ממש ממש גדולה. בסיס הגלגלים שלה הוא 3.0 מטר, כאשר הגלגלים ממוקמים ממש בארבע פינות המרכב. האורך הכולל שלה הוא 4.635 מטר, והרוחב 1.89 מטר. עד שלא עומדים לידה קשה לתפוס כמה מרכב ההאצ'בק שלה גדול. העיצוב החיצוני במבט ראשון עגלגל משהו, עד שאתם מבינים שאין בה קו אחד 'עגול' למעט בתי הגלגלים. כל המרכב הענק בנוי מקווים וזויות.

האיוניק 5 מתעלמת מחוקי העיצוב המסורתיים, עוקפת באלגנטיות חדה את בעיית העיצוב של חזית הרכב בה נתקלים הרבה יצרני רכב חשמלי עם חזיתות לא ברורות. בחזית הרכב פס צר שחור, ובשני הצדדים שלו יחידות תאורה מלבניות. מתחת לפס השחור תמצאו משולש עם זוית קודקוד (מזל שיש ילדים בבית הספר) קהה מאוד. המשולש הזה יאיר לכם בלילה עם עשרות פסי לד אנכיים ליצירת 'שפם'. המשך החזית מורכבת מאותם קווים חדים וזוויתיים המתחברים ביניהם ליצירת חזית שלא ניתן להתעלם ממנה. מכסה המנוע חלק לחלוטין עם שני קווי עיצוב בצדדים המתחברים בהמשך אל קורה A וממשיכים עם קו החלונות. אותה קורה A ממשיכה עם קו עדין לתוך הכנף הקדמית ונעצרת רק בבית הגלגל. על הדלתות, החל מהקצה האחורי של הרכב ועד הקצה הקדמי של הדלת הקדמית תמצאו Z ענקית. קו זה משתלב עם ידיות פתיחת הדלתות. החלק האחורי מתכתב עם החזית. פס שחור דק, משני הצדדים שני מלבני תאורה אחורית, ושוב משחק של קווים. מבט מהצד גם ידגיש לכם צורת חץ המופנה אחורה. אין מבט בו תסתכלו על האיוניק 5 הזו ולא תמצאו משהו שלא ראיתם קודם.

גם בתוך הרכב ממשיך העיצוב החדשני, אנסה להסביר. מול הנהג מסך ענק בגודל 12.25", ועוד אחד בגודל זהה במרכז הדשבורד. זה שמול הנהג הוא לוח המחוונים המאפשר לבחון מבין מספר רב של תפריטים ותצוגות, כולל אותו פיצ'ר שלא ברור לי איך לא אומץ על ידיד יתר יצרני הרכב המציעים מסכים דיגיטליים – כשאתה מאותת ימינה או שמאלה, נפתח לך בלוח המכוונים מסך המציג באמצעות מצלמה את מה שנמצא לצידך ומאחוריך באותו הצד. גאוני ופשוט (ומופיע גם ביונדאי סונטה). מסך המולטימדיה שבמרכז הדשבורד שולט על מרבית מערכות הרב לרבות מיזוג חלל הרכב, מיזוג הכיסאות (רק בגירסת 'ELITE') ועוד. כמובן, קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הדשבורד עצמו אופקי לחלוטין מה שמספק תחושת מרחב גדולה. מתחת למסך המולטימדיה פתחי מיזוג מרכזיים, ומתחתיהם מתגי מגע לשליטה על המיזוג. ומתחת – כלום. אפילו פרט בנאלי כמו תא כפפות הוא בעצם מגירה ענקית הנשלפת באופן אופקי ומאפשרת הנחת חפצים בלי שיפלו עליך בכל פתיחה.

הגה עם שני חישורים ועליו כפתורי שליטה על השמע, התצוגה בלוח המחוונים ובקרת השיוט. עוד כפתור מאפשר בחירה בין מספר מצבי נהיגה – אקו, נורמל וספורט.

מאחורי ההגה תמצאו מוט בורר ההילוכים. לא כמו במכוניות אמריקאיות של פעם עם הזזה למעלה ולמטה, אלא חוגה קטנה שבקצה של כפתור P. אם זה נשמע מוזר, אחרי מעט מאוד פעמים זה הופך להיות אינטואיטיבי לחלוטין.

שני פדלים מאחורי ההגה שולטים על פונקציית ה i-Pedal שהיא שם ביונדאית לבלימה רגנרטיבית.

המושבים עצמם עם ריפוד דמוי עור בהיר, ומיליון אפשרויות כיוונון, לרבות הדום לנהג ולנוסע היכול להיפתח כשאתם ממתינים לאישה שתסיים להתלבש ותצא מהבית. (סליחה ממי שנעלבה, זה היה דוקומנטרי, לא שיפוטי).  

בין הנהג לנוסע קונסולה מרכזית הנעה על מסילה קדימה ואחורה עם תא קטן סגור מתחת למשענת היד, תא ענק פתוח שיפלו ממנו חפצים, ושני מחזיקי כוסות שימושיים. בגירסת המבחן גם מקום לטעינה אלחוטית של הסלולרי.

אחרי שכיוונתם לעצמכם את מושב הנהג, אתם עוברים אחורה לגלות מרווח מרשים מאוד – לאורך, לרגליים, לברכיים ולראש.

האיוניק 5 היא רכב חריג, שונה, מיוחד מאוד ומרהיב לטעמי. הייתי מצפה לראות אותה כרכב קונספט בתערוכה, יותר מאשר לנהוג בה במציאות.

על הצד הטכני אחראי מנוע חשמלי בהספק 217 כ"ס ו 35.7 קג"מ. לגירסת ה 4X4 מנוע בהספק 305 כ"ס ו 61.7 קג"מ. קיבולת הסוללה 72.6 קוט"ש והטווח המוצהר 481 ק"מ, כנראה אופטימי מדי לשימוש בפועל.

המשקל של האיוניק 5 עומד על 2065 ק"ג לרכב המבחן ואם תבחרו בגירסה הזולה יותר תחסכו 63 ק"ג בלבד.

גם עם המנוע ה'קטן' האיוניק 5 טסה קדימה בנחישות מספקת לחלוטין, עם תאוצות מ עמידה ל 100 קמ"ש בתוך 7.4 שניות, ומהירות מקסימלית של 185 קמ"ש. בפועל בכל לחיצה נחושה על דוושת המהירות, האיוניק תמריא ותתרחק מהתנועה שמאחוריה בנחישות אופיינית לרכב חשמלי. היא עושה את זה בקלילות וללא מאמץ. היא פשוט מאיצה בלי דרמות.

המתלים לרוב עושים עבודה מצוינת בנסיעה שגרתית אבל לפעמים נכנעים למשקל הרכב. במעבר על מסלול המכשולים שבנתה עיריית רמת השרון המוכרים בשם 'פסי האטה', הבולמים הקדמיים הגיעו לקצה מהלך הסגירה שלהם, וזה דבר שאני לא זוכר מאף רכב סדרתי. זאת לצד נוקשות משהו בנסיעה איטית.  אבל שלא תתנו לזה להוציא לכם את הרוח מהמפרשים – בנהיגה נורמלית וגם קצת מעבר לזה האיוניק 5 נוחה להפליא, גם בעיר וגם מחוץ לעיר.

רכב של 2 טון ובסיס גלגלים של 3.0 מטר, כאשר מרבית המשקל (הסוללה) נמצא בחלקו התחתון של הרכב בין הגלגלים, מייצר אחיזת כביש נהדרת, ויכולת פניה מרשימה, על גבול ה 'כיף לי כאן'. ממש ככה.

צריכת החשמל של הרכב (כמו צריכת דלק, אבל בחשמל) עמדה לאור שלושה ימים וכמה מאות ק"מ על 17 קוט"ש ל 100 ק"מ. על סוללה של 72.6 קוט"ש זה אומר טווח ריאלי לחלוטין של 427 ק"מ וזה כאשר לא ממש ניסיתי לחסוך בחשמל. במבחן צריכת הדלק הרשמי של car-pad צרכה האיוניק 14.5 קוט"ש, כלומר טווח של  500 ק"מ. מכובד ביותר.

מבחינת בטיחות, האיוניק 5 מצוידת במרבית אמצעי הבטיחות המוכרים, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד, וציון הבטיחות שלה בהתאם – 7.

למרות כל האמור לעיל, לא הכל מושלם בממלכת האיוניק 5 – עבודת המתלים היתה יכולה לעבור פיין-טיונינג, ויש ליונדאי אנשים שיודעים לכייל מתלים.

הפלסטיקה בדלתות הענקיות מרגישה פשוטה משהו, וברכב המבחן כבר היו מעט שריטות על הדיפון הפנימי. יכול להיות שניקוי קל היה מחזיר להם את הברק, אבל התחושה היא של פלסטיק זול משהו.

למרות שמדובר ברכב הדגמה עם מעל 8000 ק"מ, מדי פעם נשמעו קצת 'קרחצנים' פה ושם, וחגורות הבטיחות האחוריות, אם לא נעולות באבזם שלהן, דופקות ומקרקשות – ממש חסר היה תפסן קטן שהיה צריך להחזיק אותן ללא תזוזה. 

המחיר של האיוניק 5 כפי שנבחנה אצלי עומד על 216,900 ₪, כאשר גירסת הבסיס מתחילה ב 189,900 ₪. גירסת ה 4X4 תעלה 238,900 ₪.

אם אתם קוראים מה שאני כותב כבר למעלה משנה, אתם יודעים שאני מאמין שהגיע הזמן לעבור לרכב חשמלי. אם אתם בעניין, ואתם חושבים לקנות רכב ב 200.0 אש"ח פלוס / מינוס, לכו תעשו נסיעת מבחן על האיוניק 5.

הסיכום שלי הוא פשוט. אני רוצה לעצמי איוניק 5. 

 

תגובות גולשים

לקריאת תגובות ולכתיבת תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?

תנאי השימוש באתר

ברוכים הבאים לאתר car-pad, מקווה שתמצאו בו מידע מועיל ומעניין. השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו מעיד על הסכמתכם לתנאים אלו. אנא קראו לעומק את התנאים.

כללי השימוש באתר ובתכנים המופיעים בו חלים על כל אמצעי המאפשר גלישה לאתר ותכניו – מחשב, מכשיר סלולרי, טאבלט, טלוויזיה חכמה וכל אמצעי אחר.

התנאים שלהלן רשומים מטעמי נוחות בלשון נקבה, אבל מתייחסים גם אליכם, הזכרים.

כללי השימוש

הנך ראשית להשתמש באתר ובתכניו לצרכים פרטיים בלבד. שימוש לכל צורך אחר מחייב הסכמה בכתב מבעלי האתר. אין להעתיק תכנים מהאתר בשום צורה של מדיה. ניתן להשתמש בקישורים המופיעים בו לצורך קישור במדיות חברתיות.

אין להעתיק מהאתר מידע לצורך פרסומו באמצעים אחרים תוך הסוואת מקור המידע. רוצה לשתף – השתמשי בקישורים המופיעים.

אין לקשר לאתר כל תכנים גזעניים, פוגעניים, סקסיסטיים, פורנוגרפיים, או כאלה המעודדים לפעולה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל.

שימוש בתגובות באתר יעשה בצורה מכובדת ומכבדת. אנו מרשים לחלוק על דעתנו, אך כל ביטוי או שיח שנראה בו משום פגיעה או תגובה לא הולמת יימחק ללא כל אזהרה או הסבר.

האתר לא יישא באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה מקישור לתכנים שבו.

אין להפעיל או לאפשר להפעיל כל קישור לתוכנה זדונית או רובוט מכל סוג שהוא לצורך חיפוש או איחזור מידע מהאתר.

פרסמו אצלנו

בעלי עסקים, מנהלי פרסום ושיווק – תודה שבאתם!
אשמח לארח את פעילותכם העסקית ולחשוף את הצעותיכם לגולשי האתר בבאנרים השונים. אני לא אעסוק באיסוף לידים, במכירת תוכן או במכירת רשימות גולשים רשומים, יש מספיק אתרים שעוסקים בכך ואין לי רצון לעסוק בפעילות זו. האתר יהיה פלטפורמה עבור קוראים המתעניינים במכוניות ללמוד מעט יותר על הרכב הבא שלהם, בין אם מדובר במשפחתית, בספורטיבית או ברכב שטח קשוח לצלוח נהרות ואגמים.
לפרסום באתר אנא השאירו שם וטלפון ואתקשר בהקדם.

להתראות,
יואב

רוצה לדעת כשמתפרסם
פוסט חדש?
דילוג לתוכן